T-Mobile opent aanval op vaste telefoon

T-Mobile heeft zelf de buitenland tarieven bij deze thuis optie al fors lager gemaakt.

› reageer

AMSTERDAM - T-Mobile start vanaf begin oktober met een nieuwe dienst waardoor thuis mobiel bellen naar een vast nummer even duur wordt als bellen met een vaste telefoon. Volgens het bedrijf is er daardoor voor veel mensen geen reden meer om thuis een vaste telefoon te gebruiken.

De dienst, T-Mobile Thuis, wordt voor 6,95 euro per maand aangeboden aan klanten met een Relax of Flex abonnement. Bellen naar vaste nummers in daluren gaat vanaf 2 eurocent per minuut. Ook bellen naar het buitenland wordt goedkoper.

T-Mobile wil graag de nummer twee op de Nederlandse markt worden. Momenteel bezet het bedrijf een derde positie. T-Mobile heeft 2, 38 miljoen klanten.

Bron: Nu.nl

› reageer

tsja, aardig. Maar mensen die geen vast meer willen hebben nu toch al een grote mobiele bundel, of een Samenbellen 500 van Telfort als vast alternatief. Ook Voip is sterk in opkomst en met deze T-Mobile dienst heb je naast de gesprekskosten ook nog extra abo kosten.

Klinkt dus wel aardig, maar dit wordt 'm niet lijkt mij.

op Webwereld meer info.

› reageer

Inderdaad, ik denk dat ze hier toch te laat mee komen... Als ze dit bijv. 2 jaar hadden gedaan, had hun dit veel klanten opgeleverd. Nu zijn er teveel alternatieven die soms ook nog goedkoper zijn.

Klinkt aardig, maar denk niet dat het echt aan zal slaan.

› reageer

Hier het hele persbericht:

15-9-2006
T-Mobile opent de aanval op de vaste telefoon thuis.
T-Mobile introduceert T-Mobile Thuis:

Thuis automatisch tegen vaste nettarieven bellen met je eigen mobiel.
Naar vaste nummers in Nederland.
Tegen concurrerende tarieven naar buitenlandse nummers.
Voor slechts 6,95 euro extra per maand bij een T-Mobile Relax of Flex abonnement.
Vanaf 3 oktober introduceert T-Mobile een nieuwe dienst waarmee abonnees thuis met hun eigen mobiele telefoon automatisch tegen vaste nettarieven bellen naar vaste nummers in Nederland en naar nummers in het buitenland. Met de introductie van T-Mobile Thuis is er voor veel mensen geen reden meer om naast hun mobiele telefoon ook nog steeds de vaste telefoon thuis te gebruiken. T-Mobile verwacht dat T-Mobile Thuis grote gevolgen zal hebben voor de manier waarop Nederlanders thuis telefoongesprekken voeren.

Niek Jan van Damme, Algemeen Directeur T-Mobile Netherlands: ‘T-Mobile Thuis lijkt misschien een gewoon extra tariefplan. Maar het is veel meer dan dat. Met T-Mobile Thuis opent T-Mobile de aanval op de vaste telefoon thuis. T-Mobile maakt bellen makkelijk door klanten een eenvoudige dienst aan te bieden. Geen ingewikkelde verbindingen via kastjes naar het Internet of gecompliceerde triple of multiplay aanbiedingen. Gewoon met het eigen mobiele toestel en mobiele nummer, automatisch vaste nettarieven betalen wanneer men vanuit huis belt naar vaste netnummers in Nederland. En vanuit thuis naar buitenlandse nummers tegen concurrerende tarieven. T-Mobile heeft ambitieuze groeiplannen in Nederland en we zijn ervan overtuigd dat T-Mobile Thuis ons dichterbij onze ambitie brengt om de nummer twee op de Nederlandse markt te worden.’

Onderzoek

71% van de huishoudens vindt de abonnementskosten voor vaste telefonie te hoog.
(bron: monitor Heliview, april 2006)
Veel mensen geven de voorkeur aan het bellen met hun mobiele toestel ten opzichte van hun vaste toestel als ze thuis zijn. De gesprekstarieven vanaf hun mobiel naar vaste nummers vinden ze echter te hoog.
(bron: onderzoek T-Mobile, november 2005)
Onderzoek wijst uit dat een derde van de Nederlandse huishoudens, in het bezit van minimaal een mobiele telefoon en een vaste telefoonaansluiting, binnen twee jaar wil overstappen naar mobiel.
(bron: monitor Heliview, april 2006)
De relatief hoge kosten van thuis mobiel bellen naar vaste nummers houden hen nu nog tegen.
(bron: onderzoek T-Mobile, november 2005)
T-Mobile Thuis
T-Mobile Thuis is heel eenvoudig af te sluiten bij de bestaande Flex en Relax abonnementen van T-Mobile, en de klant gebruikt gewoon zijn eigen vertrouwde mobiele telefoon. Zo heeft hij alle telefoonnummers bij de hand en hoeft niet meer na te denken welke telefoon hij moet pakken om thuis te bellen.

Het netwerk van T-Mobile markeert het contractadres van de klant als zijn ‘T-Mobile Thuis adres’. Zodra de klant thuis begint te bellen, profiteert hij automatisch van de T-Mobile Thuis tarieven voor zijn gesprekken naar vaste nummers in Nederland en naar buitenlandse nummers. Elk T-Mobile Thuis gesprek wordt voorafgegaan door een ‘toon’, om aan te geven dat de voordelige T-Mobile Thuis tarieven ingaan.

De kosten voor T-Mobile Thuis bedragen 6,95 euro per maand. Bellen naar vaste nummers in daluren gaat al vanaf 2 eurocent per minuut. Voor het bellen naar buitenlandse nummers, gelden zeer lage tarieven, vergelijkbaar met die van carrier preselect aanbieders. Zo belt een klant met T-Mobile Thuis bijvoorbeeld al voor 5 eurocent per minuut naar België of de Verenigde Staten.

T-Mobile Thuis Plus
T-Mobile Thuis Plus is voor klanten die heel veel met hun mobiele telefoon naar vaste nummers in Nederland bellen. Voor 16,95 euro per maand bellen zij tot 3.000 minuten gratis per maand naar alle vaste nummers in Nederland. Ook bij T-Mobile Thuis Plus profiteren klanten van de extra voordelige tarieven voor mobiel bellen naar buitenlandse nummers.

T-Mobile Thuis voor Ondernemers
T-Mobile Thuis is er ook voor ondernemers en is – net als voor consumenten –eenvoudig af te sluiten bij bestaande Flex en Relax abonnementen van T-Mobile. Het kantooradres (contractadres) wordt in het T-Mobile netwerk gemarkeerd als het ‘T-Mobile Thuis adres’. Zo hebben ook ondernemers het gemak van mobiel bellen op kantoor tegen extra lage kosten.

Voorinschrijving
Vanaf 19 september kunnen klanten zich op de website inschrijven voor T-Mobile Thuis. De dienst wordt dan bij introductie op 3 oktober geactiveerd. Meer informatie over T-Mobile Thuis is vanaf die tijd te vinden op www.t-mobile.nl en bij de T-Mobile Shops.

› reageer

6,95 is ook een veel te hoog maandbedrag hiervoor. Voip en carrier select/preselect is in nagenoeg alle gevallen gratis of met lagere tarieven mogelijk.

› reageer

Als je vergelijkt met belbasisabo (20 euro p/m) en de bijbehorende
belkosten, dan klinkt sit wel interessant. Maar de concurrenten zijn goedkoper. Ik vind dit geen echte concurrent voor vaste lijn.

› reageer

Hét probleem blijft echter dat mensen die jou (willen) bellen duurder uit zijn dan bij een vaste lijn, voip etc.

› reageer

Ik vraag me af hoe ze dat technisch willen realiseren.
Ik kan me voorstellen dat men een of meer basisstations waarop de abonnee aangemeld kan zijn in het systeem aanmerkt als 'thuis' voor die abonnee. Dat zou dan ook betekenen dat 'thuis' een relatief groot gebied is.

Iemand een ander idee?

› reageer

De meeste mensen zijn overdags niet thuis en merken dat "voordeel" alleen 's avonds en in het weekend. In dat geval is 6,95 niet goedkoop. Voor € 15,00 heb je bij Orange "onbeperkt" bellen in de avond en het weekend.

› reageer

Ik denk dat ze hiermee best kunnen scoren. Echter: veel mensen hebben inmiddels al VoIP via InternetPlusBellen, Wanadoo, Tele2, Scarlet of Tiscali.

Ik bel zelf met T-Mobile en vind het een prima provider. Deze aanvulling kán handig zijn voor mensen die bijvoorbeeld geen internet willen of hebben. Maar zelf pak ik net zo makkelijk mijn vaste telefoon om even gratis te bellen via Tiscali :-)

› reageer

Dit zal ook maken dat deze dienst een nieuw soort prijzenoorlog zal ontketenen.
Andere providers zoals Vodafone en KPN Hi, Mobiel en etc zullen dan ook met soort gelijke diensten komen denk ik.
Dus straks zullen alle aanbieders een dienst aanbieden dat we allemaal tegen een vastelijns tarieven kunnen bellen.
Toch denk ik dat er toch ondanks goedkopere alternatieven, het toch zal aanslaan.
Toen flex pas werd geïntroduceerd, had iedereen commentaar. Nu loopt het geloof ik als een trein.
Zo zal het ook met deze nieuwe dienst gaan.

› reageer

@erikd_o:

Ik denk dat de mast waarop je standaard belt vanaf je 'Thuisadres' geactiveerd wordt. Dus de dekking die je met die mast hebt, gebruik je dan als 'Thuisadres'. Dus ook bij de buren. Of in de straat. Of zelfs nog tot een straat op 2 verderop?

› reageer

Precies.
m.b.t. de techniek, het basistation waarop je thuis aangemeld bent wordt het thuisstation. En de beller hoort aan de kiestoon of ie wel of niet voor de goedkopere tarieven aan het bellen is. Afhankelijk van het netwerk en de soort antenne's kan de grootte van het thuisgebied dus sterk varieren. Mensen die verder achteraf wonen, in een gebied dus waar minder antenne's staan en waar het bereik dus groter is zullen een groter thuis gebied hebben . . .
Tot slot, ga er maar gerust van uit dat deze dienst een succes gaat worden, er is een enorm marktonderzoek gehouden omdat er een hoge investering aan vast hangt. Dus ik denk dat dit allemaal niet voor niets geweest is . . .
Komt zeker goed.

› reageer

In Duitsland hebben ze deze dienst volgens mij al lang. Daar krijg je ook een huisje of een ander teken in je display te zien als je in de thuisbereik bent (weet niet of dit toestel afhangelijk is)

› reageer

Juist in het buitengebied komt het voor dat je ook thuis dan eens op het ene en dan weer op het andere basisstation bent aangesloten. Als je in de overlap van twee basisstations zit zul je aangemeld blijven bij het station waar je aangemeld was toen je op weg was naar huis. Het lijkt me dus dat het niet beperkt kan blijven tot slechts één basisstation.

Misschien zijn ze met deze dienst nog net op tijd om diensten zoals Orange die aan gaat bieden met One Phone voor te zijn. Nadeel hierbij is dat je er geschikte hardware voor nodig hebt, een aangepast mobieltje dus. Maar die komen vast meer en meer beschikbaar. Uiteindelijk zie ik hier meer in. Vergelijkbaar met wat toestellen als de Nokia N80 met data kunnen: overschakelen van WLAN naar GPRS/UMTS en omgekeerd.

› reageer

Mr mobile geeft het al aan, het is niet logisch om je vaste lijn weg te doen omdat je met je gsm goedkoop naar vaste lijnen kunt bellen. Als je vrienden dat ook doen heb je geen vaste lijnen meer over om naar toe te bellen....

› reageer

Dit is UITERST interessant voor klanten die veel naar het buiteland bellen. Ook hier gelden namelijk aanzienlijk voordeligere tarieven.

› reageer

Overigens wordt je thuisgebied bepaald binnen een kluster van masten rondom je huisadres. Je krijgt dus een virtueel thuisgebied rondom je woning toegekend. Je hoort aan een piepje voor het gesprek of je je in je thuisgebied bevindt. Alleen binnenshuis wordt overigens gegarandeerd (hoe ze dat willen doen met slechte indoordekking is overigens nog maar de vraag, haha)

Dit kan, afhankelijk van de plaatsing van de masten, voor de ene klant hoger zijn dan de andere.

Overigens geldt ook dat als je thuis begint met bellen en vervolgens buiten je thuisgebied komt, de thuistarieven blijven gelden. Ook al ga je bellend van huis in breda en stap je nog steeds bellend in de trein naar Groningen.

› reageer

BASE.NL: Tiscali Nederland is vandaag overgenomen door KPN

› reageer

Ik las dat in de praktijk het 2 a 3 km rond je huis kan zijn. Ze kijken dmv 3 masten naar je lokatie. Vraag me af of ze altijd 3 masten kunnen vinden in de buurt...

› reageer

In Duitsland hebben ze deze dienst volgens mij al lang. Daar krijg je ook een huisje of een ander teken in je display te zien als je in de thuisbereik bent (weet niet of dit toestel afhangelijk is)

Dat is o.a. het Genion systeem bij O2 Duitsland. Het grote verschil met het systeem wat T-Mobile in Nederland wil starten is dat er in Duitsland een vastelijn nummer gekoppeld wordt aan je mobiele telefoon. Zodra je binnen je home zone komt, dan kan je zonder meerkosten de vastelijn gesprekken ontvangen op je GSM. De persoon die jouw belt op je gekoppelde vaste nummer betaalt gewoon de normale kosten voor het bellen van een vastelijn. (NB. een abonnee kan zelf kiezen of de vastelijn gesprekken ook doorverbonden worden als deze buiten de home zone komt, dan betaal je wel een bedrag per minuut voor het doorverbinden van de vastelijn. Verder kan je kiezen voor een gecombineerde vaste en mobiele voicemail. Zou KPN dat nu opnieuw introduceren na de afschaffing hier van? De markt is er nu duidelijk beter klaar voor!)

Als dit voor dat bedrag mogelijk zou worden, dan wordt het gegarandeerd een klapper, zonder vastelijn nummer een flop door het nog steeds duur gebeld worden.

› reageer

Ja dat is een goed systeem zeg!

› reageer

Ik had dit ook toen ik in D woonde en werkte, was alleen 4,95.
Je kon daarbij ook nog -in het begin in iedergeval- een lokaal nummer toegewezen krijgen waardoor anderen je goedkoop konden bellen. Dat was zeer interreasant voor mijn vriendin. Zij belde namelijk mijn 'thuis' nummer wat aanmerkelijk goedkoper is/was dan een mobiel nummer vanuit NL.

› reageer

"De T-Mobile Thuis maandkosten gaan niet uit de bundel van je mobiele telefoonabonnement. T-Mobile Thuis variabele gesprekskosten gaan bij een Flex abonnement wel uit de bundel. Bij overige abonnementen gaan deze gesprekskosten niet uit de bundel. T-Mobile Thuis kan niet afgesloten worden in combinatie met Data Only.
Voor bellen naar het buitenland vanaf uw geregistreerde adres gelden met T-Mobile Thuis de internationale T-Mobile Thuis tarieven (zie hieronder).
Voor T-Mobile Thuis Plus geldt een limiet van 3000 minuten per maand. Boven de 3000 minuten gelden de T-Mobile Thuis Basis tarieven."

"Hoe kan ik T-Mobile Thuis opzeggen?
De looptijd van T-Mobile Thuis wordt gekoppeld aan de minimale contractperiode van uw mobiele abonnement. Na afloop hiervan kunt u T-Mobile Thuis schriftelijk opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden......"

PDF met (buitenlandse) tarieven
bron: www.t-mobile.nl

› reageer

T-Mobile Thuis is sinds gisteren officieel live. 700 klanten maakten gebruik van de mogelijkheid tot voorinschrijving en bellen dus sinds gisteren 'Thuis'.

Iemand hier die er al gebruik van maakt?

› reageer

Mijn contract loopt bijna af. Aangezien deze dienst mee lift op de minimale looptijd van je contract heb ik mij uit nieuwsgierigheid toch maar even aangemeld. Dan kan ik mooi even testen hoe groot het gebied rond mijn huis is en ben ik er als het tegenvalt zo weer vanaf. Wie weet heeft het ook nog invloed op de bonus bij verlengen van mijn contract.

Volgens T-Mobile werkt het pas officiëel zodra je een brief met bevestiging thuis hebt gekregen. Deze brief is bij mij nog niet binnen, dus ik wacht nog even met bellen. (raar dat ze ook niet gewoon een bericht per SMS sturen). Het is trouwens sowieso te duur in gebruik. 2 cent per minuut is veel voor bellen naar vast. Als ik niet gewoon nieuwsgierig was en dit soort dingen even wil testen, dan kan je mijn aanmelding niet anders kenmerken dan "kapitaalvernietiging"

› reageer

Je hoeft die brief niet af te wachten hoor, werkt zeer waarschijnlijk nu al. ALs je de speciale Thuis-toon hoort voor je gesprek, zit je binnen je home-zone.

En zo duur is het niet hoor, die 2 cent naar vast. Zeker niet vergeleken met wat je normaal van mobiel naar vast betaalt.

› reageer

Het grootste nadeel is dat je niet beschikt over een vaste lijn nummer en dus voor anderen niet goedkoop bereikbaar bent. Van/naar vaste lijn is (vrijwel) gratis tegenwoordig. Ergens ook wel weer een voordeel, want men zal door de hogere drempel niet zo snel voor onzin cotact zoeken

› reageer

De toon zit er al op, maar ik ben door schade en schande wijs geworden bij T-Mobile. Ik heb "zoveel" vertrouwen in T-Mobile dat ik absoluut niet eerder ga bellen dan dat ik de brief in huis heb. Coulant is T-Mobile doorgaans niet, dus stel je voor dat er nog iets verkeerd staat en de normale kosten berekend worden. Dan heb je zonder brief bij T-Mobile geen poot om op te staan en betaal je gewoon de normale kosten. (en dat staat ook op de aanmeldsite: de dienst niet eerder gebruiken dan dat je de brief binnen hebt.)

Verder is het geen voordeel aangezien ik mijn vaste lijn houd om gebeld te worden. Wel al jaren op Belbudget, maar ook dat zijn extra kosten tov. alleen een GSM hebben. Voor die 2 cent per minuut kan ik ook 24 uur per dag via mijn internetprovider met Voip bellen en dat dan haast vanaf elke computer, ook op locatie (behalve op het werk) en zonder extra abonnementskosten. De T-Mobile dienst is dus voor mij vanaf huis redelijk oninteressant wat kosten betreft. Aangezien ik niet ver van huis werk, en de binnenstad ook in de buurt is ben ik vooral nieuwsgierig of ik de dienst ook vanaf het werk, op het station en vanuit de stad kan gebruiken. Dan wordt het natuurlijk met sprong beter! Als ik het werk niet haal, dan is het misschien met wat pech dus een wat dure test voor mij, maar goed dat zijn de devices die ik koop ook.

› reageer

Als je de toon hoort kun je er van uitgaan dat het goed zit. Dit betekent namelijk dat je homezone is gedefinieerd en je dus met Thuis belt.

› reageer

Ik ben nog blij dat ik nog een Relax Special Edition heb; niet plaatsgebonden en gratis bellen naar vaste net en gratis voicemail en nog een hele boel SMS berichten.

› reageer

Laat mij nadenken...waar waren die abonnementen ookalweer van? Kan je er iets meer van vertellen om mijn geheugen wat op te frissen?

› reageer

Dit waren tijdelijke abonnementen die tussen augustus en december 2005 aan te sluiten waren net voordat Flex werd geintroduceerd.
Je kon ze afsluiten voor 25 , 45 en 75 euro en je had resp. 300 600 en 1200 minuten en ook zoveel sms berichten, maar deze nam je niet mee naar de vgde maand.
Bovendien had je grais voicemail en bellen naar het vaste net van max. 150 minuten per dag.

› reageer

Dit is perfect dat je voor 2 cpm in de daluren naar een vast nummer kunt bellen want zo kun je dus ook heel voordelig naar het buitenland bellen met je mobiel via het inbellen op een vast nummer. Partijen die deze dienst leveren zijn bijvoorbeeld tele2 en HelloAsia.

› reageer

T-Mobile heeft zelf de buitenland tarieven bij deze thuis optie al fors lager gemaakt.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.