Voor telefonie valt KPN onder de beperkingen die de OPTA oplegt. Ze mogen geen lagere prijzen dan de concurrentie hebben, dus heeft de OPTA de minimum prijzen aan KPN voorgeschreven. Daarbij moet KPN de concurrentie toegang geven tot hun netwerk tegen minimale vergoeding. Daarnaast mogen ze geen bijzondere kortingen aan bepaalde klantengroepen geven. Het gevolg: voor wat betreft telefonie via het vaste net is er weinig voordeel te behalen voor KPN. Bouwen ze een stuk in het netwerk bij, dan zit meteen de concurrent daarop tegen lage prijzen. Voeren ze een innovatieve dienst in, dan moeten ze die ook aan de concurrenten beschikbaar stellen etc. Weinig meewaarde te halen dus.
Voor de internetactiviteiten, internettelefonie en TV activiteiten gelden deze beperkingen niet. Als KPN een netwerkdeel bijbouwt kan de concurrentie zich tegen hogere prijzen inkopen. Er is echter geen verplichting voor KPN om de concurrentie nog op het nieuwe netwerk toe te laten. Volgens KPN kan de concurrentie nu door de OPTA regels (te) goedkoop meeliften op de investeringen die KPN doet. Straks hebben de concurrenten de keuze: zelf een netwerk bouwen of aan KPN een wel redelijke vergoeding betalen.
Daarom is KPN hard bezig het bestaande vaste net om te vormen tot een all-ip netwerk. Kortom: alles gaat via internet en zodoende zijn ze dan de invloed van de OPTA kwijt. Het is dus logisch dat KPN zoveel mogelijk internet gerelateerde activiteiten probeert over te nemen. Ook een concurrent had Tiscali kunnen kopen, maar die doen dat niet. Moeten ze later niet gaan jammeren tegen de OPTA dat KPN bijna alles heeft.
KPN koopt Tiscali Nederland voor 255 miljoen
Vanmiddag na sluiting van de Amsterdamse effectenbeurs heeft KPN bekendgemaakt dat het de Nederlandse activiteiten van Tiscali wil overnemen. Voor de overname van de internetprovider zal KPN een bedrag van 255 miljoen euro betalen. Voor dit bedrag krijgt KPN 276.000 nieuwe ADSL-klanten en 126.000 internetters die nog gebruikmaken van een inbelverbinding. Aangezien KPN in juni van dit jaar al ongeveer 1,8 miljoen ADSL-gebruikers als klant had, komt het totale aantal klanten die ADSL-gebruiken op ruim 2 miljoen.
Met de overname hoopt KPN vooral synergievoordelen te behalen door het samenvoegen van de netwerkinfrastructuur van Tiscali met de reeds bestande infrastructuur van KPN. Vorig jaar nam KPN ook al 69.000 abonnees van Tiscali over. De Nederlandse afdeling van Tiscali heeft 276 werknemers in dienst en behaalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 52 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat over deze periode bedroeg 23 miljoen euro. Tiscali Nederland was tot 2000 bekend onder de naam World Online. Deze onderneming, destijds onder leiding van Nina Brink, ging na zijn beursgang in dat jaar vrijwel ten onder waarna het werd overgenomen door het Italiaanse Tiscali.
hoeveelste provider is dit nou weer dat kpn overneemt? wel duidelijk kpn timmert flink aan de weg.
› reageerZo te zien gaan we weer terug naar begin. Kpn neemt alle T spelers over. Keuzemogelijk voor internet provider wordt steeds kleiner bbnet, kabel, verstel en kpn.
Voor telefonie valt KPN onder de beperkingen die de OPTA oplegt. Ze mogen geen lagere prijzen dan de concurrentie hebben, dus heeft de OPTA de minimum prijzen aan KPN voorgeschreven. Daarbij moet KPN de concurrentie toegang geven tot hun netwerk tegen minimale vergoeding. Daarnaast mogen ze geen bijzondere kortingen aan bepaalde klantengroepen geven. Het gevolg: voor wat betreft telefonie via het vaste net is er weinig voordeel te behalen voor KPN. Bouwen ze een stuk in het netwerk bij, dan zit meteen de concurrent daarop tegen lage prijzen. Voeren ze een innovatieve dienst in, dan moeten ze die ook aan de concurrenten beschikbaar stellen etc. Weinig meewaarde te halen dus.
Voor de internetactiviteiten, internettelefonie en TV activiteiten gelden deze beperkingen niet. Als KPN een netwerkdeel bijbouwt kan de concurrentie zich tegen hogere prijzen inkopen. Er is echter geen verplichting voor KPN om de concurrentie nog op het nieuwe netwerk toe te laten. Volgens KPN kan de concurrentie nu door de OPTA regels (te) goedkoop meeliften op de investeringen die KPN doet. Straks hebben de concurrenten de keuze: zelf een netwerk bouwen of aan KPN een wel redelijke vergoeding betalen.
Daarom is KPN hard bezig het bestaande vaste net om te vormen tot een all-ip netwerk. Kortom: alles gaat via internet en zodoende zijn ze dan de invloed van de OPTA kwijt. Het is dus logisch dat KPN zoveel mogelijk internet gerelateerde activiteiten probeert over te nemen. Ook een concurrent had Tiscali kunnen kopen, maar die doen dat niet. Moeten ze later niet gaan jammeren tegen de OPTA dat KPN bijna alles heeft.