BenQ stopt zijn Duitse activiteiten

Ben ook bang, dat dit helaas hoofdzakelijk bedoeld is, om op een "makkelijke" manier van een groot aantal van de hoog opgeleide (dure) werknemers in Duitsland af te kunnen komen.

› reageer

"Het Duitse avontuur van de Taiwanese elektronicafabrikant BenQ is ten einde. Het bedrijf vraagt het faillissement aan van BenQ Mobile. De Duitse divisie die mobiele telefoons produceert, was pas vijftien maanden in handen van BenQ. Dat nam de fabrieken vorig jaar over van Siemens.

Door het bankroet van BenQ Mobile komen zeker 1400 mensen op straat te staan. Zij werken op het hoofdkantoor van het bedrijf in München en in twee fabrieken. BenQ zegt wel telefoons te blijven produceren voor de Aziatische markt. Ook handhaven de Taiwanezen het hoofdkwartier in München voor de resterende telefonie-activiteiten. Daardoor blijven ruim 1600 mensen aan het werk.

De voortekenen voor BenQ Mobile in Duitsland waren al maanden somber. Het concern sloot de drie kwartalen die volgden op de overname van de mobiele tak van Siemens af met verliezen. Eerder had BenQ gezegd dat de Duitse dochter dit jaar weer winst zou maken. Onlangs gaf het bedrijf toe dat herstel tot midden volgend jaar op zich zou laten wachten.

In juli kondigde het concern een omvangrijke reorganisatie aan, waarbij het vooral zijn activiteiten staakte als leverancier aan andere elektronicamerken. In Duitsland leidde dat al tot het verlies van bijna driehonderd arbeidsplaatsen. Ook werden 250 uitzendbanen geschrapt. Verder sloot BenQ zijn gsm-fabrieken in Taiwan en Mexico.

Analisten hadden er vorig jaar een hard hoofd in dat de overname in Duitsland met succes zou worden afgerond. Siemens wilde zo graag af van zijn mobiele-telefonietak, dat het concern de divisie een bruidsschat meegaf van een kwart miljard euro.

De Duitse aanwinst verergerde het probleem van overcapaciteit. waarmee BenQ al langer kampte. De fabrieken produceren 50 procent meer toestellen dan de 30 miljoen stuks die het bedrijf dit jaar hoopt af te zetten.

Tegelijkertijd kromp het marktaandeel binnen een jaar met 10 procent, naar 3,2 procent wereldwijd, aldus marktonderzoeksbureau Gartner. BenQ wijt die daling aan de vertraging die het heeft opgelopen bij de introductie van nieuwe toestellen."

bron: www.volkskrant.nl 29-09-2006 Peter van Ammelrooy

--------------------------------------------------------

Jammer, maarja... BenQ had mijn vertrouwen in Siemens-mobieltjes toch nog niet terug gewonnen.
Ik had wel wat meer verwacht van BenQ in het prepaid-segment in NL.

› reageer

Persoonlijk vind ik dat Benq hier nog veel te kort GSM's op de markt had om er iets over te kunnen zeggen. De modellen zijn al lang aangekondigd, maar zijn pas sinds enkele weken ook echt in veel winkels te vinden. Eerst begonnen met Siemens klonen en intussen aardig op weg om een geheel eigen identiteit aan de toestellen te geven. Als men het nog een jaar gerekt had, dan waren de verkopen vast flink vooruit gegaan.

Verder verwacht ik niet dat Benq hier direct verdwijnt, ik krijg het idee dat slechts de overcapaciteit in de duurste landen is gekilld. Of je een toestel hier zelf maakt of bijvoorbeeld door HTC of een andere partner laat maken maakt steeds minder uit.

Ik ben dus benieuwd of dit het einde voor de verkoop van de toestellen in Europa gaat betekenen. Lijkt mij een domme zet namelijk.

› reageer

Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat dit allemaal gepland is, dat dit bij de overname al bekend is geweest.. Alleen op deze manier gespeeld, om de ontslagen te kunnen verantwoorden..

› reageer

Ben ook bang, dat dit helaas hoofdzakelijk bedoeld is, om op een "makkelijke" manier van een groot aantal van de hoog opgeleide (dure) werknemers in Duitsland af te kunnen komen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.