Kijk maar eens naar de nieuwe Vodafone UMTS dekkingskaart en de nieuwe KPN UMTS dekkingskaart . We moesten even wachten, maar nu hebben we toch in ieder geval van 2 operators een hele behoorlijke UMTS dekking in Nederland.
Ja, en er moet ook iets te verdienen zijn op die locaties. Dus eerst dekking op de drukst bevolkte plaatsen, Schiphol, Stations en de belangrijkste snelwegen. Verder weten de netwerken vast ook wel uit hun databases informatie op te halen over de plaatsen waar veelvuldig van GPRS gebruik wordt gemaakt en van plaatsen waar de capaciteit via GSM en GPRS nog wel eens tekort schiet. Daar bouw je dan eerst.
Wat ze volgens mij wel vergeten: snel dekking creëren in plaatsen waar veel toeristen komen zoals de haventjes rond het IJsselmeer en in Friesland. Vooral Duitse roamers houden er best van om wat data te versturen vanaf hun dure huur jacht. Dat is meteen stevig kassa, zonder dat zo'n klant nog iets uit een bundel of tegoed verrekend krijgt. (daar had mijns inzieks nog voor de zomervakantie dekking moeten zijn net als op de drukke plaatsen op de waddeneilanden) Verder mis ik UMTS dekking op parkeerplaatsen bij snelwegen en bij wegrestaurants en tankstations. (als je even snel online wilt onderweg, dan stop je daar)
De aanwas van nieuwe UMTS klanten is vermoedelijk nog steeds niet extreem groot. De bezitters van gewone UMTS toestellen zie ik nog niet dagelijks beeldbellen en streaming UMTS TV kijken. Ze moeten het dus van de voornamelijk zakelijke laptopkaart gebruikers hebben.
Ik verwacht wel dat KPN wakkergeschud is doordat ze inzicht in de gegevens van Telfort EDGE hebben. Van voldoen aan de licentie verplichtingen zijn opeens de bakens verzet naar landelijke UMTS dekking. Door de erg goede tarieven bij Telfort hebben ze volgens mij intussen zoveel breedbandklanten dat het netwerk er af en toe onder te leiden heeft in snelheid en capaciteit. Het bewijs dat er bij lagere tarieven opeens een grote markt is voor mobiel/laptop internet onderweg.
Uitgegeven: 1 oktober 2006 12:45
AMSTERDAM - Vodafone biedt vanaf maandag supersnel mobiel internet aan, het zogenoemde HSDPA. Daarmee is Vodafone het tweede telecombedrijf in Nederland dat deze techniek gebruikt. T-Mobile ging het Britse concern eerder dit jaar voor. KPN volgt later dit jaar nog.
HSDPA staat voor High-Speed Downlink Packet Access. De techniek kan data met een gemiddelde snelheid van 1,4 tot 1,8 megabit per seconde versturen. Dit is vergelijkbaar met een ADSL-verbinding in huis. De voorganger van HSDPA, UMTS, komt niet verder dan 384 kilobit per seconde.
Alleen in de Randstad en een aantal andere locaties in Nederland kunnen klanten van Vodafone gebruikmaken van de techniek. Het Britse telecombedrijf richt zich voornamelijk op zakelijke klanten met bijvoorbeeld datakaarten voor laptops, zo liet het zondag weten. In vijftien andere landen heeft Vodafone ook al supersnel mobiel internet.
Is er al iets bekend of de tarieven gelijk blijven en of alle klanten met een HSDPA compatible datakaart of toestel dit kunnen gebruiken? In dat geval zijn ze namelijk een goede tegenhanger van T-Mobile die HSDPA alleen nog tegen 10,- meerprijs aanbied in de vorm van een duurdere bundel.
› reageerheeft iemand al een ACTUEEL dekkingskaartje gevonden?
› reageerIk heb het inmiddels gevonden: Link
Selecteer UMTS Breedband voor HSDPA dekking.
Ze hebben opeens toch nog een update van de kaart gemaakt. Het rare is dat Vodafone HSDPA lanceert wat best een mijlpaal is en dat ze daar op de site praktisch geen informatie over hebben. Zonder de bovenstaande link die ik ookal in de favorieten van mijn browser had staan is de kaart haast niet te vinden als je de Vodafone site bezoekt.
› reageerSterker nog....je vind in 95% van de gevallen de OUDE kaart!
› reageerDit kaartje zag ik op de site van Pocketinfo verschijnen. De kaart op de link hierboven is interactief en gedetailleerder. Onderstaande kaart is globaal, maar geeft wel direct aan dat het Vodafone UMTS net uiteindelijk toch nog wel weer ietsjes uitgebreider is geworden als voorheen.
Ter vergelijking de oude dekkingskaart:
NB. KPN heeft de interactieve kaart nu ook opeens aangepast: eindelijk weer wat concurrentie op dekkingsgebied. Ze gaan volgens eigen zeggen de komende maanden hard opweg naar landelijke UMTS dekking kijk maar hier. Als KPN ook HSDPA in zet. Volgens mij zijn ze daar ook al in grote gebieden klaar voor. En dan moet ook T-Mobile eens zijn net uit gaan breiden. Dan hebben we eindelijk een keuze.
Het kaartje wat je plaatst werkt alleen niet....
› reageerIk heb het plaatje nu maar op imageshack gezet. Hopelijk nu dus wel zichtbaar.
› reageerVodafone is goed bezig. Op dit moment zit ik in Groningen ook op het HSDPA netwerk van Vodafone. Dus ze kunnen hun kaartje al weer updaten.
Ze zullen wel bezig zijn het hele netwerk te upgraden naar HSDPA. Groningen centrum staat trouwens al op de interactieve dekkingskaart met HSDPA. (alle steden met een rode stip op de groffe kaart hebben al een ring HSDPA rond het centrum) Daarbuiten kan er natuurlijk best HSDPA testbedrijf zijn.
Zag je het ook al onderweg buiten het centrum?
trouwens flatfee is nu ook echt flatfee.. dus geen buiten de bundel tarieven
Dat is goed nieuws! Top snelheid, redelijk uitgebreide UMTS dekking en nu dus ook onbeperkt gebruik....dan wordt het de prijs al veel sneller waard! (en wordt het ook tijd dat KPN zijn datalimiet op het duurste abonnement weghaalt en op het lite abonnement de snelheidsbeperking eraf haalt of tenminste tot UMTS snelheid ophoogt.) Als je dan vergelijkt, dan ga je natuurlijk ook niet meer met de beperkte HSDPA dekking van T-Mobile klooien voor die 69,50 die HSDPA je bij T-Mobile kost. Helaas is dit nog niet aangepast op de Vodafone website (staat nog steeds 1GB als limiet).
› reageervind wel dat in nederland het uitbreiden van de umts dekking langzaam gaat in vergelijking tot andere europese landen. Maar in de grote steden zit je qua umts dekking al goed.
› reageerKijk maar eens naar de nieuwe Vodafone UMTS dekkingskaart en de nieuwe KPN UMTS dekkingskaart . We moesten even wachten, maar nu hebben we toch in ieder geval van 2 operators een hele behoorlijke UMTS dekking in Nederland.
Ja, en er moet ook iets te verdienen zijn op die locaties. Dus eerst dekking op de drukst bevolkte plaatsen, Schiphol, Stations en de belangrijkste snelwegen. Verder weten de netwerken vast ook wel uit hun databases informatie op te halen over de plaatsen waar veelvuldig van GPRS gebruik wordt gemaakt en van plaatsen waar de capaciteit via GSM en GPRS nog wel eens tekort schiet. Daar bouw je dan eerst.
Wat ze volgens mij wel vergeten: snel dekking creëren in plaatsen waar veel toeristen komen zoals de haventjes rond het IJsselmeer en in Friesland. Vooral Duitse roamers houden er best van om wat data te versturen vanaf hun dure huur jacht. Dat is meteen stevig kassa, zonder dat zo'n klant nog iets uit een bundel of tegoed verrekend krijgt. (daar had mijns inzieks nog voor de zomervakantie dekking moeten zijn net als op de drukke plaatsen op de waddeneilanden) Verder mis ik UMTS dekking op parkeerplaatsen bij snelwegen en bij wegrestaurants en tankstations. (als je even snel online wilt onderweg, dan stop je daar)
De aanwas van nieuwe UMTS klanten is vermoedelijk nog steeds niet extreem groot. De bezitters van gewone UMTS toestellen zie ik nog niet dagelijks beeldbellen en streaming UMTS TV kijken. Ze moeten het dus van de voornamelijk zakelijke laptopkaart gebruikers hebben.
Ik verwacht wel dat KPN wakkergeschud is doordat ze inzicht in de gegevens van Telfort EDGE hebben. Van voldoen aan de licentie verplichtingen zijn opeens de bakens verzet naar landelijke UMTS dekking. Door de erg goede tarieven bij Telfort hebben ze volgens mij intussen zoveel breedbandklanten dat het netwerk er af en toe onder te leiden heeft in snelheid en capaciteit. Het bewijs dat er bij lagere tarieven opeens een grote markt is voor mobiel/laptop internet onderweg.