Wat vinden jullie ervan om voor EUR 6,95 te kunnen bellen met Abel Telecom zonder dat je KPN Belbudget aanhoudt? Scheelt toch weer EUR 9,67.... (Of eigenlijk EUR 18,16 - 6,95 = EUR 11,21)
Vinden jullie dit VOIP bellen al betrouwbaar genoeg? Of zouden jullie nog een half jaar wachten en dus Belbudget aanhouden??
vastnet nederland was 0 ct per minuut, nu 0,5 ct per minuut.
mobiel nederland was 8 ct per minuut, nu 9 ct per minuut.
Bron: http://www.bel1643.nl/index2.php
niet erg dat ze het verhogen maar niet netjes dat ze niks laten weten per mail aan de klanten
› reageer1643telecom.nl (CS):
NL vast: 0,5ct/min
NL mobiel: 9ct/min
Starttarief: 5ct NL vast. 9ct NL mobiel. Afronding naar hele minuten.
bel1601.nl (CPS):
NL vast: 0,5ct/min (0,0ct/min op ma tm vr 00.00u-08.00u)
NL mobiel: 22ct/min
Starttarief: 6ct. Afronding naar hele minuten.
bel1649.nl (CS):
NL vast: 1ct/min (piek ma tm vr 8.00u-19.00u) dal: 0ct/min
NL mobiel Tele2: 24ct/min (piek ma tm vr 8.00u-19.00u) dal: 14ct/min
NL mobiel rest: 28ct/min (piek ma tm vr 8.00u-19.00u) dal: 20ct/min
Starttarief: 8ct. Afronding naar hele minuten.
1609bellen:
NL vast: 0,7ct/min (binnen regio) 1,3ct/min (buiten regio)
NL mobiel: 18 ct/min
Starttarief: 4,9ct NL vast. 5ct NL mobiel. Afronding naar hele minuten.
Na de tariefverhoging van 1643 lijkt me het voordeligste voor Nederlandse vaste en mobiele gesprekken om als CPS 1601 in te stellen en voor mobiele gesprekken 1643 CS te gebruiken. Eventueel `s avonds na 19 uur voor langere vaste gesprekken (meer dan 5 minuten) 1649 als CS gebruiken.
Ik ben benieuwd of er nog voordeligere manieren/aanbieders zijn om met CS of CPS te bellen? VOIP laat ik hierbij even buiten beschouwing
KPN BelVrij Avond & Weekend voor 6,75 of BelVrij Altijd voor 13,95 is een alternatief. Zelfs geen startikken meer. Voor veelbellers in de piekuren nu het enige voordelige alternatief voor ADSL/VOIP aanbiedingen sinds CS1643 'gratis' bellen heeft afgeschaft.
› reageer1601/1643/1649 is een en hetzelfde bedrijf. zie je aan de mailtjes waarbij alleen het CPS-nummer anders is
had me van alle drie voor de nieuwsbrief aangemeld, maar nooit krijg je verhogingen door...
Dat van die eerste minuut volledig is erg profijtelijk voor hen
Eerste minuut? Elke minuut wordt afgerond! Niet zo mooi, 1643 was nog de enige provider met echt vette tarieven... Gratis voor alleen een starttarief... maar mobiel nog steeds redelijk goedkoop, alleen het hoge starttarief is een nadeel...
Trouwens best wel krom eigenlijk dat Belgie vast en Frankrijk vast etc. nog wel gewoon 0 cent per minuut zijn en Nederland vast niet meer...
De bekende truuk wordt hier nogeens goed uitgebuit.
Eerst VEEL reclame maken voor gratis bellen en dan langzaam de prijs opschroeven zonder dat je het in de gaten hebt.
Niet alleen de "minuut" prijs gaat omhoog maar ook het starttarief.
En juist dat kan lekker oplopen.
Uitwijken naar VOIP is ook niet altijd lucratief omdat deze dezelfde truuk uithalen. (Voipbuster, Voipstunt e.d.)
Dat zogenaamde "free" bellen is dus niet het geval. Bij mij betekent "free" gratis, maar bij de telecombedrijven is dat dus niet zo. 't is maar net hoe je het leest ....
Overigens:
Al de genoemde bedrijven (belxxx en VOIP) zijn eigendom van hetzelfde bedrijf namelijk FINAREA.
Of je nu door de hond of de kat gebeten wordt maakt niet uit, ze verdienen toch wel aan je!
Een bedrijf moet toch ergens geld aan verdienen. Gratis betaat niet.
› reageer'Gratis' bestaat inderdaad niet.
Misschien toch maar terug naar KPN via Belvrij Altijd pakket, dan weet je precies wat je betaald, want ook geen starttarief. Als je met vakantie gaat o.i.d. kan je trouwens pro-rato je bundel afkoppelen, netjes van KPN!
Met alternatieve ADSL/VOIP aanbiedingen doel ik op bijvoorbeeld Wanadoo die bij het 20MB ADSL-telefonie abonnement 'gratis' bellen met starttarief aanbiedt.Storingsgevoeligheid blijft hierbij trouwens een heikel punt. Evenmin C(P)S meer mogelijk.
Gratis bestaat inderdaad niet.
De firma Finarea probeert heel slim de zaken op te zetten en biedt dan zogenaamd gratis bellen bestemmingen aan. Ze garanderen echter niets en veranderen ook continu hun voorwaarden. Eerst kun je met weinig krediet iets doen maar de lat wordt steeds hoger gelegd. Daardoor betaal je uiteindelijk dus meer en meer, als lijken de verschillen soms niet groot.
Als voor een gratis bestemming plotseling betaald moet worden kun je vaak bij een andere VOIP aanbieder terecht waar het nog wel gratis is. Dit bedrijf is uiteraard ook eigendom van Finarea en als je daar een account wil moet je ook weer krediet storten. Door al deze kredieten bij diverse bedrijven krijgt die club flink wat inkomsten. Zo werkt dat. Je hoeft echt geen medelijden met dit bedrijf te hebben want ze breiden nog steeds uit. Er komen nog steeds nieuwe websites bij met een soortgelijke layout en voorwaarden.
En dat alles niet alleen in Nederland maar in vele landen. Het gaat dus niet om die paar minuten die jij belt maar vooral om het (grote) aantal gebruikers.
Dat zogenaamde "free" bellen is dus niet het geval. Bij mij betekent "free" gratis, maar bij de telecombedrijven is dat dus niet zo. 't is maar net hoe je het leest ....
Wat bedoel je met dat free bellen via VoIP niet echt gratis is? Het is toch nog steeds zo dat er niets van je beltegoed afgaat als je naar een vast NL nummer belt?
Het gaat misschien wat off-topic omdat dit over de prijsverhogingen van bel1643 gaat, maar VOIP via de dochterondernemingen van bel1643 is ook gewoon betaald bellen.
Je stort € 10 en kan daarvoor 120 dagen "gratis" bellen met een maximum van 300 minuten/week. In het optimale geval bel je dus precies 300 min/week en dat maal 17 weken. Totaal dus 5100 minuten (omgerekend 0,2 ct/minuut). Na die 17 weken moet je geld bijstorten of het gewone dan geldende tarief per minuut gaan betalen. Wil je "gratis" blijven bellen betaal je dus na 120 dagen weer € 10.
Dan is je beltegoed dus € 20 als je uitsluitend van de gratis minuten gebruik hebt gemaakt.
Die kans is vrij klein want je belt al snel in een week bijvoorbeeld 400 minuten ipv 300 en moet dan 100 minuten betalen, dat gaat dan van je krediet van € 10 af. Kortom: het kost je altijd wat hoe je het ook bekijkt. "Freeday's" of ander marketing gezwam maakt niet uit. In het geheel gezien is het geen groot bedrag per minuut maar gegarandeerd wordt er ook niets. Je weet nooit waar je aan toe bent want volgende maand zou men zo maar kunnen besluiten om het aantal "gratis" minuten per week te verlagen of de gratis bestemmingen te veranderen. Dat is dus ook mijn bezwaar. Een bedrijf mag best wat verdienen maar verkeerde voorlichting of veranderende voorwaarden vind ik zwak. Dat geldt zowel voor de CPS bedrijven als de VOIP aanbieders.
Bel"specialist" ==> Waarom maak je al 2 keer reclame voor KPN-bellen? Enig idee hoe LANG je voor die 13,95 per maand kan bellen via andere aanbieders? Weinig mensen die daar overheen gaan met hun 1643-rekening aan vaste nummers...
› reageerDie prijs van € 13,95 per maand van KPN is nog niet zo heel gek.
Je kunt daarvoor onbeperkt bellen naar vast.
Met mijn huidige bel1601.nl bel ik nu ca € 10 per maand, dat komt in de buurt. Het grootste probleem is nog steeds de vaste kosten van de KPN per maand a € 18. Als je een ADSL abo hebt komt je daar al bijna niet onderuit. Je kunt overwegen naar een Belbudget te gaan van dan zo'n € 9 scheelt. Voor dat geld zou je dan een onbeperkt vast bellen abo kunnen nemen van bv Abel Telecom. (€ 6,95/maand).
Als je de KPN Belbudget aan houdt blijf je je huidige nummer behouden en kunt in geval internet uitvalt toch nog blijven bellen.
KPN helemaal opzeggen en je volledig op een internet VOIP aanbieder richten blijft een risico.
Opzeggen gaat toch al niet omdat je de € 9 kosten voor de lijn in alle gevallen moet blijven betalen. (kaal koper kosten).
Dan maar liever voor een paar euro centjes meer een Belbudget.
Ik weet de aanbieder niet zo snel meer, maar voor 8,99 per maand kun je via VOIP al flatfee naar heel Europa en de US/Canada. Alleen vastnetnummers, dat wel.
Dus als je al een VOIP infrastructuur hebt, dan is dat een optie die goedkoper is dan bijvoorbeeld KPN.
Bedoel je AIM Phoneline? Voor $9,95 per maand bel je via VoIP onbeperkt naar een groot aantal landen en krijg je een Amerikaans nummer. Nadeel is dat het alleen werkt via de door hun geleverde client.
› reageerDoor de prijsverhogingen van 1643 zullen de mensen zoals ik die nu een rekening bij 1643 hadden van rond de 8 euro voor bellen naar NL-vast nu waarschijnlijk boven de 13,95 uitkomen die KPN rekent voor het Belvrij Altijd pakket. Het is jammer dat je dit pakket niet kan combineren met Belbudget, want je zit nog wel vast aan Belbasis ad 18,16 per maand.
Bedenk trouwens dat je bij VOIP/ADSL c.q. internetplusbellen combinaties verkapt ook flink wat betaalt voor het koperdraadje en VOIP. Allen rekenen starttarief.
De extra prijs die je betaalt voor betrouwbaarheid van PSTN/ISDN valt uiteindelijk dan wel zeer mee als je bijvoorbeeld gebruik maakt van een 9,95 per maand (12 maanden lang) actie van Speedlinq of Compuserve 4MB ADSL voor je internet.
Ik zit voor mijn moeder te denken aan SLIM. Ze internet nu door in te bellen en betaald dus per tik, via SLIM heb je gratis internet(isdn snelheid) en 500 minuten per maand bij 19,95 wat inclusief de koperelijn is, teminste, dat is wat ik er van begrepen heb.
500 minuten = 8 uur en 20 minuten
Wel moet erbij vermeld worden dat als je niet naar SLIM bellers belt er 5 cent starttarief berekend wordt.
Dus voor mijn moeder lijkt mij dit wel een optie.
Alternatief is telefonie via de kabel. Casema kwam goed uit de test. Dan krijg je voor 19,95 euro eerste twaalf maanden, 24,95 daarna 2000 belminuten zonder bijkomende starttikken. Bovendien 80 Kbs basisinternet 'gratis'erbij. UPC biedt voor 19,95 euro onbeperkt bellen en eveneens basisinternet. Tenzij je geen kabeltv hebt lijken dit betere aanbiedingen dan SLIM van KPN.
› reageerdie minuten van slim zonder starttarief geldt ook voor bellen naar internetplusbellen abonnees van kpn en planet en naar surfen en bellen klanten van hetnet (groene paraplu)
› reageerTen onrechte wordt hier naar mijn mening Finarea zwart gemaakt. Ja, de voorwaarden veranderen wel eens bij hun voip-dochters. Nee, het gebeurt niet zwaar ten koste van hun klanten. Hun laatste wijziging betreft de invoering van "freedays" (= marketinggezwets), en een aanpassing op het behoud van je tegoed als je nieuw tegoed bijkoopt. Deze laatste wijziging is een verbetering, geen verslechtering van de voorwaarden.
In de jaren dat ik het nu gebruik, is het nederlandse vaste net altijd gratis geweest (ook geen starttarief). En dat is het nog steeds! Als je 10 euro betaalt, kun je 120 dagen lang 300 minuten per week bellen zonder dat dat een cent kost. Na die 120 dagen heb je nog steeds 10 euro beltegoed. Vanaf dat moment kun je bellen voor 1 ct per minuut, en weer ZONDER starttarief! Ja, je kan direct weer 10 euro storten voor weer een nieuwe periode van 120 freedays, maar waarom zou je? Eerst maar eens die 10 euro verbellen, en daarna weer 10 euro storten. 10 euro is dan toch mooi weer 1.000 hele minuten bellen. Als je een veelbeller bent is het zo op, maar dan sta je met zo"n SLIM abo ook raar te kijken van de kosten! Ben je een weinig-beller, dan is dit echt een razendvoordelige oplossing, en ben je voor die 10 euro echt heel lang klaar!
Maar mocht je Finarea toch een vervelend bedrijf vinden, kijk dan eens naar de mogelijkheden van Tiscali: voor 20 euro per maand krijg je een 6 Mb adsl verbinding inclusief onbeperkt bellen naar nederlandse vaste nummers ZONDER starttarief. Daarbij komen dan alleen nog de kosten voor de koperlijn, bv 9 euro per maand voor een belbudget via KPN. De kwaliteit van het voipbellen via tiscali is erg goed, gezien ook de ervaringen die gemeld worden op tweakers.
Kortom: goedkoop bellen is nog volop mogelijk, en al te moeilijk hoeft het ook niet te zijn. 14 Euro per maand voor onbeperkt bellen via KPN is in ieder geval erg duur, omdat daar bovenop nog het belbasis abo komt van 19 euro. En dan heb je nog geen adsl-verbinding.
Finarea wordt helemaal niet zwart gemaakt. Dit is gewoon de waarheid, niets meer en niets minder. Feit is gewoon dat dit bedrijf niet geloofwaardig overkomt doordat ze hun voorwaarden te pas en te onpas veranderen. Dat vind ik niet normaal. Voorwaarden wijzigingen is prima mits je dit van te voren duidelijk aankondigd en de gebruiker de mogelijkheid geeft dit al dan niet te accepteren.
Dat is gebruikelijk als je een overeenkomst afsluit, behalve bij Finarea ondernemingen. Letterlijk staat er "Tarieven kunnen zonder waarschuwing vooraf wijzigen." Waarom??? Emailtje is toch zo gestuurd?
Nu is de prijs laag maar goedkoop hoeft nog geen slechte bedrijfsvoering in te houden. Het prijsbeleid is inmiddels bekend, eerst met 1 Euro beginnen en dan de prijs verhogen. Jammer toch wel.
Begin dan meteen met 10 Euro.
Ik zou best 10 euro per 3 of 4 maanden willen betalen als ik op dit moment zou weten wat ik er voor krijg en dat dit over 3 maanden nog zo is.
@Han,
Ja, de voorwaarden wijzigen. Maar nee, in de praktijk niet zomaar ten nadele van de klant. En áls het ten nadele verandert, dan toch pas aan het einde van de lopende afspraak. Dus als je 10 euri stort krijg je 120 dagen gratis bellen en die 120 dagen blijven minimaal 120 dagen. Mochten zij de voorwaarden aanpassen, dan blijkt in de praktijk dat dit pas ingaat ná die 120 dagen.
Bij mij is nu al meermalen voorgekomen dat de aanpasingen juist gunstig zijn. Iedere keer dat er nieuwe voorwaarden kwamen, werd mijn periode van gratis dagen verlengd tot het maximum voor de nieuwe regeling. Ik heb nu nog 210 gratis dagen bellen over, terwijl ik pas 1 euro 60 (in totaal!!) heb betaald. En dan heb ik het nog niet over de tijd ervoor dat ik ook al gratis belde.
De voorwaarden kúnnen veranderen, maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Daarbij is het ook nog een keer een prepaidsysteem, dus meer dan dat tientje kun je niet verliezen.
Bij wanadoo (nu orange) ging het er wel anders aan toe: die beweren dat je gratis kunt bellen, maar voerden toch plots een starttarief in. Qua kosten hakt dat er veel meer in. Ook omdat je vastzit aan de minimale abotermijn.
En KPN pakt het op soorgelijke wijze aan.
Mocht je al deze partijen als grote graaiers zien, ga dan naar Tiscali: die laten je gratis bellen (voor 5 euri per maand, dit bedrag was al verwerkt in het totaalbedrag in mijn vorige posting) en hebben de voorwaarden nog nooit aangepast.
Wat mij inderdaad mateloos ergert aan de voipstunt etc groep is dat de tarieven erg vaak wijzigen. Bij geldigheidsduur van tegoed gaan ze inderdaad wel coulant om met bestaande tegoeden. Maar ook bij voipstunt en vrienden worden bv gratis buitenlanden om de haverklap en zonder enige vooraankondiging gewijzigd.
Voor mij is dit altijd reden geweest om niet naar voip bij hen over te stappen. (btw is freecalls beter? die horen niet tot het voipstunt clubje dacht ik).
Overigens: Gisteren had ik het probleem met 1643 (waar dit draadje eigenlijk over ging) dat er na de tariefmelding niks gebeurde. gebeurde 3x achter elkaar. 1643 weggelaten en via kpn werkte het wel.
Ik had het idee dat er als zo'n fina kloon als 1643 geld ging vragen er meestal snel weer een andere gratis versie kwam. Heb inmiddels gehopt van 1609->1649->1643. Is er al een vervolg?
Freecalls is ook van betamax
› reageerNet ff op de sites van 1609 etc. gekeken en ik kom tot de volgende strategie
cps 1601 instellen
mobiele nummers met 1643
tussen 19:00 en 08:00 en in het weekend 1649 voor de vaste nummers
kwestie van een stickertje op de telefoons plakken om er aan te denken
En iedere week controleren of die aapjes de tarieven niet weer aangepast hebben......
› reageerbij al deze bedrijven is re een gratis tariefmelding
› reageerHet ging me over het concept budgetbellen an sich waar je regelmatig voor tariefsverrassingen staat en niet specifiek welk bedrijf wel en niet
Gratis tariefmelding is leuk maar ze "vergeten" het regelmatig langzaam verhogende starttik tarief er bij te vermelden!
DAT is dus het probleem.
Starttikken zijn overigens uit de tijd en mogen wat mij betreft verdwijnen. Een iets hoger minuut tarief vind ik dan acceptabel.
Beter zijn nog de vaste bedragen per maand (flat fee) inclusief starttarief. Dan weet je waar je aan toe bent.
Prijsverhoging 1643. Nu 10ct per min. naar mobiel. Was 9 ct. Mijn strategie blijft:
cps 1601 instellen
mobiele nummers met 1643
tussen 19:00 en 08:00 en in het weekend 1649 voor de vaste nummers
1649 is ook omhoog gegaan, nu 0,5cpm in de daluren. Het beste is dan om 's avonds ook met 1601 CPS te bellen.
1643 is inmiddels 1 cpm
Klopt helemaal. Ik bel piek en dal met 1601 (cps) naar vast en 1643 naar mobiel.
Het wordt er trouwens wel overzichtelijker op deze manier...
Ik lees hier iets over het storten van een krediet. Wat wordt daarmee bedoeld? Wij bellen al een tijdje via 1643 en krijgen gewoon achteraf een rekening.
dat heeft te maken met voip diensten zoals voipbuster. waarmee je gratis kunt bellen, als je tegoed stort.
Als je nog steeds met 1643 belt kan je dus beter switshen naar 1601
Ik bel tegenwoordig met Abel Telecom.
Ik heb kabelinternet bij Multikabel. Daarbij een Belbudget abonnement (EUR 9,67 p/m) bij KPN. Daarbij een abonnement bij Abel Telecom voor EUR 6,95 p/m. Hiermee kan ik gratis bellen naar alle vaste nummers in Nederland. Er is GEEN starttarief! En bellen naar mobiel en buitenland is ook redelijk goed geprijsd.
Ik betaal voor het bellen nu dus 9,67 + 6,95 = EUR 16,62 per maand en heb zelfs nog de mogelijkheid om het Belbudget abo bij KPN op te zeggen. Alleen dat durf ik nog niet aan. De kwaliteit van de verbinding van Abel is tot nog toe perfect, dus als dat zo blijft dan zeg ik binnen een half jaar m'n KPN op.....
Abel Telecom kan je nu goedkoop aanschaffen via Ben Woldring: http://www.bellen.com/frameset.html?http://secure1.bencom.nl/form/default.asp?id=462&site=bellen&ref=1&l=nl
@Nathalia
Ik bel inkomend via belbudget en uitgaand via SamenBellen. Totaal ben je dan kwijt 9,67 resp. 2,50 is totaal 12,17. Plus de vrije keuze om te ADSLen of te Kabel-en.
@One2Call: Bedoel je met SamenBellen een mobiel abonnement van Telfort? Zo ja, ik woon in een afgelegen gebied in Noord-Holland en heb daar geen/slechte ontvangst op Telfort/T-Mobile/Orange.
Voor mij is het dan geen optie, maar anders was het een goede tip geweest om voor familie/vrienden toch "vast" bereikbaar te zijn.
Wat vinden jullie ervan om voor EUR 6,95 te kunnen bellen met Abel Telecom zonder dat je KPN Belbudget aanhoudt? Scheelt toch weer EUR 9,67.... (Of eigenlijk EUR 18,16 - 6,95 = EUR 11,21)
Vinden jullie dit VOIP bellen al betrouwbaar genoeg? Of zouden jullie nog een half jaar wachten en dus Belbudget aanhouden??