Cijfers KPN: internetbellen groter succes dan tv

Gepubliceerd op dinsdag 31 oktober 2006

KPN meldt verbeterde vooruitzichten bij meer breedband en vooral successen bij voip en mobiel. KPN TV groeit matig.
KPN publiceerde vanmorgen de resultaten over het derde kwartaal van 2006 met een persbericht (pdf), presentatie (pdf) en Feiten en Cijfers (Excel).

KPN zag de omzet in het derde kwartaal van 2006 toenemen met 3,7 procent, tot ruim 3 miljard euro, maar het bedrijfsresultaat daalde met ruim 1 procent tot 574 miljoen euro.

Dankzij gunstigere belastingen steeg de nettowinst wel: met bijna 5 procent, tot bijna 350 miljoen euro. Het bruto overschot (Ebitda) steeg met 4,4 procent en KPN hield met 1,15 miljard aan kasstroom vrijwel hetzelfde over als in het derde kwartaal van 2005. De vooruitzichten voor heel 2006 zijn verhoogd.

Mobiel presteert beter dan de markt - we komen daar in een apart bericht op terug. Opvallend was de Nederlandse hoge groei, terwijl ook Base in België en E-Plus in Duitsland sneller groeien dan de mobiele markt in totaal.

Grote winstdaling consumenten
KPN meldt over de divisie vast: "De strijd om marktaandeel heeft in het segment Consumer geleid tot meer investeringen in het klantenbestand en verlies van aansluitingen aan concurrenten." Hier staat tegenover dat KPN marktleider werd in internetbellen (voip).

De omzet van Vast daalde met een kleine 4 procent, tot 1,63 miljard euro. De consumentenopbrengst daalde met 4,5 procent tot bijna 560 miljoen, als gevolg van opzeggingen. De opbrengst in de zakelijke markt zakte met bijna 5 procent tot 615 miljoen als gevolg van prijsdalingen. Ook de groothandel in verbindingen moest een forse veer laten: 6 procent minder omzet, tot 1,17 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat in Vast daalde van 396 tot 321 miljoen euro, waarbij vooral de winstdaling in de consumentenmarkt, met 45 procent eruit springt. Toch steeg het marktaandeel van KPN in het spraakverkeer weer, van 55 tot 60 procent, naar eigen zeggen.

Meer breedband en voip
Uit de toegevoegde cijfers blijkt dat de groei in breedband flink blijft, al wordt dat voor een - niet nader bekend - deel door acquisities veroorzaakt. Afgelopen kwartaal kwamen er 87.000 adsl-lijnen bij, tot ruim 2 miljoen stuks. Daarvan is door de aankopen een steeds groter deel voor KPN-providers bestemd is.

De verdeling over de eigen providers van breedband, in duizenden (toename in het kwartaal)
Planet 589 (+ 2)
Het Net 534 (+ 24)
Xs4all 262 (- 2)
Direct ADSL 401 (+61)
Overige 125 (+20)

KPN TV zag het aantal abonnees stijgen met 15.000, tot 245.000. De groei blijft matig. In januari begint het commercieel aanbod van Mine met 60 zenders. Het aantal voetbalabonnementen, met de beelden van Versatel gekocht, staat volgens KPN-voorzitter Ad Scheepbouwer op 10.000.

Daarentegen gaat het crescendo met InternetPlusbellen, met een groei met 114.000 aansluitingen, ofwel maar liefst 73 procent, tot totaal 270.000 geïnstalleerde verbindingen eind september 2006. KPN zegt dat bij 22 procent van alle breedbandverbindingen in Nederland nu gebeld wordt, tegen 17 procent eind juni 2006. Dat is exclusief Skypegebruik.

Volgens KPN-voorzitter Ad Scheepbouwer, vanmorgen tijdens de online persconferentie, haalt KPN 45 procent van de nieuwe verbindingen voor internetbellen binnen. Het verlies aan Mobile Only (huishoudens met alleen mobiele aansluitingen, dat bleef staan op 18 procent van de huishoudens) en de kabel daalt. "Steeds meer huishoudens stappen over op pakketten, wat gunstig is. Nu heeft al 15 procent van de abonnees een pakket van breedband met bellen en/of tv."

http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=772615/sc=906b36

› reageer

Gepubliceerd op dinsdag 31 oktober 2006

KPN meldt verbeterde vooruitzichten bij meer breedband en vooral successen bij voip en mobiel. KPN TV groeit matig.
KPN publiceerde vanmorgen de resultaten over het derde kwartaal van 2006 met een persbericht (pdf), presentatie (pdf) en Feiten en Cijfers (Excel).

KPN zag de omzet in het derde kwartaal van 2006 toenemen met 3,7 procent, tot ruim 3 miljard euro, maar het bedrijfsresultaat daalde met ruim 1 procent tot 574 miljoen euro.

Dankzij gunstigere belastingen steeg de nettowinst wel: met bijna 5 procent, tot bijna 350 miljoen euro. Het bruto overschot (Ebitda) steeg met 4,4 procent en KPN hield met 1,15 miljard aan kasstroom vrijwel hetzelfde over als in het derde kwartaal van 2005. De vooruitzichten voor heel 2006 zijn verhoogd.

Mobiel presteert beter dan de markt - we komen daar in een apart bericht op terug. Opvallend was de Nederlandse hoge groei, terwijl ook Base in België en E-Plus in Duitsland sneller groeien dan de mobiele markt in totaal.

Grote winstdaling consumenten
KPN meldt over de divisie vast: "De strijd om marktaandeel heeft in het segment Consumer geleid tot meer investeringen in het klantenbestand en verlies van aansluitingen aan concurrenten." Hier staat tegenover dat KPN marktleider werd in internetbellen (voip).

De omzet van Vast daalde met een kleine 4 procent, tot 1,63 miljard euro. De consumentenopbrengst daalde met 4,5 procent tot bijna 560 miljoen, als gevolg van opzeggingen. De opbrengst in de zakelijke markt zakte met bijna 5 procent tot 615 miljoen als gevolg van prijsdalingen. Ook de groothandel in verbindingen moest een forse veer laten: 6 procent minder omzet, tot 1,17 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat in Vast daalde van 396 tot 321 miljoen euro, waarbij vooral de winstdaling in de consumentenmarkt, met 45 procent eruit springt. Toch steeg het marktaandeel van KPN in het spraakverkeer weer, van 55 tot 60 procent, naar eigen zeggen.

Meer breedband en voip
Uit de toegevoegde cijfers blijkt dat de groei in breedband flink blijft, al wordt dat voor een - niet nader bekend - deel door acquisities veroorzaakt. Afgelopen kwartaal kwamen er 87.000 adsl-lijnen bij, tot ruim 2 miljoen stuks. Daarvan is door de aankopen een steeds groter deel voor KPN-providers bestemd is.

De verdeling over de eigen providers van breedband, in duizenden (toename in het kwartaal)
Planet 589 (+ 2)
Het Net 534 (+ 24)
Xs4all 262 (- 2)
Direct ADSL 401 (+61)
Overige 125 (+20)

KPN TV zag het aantal abonnees stijgen met 15.000, tot 245.000. De groei blijft matig. In januari begint het commercieel aanbod van Mine met 60 zenders. Het aantal voetbalabonnementen, met de beelden van Versatel gekocht, staat volgens KPN-voorzitter Ad Scheepbouwer op 10.000.

Daarentegen gaat het crescendo met InternetPlusbellen, met een groei met 114.000 aansluitingen, ofwel maar liefst 73 procent, tot totaal 270.000 geïnstalleerde verbindingen eind september 2006. KPN zegt dat bij 22 procent van alle breedbandverbindingen in Nederland nu gebeld wordt, tegen 17 procent eind juni 2006. Dat is exclusief Skypegebruik.

Volgens KPN-voorzitter Ad Scheepbouwer, vanmorgen tijdens de online persconferentie, haalt KPN 45 procent van de nieuwe verbindingen voor internetbellen binnen. Het verlies aan Mobile Only (huishoudens met alleen mobiele aansluitingen, dat bleef staan op 18 procent van de huishoudens) en de kabel daalt. "Steeds meer huishoudens stappen over op pakketten, wat gunstig is. Nu heeft al 15 procent van de abonnees een pakket van breedband met bellen en/of tv."

http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=772615/sc=906b36

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.