KPN verandert abonnementsvormen vaste telefonie

@appie39 : Je kunt met BelVrij weekend gewoon ook 1643 telecom gebruiken, dit is immers Carrier Select.
Gerbruik je echter CPS, dan ben je je gratis minuten in het weekend kwijt, omdat je dan immers via een andere aanbieder belt.

› reageer

"KPN verandert abonnementsvormen vaste telefonie

KPN gaat per 1 februari 2007 de abonnementen voor vaste telefonie vereenvoudigen en het aantal beltarieven verminderen van bijna honderd naar slechts twee. Dat meldt het telecombedrijf dinsdagmiddag in een persbericht.

Klanten met het huidige basisabonnement gaan straks automatisch over naar 'BelVrij Weekend'. Voor euro 19,00 per maand kunnen zij zo in het weekend onbeperkt binnen Nederland bellen naar vaste nummers. Hierbij vervallen de huidige kortingsregelingen zoals 'BelPlus' of 'VoordeelNummers'.

Als klanten nu al een bundel hebben om onbeperkt te bellen, dan houden ze dit 'BelVrij'-abonnement maar gaan wel iets minder betalen. Mochten klanten geen interesse hebben in onbeperkt bellen voor een vast bedrag, dan kan de consument alsnog kosteloos kiezen voor een standaard-aansluiting.

KPN zal vanaf 22 november zijn klanten persoonlijk informeren over de nieuwe abonnementen."

(c) 21 november 2006 Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia

› reageer

Wat gaat die nieuwe tarieven dan worden?

Ik vind € 19 per maand nogal veel voor alleen maar "gratis" in het weekend bellen. Ik zou liever kiezen voor 's avonds en in het weekend gratis bellen, dit in combinatie met het abonnement.

Als KPN een te hoog bundel bedrag gaat rekenen is het lonend om naar VoIP (dus de concurrent) over te stappen. Daar zit men vast niet op te wachten. Ik verwacht dan ook eerder een vergelijkbare bundel tegen een scherpe prijs.

› reageer

En wat gaat er dan met de belbudget abo's gebeuren?

› reageer

kpn is verplicht de belbudget te handhaven, mensen moeten in nood kunnen bellen en daar is destijds, door de overheid, dit abonnement bedacht, trouwens heb je tegenwoordig voor minder ook een simonly of een pp

› reageer

Planet Multimedia heeft wat meer informatie. Belbudget blijft gewoon bestaan. De "standaard" aansluiting van KPN voor 18,16 euro blijft ook, deze heeft dal/piek tarieven.

(Jammer dat TV net zijn serverpark gaat verkassen met dit nieuws. Dat valt natuurlijk niet te voorspellen).

› reageer

Bedankt voor de Planet info.
Daarin staan inderdaad de prijzen. Het verbaasd me wel dat je dan € 32 per maand moet gaan betalen om "gratis" onbeperkt te kunnen bellen naar vaste nummers in NL. Dat is een fors bedrag. Dat vind ik geen concurrerend pakket. Sterker nog, dat gaat de strijd aan met de eigen producten van KPN zoals IPB en HetNet Surfen+Bellen.
Heel raar.

Daarbij komt dat de grootste ergernis, het maandelijkse standaard telefoon abonnement ongemoeid wordt gelaten. Daarin wenst de klant nu juist verandering.

› reageer

Op www.bellen.com staat een nog duidelijkere uitleg, opzich is het gunstig dat voor minder dan 1 euro extra er in het weekend gratis naar vaste nummers gebeld kan worden. Voor de rest komen de belbundels ook op ongeveer dezelfde kosten uit dan nu.

Verder wordt je door de hoge gesprekskosten per gesprek al snel gedwongen een BelVrij pakket te nemen. Buiten BelVrij ga je namelijk 2,75ct/min betalen + een starttik van 5ct

Verder vervallen dus alle oude voordeelregelingen van voordeelnummers, belbundels voor naar mobiel en naar buitenland etc.

› reageer

Achja bellen via gewone telefoon is zo ouderwets Volgens mij gaan ze express niet van die boeiende prijzen maken voor deze paketten. Er zijn genoeg alternatief met internet+bellen voor zelfde of lager bedrag via KPN of dochters.

› reageer

Klanten met het huidige basisabonnement gaan straks automatisch over naar 'BelVrij Weekend'

Het is toch de omgekeerde wereld dat dit gebeurt. Nu moet je weer een antwoordkaart opsturen om aan te geven dat je het abonnement die je nu hebt, wilt blijven gebruiken. Ik weet zeker dat ze 'zogenaamd' je kaart dan niet hebben ontvangen en eerst een paar maanden extra blijven incasseren totdat alles weer goed is omgezet.

› reageer

KPN is bezig zijn lijnen om te zetten naar all-ip, dus alles zegmaar via een internetverbinding. Dit is vast al de voorbereiding daarvan: als het ip aanbod straks algemeen wordt dan zullen de klanten de komende tarieven met die nieuwe ip tarieven gaan vergelijken. De kans is groot dat er dan een beter aanbod te doen is aangezien KPN het nu in verhouding duur maakt om een vaste lijn te hebben/houden.

Bijkomend "voordeel": via ip netwerken hoeft KPN geen concurrenten zoals Tele2 toe te laten. Datzelfde geldt ook voor belbudget abonnees. Kortom: wie kiest voor de voordeligste oplossing kiest voor belbudget of ip bellen en zit daarmee blijkbaar vast aan KPN ook wat beltarieven betreft.

› reageer

Ook maar even de tarieven van het standaard abonnement noemen. Daar staat o.a.:

"Alleen het tarief voor bellen binnen u regio s'avonds, s'nachts en in het weekend is gewijzigd."

Ik zie 6 taalfouten in deze ene zin! Wat een amateurs, daar bij KPN.

› reageer

Ik ben nu toch wel benieuwd waar je de fouten ziet, ik tel er enkele maar geen 6.

› reageer

Tarief moet meervoud zijn want er zijn meerdere tarieven op de verschillende tijdstippen, u moet zijn uw, en in 's nachts zitten twee fouten.

Ja, ik ben streng want ik heb net gekeken naar het Groot Dictee der Nederlandse Taal en daar ging het er ook zo aan toe.

› reageer

5. Ik bel niet met KPN, wat gebeurt er met mijn abonnement?
Niets, u blijft € 18,16 betalen voor u aansluiting bij KPN. En uw verkeer loopt via een andere aanbieder, die instellingen blijven gewoon bestaan.

Gelukkig

› reageer

Niets, u blijft € 18,16 betalen voor u aansluiting bij KPN.

Ja maar je moet het wel zelf omzetten, want KPN zet jou nu automatisch op het duurdere tarief.

› reageer

Als je bij een andere partij zit doen ze dat NIET zeggen ze in dat antwoord

› reageer

Ik vind het nogal duur, aangezien ik bij Orange ADSL2+ 20Mbit, inclusief vaste lijn en 24/7 gratis naar vast kan bellen nog geen 30 euro per maand kwijt ben......al zou je dit bedrag door twee delen en 15 euro voor 20Mbit en 15 euro voor alleen de lijnhuur betalen ben ik nog goedkoop uit (laat staan het altijd bellen naar vast excl. starttarief).

› reageer

ik vind het ook erg duur, ik betaal nu 10 Euro per jaar aan abonnement en 0 Euro belkosten naar vaste telefoonnummers in Nederland en buitenland, belkosten naar mobiel heb ik wel 0,15 Eur per minuut;
sinds kort bij Budgetphone en inmiddels na gebleken geschiktheid KPN eruit gedaan (had ik veel eerder moeten doen, scheelt me paar honderd Euro per jaar)

› reageer

@voipfan: voor die 10 euro per jaar bel je bij budgetphone niet gratis naar andere vaste nummers in nederland en buitenland. En die prijs van 15ct voor naar mobiel klopt dan ook niet.
Lijkt er meer op dat je het abonnement hebt van 9,50 per maand bij budgetphone waardoor je idd die prijzen krijgt.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

› reageer

@Fotograaf2004:
Hoho, die 30 euro per maand geldt alleen voor het eerste jaar, he? Daarna wordt het 40 euro. Dat is al minder bijzonder. Voor dat geld kun je ook een willekeurig ADSL abo nemen (20 euro), plus KPN Budget (10 euro) en een VOIP abo met onbeperkt vastelijn bellen (10 euro).

Toegegeven, bij dit rekensommetje is de ATA (+/- 50 euro) niet inbegrepen. Bij Orange zit die ingebouwd in de Livebox. Daar staat weer tegenover dat je bij Orange Telefonie Totaal een starttarief van 4 cent per gesprek hebt.

› reageer

Met dit soort abonnementen wordt het (net als bij mobiele abonnementen) steeds gunstiger om elk jaar te provider-hoppen

› reageer

@Jacco2.
10 euro per maand is rijkelijk veel voor onbeperkt bellen naar een vaste lijn! Zelf betaal ik 3,00 per maand voor het onbeperkte bellen naar vaste lijnen in Nederland, en ook nog naar verschillende andere landen. En die 3,00 is vervolgens ook nog besteedbaar aan bellen naar bijvoorbeeld mobiele nummers, of naar landen die niet gratis zijn.

Ik bel via poivy.com, één van de vele sites van betamax. Je betaalt
er 10 euro + belastingen (totaal 12 euro nog wat), en krijgt dan 10 euro beltegoed. Vanaf het kopen van het beltegoed krijg je ook 120 dagen gratis bellen naar het vaste net (let op: max 300 minuten per week, alhoewel de controle daarop eerder niet werkte weet ik uit ervaring). Zijn die dagen op, dan betaal je 1,5 cent per minuut. Of je koopt weer beltegoed, dan krijg je weer 120 dagen gratis bellen. Je beltegoed vervalt niet, je kunt het gebruiken om bv na die 120 dagen nog te bellen naar het vaste net. In dat geval kun je nog wat langer toe met dat 10-tje. Of je verbelt het naar mobiele nummers of je smst het op (sms 5 ct per stuk). Dit is allemaal behoorlijk voordelig in mijn situatie.

Dan wordt het totaal plaatje:
20 euro voor ADSL, 10 euro voor KPN budget, en 3,00 voor onbeperkt bellen, dus totaal 33,00 euro per maand.

› reageer

@andreas2005:
(Rekenmachine erbij)
365 / 120 * 11,90 euro / 12 maanden is inderdaad zo'n 3 euro per maand. Voordeel van Poivy t.o.v. Voipbuster en Skype zijn de lagere tarieven voor bellen naar mobiel (16 cpm).

Maar nadelen zijn er ook:
- tarieven wijzigen nogal eens bij de Betamax labels zoals Voipbuster en Internetcalls.
- afronding naar hele minuten (bij bellen naar mobiel tikt dit aan)
- geen eigen nummer mogelijk zoals bij Voipbuster, Skype en de Abel, Basic4call, Budgetphone etc. abo's. (Misschien ook niet nodig als je al KPN Budget hebt maar voor nummerherkenning is het handig).

Het kan nog goedkoper. Met Parlino kun je gratis bellen naar vast, en mobiel kost 16 cpm (afronding hele minuten). Maar ook hier geldt weer dat het waarschijnlijk niet gratis blijft.

› reageer

Ik heb bij poivy wel degelijk een eigen telefoonnummer! En zelfs in mijn woonplaats .
Momenteel geven ze geen nummers uit, maar aangezien ze hun rechtszaak daarover tegen de OPTA hebben gewonnen zal dat binnenkort wel weer komen.

Verder heb ik zelf nog geen nadelige verschuivingen gehad in de voorwaarden, en ik bel inmiddels een aantal jaar via Poivy. Dus dat van die veranderingen in de voorwaarden valt wel wat mee. Ja, ze kunnen het, maar dat kunnen alle andere providers ook. Zoals de onzekerheid over Parlino ook al doorklinkt.

Betamax geeft bij een gevoerd gesprek aan hoeveel het kost, en wat skype gekost zou hebben, en ik vind het toch elke keer weer leuk als ik "free" zie staan, en achter Skype: 1 cent per minuut o.i.d.

› reageer

Ik bel veel , heel veel naar het buitenland.
Doe dit via een andere aanbieder ( 1643 telecom ).

Kan ik met Belvrij weekend gewoon via Carrier Select of Carrier PreSelect bellen ? Kan nergens antwoord vinden op deze vraag.

1643 biedt géén CPS aan , dus bel theoretisch niet met een andere aanbieder...

› reageer

@appie39 : Je kunt met BelVrij weekend gewoon ook 1643 telecom gebruiken, dit is immers Carrier Select.
Gerbruik je echter CPS, dan ben je je gratis minuten in het weekend kwijt, omdat je dan immers via een andere aanbieder belt.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.