Je hebt helemaal gelijk. Stom van me. Ik was denk ik nog niet wakker.
› reageer
DEN HAAG - KPN verkoopt per 1 september 2007 een deel van de GSM-frequenties van het overgenomen Telfort aan concurrent T-Mobile. Het telecombedrijf integreert de netwerken van Telfort en KPN waardoor de Telfort-frequenties deels overbodig worden.
Dat liet KPN dinsdag weten. Een verkooppprijs is niet bekendgemaakt. De overdracht betreft een bandbreedte van 5 megahertz in het 900 megahertz-spectrum. Het ministerie van Economische Zaken moet nog toestemming geven voor de overdracht van de frequenties. KPN nam Telfort vorig jaar over.
Eindelijk kunnen T-Mobileabonnees ook ECHT gebruik maken van Thuis...
eerst Telfort afzeiken vanwege haar "witte plekken" en dan een deel Telfort-netwerk zelf willen.....lekker betrouwbaar allemaal
› reageerHoho, het is de verkoop van frequenties. Niet van masten.
T-mobile zal dus eerst zelf masten moeten bouwen/gebruiken op die frequenties.
T-mobile zal dus eerst zelf masten moeten bouwen/gebruiken op die frequenties.
Dan mogen ze beginnen in Almere Buiten
Dramatisch het bereik hier bij mij thuis (daarom enkele jaren geleden overgestapt op Telfort en ondertussen Vodafone).
Los van het feit dat T-Mobile tegenwoordig door het hoge(re) aantal aansluitingen meer frequenties/bandbreedte op het DCS1800-netwerk nodig heeft, was er tijdens de oprichting van Ben (in 1998) eigenlijk al een tekort aan bandbreedte.
Het 9 jaar later (2007) kopen van 900MHz bandbreedte van KPN door T-Mobile is dus een logische actie, van beide partijen.
Februari 1998
MOBIEL
De markt voor mobiele telefonie is in 1995 vrijgegeven, waarna het huidige duopolie van KPN Telecom en Libertel is ontstaan. Op 26 februari 1998 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een aantal nieuwe licenties en frequenties voor mobiele telefonie geveild.
De hoogste bieders op twee landelijke vergunningen voor mobiele telecommunicatie waren Federa/Dutchtone, dat bereid bleek 600 miljoen gulden neer tellen, en Telfort, dat 545 miljoen bood. In Telfort werken British Telecom en Nederlandse Spoorwegen samen; Federa is een alliantie van, France Télécom, ABN AMRO en Rabobank. Deutsche Telekom was oorspronkelijk ook van de partij, maar heeft zich inmiddels uit Federa teruggetrokken.
Behalve de twee landelijke vergunningen veilde het Ministerie een zestiental frequentie-pakketten. Inmiddels heeft het consortium Brucop waarin Belgacom en Tele Danmark hun krachten hebben gebundeld, voldoende frequenties bemachtigd om als vijfde aanbieder van mobiele telefonie op de markt te komen.
Bron: www.josschuurmans.com
- - -
De veiling van DCS1800-frequenties is voorbij. DCS1800 is een uitbreiding van gsm. De huidige aanbieders van mobiele telefonie, PTT Telecom en Libertel, krijgen concurrentie van Telfort en Federa, de hoogste bieders. Tele Danmark kocht verschillende kleinere pakketten die samen te voegen zijn tot een netwerk met landelijke dekking. De veiling bracht de minister 1,835 miljard gulden op. PTT Telecom is nu KPN, Libertel is Vodafone, Federa werd Dutchtone en vervolgens Orange, het bedrijf dat Tele Danmark opzette heette Ben en heet nu T-Mobile, Telfort is na kortstondig O2 geheten te hebben weer Telfort en 1,835 miljard gulden is nu 833 miljoen euro.
Bron: www.mt.nl
is wel mooie bijkomstigheid, ik ben namelijk weg bij telfort en zit nu bij t-mobile. Daarnaast is het zo dat T-mobile nog niet helemaal een optimale ontvangst heeft overal, wat ik ook begrepen heb is dat t-mobile in de tijd dat ze de licentie kregen het minst aantal frequenties heeft gekregen. Hopelijk kan t-mobile dan ook haar gaten dichten. Zie trouwens dat het gaat om de 900 mhz frequenties zijn van telfort. Zouden dat die e-gsm freqeunties van telfort zijn. Dit betekend dat t-mobile dan betere dekking zal krijgen binnenshuis. Mooi goed bezig!
Staat nu ook op Planet multimedia.
› reageerMet dank aan -d-
Voor het geval het van de planet.nl site verwijderd zou worden hierbij de tekst van het bericht;
T-Mobile koopt Telfort-frequenties
Gepubliceerd op woensdag 22 november 2006
KPN doet afstand van een stukje 900Mhz-band, want het heeft genoeg bandbreedte in dat spectrum.
KPN en T-Mobile zijn overeengekomen dat per 1 september 2007 een deel van de gsm-frequenties van Telfort aan T-Mobile wordt overgedragen.
KPN heeft dit GSM-spectrum volgend jaar niet langer nodig, omdat de netwerken van Telfort en KPN worden geïntegreerd.
Het betreft een bandbreedte van 5MHz in de 900 Mhz band. De prijs wordt niet bekendgemaakt. Uit een opsomming op internet van frequentiegebruik voor mobiele netten blijkt dat het gaat om een licentie die geldig is tot 2013.
Orange en Telfort blijken al over 900Mhz-frequenties te beschikken, maar T-Mobile niet. "Dat is inderdaad zo. Ik weet niet wat Orange en Telfort met hun E-GSM frequenties hebben gedaan, maar wij bezaten nog geen 900-spectrum."
KPN en Vodafone hebben hun netten geheel gebouwd in het 900Mhz-domein, maar de latere spelers Telfort, Orange en T-Mobile kochten DCS1800-licenties. T-Mobile betaalde daar volgens de woordvoerder destijds zo'n 300 miljoen gulden voor.
Hiermee krijgt T-Mobile de gelegenheid om het 900 spectrum te gebruiken in haar eigen netwerk. "En daar zijn we erg blij mee. We kunnen er onze dekking mee verbeteren, vooral in landelijke gebieden en binnenshuis. Met de 1800-frequentie is dat veel moeilijker en duurder."
De minister van Economische Zaken moet nog toestemming geven voor de overdracht.
Geeft KPN hiermee ook de rechten op EDGE op? Of heeft KPN zelf ook nog een licentie voor E-GSM?
› reageerje haalt 2 dingen door elkaar, egde is een snellere variant van gprs. E-gsm betekend geen edge gsm, maar extended gsm. Het heet e-gsm omdat het de extra frequentieruimte onder de 900 mHz benut.
› reageerJe hebt helemaal gelijk. Stom van me. Ik was denk ik nog niet wakker.