"Navigatie heet nu Location Based Experience bij Nokia
Jaarlijks houdt Nokia haar Nokiaworld. Een congres en beurs voor alle partners van Nokia wereldwijd. Dit jaar is de locatie Amsterdam.
Met de recente overname van Gate5 en de aankondinging van het N-platform met ingebouwde GPS (te beginnen met de N95) heeft Nokia een serieuze stap gezet in de navigatiewereld.
Nokia heeft het over Location Based Experience en niet over navigatie. De rede dat zij het zo noemt is dat Navigatie maar één onderdeel van het vinden van een locatie is. De meeste leveranciers van navigatie systemen zien het navigeren op basis van adres invoeren etc. als hoofdtaak. Nokia ziet het anders. Daarom heeft zij contracten gesloten met vele contentproviders, waaronder gisteren met de Telefoongids in Nederland.
Uitgangspunt is dat de gebruiker bijvoorbeeld een naam zoekt in de telefoongids. De NAW gegevens worden direct gekoppeld en met een druk op de knop wordt via de navigatiesysteem de route bepaald. Volgens een woordvoerder van Nokia zijn inmiddels contracten met meer dan 1000 contentleveranciers gemaakt (via Gate5), waardoor via content de route bepaald kan worden. POI is daar natuurlijk een goed voorbeeld van.
Nokia heeft als doestelling dat mobiel en internet integreren. Met navigatie op een mobiele telefoon, online content kan eenvoudig gekoppeld worden aan de kaarten van een navigatiesysteem.
Nokia zal een open platform aanbieden waardoor applicatieontwikkelaars applicaties kunnen ontwikkelen voor de product waar GPS in geïntegreerd zal zijn. Alle high- tot midend N serie producten zullen standaard een GPS receiver geïntegreerd hebben.
Als de N95 op de markt komt zal daar standaard heel Europa als kaart meegeleverd worden. De Gate5 software wordt standaard meegleverd. Deze software is getiteld Smart2Go. Om deze te kunnen gebruiken moet de consument een activeringscode kopen voor tussen de € 50,- / € 100,-.
Nokia verwacht dat de software only leveranciers van navigatiesoftware het de komende jaren moeilijk zullen krijgen. Er zullen er maar een paar van overblijven."
www.Autoconnect.nl , 29-11-2006
"Navigatie heet nu Location Based Experience bij Nokia
Jaarlijks houdt Nokia haar Nokiaworld. Een congres en beurs voor alle partners van Nokia wereldwijd. Dit jaar is de locatie Amsterdam.
Met de recente overname van Gate5 en de aankondinging van het N-platform met ingebouwde GPS (te beginnen met de N95) heeft Nokia een serieuze stap gezet in de navigatiewereld.
Nokia heeft het over Location Based Experience en niet over navigatie. De rede dat zij het zo noemt is dat Navigatie maar één onderdeel van het vinden van een locatie is. De meeste leveranciers van navigatie systemen zien het navigeren op basis van adres invoeren etc. als hoofdtaak. Nokia ziet het anders. Daarom heeft zij contracten gesloten met vele contentproviders, waaronder gisteren met de Telefoongids in Nederland.
Uitgangspunt is dat de gebruiker bijvoorbeeld een naam zoekt in de telefoongids. De NAW gegevens worden direct gekoppeld en met een druk op de knop wordt via de navigatiesysteem de route bepaald. Volgens een woordvoerder van Nokia zijn inmiddels contracten met meer dan 1000 contentleveranciers gemaakt (via Gate5), waardoor via content de route bepaald kan worden. POI is daar natuurlijk een goed voorbeeld van.
Nokia heeft als doestelling dat mobiel en internet integreren. Met navigatie op een mobiele telefoon, online content kan eenvoudig gekoppeld worden aan de kaarten van een navigatiesysteem.
Nokia zal een open platform aanbieden waardoor applicatieontwikkelaars applicaties kunnen ontwikkelen voor de product waar GPS in geïntegreerd zal zijn. Alle high- tot midend N serie producten zullen standaard een GPS receiver geïntegreerd hebben.
Als de N95 op de markt komt zal daar standaard heel Europa als kaart meegeleverd worden. De Gate5 software wordt standaard meegleverd. Deze software is getiteld Smart2Go. Om deze te kunnen gebruiken moet de consument een activeringscode kopen voor tussen de € 50,- / € 100,-.
Nokia verwacht dat de software only leveranciers van navigatiesoftware het de komende jaren moeilijk zullen krijgen. Er zullen er maar een paar van overblijven."
www.Autoconnect.nl , 29-11-2006