Mobiel internet meestal trager dan beloofd

Ik haal 74Kb terwijl er 64Kb beloofd wordt. PIT van T-Mobile

› reageer

Uitgegeven: 5 december 2006 14:11

AMSTERDAM - Mobiele internetverbindingen zijn meestal trager dan beloofd. Volgens een onderzoek van iPing Research adverteren aanbieders meestal met 'pieksnelheden', die in de praktijk zelden gehaald worden.

Het onderzoeksbureau vergeleek de snelheid, responsetijd en stabiliteit van zowel GPRS- als UMTS-verbindingen. Daarbij kwamen grote verschillen aan het licht tussen aanbieders van mobiele telefonie. Bovendien blijken de gemiddelde snelheden beduidend lager te liggen dan zogenoemde 'pieksnelheden' waarmee aanbieders van mobiele diensten adverteren.
Telefoons

De verbindingen werden op verschillende lokaties getest met behulp van mobiele telefoons, waarop aanbieders diensten als snel internet en videobellen leveren.

T-Mobile biedt volgens iPing de hoogste snelheid onder de UMTS-aanbieders. GPRS-klanten zouden bij Telfort het beste af zijn. De snelheid van de beste GPRS-verbinding is vergelijkbaar met die van de traagste UMTS-dienst, die van Vodafone.

Website

Het bedrijf Stray Systems heeft een website geopend waar de onderzoeksresultaten van iPing per postcodegebied kunnen worden bekeken.
http://www.mobielinternetkwaliteit.nl/

Bron: nu.nl

› reageer

GPRS van Telfort het snelste.... Niet zo vreemd toch? Waarschijnlijk hebben ze daar bij dat iPing nog nooit van EDGE gehoord...

› reageer

raar... T-mobile heeft pit geknepen en toch halen ze op de test de hoogste snelheden

› reageer

@napsju volgens mij ook!
@julius T-mobile heeft HSPDA waarschijnlijk iets sneller geconfigureerd of het zijn oude snelheidsmetingen?

› reageer

Wat zegt de performance index?

(ingekort)
Ook doen wij geen poging om UMTS en GPRS dekking van elkaar te scheiden. Als consument koopt u immers een UMTS abonnement en kunt u niet beinvloeden of UMTS dan wel GPRS wordt gebruikt.

Hoe zit het met HSDPA?
HSDPA (High Speed Download Packet Access) is een techniek om datacommunicatie over de bestaande UMTS netwerken te versnellen. Wilt u gebruik maken van HSDPA dan moeten zowel het telecom-netwerk als uw apparatuur hiervoor geschikt zijn. Zo niet, dan heeft u de snelheid van een reguliere UMTS verbinding. De telecom aanbieders zijn in een race verwikkeld om HSDPA op hun UMTS netwerken uit te rollen. Elke week is de dekking beter, waardoor onze resultaten snel verouderd zouden zijn. Als de situatie stabiliseert (naar verwachting begin 2007) zullen we ook HSDPA kwaliteit gaan meten.

Verder ben ik het wel met jullie commentaar eens: ik zou graag willen zien per techniek welke provider hoe scoort. Niet een totaal onderzoek met als max. UMTS technologie

› reageer

Komen ze nu pas GPRS onderzoeken, richt je dan meteen op UMTS en HSDPA, daar heeft de consument nu wat aan. Als je toch iets nieuws gaat kopen nu. En inderdaad vreemd dat t-mobile als de beste uit de test komt met z'n vaak geknepen snelheden, tenzij je de duurste van de duurste abo hebt. Bij Vodafone bv wordt de snelheid nooit geknepen, vreemd dat die zo laagt scoort dan.

› reageer

Het zal de gemiddelde consument natuurlijk een biet zijn welke techniek er wordt gebruikt, de snelheid is van belang, niet de drager ...

› reageer

Snelheid en kosten zal de consument idd het belangrijkst vinden. Boeit hem/haar verder niet zo veel welke techniek gebruikt wordt, zolang zijn/haar telefoon het maar ondersteund. Denk ik tenminste.

› reageer

Heel goed dat nu gemeten wordt!
Maar zoals altijd komt de vraag op: wie zijn de meters en Hoe onafhankelijk zijn ze?

› reageer

Is er ook een site waar je de internetverbinding op je mobiel zelf kan meten?

› reageer

ja moet je ff googlen (met je mobiel) op mobile speedtest.

› reageer

Ik haal 74Kb terwijl er 64Kb beloofd wordt. PIT van T-Mobile

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.