volgens mij is dit al eerder op TV langsgekomen. Een medewerker van een webshop had toen kopietjes van paspoorten etc. gekopieerd ofzo
Klopt. De ellende is volgens mij vaak dat er gewoon een afleveradres van een stroman (schooljeugd, junk) wordt gebruikt maar met naam/geb.datum van slachtoffer. Die komt in BKR en dat bewuste adres ook.
Simpel gedacht: gewoon onder rembours met legitimatieplicht, zoals met PIN-codes ophalen?
AMSTERDAM - Duizenden Nederlanders worden jaarlijks het slachtoffer van fraude met mobiele telefoons. De oplichters halen miljoenen euro's binnen door op naam van hun slachtoffers abonnementen af te sluiten. Dat bericht RTL Nieuws woensdag.
De persoonlijke gegevens van mensen die een nieuw telefooncontract afsluiten, zouden worden gestolen. Het gaat om het nummer van de bankrekening, het adres en een kopie van het paspoort. Al deze gegevens zijn nodig om een abonnement af te sluiten. Naast de belminuten zou het de oplichters te doen zijn om de telefoon die vaak wordt weggegeven bij een nieuw contract.
Het zou voor slachtoffers bijzonder lastig zijn aan te tonen dat het abonnement niet op legitieme wijze is afgesloten. Vodafone-directeur Paul Smits bevestigt tegenover RTL dat het gaat om een miljoenenfraude, waar duizenden mensen het slachtoffer van worden.
Bron: www.nu.nl
Op RTL werd gemeld dat het om abonnementen gaat die via internet worden afgesloten.
Lijkt me idd de enige manier, want in de winkels moet tegenwoordig een cent gepind worden..
› reageerWaarom laten ze gewoon de bestellers niet een cent overmaken naar de winkel en een cent naar de provider? Weten beiden dat goed moet zitten.
› reageerIk vond dat die voda vent er heel makkelijk overdeed. Ze willen de "normale" klanten niet nog ingewikkelder maken dus nemen dit maar voor lief.
› reageerLijkt me een goede mogelijkheid, SpamBam
› reageerOf gewoon altijd de telefoon afleveren op het Factuuradres van de klant en niet op het adres van de oplichter
@spambam
Een cent overmaken naar de provider is een slimme zet, maar duurt langer en is niet waterdicht, maar dan heb je het over bankfraude.
@niels18P900
Ik weet dat een winkel (geen telecom) bij Paypal is door zo'n geintje is opgeligd. Die winkel kreeg eerst de betaling binnen, maar werd naderhad terug gevorderd i.v.m. het zo genaamde niet aankomen van het product.
Het probleem was dat het factuur adres anders was dan het aflever adres.
Zijn er al slachtoffers bij bezoekers van de TelecomVergelijker?
Waar hebben ze hun abonnement dan afgesloten? Moet toch te achterhalen zijn waar het gebeurt, lijkt mij zo.
volgens mij is de oplossing van niels18P900 een redelijk simpele en makkelijk te implementeren oplossing. Alleen zit je dan vaak nog wel weer met een paar haken en ogen bij die abonnementen waarbij het niet mogelijk is om factuur- en afleveradres hetzelfde te hebben.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms wel fijn vind om factuur- en afleveradres te kunnen scheiden en ik zou het ook niet graag willen missen. Zo'n '1 ct overmaken' regel zou dan in het uiterste geval wel een uitkomst bieden, maar dat kost allemaal wel behoorlijk veel meer tijd.
volgens mij is dit al eerder op TV langsgekomen. Een medewerker van een webshop had toen kopietjes van paspoorten etc. gekopieerd ofzo
› reageervolgens mij is dit al eerder op TV langsgekomen. Een medewerker van een webshop had toen kopietjes van paspoorten etc. gekopieerd ofzo
Klopt. De ellende is volgens mij vaak dat er gewoon een afleveradres van een stroman (schooljeugd, junk) wordt gebruikt maar met naam/geb.datum van slachtoffer. Die komt in BKR en dat bewuste adres ook.
Simpel gedacht: gewoon onder rembours met legitimatieplicht, zoals met PIN-codes ophalen?