[Debitel] Gratis wifi (FON) voor Debitel-klanten

Ik ben inderdaad ook naar een DBshop geweest, toevallig was de manager er, en hij wist als enige nog van die actie, maar vertelde dat de modems op waren. Hij adviseerde me de klantenservice te bellen, dat heb ik dus gedaan zonder resultaat. Het zal wel over zijn, maar altijd slecht gecoördineerd, acties bij Debitel.

› reageer

De mobiele telefoonklanten van Debitel kunnen gratis gebruik maken van de draadloze internetverbindingen van Fon-leden. Daarvoor zijn Debitel en het Spaanse Fon.com een samenwerking aangegaan, zo maakten beide bedrijven woensdag bekend. Klanten kunnen vanaf deze week gratis Fon-routers ophalen in de Debitel-winkels.

In oktober kwam naar buiten dat Fon ook gesprekken voert met Nederlandse providers over samenwerking, waaronder KPN-dochters Speedlinq en XS4All. Debitel is nu de eerste mobiele operator in Nederland die in zee gaat met het Spaanse Wifi-bedrijf Fon, dat als investeerders Skype en Google heeft. Debitel-klanten kunnen volgens het bedrijf sinds deze week de gratis La Fonera-router ophalen in een van de 33 vestigingen.

De router zorgt voor twee gescheiden signalen: een beveiligd privé-signaal en een publiek signaal. In ruil daarvoor kunnen Fon-leden overal ter wereld als ze zelf een Fon-signaal tegenkomen daarvan gratis gebruik maken. Met de Fon-router zetten ze hun verbinding ook deels open voor betalende niet-Fon-leden. Zijbetalen 3 euro voor 24 uur internettoegang, als de eigenaar van de router dat wil, waarvan de helft van het bedrag als commissie naar hem gaat.

Fon is sinds begin dit jaar actief. Het bedrijf meldt al ruim 150 duizend leden in 144 landen. In Nederland staat de teller op ongeveer drieduizend leden. De Nederlandse tak van Fon, waarvoor Bob Stumpel en Jan-Karel Kleijn werken, voert niet alleen gesprekken met providers, maar ook met media over promotie-acties. Fon wil namelijk wereldwijd 1 miljoen routers onder de kostprijs aanbieden. Er zijn acties op stapel met Nederlandse tijdschriften. Zo maakten lezers van het blad Sprout eerder al kans een van de ruim duizend gratis Fon-routers.

Vorige maand brachten Skype en Fon ook samen een nieuwe Wifi-telefoon op de markt: de SMC WSKP100 kost in combinatie met de Fon-router, 500 minuten SkypeOut-belkredit en een jaar lang Skype-voicemail 139 euro in de webwinkel van Skype.

bron: emerce
7 december 2006 - Door Tonie van Ringelestijn

--------------------------------------------------------
Gaat de internetprovider van de debitel-klant hiermee akkoord? Ik kan me niet voorstellen!

› reageer

debitel en FON bieden gratis WiFi-router en -toegang aan

AMSTERDAM/HOOFDDORP, 6 december 2006 - debitel, de grootste onafhankelijke mobiele telecomaanbieder van Nederland, biedt haar klanten gratis toegang tot de FON-community: het grootste WiFi-netwerk van de wereld én van Nederland. Het partnership met FON maakt het mogelijk dat debitel klanten een gratis router kunnen verkrijgen in de debitel Shops waarmee zij via hun laptop of pda* overal waar andere FON-leden zich bevinden, gratis internettoegang krijgen.

WiFi via FON is sneller dan UMTS of GPRS. Het is goed beveiligd, makkelijk te installeren en te onderhouden, en is voor leden van de FON-community overal ter wereld gratis toegankelijk. De nieuwe FON-router 'La Fonera' heeft een winkelwaarde van €29,95 en is vanaf 6 december geheel gratis voor debitel- klanten. De routers zijn verkrijgbaar in de 33 debitel Shops.

De service werkt als volgt. De gratis La Fonera-router verandert elk toegangspunt naar breedbandig internet in twee prima beveiligde draadloze FON-toegangspunten: één voor privé internetverkeer, en één voor internet-gebruik door passanten. De router verzorgt dus 2 gescheiden netwerksignalen: het privé signaal gebruikt WPA-encryptie en biedt totale veiligheid. Het publieke signaal kan alleen worden gebruikt door geregistreerde leden van de FON-community. De leden van FON (de 'foneros') delen het draadloze internetnetwerk dat ze thuis of in hun bedrijf onderhouden gratis met passanten. In ruil daarvoor kunnen ze overal in Nederland én in de rest van de wereld gratis inloggen bij de andere leden van de FON-community.
La Fonera is compatibel met Windows, Mac en Linux OS, en communiceert ook met de nieuwste generatie WiFi-apparatuur, zoals smartphones, mobiele telefoons en gaming consoles.

Robin Westerduijn, senior productmanager bij debitel, verklaart: 'Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan ons productenpakket en aan onze services. Gebruiksvriendelijkheid en een excellente prijs-/prestatie-verhouding zijn daarbij de belangrijkste criteria. We zijn daarom heel enthousiast over de dubbele propositie die door de samenwerking met FON tot stand is gekomen: én een gratis router, én wereldwijd gratis toegang tot WiFi-internet'!'

Robert Lang, directeur Business Development Europa van FON zegt: 'FON wil overal ter wereld gratis WiFi-toegang tot internet stimuleren. Dat doen we door samen met onze leden een wereldwijd 'people powered' netwerk op te bouwen, dat gebaseerd is op het delen van ieders huidige breedbandige toegang tot het internet. Dat is een unieke en revolutionaire benadering omdat het gebaseerd is op 'eerlijk delen' en niet op het opbouwen van een bureaucratische, peperdure en inefficiënte infrastructuur.
Sinds onze lancering in februari van dit jaar, hebben we al ruim 150.000 leden geregistreerd, in maar liefst 144 landen. En ook in Nederland, met ruim 3.000 leden, vormen we al het grootste WiFi-netwerk.'

* Laptops en pda's die WiFi ondersteunen.

Bron: Debitel

› reageer

Zou dit ook voor prepaid klanten van Debitel gelden?

› reageer

Dat is goed nieuws. Van de week maar eentje ophalen.

› reageer

Dus die kun je zo ophalen als je naar binnen stapt...

› reageer

Wat betreft of de internetprovider akkoord gaat, het volgende;
Blijft over of het wel mag van je provider?
Van sommige al wel, van sommige officeel niet, maar allemaal zeggen ze dat ze deze regel niet actief zullen handhaven omdat dat praktisch ondoenlijk is..
Fon is overigens druk bezig om met diezelfde Internet providers in Nederland afspraken te maken op o.a dit gebied... let op het nieuws de komende weken...;-)

Dit is te lezen op het fon blog
Ik vraag me nu alleen nog af hoe goed die routers zijn; hebben ze een goed bereik dit i.v.m de lage prijs? (normaliter).

› reageer

Is deze Wifi apparatuur ook bruikbaar icm andere providers ??

› reageer

Ja, dit aanbod geldt ook voor prepaid-klanten van Debitel. Zojuist eentje opgehaald (in combinatie met de vorige Debitel-aktie :-).

Ze vragen je adresgegevens, Internet-provider, e-mail adres, Debitel 06-nummer, simkaartnummer. Ik meen dat ze ook het serienummer van de Fon router noteren. Maar voor de rest hoef je geen legitimatie, borg o.i.d. achter te laten.

Ik zou adviseren deze router alleen op te halen als je echt bereid bent om hem minimaal 1 jaar aan te hebben staan. Ik vermoed dat ze hem op afstand kunnen uitschakelen als je je niet aan de voorwaarden houdt. Zoek je een goedkope draadloze router, koop dan een Sweex of zo voor 2 of 3 tientjes.

› reageer

Dus vanaf nu is het bij debitel: simkaart + 30 euro beltegoed (onder rembours) + wifi router (zelf sjouwen) voor €2,50.

› reageer

De FON accesspoint kan je alleen gratis ophalen, als je een debitel abonnement hebt. Debitel shop verkoper gaf verder aan dat het verplicht is om een FON account te openen om niet in aanmerking te komen voor de boeteclausule van 35 euro.

Niet alle filialen hebben de FON accesspoint op voorraad en de meeste medewerkers van de debitel shops zijn niet op de hoogte van deze actie.

meer FON nieuws hier

› reageer

@debruin

Wat zijn de kosten voor een Fon Account?

› reageer

Geen kosten voor het abonnement, maar je hebt wel een verplichting dat je een Linus of een Bill wordt, onderstaande geeft een toelichting hierop.

Binnen het FON netwerk hebben we drie soorten gebruikers. De Bill is hier één van.

Stel u heeft een huis/lokatie in de drukke winkelstraat met veel terrasjes. Veel mensen zullen op zo'n lokatie graag gebruik willen maken van draadloos internet om even te mailen en te browsen. Als Bill deelt u via FON uw internet verbinding en verdient u tegelijkertijd 50% van de totale inkomsten (€3 per dag/klant). Mensen (zogenaamde aliens) kunnen op uw FON router inloggen en vervolgens via Paypal of een creditkaart (en later prepaid kaartjes) 'internet tegoed' kopen. Zoals al eerder gezegd gaat hiervan 50% naar u en 50% naar FON. Een mooie manier om extra geld te verdienen!

Maar waarin verschilt een Bill dan van een Linus, behalve het feit dat een Bill er voor betaald krijgt? Het verschil is dat een Bill niet zomaar gratis op andere FON routers kan inloggen. Een Bill verdient dus geld, maar moet tegelijkertijd ook geld betalen om van andere FON hotspots gebruik te maken. Een Bill is dus een als hij op andere FON hotspots inlogd. (zie http://www.fonboard.nl/onderwerp-bekijken---wat-is-een-alien-t3.html)

Maar hoeveel verdient een Bill dan als er een Linus inlogd? Dat is eenvoudig: hij verdient de helft wat de Linus betaald: niets dus

bron

› reageer

Voor degenen welke geen Debitel abonnement hebben gratis FON accesspoint

(zie: e-mailen naar aol@fon.com, onderwerp: Free Fonera for ILUG members)

› reageer

Ter aanvulling: ik werd net gebeld door de Debitel medewerker en inderdaad moet je wel een Fon account aanmaken, anders moet je alsnog de kosten betalen voor de router.

Op welke manier Fon dat bedrag dan gaat vorderen is mij niet duidelijk. Maar goed, waarom zou je dat risico willen lopen als je alleen maar uit bent op een gratis router die je elders voor 20-30 euro kunt krijgen?

Oh ja, en er zit geen Nederlandstalige handleiding bij. Voor een gecoordineerde landelijke aktie had ik dat wel verwacht.

› reageer

Op de kassabon staat een bedrag van 29,95 euro met een klantenkorting van 29,95 euro. Dit zou er op kunnen duiden dat de FON routers later mogelijk ook te koop zijn voor mensen die geen klant zijn van Debitel. Voordeel is dan dat je geen verzendkosten hoeft te betalen.

› reageer

Fon loopt al lekker hier in Nederland, check A'dam maar eens op de Fon Maps.
http://www.fonboard.nl is btw echt handig ! Heeft me al heel wat kopzorgen met FON bespaard .

› reageer

Ik heb even die link van je bekeken, maar ik kwam toen ik ging rondkijken eerst in deze thread uit met deze link. Ik dacht dat er allerlei pro-actieve aanhangers daar zouden zijn, maar de eerste post die ik lees is meteen sceptisch over het (actieve) ledenaantal.

› reageer

Het aantal oranje bolletjes op die kaart is inderdaad indrukwekkend. Maar dat zijn alleen de gebruikers die zichzelf geregistreerd hebben op de FON website! Het aantal groene bolletjes is een stuk minder. Dit zijn de access points die in de lucht zijn. Beetje teleurstellend is het wel.

› reageer

Ook ik heb vrijdag maar deze gratis router gehaald bij de Debitel-Shop in Rotterdam. Verkoper(s) wist(en) helaas weinig tot niets over deze actie. De actie is overigens voor zowel abonnement- als prepaidhouders beschikbaar (van Debitel). Verder worden alleen naw-gegevens genoteerd en het mobiele nummer. Heb niets over een verplichting gehoord tot aanmelding bij Fon, maar mocht dit zo zijn, dan is dit m.i. geen probleem. Ik raad het jullie dan ook allemaal aan, het is een leuk idee, dat Fon!

Een beetje OT, maar ik denk dat het wel kan: weet iemand tot hoe ver deze routers stralen? En omgekeerd, hoe ver mag een router zitten om er met je telefoon/pda/laptop gebruik van te kunnen maken?

› reageer

Medewerkers weten er inderdaad nog weinig van. Donderdagavond in Haarlem wisten ze niet of het ook voor prepaid bellers gold. Zou nog teruggebeld worden, niet gebeurt. Gisteren was ik toch in Leidschehage en kwam ik ook shop tegen, maar had ze nog niet ontvangen. Zoetermeer is dan niet ver weg meer en kon ik stadshartwinkelcentrum ook eens bekeken. Daar hadden ze hem, maar ik was blijkbaar de eerste, medewerker moest nog uitzoeken wat te registreren, maar na raadpleging van zijn collega in Den Haag heb ik er één meegekregen.(of het ook voor prepaid geldt weet ik nog steeds niet omdat ik in Z'meer op basis van abo-bevestiging heb meegekregen)

› reageer

Quote:
Ik heb even die link van je bekeken, maar ik kwam toen ik ging rondkijken eerst in deze thread uit met deze link. Ik dacht dat er allerlei pro-actieve aanhangers daar zouden zijn, maar de eerste post die ik lees is meteen sceptisch over het (actieve) ledenaantal.

Dat is een post van September, er is al heel wat veranderd in die twee maanden

› reageer

@mcjmeijer:

Bij mij was het signaal niet al te best, op 2 hoog door houten vloeren. Totdat ik de antenne op een stand van 45 graden zette.

› reageer

Ik woon op 4 hoog, bereikt signaal dan straatniveau eigenlijk wel?

› reageer

beetje late reactie, maar in Groningen waren ze al na 2 dagen op (vrijdag 8-12)

Zelf heb ik dat (F)onding nu pas na een week klooien aan de praat gekregen, hopen dat hij het blijft doen....

› reageer

Ik had hem aanvankelijk achter een 10 Mbps hubje staan maar dat gaf een zeer onbetrouwbare verbinding. Blijkt een bekend probleem te zijn. Toen ik die hub er tussenuit haalde werkte het prima.

@johnwent:
Normaal is het zo: des te hoger je een antenne plaatst, des te verder je komt. Dus ik neem aan hier ook.

› reageer

als je uitgaat van een maximaal bereik van x (bv. 100) meter, dan wordt het bereik bijna 0 als je de zender x meter boven de ontvanger plaatst Maar ivm bebouwing is op zolder waarschijnlijk beter dan in de kelder, alleen je moet er niet mee overdrijven

› reageer

Zojuist heb ik de Debitelshop in Rotterdam gebeld om te vragen of ik als prepaidklant ook een Fon router kan ophalen. De man aan de lijn zei dat deze actie alleen voor abonnees geldt. Helaas.

› reageer

Via welke site moet er aangemeld worden om te voorkomen dat je een rekening krijgt van 35 euro?

› reageer

www.fon.com

› reageer

Wanneer je nu een FON router aanvraagt via Debitel kan je deze niet meer ophalen in een debitelshop.
Na het (telefonisch) bestellen bij de debitelshop wordt er een voucher toegestuurd waarmee je een FON router gratis kan bestellen via www.fon.com

› reageer

Alhoewel het concept op zich best leuk is, ( en ik het ook weer niet de grond in wil boren) zou wellicht ook verstandig zijn om dit toch ook eens te lezen:
http://stefans.datenbruch.de/lafonera/whywedidit.shtml

Je wil er niet aan denken dat al die accesspoints door een kwaadwillende ge-injecteerd worden zoals beschreven ...

› reageer

@A2Z:
"Note: As of 8th of november 2006, FON has fixed the bug in the web form, so the method presented here does not work anymore. Of course, there is a new method available to open your device :-)"

En die nieuwe methode werkt alleen als je het admin wachtwoord weet. En dat is niet zo opzienbarend want ook andere WLAN routers kunnen gehackt worden als je eenmaal het (WPA-PSK) wachtwoord weet.

› reageer

Maar even linken tussen de 2 actieve Fon wifi topics om dubbele vragen te voorkomen van wel en niet- Debitel klanten. Kijk ook eens naar dit topic als je geen klant van Debitel bent (of maak een deal met een debitel klant die hem niet wil hebben als je die kent. NB. aanmelden bij fon is verplicht om problemen te voorkomen.

› reageer

Geld deze actie nog steeds voor dbitel klanten? Ik heb twee medewerkers van de debitel klantenservice gesproken, en geen van beiden wist iets over deze actie.
Ben trouwens ook erg onbeschoft te woord gestaan door beide medewerkers, ze wilden niet ingaan op mijn vraag of ze niet iemand anders konden vragen die hier misschien meer van weet. Tot twee keer toe werd de verbinding gewoon beëindigd.

› reageer

Bel een debitel shop, de nummers staan gewoon in het telefoonboek. Bij de klantenservice zijn ze idd zowat allemaal niet op de hoogte van deze actie omdat dit via de shops loopt.

› reageer

@geitje laat eens weten of het lukt of niet

› reageer

Ik heb laatst geprobeerd via Debitel een router te scoren. Is niet gelukt. 45 minuten aan de telefoon gezeten, met een nul resultaat. Er zijn niet veel service medewerkers die op de hoogte zijn. Ik kreeg de melding, dat ze in het magazijn hadden gekeken, en dat er geen eentje meer was. Ze waren op dus. En dat terwijl ze alleen maar een code door hoeven te geven (dacht ik)

› reageer

Ik ben inderdaad ook naar een DBshop geweest, toevallig was de manager er, en hij wist als enige nog van die actie, maar vertelde dat de modems op waren. Hij adviseerde me de klantenservice te bellen, dat heb ik dus gedaan zonder resultaat. Het zal wel over zijn, maar altijd slecht gecoördineerd, acties bij Debitel.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.