vandaag een treinritje naar Hoogezand Sappemeer gewaagd. In de trein zelf had ik umts dekking tot net buiten groningen. Daarnaa weer snel over op gsm streaming (via tunein.fm) werkt dan een stuk minder merk ik. Zodra ik de trein uitkwam was er umts dekking. Het lijkt erop dat de umts dekking niet goed in de trein komt. Verschillende plekken in Hoogezand geweest en ook binnenshuis dekking. Vroeger was er hier normaal gesproken helemaal geen umts dekking dus het lijkt erop dat de dekking is uitgebreid.Op de terugreis ging het iets anders. Bij het instappen verdween de umts dekking als sneeuw voor de zon en ging de telefoon over op 'alleen noodoproepen' bij het wegrijden was de gsm dekking weer terug, hierna schakelde hij weer over naar umts om vervolgens weer terug te schakelen naar gsm. Blijkbaar schakelt hij te snel terug naar gsm of zijn de 2 netwerken niet goed op elkaar afgesteld. Ben benieuwd of je ook steeds een verbrekende verbinding hebt als je hem op alleen gsm hebt staan. Lijkt toch ook wel te maken te hebben met het toestel, denk dat sommige toestellen (zoals mijn k800) meer moeite hebben met het schakelen tussen umts en gsm. Dat zou toch gewoon naadloos moeten kunnen? Heb nog ff op de dekkingskaart gekeken en er staat er binnen 3 maanden ontvangst zou moeten zijn. Echt onhandig dat ze er niet bijzetten wanneer de site is upgedate. Ook staat er dat er in oost groningen (rond winschoten en nieuweschans) umts dekking zou moeten zijn (wat dus dezelfde kleur heeft als het gebied in hoogezand waar ik nu wel umts dekking had) Binnenkort ga ik weer eens met de auto richting grens dus ben benieuwd of er in dat stuk nu wel umts dekking zal zijn.
EDIT: @koen: zat me net even te bedenken dat ik een sony erricson heb. En het netwerk van T-mobile (gsm) werd toch geleverd door Nokia? Vraag me af of dat ook voor het umts netwerk van t-mobile geld. Want dat zou betekenen dat je met een nokia mobiel dan misschien een betere umts dekking hebt?
T-Mobile biedt vanaf januari 2007 HSDPA dekking van 81%
In navolging van KPN en Vodafone, maakt T-Mobile bekend dat 81 procent van de Nederlandse bevolking vanaf januari 2007 gebruik kan maken van mobiel breedband (HSDPA) via T-Mobile. In de komende maanden gaat T-Mobile het netwerk nog verder uitbreiden. Eerder al maakte KPN bekend dat haar HSDPA netwerk per 12 december 2006 dekking biedt aan 90 procent van de Nederlandse bevolking. Vodafone liet kort daarop weten dat 90 procent van de Nederlandse bevolking vanaf eind maart 2007 gebruik kan maken van Vodafone's UMTS-breedband (HSDPA).
http://www.t-mobile.nl
Bron: T-Mobile, 20 december 2006
Goed nieuws voor T-mobile abonnees dus!! Hopelijk ook mobiele tv snel!!
Erg leuk allemaal, maar € 49,50 of € 69,50 vind ik wel erg duur om even met je laptopje te surfen. En zeker als het om T-Mobile gaat...
› reageermaar pit heb je wel snel genoeg internet om reele dingen te kunnen doen. En je kan het onbeperkt op internet. Daarnaast kan je dan mobiel tv kijken en beeldbellen op meer plekken.
› reageerPIT blijft geknepen dus als je PIT op het UMTS netwerk gaat gebruiken dan schiet je er volgens mij nog steeds niet veel mee op tov. GPRS. (je haalt met PIT minder snelheid dan met EDGE volgens mij en dat is al langzamer dan UMTS.
Wel interessant op de T-Mobile site op: is de KEMA netwerktest van 2006.
[Offtopic]
Mooi document, Koen! Er staat wel bij niet extern distribueren en ze hebben het over een niet significant verschil, maar als ik naar de grafiekjes kijk, zou Vodafone ook is zo'n onderzoek onafhankelijk moeten laten uitvoeren. Die komen er het beste uit. En vervolgens dat na de klant verkopen
Inderdaad: niet extern distribueren er op drukken en dan vervolgens het document op het openbare gedeelte van de t-Mobile website plaatsen zodat het algemeen toegankelijk wordt. Slimme jongens bij T-Mobile
@ Koen: Toch wel vreemd dat ik nu in Den Bosch ruim 25 kbyte/s haal met PIT. In Utrecht ligt de snelheid zelfs nog iets hoger, zo rond de max van UMTS (384 kbit/s -> 44 kbyte/s)
Hardware: Nokia 6680 + Apple iBook / MacBook Pro.
Gaan ze in januari dan toch die snelheid knijpen?
Als ik op het kaartje van de landelijke dekking kijk van T-Mobile ziet het er allemaal niet zo rooskleurig uit als men wil doen laten geloven. 81% klinkt leuk maar is het niet.
Men heeft het over een dekkingspercentage van de bevolking en dat is iets heel anders dan een landelijke dekking.
KLIK voor het kaartje. Vergelijk het voor de grap ook eens met de GSM dekking, dat ziet er stukken beter uit.
Dat kaartje is als zo sinds november vorig jaar...
Die moet er dus 1 januarie anders uit zien
KPN bereikt vermoedelijk intussen al meer dan 90% van het landoppervlak van Nederland en Vodafone zal binnenkort ook in die buurt komen. Dat is heel wat anders dan 90% van de bevolking dekking bieden.
De huidige T-Mobile UMTS dekking zal misschien wel al iets van 65 tot 70% van de bevolking dekking bieden, maar dit is grofweg slechts 40-50% van het landoppervlak. Slechts een paar masten er bij zetten en ze zitten op hun 81% dekking van de bevolking en daarmee bedekken ze dan grofweg 60-65% van het landoppervlak. Het lastigst en duurst is het om je dekking op te krikken van 81% naar ca. 95% van de bevolking. Dan ga je masten zetten voor 10 bewoners en dat is niet direct economisch. Als je daar je netwerk op baseert en niet op de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van je verbindingen dan blijft je imago altijd ergens achteraan in de rij steken.
Dan halen ze het in januari nog steeds bij lange na niet in de vergelijking met KPN en Vodafone. Zelfde fout als bij de start van hun GSM net: voor je het weet heeft ook het T-Mobile UMTS net een imago van de beroerdste dekking van alle providers. (ik zie zelfs Orange UMTS namelijk intussen al veel vaker dan T-Mobile)
@Napsju: dan heb je mazzel. Lokaal zullen er altijd verschillen zijn. Ik heb mijn PIT getest in een T-Mobile datakaart en ik haalde de Telfort EDGE snelheid niet eens via T-Mobile UMTS. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de afstand tot de mast, drukte op het net etc. Voor mij bood T-Mobile echter buiten thuis haast nergens UMTS dekking waar ik dat nodig had, dus heb ik PIT er maar uit geknald. Misschien is de snelheid sinds de komst van meer UMTS PIT toestellen in stilte alweer wat opgerekt? Weet iemand meer?
edit: volgens het persbericht zou de dekking per 1 januari flink zijn uitgebreid. Op 1 januari is er nog niets te zien op de T-Mobile UMTS/HSDPA dekkingskaart. Hopelijk komt er komende dagen een flinke update.
Vandaag zag ik dat T-Mobile eindelijk de UMTS/HSDPA dekkingskaart op hun website heeft geupdatet.
Persoonlijk vind ik het nog altijd tamelijk teleurstellend in vergelijking tot wat KPN en Vodafone de afgelopen 3 maanden hebben bereikt.
kijk maar: hier (en klik op HSDPA)
Nog altijd geen ononderbroken UMTS dekking op autosnelwegen, belangrijke secundaire wegen en op treinlijnen buiten de randstad. (en dat schreef de licentie toch voor eind 2006?) Of zal T-Mobile de overige wegen gewoon niet belangrijk vinden?
Vergelijk dit eens met de geplande Vodafone UMTS/HSDPA outdoordekking per maart 2007 PDF Vodafone (NB. dit is wel de meest optimistische kaart die Vodafone beschikbaar stelt met dus dekking buitenshuis, in veel gevallen dan zelfs niet in auto en trein. Ter vergelijking = alles wat magenta gekleurd is zowel licht als donker bij T-Mobile).
umts dekking is bij t-mobile is idd waardeloos. Daarnaast valt mij op dat Oost-Groningen, Zeeland en het waddengebied buiten het umts dekking gebied valt. Hoe lang zal het gaan duren voordat ook deze gebieden+ alle spoorlijnen goed gedekt zijn?
› reageerIk vrees dat T-Mobile niet veel harder/meer zal bouwen dan minimaal nodig is. Het Oosten en Noorden werden tijdens de uitrol van GSM door T-Mobile al als achtergesteld gebied behandeld. Sta je dan in de dagelijkse Noord en Oost Nederlandse files zonder bereik. Misschien maar eens met wat medewerkers van providers op excursie in de spits en de stedelijke gebieden hier. Dan zullen ook zij in iedergeval beseffen dat investeren hier even goed loont als in de randstad. Lever goede dekking of lever niets. Juist T-Mobile zou moeten weten dat je in Nederland als provider beter maar geen "gatenkaas dekking" af kan leveren. (of laten ze minstens EDGE gaan gebruiken in de niet UMTS gedekte gebieden, naast de frequenties wil Telfort misschien best van wat EDGE apparatuur af
uiteindelijk gaat umts gsm vervangen. Vergunningen lopen tot 2011 geloof ik. Dus ze moeten wel snel gaan uitbreiden vind ik.
In Januari zou er 81% dekking zijn, nu is er een nieuw dekkings-kaartje online op de site van T-Mobile.
Iemand enig idee of dit ook ongeveer klopt. Ze zijn wel heel erg voruit gegaan vind ik. Volgens het kaartje zou er bij mij thuis een buiten-dekking moeten zijn, deze is er echter niet.
Volgens mij is het allemaal wat roos(rose)-kleurig ingekleurt.
Ben benieuwd of ze Orange inhalen, geloof dat die op meer plekken (vaak hele rare plekken zoals het platteland) UMTS-dekking hebben.
Ik begin even met een "ietwat offtopic"stukje.
Gepost door Koen (moderator) op 22/12/2006 00:13
......
Wel interessant op de T-Mobile site op: is de KEMA netwerktest van 2006.
Ik vind het maar een knullig in elkaar gezet documentje. neem bijvoorbeeld de volgende zin:
Er is geen statistisch significant verschil tussen T-Mobile en KPN, Vodafone, Orange and Telfort.
Zo'n opsomming dat kan toch niet. Ten eerste staat er al 'en' tussen T-Mobile KPN. Dat zou in principe goed gepraat kunnen worden als je het leest als: T-Mobile en concurrentie. En ten tweede waarom staat er 'and' tussen Orange en Telfort, wanneer de rest van het document in het Nederlands is. Natuurlijk kan ook dat weer recht gebreid worden door het als statische groep te zien. ’T Is natuurlijk maar waar je over struikelt maar ik vind het afdoen van de professionaliteit wanneer er zulke schoonheids foutjes worden gemaakt.
Om toch niet geheel offtopic te blijven. Bij mij op de pier, midden in Rotterdam naast de euromast had ik tot 2,5 maanden geleden bijzonder slecht UMTS bereik, inmiddels is het zelfs beter dan mijn GSM bereik. Ik kan met UMTS kraakvrij in de garage onder het gebouw bellen. Terwijl ik gewoon binnenshuis een goede ruis heb wanneer mijn telefoon op GSM staat. Met andere woorden redelijk tot zeer content. Nu hopen dat de GSM-signaal sterkte nog wat toeneemt of iets anders wordt afgesteld.
Ik heb gisteren de dekking eens getest op het traject Zwolle-Den Haag. De nieuwe dekkingskaart klopt van geen kanten! Er is wel iets meer dekking dan er tot nu toe was, maar die is nog steeds 3 kwart minder vooruitgegaan dan de nieuwe dekkingskaart doet geloven. De plekken met "buitendekking" hebben op de plaatsen waar ik het heb gecontroleerd over het algemeen helemaal geen dekking. Op het stuk Zwolle-Amersfoort is de dekking nagenoeg helemaal nul, terwijl de dekkingskaart toch echt een enorme verbetering belooft.
Wederom flest T-Mobile de boel en stelt het de eigen dekking veel te rooskleurig voor. Ik begon sinds de nieuwe dekkingskaart toch wel behoorlijk warm te lopen voor een dataverbinding via T-Mobile. Na mijn check blijkt het aanbod echter weer een wassen neus! (in het verleden was de voorstelling die T-Mobile deed van hun GSM dekking ook al erg optimistisch, nu blijkbaar ook weer dezelfde misselijke truuk bij UMTS/HSDPA). Heel jammer!
vandaag een treinritje naar Hoogezand Sappemeer gewaagd. In de trein zelf had ik umts dekking tot net buiten groningen. Daarnaa weer snel over op gsm streaming (via tunein.fm) werkt dan een stuk minder merk ik. Zodra ik de trein uitkwam was er umts dekking. Het lijkt erop dat de umts dekking niet goed in de trein komt. Verschillende plekken in Hoogezand geweest en ook binnenshuis dekking. Vroeger was er hier normaal gesproken helemaal geen umts dekking dus het lijkt erop dat de dekking is uitgebreid.Op de terugreis ging het iets anders. Bij het instappen verdween de umts dekking als sneeuw voor de zon en ging de telefoon over op 'alleen noodoproepen' bij het wegrijden was de gsm dekking weer terug, hierna schakelde hij weer over naar umts om vervolgens weer terug te schakelen naar gsm. Blijkbaar schakelt hij te snel terug naar gsm of zijn de 2 netwerken niet goed op elkaar afgesteld. Ben benieuwd of je ook steeds een verbrekende verbinding hebt als je hem op alleen gsm hebt staan. Lijkt toch ook wel te maken te hebben met het toestel, denk dat sommige toestellen (zoals mijn k800) meer moeite hebben met het schakelen tussen umts en gsm. Dat zou toch gewoon naadloos moeten kunnen? Heb nog ff op de dekkingskaart gekeken en er staat er binnen 3 maanden ontvangst zou moeten zijn. Echt onhandig dat ze er niet bijzetten wanneer de site is upgedate. Ook staat er dat er in oost groningen (rond winschoten en nieuweschans) umts dekking zou moeten zijn (wat dus dezelfde kleur heeft als het gebied in hoogezand waar ik nu wel umts dekking had) Binnenkort ga ik weer eens met de auto richting grens dus ben benieuwd of er in dat stuk nu wel umts dekking zal zijn.
EDIT: @koen: zat me net even te bedenken dat ik een sony erricson heb. En het netwerk van T-mobile (gsm) werd toch geleverd door Nokia? Vraag me af of dat ook voor het umts netwerk van t-mobile geld. Want dat zou betekenen dat je met een nokia mobiel dan misschien een betere umts dekking hebt?