Japans bedrijf komt met supersnel mobiel internet

wat betreft het genoemde batterij probleem:
de brandstofcel. Misschien tegen die tijd de oplossing...

› reageer

'Japans bedrijf komt met supersnel mobiel internet'

Uitgegeven: 4 januari 2007 09:35
Laatst gewijzigd: 4 januari 2007 09:38
TOKIO - Het Japanse mobieletelefoniebedrijf NTT DoCoMo komt over drie jaar met supersnel mobiel internet. De nieuwe technologie is zo'n 260 keer sneller dan de bestaande UMTS-technologie. Dat meldde de Japanse zakenkrant Nikkei donderdag.

Het snelle mobiele internet, genaamd Super 3G, kan snelheden halen van 100 megabits per seconde. Dat is aanzienlijk meer dan de snelste breedbandaansluitingen voor huishoudens in Nederland nu halen.

Super 3G moet het mogelijk maken video's van hoge kwaliteit op een mobiele telefoon te bekijken. Ook het verzenden van grote bestanden komt binnen handbereik. De investeringskosten blijven beperkt, aldus de zakenkrant.

Netwerk
Super 3G vergt alleen een aanpassing van het bestaande netwerk. De investering bedraagt daardoor tussen de 100 miljard en 200 miljard yen (640 miljoen tot ongeveer 1,3 miljard euro).

bron

› reageer

Technologie is er dan eerder dan serieuze vraag. Zulke snelheden zijn praktisch nutteloos;

- mensen zijn nu nauwelijks bereid een paar cent per minuut te betalen voor (live)video op hun mobiel en laat staan dat ze meer zouden willen betalen voor HighDefinition video

- standbytijden van umts toestelle zijn al erg laag, na anderhalf uurtje UMTS streamen zijn meeste 3g telefoons leeg.. eerst moeten er betere batterijen komen voordat sneller 3g nuttig kan worden

- mobiele telefoons zijn te klein om high-resolution beelden uit te zenden, resoluties zijn beperkt dus extreme snelheden zijn niet nodig.

Enige interessante optie zou zijn te gaan concurreren met ADSL en Kabel providers. Echter die bieden voor 20 euro per maand 20MB lijnen en die zijn voor meeste mensen snel genoeg. Ik vraag me af of mobiele connecties van vergelijkbare snelheden in de komende jaren voor onder de 30 euro per maand zullen worden aangeboden.

› reageer

Ik zie het nut er wel van in, maar inderdaad nog niet zo heel erg voor de smartphones. Bovendien moet de dekking eerst goed zijn. Maar stel je eens voor dat de datatarieven bij internationaal gebruik omlaag zouden gaan, dan zie ik wel degelijk een enorme markt, ook als het zeg 30 euro per maand zou kosten. Of 50 wat dat aangaat. Dan kun je namelijk de ADSL thuis er uit gooien, en kun je de laptop met een insteekkaartje werkelijk overal gebruiken! nooit meer zonder je mail, routeplanner et cetera. Ook het bedrijf waar ik voor werk zou er erg blij mee zijn. De huidige umts-verbindingen zijn nog vrij traag. Daarbij geldt ook nog eens dat wat technisch maximaal haalbaar is, in de praktijk nogal tegenvalt. Met een dergelijk hoge bovengrens is er toch zelfs als het tegenvalt nog een snelle verbinding over.

› reageer

100Mbit klinkt nu als idioot veel, maar als het over een jaar of 5 (2 jaar na Japan) hier is, zijn de thuis snelheden veel hoger dan nu je moet het niet met de huidige adsl snelheden vergelijken.

Daarnaast is 100Mb de MAX. De maxima van hsdpa en zelfs umts zijn geen gekke snelheden, maar de snelheden die mensen daadwerkelijk halen liggen een stuk lager.

Maar de consumentenprijs lijkt me inderdaad het grootste obstakel. Hoewel, als de maximale snelheid hoger wordt, wordt de prijs van een bepaalde (lagere) snelheid vaak lager.

› reageer

met de levensduur van een batterij wordt al aan gewerkt
google maar op brandstofcel die in 2007 zou uitkomen.

Het zou wel leuk zijn, hebben wij over een paar jaar nog meer
concurrenten die breedbandinternet aanbieden.

Prijs is idd een drempel, zolang de telecomproviders de prijzen niet
acceptabel maken zullen er ook weinig aanslutingen zijn.

Dan hebben ze voor niks geinvesteerd.

Stel dat maar 10% gehaald wordt, dan is dat nog 10 mb/s. Dat is voorlopig snel genoeg.

› reageer

Als de snelheid gedeeld moet worden door het aantal gebruikers dan is het snel gedaan met de snelheid, tenzij de kosten hoog blijven.

› reageer

wat betreft het genoemde batterij probleem:
de brandstofcel. Misschien tegen die tijd de oplossing...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.