Nokia verrast door 2G iPhone

Grappig dat juist Nokia hierover klaagt: juist Nokia is het laatste bedrijf wat UMTS breed ging ondersteunen aangezien ze liever hun eigen systeem EDGE aan operators hadden willen verkopen. Juist Nokia is de fabrikant die nieuwe modellen eerst als GSM versie uitbrengt (tegenwoordig meestal nog steeds triband, terwijl de concurrentie al quadband levert). Pas toen de GSM versie echt niet meer kon, zijn ze met UMTS versies gekomen. Ze moesten wel, de concurrentie was meer dan een jaar vooruit.

De keuze voor EDGE is wel logisch aangezien de Iphone vermoedelijk in eerste instantie voor de Amerikaanse markt is bedacht. UMTS loopt daar nog niet best in de uitrol, maar EDGE is wel al heel breed uitgerold (o.a. Cingular is daarin een goed voorbeeld met een uitgebreid EDGE netwerk).

Logisch lijkt mij dat het opvolger model "Iphone2" als grote vernieuwing dan met UMTS de marketing in gaat. Ik denk dat de Iphone zowel in bediening als in verkoop op de USA markt duidelijk de Nokia modellen zal overtreffen. Logisch dat ze bang zijn.

› reageer

Pekka Pohjakallio, vice-president van Nseries computers, onderdeel van Nokia, zegt op de CES verrast te zijn dat de Apple iPhone slechts een 2G telefoon is. Nokia had een 3G toestel verwacht.

"Ik denk dat het onze verwachtingen bevestigd", aldus Pohjakallio. "Met de Nseries hebben we geprobeerd een multimedia telefoon op de markt te brengen, met goede ervaringen voor de Nseries. Nu doet Apple ongeveer hetzelfde, ookal hebben ze een aantal zaken anders geintegreerd."

"Het is goed dat we hetzelfde doel nastreven. Het beste bedrijf zal winnen uiteindelijk, dus ik denk dat het eigenlijk wel goed nieuws is voor ons. De iPhone is geen bedreiging voor ons, al is het wel een concurrent. Maar we zijn nu nog meer gebrand om beter te presteren."

Wat Pohjakallio niet snapt is dat de iPhone slechts een 2G telefoon is. Het toestel ondersteunt weleenswaar EDGE ('2,75G'), maar aangezien Apple deals heeft gesloten met multimedia diensten van Google en Yahoo had Nokia wel een 3G telefoon verwacht. "Dit was een verrassing voor me. Het toestel komt het eerst uit in Amerika met Cingular, dus we kijken het af. Maar over het algemeen is het wel spannend voor ons."

Bron: gsmhelpdesk.nl

› reageer

Het beste bedrijf zal winnen uiteindelijk, dus ik denk dat het eigenlijk wel goed nieuws is voor ons

De taal van een marktleider!

› reageer

Weer een substandard overpriced lifestyle-artikel van Apple. EDGE is trouwens 2.5G hoor

› reageer

Iphone, mooi ding, maar ik vraag me af of dat touchscreen wel goed werkt.
Sowieso heb ik meer vertrouwen in Nokia dan in Apple, maarja dat is omdat nokia's gewoon veelal doen wat ze moeten doen, en ook leuke extratjes hebben en nagenoeg nooit stuk gaan, dat in tegenstelling tot al die andere brands.

› reageer

Grappig dat juist Nokia hierover klaagt: juist Nokia is het laatste bedrijf wat UMTS breed ging ondersteunen aangezien ze liever hun eigen systeem EDGE aan operators hadden willen verkopen. Juist Nokia is de fabrikant die nieuwe modellen eerst als GSM versie uitbrengt (tegenwoordig meestal nog steeds triband, terwijl de concurrentie al quadband levert). Pas toen de GSM versie echt niet meer kon, zijn ze met UMTS versies gekomen. Ze moesten wel, de concurrentie was meer dan een jaar vooruit.

De keuze voor EDGE is wel logisch aangezien de Iphone vermoedelijk in eerste instantie voor de Amerikaanse markt is bedacht. UMTS loopt daar nog niet best in de uitrol, maar EDGE is wel al heel breed uitgerold (o.a. Cingular is daarin een goed voorbeeld met een uitgebreid EDGE netwerk).

Logisch lijkt mij dat het opvolger model "Iphone2" als grote vernieuwing dan met UMTS de marketing in gaat. Ik denk dat de Iphone zowel in bediening als in verkoop op de USA markt duidelijk de Nokia modellen zal overtreffen. Logisch dat ze bang zijn.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.