Bende belfraudeurs opgerold

Fotograaf2004 ==> Zwart geld was misschien het smoesje; in werkelijkheid ging het om "brievenbus-hengelen": betaal-kaarten aanpassen, zodat de betaling naar de gewenste rekening gaat. Dan opnemen, en na een paar dagen komt de bank er achter en wordt het geld teruggeboekt. Resultaat: zwaar negatief saldo voor de niet al te snuggere jongere (die strafbaar is door z'n bankpas ter beschikking te stellen).

› reageer

di 23 jan 2007, 14:30

ZWOLLE - De politie denkt een bende te hebben opgerold die voor enkele miljoenen euro's heeft gefraudeerd met simkaarten voor mobieltjes voor het Nederlandse netwerk. De politie, die vier verdachten aanhield, heeft dat dinsdag laten weten.

De verdachten zijn exploitanten van 0900-nummers. De simkaarten werden onder andere gebruikt om mee te bellen naar die nummers zodat inkomsten werden gegenereerd.

De politie arresteerde twee inwoners van Amsterdam (37 en 30 jaar), een man uit Rotterdam (37) en een inwoner van Almere (24). Zij doorzocht vijf woningen en twee belhuizen. Daarbij nam de politie onder meer honderden simkaarten in beslag.

Ronselaars zochten vooral jongeren om bij belwinkels legale abonnementen af te sluiten met hun eigen identiteitsbewijs of een vervalst exemplaar. Ze kregen daar 50 euro voor en kregen te horen dat ze geen rekening zouden krijgen. De ronselaars leverden de telefoons en simkaarten vervolgens in bij de verdachten die hun beltruc deden. De fraude vond plaats in 2005 en 2006.

De geronselde jongeren ontvingen, voor zover ze konden worden achterhaald, uiteindelijk wel een rekening. De netwerkaanbieders moesten hun verplichte vastgestelde tarief afdragen aan de frauderende exploitanten.

› reageer

De geronselde jongeren ontvingen, voor zover ze konden worden achterhaald, uiteindelijk wel een rekening.

Dan denk ik:
-'voor zover': hoe kan je nou iemand niet vinden met legitimatie/bankpas?
-feitelijk zijn die tieners die 't abonnement afsloten de betaler
-intelligente software zal grootschalig gebruik toch tijdig(er) signaleren?
-waarom niet gewoon tot na de 1e faktuur+incasso een limiet of blokkade op 090x en buitenland?

› reageer

het is werkelijk onvoorstelbaar hoeveel mensen dom en naief zijn.. Ik vraag me af wat er ooit van terecht moet komen, van mensen die zo dom zijn dat ze zo opgelicht worden.
Dementerende en zieke ouderen die zo opgelicht worden snap ik, maar jongeren? Might as well just end it and put them out of their misery..

En spambam:
je zou verbaasd zijn over hoe weinig er gebruikt wordt gemaakt van intelligente software, bedrijfsleven en nagenoeg onze hele maatschappij hangt aan elkaar vast door draadjes van inefficiency en plakband.

› reageer

Ik snap het niet helemaal.
Wat is er illegaal aan, afgezien van vervalste ID's?
Je mag toch bellen naar 0900 nummers?

› reageer

Naast het feit dat ze valse ID's blijkbaar hebben gebruikt/ moeten maken, is het ook een vorm van oplichting.

› reageer

aaron> volgens mij ging het zo:

de fraudeur neemt op naam van (bv) aaron een abonnement, maar gebruikt een ander adres.

vervolgens belt de fraudeur met dat abo extreem vaak naar een 0900 nummer dat 1,30 per gesprek kost. De fraudeur krijgt de opbrengsten van de 0900 gesprekken.

De (extreem hoge) rekening voor aaron (die niet bij aaron thuis komt door het andere adres) wordt niet betaald door de fraudeur.

De provider begint aaron aan te manen, in gebreke te stellen etc. op het verkeerde adres. Uiteindelijk vind de provider aaron en krijgt hij een rekening die hij niet kan/wil betalen en hebben aaron en de provider en probleem, terwijl de fraudeur er flink aan verdient heeft.

› reageer

....zo is er ook een situatie bekend dat bendes aan jongeren vroegen om bankrekeningen beschikbaar te stellen met pas (of er apart een te openen) zodat zwart geld gespreid over die prive rekeningen moeilijker te traceren zou zijn.

Er was geloof ik begin 2006 zelfs een campagne van de politie die jongeren waarschuwden voor mensen die hun geld beloofden als ze zo'n rekeningen zouden openen. Dezelfde constructie (uitgaan van de onschuld (??) en onkunde van jongeren....

› reageer

@Fotograaf2004:
Zeg maar gerust hebzucht en domheid, i.p.v. "onschuld en onkunde".

› reageer

Fotograaf2004 ==> Zwart geld was misschien het smoesje; in werkelijkheid ging het om "brievenbus-hengelen": betaal-kaarten aanpassen, zodat de betaling naar de gewenste rekening gaat. Dan opnemen, en na een paar dagen komt de bank er achter en wordt het geld teruggeboekt. Resultaat: zwaar negatief saldo voor de niet al te snuggere jongere (die strafbaar is door z'n bankpas ter beschikking te stellen).

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.