Fring: Skype op Symbian

@XCLTempesT:
"This Software uses the Skype API but is not endorsed or certified by Skype". Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van een server. Het Skype protocol is gereverse-engineered (was dat eigenlijk al). De communicatie tussen de Fring server en de Fring client gaat via een proprietary protocol. Je geeft inderdaad al je accountgegevens aan Fring in Israel.

@tinoos:
Zie mijn vorige vraag. Het hangt af van de productvoorwaarden van je abonnement. Bij KPN is VoIP in ieder geval niet toegestaan. Er is op dit moment heel weinig 'net neutrality' op mobiele netwerken, en als het aan de breedbandproviders ligt gaat het ook die kant op voor de vaste netwerken.

› reageer

Fring: Skype en Google Talk op een Symbian smartphone zijn mogelijk

Deze applicatie biedt de mogelijk te voipen, chatten en skypen vanaf een smartphone met Symbian S60. Overigens wordt Google Talk ook ondersteund.

Fring is een gratis applicatie die te downloaden is van de site. Naast gratis gratis bellen en chatten met andere Fring-contacten, krijg je ook toegang tot Skype en Google Talk.

De volgende Nokia Smartphones worden ondersteund;

Nokia 6630
Nokia 6680
Nokia 6681
Nokia 6682
Nokia N70
Nokia N71
Nokia N72
Nokia N73
Nokia N75
Nokia N80
Nokia N90
Nokia N91
Nokia N92
Nokia N93
Nokia E60
Nokia E61
Nokia E70
De applicatie werkt zowel via het mobiele netwerk als via een WiFi-verbinding. De dienst werkt echter ook via het mobiele netwerk, bijvoorbeeld umts.

Installeren is heel eenvoudig via de site. Via een binnenkomende SMS kun je de software downloaden en dan installeren.

Als je ook een Skype en/of Google Talk account hebt, kun je dat toevoegen.

Wat Fring gaat betekenen voor de mobiele telefonie markt is nog niet zeker, maar met het stijgend aantal Smartphones met WiFi zal toch ook het mobiele telefoonverkeer buiten het GSM/UMTS netwerk sterk stijgen.

Wat zeker nog een groot nadeel is, is dat de accu vrij snel leeg is bij gebruik van de software. Dat komt voornamelijk omdat gesprekken via Umts of WiFi verlopen.

Bron: autoconnect.nl 04-02-2007

› reageer

Wie weet wat de kosten zijn van Fring? Betaal je dataverbruik of iets dergelijks of is het geheel gratis? Heb nl een N73 icm Orange abo.

Icm Skype, Google en Msn?? Allen gratis?
alvast bedankt

› reageer

Tuurlijk verbruik je data, hoe moet je anders verbinding krijgen met Internet...

PS Ik gebruik al een tijdje skype op mijn pocket pc.
Een fatsoenlijk gesprek voeren kan alleen met een headset en verbinding via umts, hsdpa of wifi.
Gebruik je skype zonder headset dan gebruikt die de handsfree luidspreker, ik hoop dat dit bij de symbian versie anders is.
De gprs of edge netwerken zijn niet snel genoeg om een normaal gesprek te voeren.

› reageer

Ik begrijp dat je data verbruikt Dat is logisch..

Maar mijn vraag is, BETAAL je ook voor de data? Apart buiten je bundel? Dat was mijn vraag

› reageer

Bij Orange betaal je de kosten voor die data uit je bundel

› reageer

Valt instant-messaging met Fring eigenlijk onder de fair use policy van Hi Eindeloos Online of die van KPN? Ik bedoel uiteraard niet de voip-functionaliteit van Fring. Die is duidelijk uitgesloten van de FUP.

Je mag "chatten via Hi Messenger, msn messenger, Hyves messenger en alle overige chat toepassingen die in de mobiel portals van Hi te benaderen zijn". Maar dat valt op twee verschillende manieren uit te leggen: MSN messenger is toegestaan, of MSN messenger *alleen* via de mobiele portal is toegestaan. Zitten die messengers inderdaad in de mobiele portal? Zijn die soms wap- of browser gebaseerd? Dan zijn ze natuurlijk minder interessant dan Fring omdat je ze zelf steeds moet verversen.

› reageer

Fring is nu ook beschikbaar voor Windows Mobile 5 en 6 (preview).
Overigens doet Fring niet alleen Skype maar ook MSN, SIP en Google Talk.

(Mods: topic change? Op Symbian en WM)

› reageer

Kan je mij uitleggen op welke manier Fring skype kan ondersteunen?
Skype is immers niet open source en volgens mij heeft Skype haar Symbian applicatie nog niet publiekelijk aan iedereen beschikbaar gesteld.

Dus hoe kan een andere applicatie zoals Fring inloggen en gebruikmaken van Skype? Maken ze gebruik van een server applicatie die de connectie met skype legt? Wordt je eigen PC (met skype) als server applicatie gebruikt?

Ik kon dit allemaal niet echt vinden op hun website, en ik altijd huiverig om mijn eigen skype usernaam en wachtwoord aan een applicatie te geven die deze aan een derde bedrijf doorspeelt (als het een server applicatie gebruikt)

› reageer

Ik heb het net geinstalleerd op m`n N95. Probleem is alleen dat iemand je kan bellen via VOIP als je Fring via je data abo aan hebt staan. Mij lijkt het dat je wel mag MSN`en maar bellen alleen via je Wifi connection. Iemand kennis van zaken?

› reageer

@XCLTempesT:
"This Software uses the Skype API but is not endorsed or certified by Skype". Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van een server. Het Skype protocol is gereverse-engineered (was dat eigenlijk al). De communicatie tussen de Fring server en de Fring client gaat via een proprietary protocol. Je geeft inderdaad al je accountgegevens aan Fring in Israel.

@tinoos:
Zie mijn vorige vraag. Het hangt af van de productvoorwaarden van je abonnement. Bij KPN is VoIP in ieder geval niet toegestaan. Er is op dit moment heel weinig 'net neutrality' op mobiele netwerken, en als het aan de breedbandproviders ligt gaat het ook die kant op voor de vaste netwerken.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.