Telfort stopt in juni met EDGE

Was vast een MUTS

› reageer

Telfort schakelt nog dit jaar het edge-netwerk uit. Dit is het gevolg van de integratie van het Telfort-netwerk met het netwerk van KPN. Met edge is snel mobiel dataverkeer mogelijk. De technologie is echter langzamer dan umts - en zijn opvolger hsdpa - waar KPN al sinds 2004 op mikt.

Telfort is de enige operator in ons land met een edge-netwerk. Het bedrijf, dat sinds oktober 2005 onderdeel is van KPN , heeft het gehele netwerk geschikt gemaakt voor edge. Het is daarmee internationaal een van de weinige landelijk dekkende edge-netwerken. Bij de introductie in 2005 blies toenmalig Telfort-CEO Ton aan de Stegge hoog van de toren over edge als het ‘voordelige alternatief’ voor umts. Marco Visser, directeur Mobiel van KPN, verklaarde deze week tegenover Connexie dat dit netwerk op korte termijn zal verdwijnen omdat zijn bedrijf één umts-netwerk aan al haar klanten wil aanbieden. KPN biedt mobiele telefoon aan onder de merknamen KPN, Hi, Telfort, AyYildiz en Simyo.

Het overzetten van Telfort-klanten op het KPN-netwerk is een ingewikkelde en op deze schaal nog niet elders vertoonde operatie. De groep egde-abonnees zal als laatste worden overgezet, zodat zij zo lang mogelijk gebruik kunnen maken van de oude technologie. De edge-klanten zullen een aanbieding krijgen van KPN zodat zij kunnen overstappen op het gebruik van het snellere hsdpa-netwerk. Het gaat om enkele tienduizenden klanten.

Overigens worden er vandaag de dag nog altijd veel edge-toestellen verkocht die geen umts ondersteunen. Telfort-klanten die voor een dergelijk toestel kiezen, zullen dus noodgedwongen genoegen moeten nemen met gprs. Wel nemen de verkoopcijfers van umts-toestellen rap toe. Volgens Marco Visser zullen er dit jaar voor het eerst meer 3G- dan 2G-toestellen verkocht worden. Insteekkaarten voor mobiel dataverkeer zijn al sinds 2005 zowel edge- als hsdpa-ready.

KPN verwacht dat de overgang van edge naar hsdpa rond juni van dit jaar zal plaatsvinden.

bron

helaas... als je een EDGE foon hebt en het gebruikt is dat flink balen. Trouwens onzin dat edge zo speciaal is in NL, want in veel landen zijn er dekkende edge netwerken.

› reageer

Samengevat: KPN lijkt er naartoe te werken om per juni 2007 (als de E-GSM frequenties verkocht zijn) het hele netwerk af te stoten inclusief de EDGE klanten.

Verder weinig nieuws in het stuk.

Daarnaast zet KPN de EDGE klanten als laatste over. Dat lijkt mij niet gedaan om zo lang mogelijk EDGE te kunnen bieden, maar eerder om te besparen op de kosten van een eventueel aanbod aan de EDGE breedband klanten. Hoe later men EDGE uit zet, hoe meer kans er is dat het EDGE contract van een klant is afgelopen of bijna afloopt.

Ben benieuwd.

Trouwens: waarom zal KPN nog steeds spotgoedkope breedbandabonnementen aan nieuwe abonnees aanbieden als zu nu al weten dat ze straks aanbiedingen moeten gaan doen om deze klanten weer goed overgezet te krijgen op UMTS?

› reageer

In 1999 ben ik bij een presentatie van KPN geweest met een dia waarop stond HSCSD, GPRS, EDGE, UMTS met daarmee grote kruizen door HSCSD en EDGE. Ze hebben woord gehouden...
Dat de klanten van KPN-dochter BASE (HSCSD) en Telfort (EDGE) de kloten van KPN mogen kussen is dan jammer.

› reageer

Ik ben heel benieuwd wat dit nu betekent.
Ik heb een 2 jarige contract met een maximaal online 1GB Edge bundel. Ik ben nu ongeveer op de helft, en het bevalt me erg goed.
Hoewel Edge gewoon langzaam is (Veeel trager dan men op de website verkondigde), is het wel bruikbaar.
Ik haal zo'n 100 kbit /sec dus ongeveer 2x de snelheid van een inbelverbinding, maar de dekking is erg aardig. Dit is werkelijk prima in combinatie van mijn Nokia internet tablet en Edge telefoon.

Ik heb hiervoor met GPRS zitten prutsen met een Windows Mobile telefoon en dat is echt vreselijk, daar wil ik NIET naar terug! GPRS haalt vaak amper 50 kbit, en dat is onacceptable langzaam. (en internetten op Windows Mobile met een 320x240 scherm is ook echt waardeloos, totaal onbruikbaar naar mijn mening)

Edge bevalt me prima, sus ik ben erg huiverig om naar KPN UMTS over te gaan. Ik betwijfel sterk of de dekking van KPN UMTS net zo goed is als die van Telfort Edge .(het normale KPN GSM netwerk is dan wel beter dan dat van Telfort, maar of de dekking van KPN UMTS dat ook is weet ik niet)

Ook vraag ik mij af wat er met de tarieven gaat gebeuren.
Blijf ik 9,50 betalen voor mijn bundel?
Blijft ik 1100 MB kunnen verbruiken? (telfort haar definitie van 1GB)
En hoe wordt de snelheid met UMTS?
Gaan ze de maximale snelheid van UMTS begrenzen voor Telfort Edge klanten? en zoja op welke hoeveelheid?

Na te hebben gebeld met de klantenservice van Telfort blijkt dat ik in mei een aanbod kan verwachten, maar hoe en wat konden ze me niet vertellen).
Ik zal een nieuwe telefoon moeten kopen om op dezelfde snelheid te kunnen blijven internetten (ik heb geen UMTS telefoon, en GPRS is onacceptable langzaam). Ik vraag me af of Telfort me hierbij tegemoet zal komen.

Het is dus nog even afwachten.

Wat me alleen niet duidelijk is wat er met het Edge compatible Telfort netwerk gebeurt. Wordt dat gewoon uitgeschakeld en ontmanteld? Of wordt het netwerk verkocht en kan ik via een andere aanbieder via Edge blijven internetten?

› reageer

De vragen die jij stelt gaan al maanden rond onder elke Telfort EDGE breedbandgebruiker. Na wat aanloopproblemen in EDGE intussen redelijk snel en zeer betrouwbaar, ook in dekking. Ben inderdaad benieuwd of we dezelfde kwaliteit kunnen houden.

Wat ik wel weet is dat de KPN UMTS/HSDPA dekking praktisch landelijk dekkend is en nog steeds uitbreid. Ik verwacht buitenshuis een vergelijkbare dekking als EDGE. Helaas dekt EDGE (vooral op de E-GSM 900 band die ik van Telfort in veel steden zag) stukken beter dan de hoogfrequente UMTS/HSDPA signalen. Die dempen sterk binnenshuis. Maar goed, ook bij EDGE gold al dat je de maximale snelheid alleen redelijk kon redden bij optimale dekking onder top omstandigheden (lees weinig bellers/gebruikers online etc.)

› reageer

Ik heb ook een Edge abonnement.
Dus in Juni zal edge uitgeschakeld worden? wat moet je precies verwachten? dat vraag ik me ook af.

Mijn phone heeft die SPB GPRS monitor die de Data telt en de snelheid bij houdt. Ik heb vaak genoeg max snelheden behaald van 240 tot 260 kbps. Het was voornamelijk bij grotere downloads dat deze snelheden toegepast werden door dat netwerk. 50 kb? geen sprake van, 100 kb, nog niet, het was voornamelijk bij files die hoger dan 250 tot 300 kb zijn dat dit netwerk echt deze snelheden liet zien. Ik ben er heel tevreden mee. Ik heb zelfs specifiek een Edge compatible toestel gekocht alleen om gebruik te maken van dat netwerk.

wat nu? Ik begrijp dat ik een nieuw toestel moet gaan zoeken. Dit zijn kosten dat zij echt wel onder ogen moeten zien, en ik hoop dat ze dit wel zien en met een heel mooi aanbod komen. Heb je de prijzen niet gezien van constant online Hsdpa bij T-mobile? het is verschrikkelijk, 70 euro per maand. In ieder geval neem ik echt aan dat IK en het betreffend bedrijf gebonden zijn aan het contract dat er is getekend en dat er een ethische lijn getrokken kan worden over wat men precies je heeft aangeboden toendertijd en wat te zijner tijd wordt verwacht van jou om te doen voor dezelfde satisfactie. Ik denk niet dat KPN of Telfort zulk onkundige business professionals in huis heeft die zo een fout kunnen maken, maar alles is mogelijk maar met consequenties.

I.I.G. , verwacht maar dat die abonnement aanbieding voor deze snelle data aantrekkelijk zal zijn en dat jij het tezijner tijd echt gewoon zal pakken, want het zal beter zijn dan die voor de reguliere of nieuwe constant online gebruikers. Maar dan zal je ook een nieuw toestel moeten hebben.
Dit baseer ik op het nieuws van december, waar KPN zijn HSDPA abonnement Lite invoerde.
de Flat Fee Lite (voor € 34,95),128/64 kbit/s, 200MB

de Flat Fee Comfort (voor € 49,95),768/384 kbit/s, 1 GB

de Flat Fee (voor € 79,95),1,8 Mbits/s/384 kbits/s, 2 GB

Wij hebben volgens ons contract 1GB dataverkeer, snelheden van 243kbps down.Volgens mij zie je al in welke categorie wij edge constant online gebruikers zullen horen. Juist, de 1gb datalimiet moet blijven, minder dan de beloofde snelheden kan niet worden aangeboden volgens de getekende belofte (contract).Wij stappen naar alle waarschijnlijk over op een 768/348 kpbs netwerk. Dit is KPN/Telfort hun offer en ons recht, minder is onethisch en kan ik zelfs naar de rechtbank mee voor gaan. Geloof dat dit wel kan. Ik betaal nu 9.50, ik zou het geen probleem vinden om 18 euro te betalen voor de snelheids upgrade,want dat is wel de tegevoegde waarde waarvoor meer betaald kan worden. Wij kunnen infeite gewoon 768 delen door 243kbps en denken dat de redelijke prijs de vermenigvuldiging is van dat resultaat. Dus tot 27 euro kun je verwachten te betalen voor die upgrade. wat pure speculatie is natuurlijk, maar heel eerlijk. Ook kan er in consideratie gebracht worden dat de klant een nieuw toestel moet aanschaffen dat best prijzig is, niet waar? als dit maandelijks vergoed moet worden, wat zou volgens jou de prijs van deze bundel precies moeten zijn? 27 euro is technisch en direct de waarde, maar wat wij moeten uitgeven is direct te koppelen aan deze omschakeling. die extra 17.50 boven de 9.50 dat ik nu betaal, zou in 12 maanden 210 euro zijn, wat in verre mate niet het bedrag is dat de nieuwe UMTS toestellen kosten. maar geen 50 euro toch? dat is evenook onethisch en onrechtvaardig om te verwachten van de burgers. Er moet volgens mij gepleit worden voordat er NIKS en ook NIETS veranderd in de prijs, het blijft gewoon op 9.50. Dat is pas eerlijk, bekeken de consequenties voor ons en de gebonden beloftes van KPN/telfort. Niet waar?

Dus ik ben op zoek naar een nieuw toestel. de kosten dat ik als burger en klant moet maken voor deze verandering, helemaal te wijten aan het contract dat wij tekenden en de verwachtingen en verplichtingen van hun. Geen probleem, als wij maar niet genaaid worden door KPN/Telfort. Dit is een zaak dat sterke voeten kan tonen in een rechtzaal. Dus wees niet bang.

Hebben jullie wat ideetjes over HSDPA/UMTS toestellen dat naadloos kan integreren tot het nieuw netwerk? tips.
ik heb wat op internet gevonden.
Samsung F700

Samsung i600

Imate JASJAM

HTC TyTN

wat vinden jullie van ze? en welke kennen jullie nog meer met HSDPA/UMTS?

› reageer

Ik verwacht eigenlijk dat ze met een 236/128-abo komen via UMTS/HSDPA tegen hetzelfde tarief.

Het zou ze echter sieren als we tot einde contract voor de Max. Online-prijs gebruik mogen maken van 768 down. Dan zou ik ook sneller geneigd zijn om tegen hoger tarief door te gaan met zo'n abo na afloop van mijn abo.

› reageer

Het zou leuk zijn ja, maar wie moet bepalen waar wij moeten comprimeren ?? betalen WIJ niet de kosten voor hun aangeboden abonnement? ja toch.

ik vindt dat ik recht heb op 1 gb bij een snelheid van 243 Kbps.
Ook al maken zij dit waar, moet ik een nieuw toestel kopen, wat in dit geval blijkt mij honderden euro's extra te gaan kosten. Als er 1 ding is dat KPN/Telfort kan doen, dan is het een compromis tussen 1 van de zaken waarvoor elke max online klant heeft getekent.

Als alles hetzelfde blijft, de snelheid, de prijs, maar het netwerk, dan ben ik nog tevreden ermee en zie ik de kosten voor een nieuw toestel als de kosten van mij voor een upgrade en is het nog acceptabel. Maar als ik moet doen met minder dan waarvoor ik getekent heb en ik ook een ander toestel moet gaan kopen, wat voor klanten tevredenheid denk je dat er dan ontstaat.

Ergens is het logisch dat de huidige max online klanten elders behoren te liggen in deze. We moeten gewoon even afwachten met hoe en wat.

Ze luisteren misschien niet naar een gewone consument, maar ze zullen wel degelijk luisteren naar de Rechter. Waar of niet? dus indien we het beter goed hieruit willen halen, kan ik zelf voorstellen om als een groep een klacht in te dienen als wij toch genaaid worden in deze. Als wij ongeveer 100 mensen hebben, kost het deze mensen maar 3 euro per uur per persoon om de beste advocaat op dit gebied in te huren.
we winnen gegarandeerd.

› reageer

Zullen we eerst ff afwachten op wat er gebeurt?

Ik hoop dat we gewoon tot einde abo een 768k down-abo krijgen. Daarna keuze om door te gaan, óf voor lager (trouwe klanten) tarief of voor het gebruikelijke met de optie tot downgrade naar 128/64 (helaas is er geen tussenvorm die mobiele streaming mogelijk maakt én niet te duur is).

› reageer

Mooie speculatie allemaal, maar ik denk dat Telfort goed door heeft dat de consument het niet kan schelen over welk netwerk ze bellen/internetten.

Dus als Telfort zo nodig naar KPN wil overstappen, moeten ze dat voor hun klanten mogelijk maken.
Als ze niet het KPN net willen uitrusten met Edge, dan moeten ze de huidige Edge klanten simpel weg in staat stellen op dezelfde snelheid op het KPN net te internetten.
Dus dat betekent een UMTS snelheid van tussen de 160 - 240 kbps (dit zijn de getallen die ze zelf noemen op hun website: zo'n 160 kbps met uitschieters naar 240). EN ze moeten klanten die geen UMTS telefoon (of modem kaart) hebben tegemoet komen in de kosten van de aanschaf van de nieuwe apparatuur.

Ik zou een UMTS abonnement met 200kb/s en 50% korting op de aanschaf van een Nokia N73 (of vergelijkbare UMTS telefoon) een acceptabele oplossing vinden. Als ze minder bieden of tegen hogere kosten, dan denk ik dat ik mijn contract liever laat ontbinden. (ik neem aan dat dat het alternatief zal zijn als je niet op de overgangs regeling in wilt gaan)

› reageer

Juist,afwachten is alleen aan op tafel op dit moment.

ik zou wel heel graag dezelfde snelheden willen behouden, maar men tegemoet komen bij het aanschaffen van een nieuw toestel is werkelijk een handige gedachte. Ook al zouden ze het helpen financieren via de abonnement, met opties tot betere snelheden uiteraard.

we moeten gewoon afwachten tot er wat meer duidelijkheid hierin komt, de klantenservice weet echt niks.

Ik vroeg de vrouw van Data of ze wel iets wist over Hsdpa, maar zij wist er helemaal niks over. Dit was telfort klantenservice, maar het is in feite een rommeltje aan het worden.

KPN - Telfort, hun communicatie is niet helemaal op 1 lijn nog. De één schreeuwt op internet dat Hsdpa aankomt, de andere bedaart zich en verteld liever minder. Wanneer de vragen komen, is niemand voorbereid op iets.

in ieder geval..ik gebruik mijn phone nu voornamelijk bij de email en de chat onderweg (octro.com).

skype nog nooit succesvol kunnen gebruiken op me phone...het werd tijd voor een nieuw toestel. Niet mogelijk met edge, wel met hsdpa en een snellere processor. wat kost het me ineens? want ik zat eraan te denken sinds ik hoor dat mijn abo hsdpa connectie krijg.

ik vind dat er veel meer info moet komen..het is geen stijl

› reageer

De vrouw die mij hielp bij de telfort klantenservice had het constant over utms...

› reageer

Was vast een MUTS

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.