Abonnementen niet langer stilzwijgend verlengd

In ieder geval een flink aantal internetproviders stop het abonnement wel bij een verhuizing, lijkt me niet meer dan redelijk als je niks levert. Wettelijk vastleggen dat abonnementen niet zomaar een jaar doorlopen lijkt me echter niks mee.

› reageer

De PvdA heeft maandag een nieuw wetsvoorstel ingediend dat consumenten moet beschermen tegen ongewenste stilzwijgende verlenging van abonnementen op onder meer sportscholen, tijdschriften, kranten, autopechdiensten, internet, televisiekabel of boekenclubs.

PvdA diende eerder zo'n wetsvoorstel in, maar de Kamerleden Ferd Crone en Martijn van Dam hebben hun initiatief aangepast na kritiek van de Raad van State en belanghebbenden. Het komt vaak voor dat bij abonnementen een opzegtermijn geldt die kan duren tot drie maanden, en dat daarna stilzwijgend een verlenging van een jaar plaatsvindt.

De PvdA wil stilzwijgende verlenging met een vol jaar verbieden. Na een eerste contract zou een vervolgcontract maximaal drie maanden mogen gelden, of na het eerste contract volgt een contract voor onbepaalde duur dat steeds na één maand is op te zeggen. Dit geldt voor commerciële bedrijven en niet voor verenigingen.

› reageer

tsja, ik vind het maar onzin. Hoe ver moet de consument beschermd worden en wat mag je zelf van de consument verwachten? Ik vind wel dat het voor de klant absoluut duidelijk gemaakt moet worden waar hij aan toe is en dat info vooraf helder en volledig moet zijn van de verkopende partij. Maar als het helder is dan moet de consument ook maar zelf weten wat ie doet en dus zelf in de gaten moet houden wanneer hij wat opzegt. Stukje eigen verantwoordelijkheid van de consument mag ook wel weer.

› reageer

Nah, ben ik het niet mee eens. Veel internetabonnementen lopen een jaar door. Ik snap dat een provider zekerheid wil hebben.
Maar ik wil ergens in de komende 12 maanden verhuizen naar Utrecht. Dan moet ik dus of gokken dat het snel rond is en vroeg opzeggen (september verloopt m'n internetabo) of 2 maanden zonder internet zitten als het laat in het jaar is, of optie 3: betalen tot september 2008 voor een dienst die ik niet meer af "kan" nemen.

› reageer

Vind ik een goed idee! Dat je in eerste instantie een minimum contractduur afspreekt is niet meer dan logisch. Opzegtermijnen van drie maanden vind ik eigenlijk al belachelijk lang. Een andere optie is natuurlijk dat het bedrijf even meldt dat je op kunt zeggen, dat vind ik nu service. (En ja, er bestaan bedrijven die dat doen)

› reageer

Floris, voor dat probleem is er een tussenoplossing die in de beschaafde West-Europese landen van kracht is. Een contract wordt van rechtswege gestopt als de leverancier in redelijkheid niet meer kan leveren. Zo stopt een Internetprovider in België onmiddellijk het contract als je verhuist naar een gebied waar hij niet kan leveren. Onmiddellijk. Zonder gezeur. Ook een mobiel netwerk, bijvoorbeeld SFR in Frankrijk, stopt het abonnement als je buiten het dekkingsgebied verhuist. SFR heeft zelfs clausules, dat het abonnement ophoudt als je het niet meer kan betalen, omdat je werkeloos bent geworden. Een ander voorbeeld: ik ben net verhuisd en mijn brand- en cascopolis zijn onmiddellijk gestopt. Ik woon immers niet meer in dat huis. De inboedelpolis loopt echter gewoon verplicht door tot zijn opzegdag. De inboedel is immers mee verhuisd. Ik ben daarom een warm voorstander van elke maatregel die het de UPC's van deze wereld moeilijker maakt om gratis geld te vangen zonder diensten te leveren. Als dat kan op de manier zoals Frankrijk en België het doen, dan ben ik akkoord. Als het moet op de manier die de PvdA voorstelt, dan is dat alleen maar beter.
Overigens vindt men het in Frankrijk en België een uiterst interessant, maar volkomen zot concept dat consumenten nog moeten betalen voor iets dat ze niet meer geleverd kunnen krijgen. Moet je je verhuizing dan uitstellen vanwege een internetabonnement of een GSM-abonnement. Is dat het Europa van vrij goederen- en personenverkeer ?
In casu een GSM-abonnement geldt er zelfs een aanvullende redenering. In principe kan je nooit de dekking van je provider verliezen, want als je naar het buitenland verhuist, dan kan je immers gaan roamen. Echter, dat is tegen een fiks hogere prijs dan oorspronkelijk afgesproken en daarom vervalt het contract alsnog van rechtswege.

› reageer

@7110: dat zou een stuk betere oplossing zijn. Helaas doen ze daar niet aan in NL. Dacht er nog aan om een opzegging te sturen met voortschrijdende opzeggingsdatum. Dus ik zeg op "per verhuisdatum" met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. En dan stuur ik een maand voor ik verhuis een opzegbrief met de definitieve datum. Gok dat ze het niet accepteren als ze het al snappen

› reageer

@floris; Wat voor abonnement heb je? Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld planet bij een ADSL abonnement het ADSL gedeelte laat vervallen als je ergens gaat wonen waar geen ADSL mogelijk is, je houdt dan aleen het standaard inbel gedeelte over. Bel eens de klantenservice en leg ze het 'probleem' voor. Er is meer mogelijk dan je denkt, dan op basis van de informatie op websites.

› reageer

Concepts ICT met een fibertothehome abonnement in Enschede. De communicatie tot nu toe is zo vlot verlopen als teer door een trechter. Zal het eens een poging geven

› reageer

@7110 In Belgie en Frankrijk bestaat wel een iets andere situatie dan hier.

Zal twee dingen noemen. Dekking is daar niet zo vanzelfsprekend en dik als hier in ons pannenkoeklandje. En de kortingen op mobiele telefoons bestaan in Belgie bijvoorbeeld niet.

Zet dat tegen de belachelijke investeringen die een Nederlands netwerk doet om een klant te werven (toestelsubsidie etc.)... Is gewoon een andere situatie en persoonlijk denk ik dat we met z'n allen hier beter af zijn dan in FR en BE als je gewoon even naar het totaalplaatje kijkt.

› reageer

Dit nieuws bericht heeft toch helemaal geen nut in telecomland??
Dit gaat juist om bedrijven die contracten stilzwijgend verlengen...

Dit is bij geen een provider aan de hand, contracten lopen door indien een klant niet optijd op heeft gezegt, maar worden niet stilzwijgend met een jaar verlengd...

› reageer

Telecomland vallen ook internetproviders onder, vaste lijnen aanbiedingen, internetplusbellen, slimbellen etc. Daarnaast willen ze da maximale opzegtermijn laten zakken naar 1 maand

› reageer

In ieder geval een flink aantal internetproviders stop het abonnement wel bij een verhuizing, lijkt me niet meer dan redelijk als je niks levert. Wettelijk vastleggen dat abonnementen niet zomaar een jaar doorlopen lijkt me echter niks mee.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.