Steeds meer in de schulden door GSM

@Juliusvdmeer

Je kan natuurlijk ook je belbundel naar boven bijstellen.
Dit scheelt tot wel € 0,17 per minuut

Veel mensen nemen de laagst mogelijke bundel om een toestel gratis te krijgen. Veel gehoord is: "ik ga nu echt minder bellen"

Vaak lukt dit niet dus buiten bundel bellen tegen hogere kosten.
Slimmer is dan je bundel aan te passen aan je belgedrag.
( Alles is te berekenen en het is dan ook slim de verkoper inzicht te geven in je rekeningen al is in veel winkels dit niet makkelijk door targets / niveau)

Verschillende abonnementsvormen heeft niks te maken meer ondoorzichtig of onduidelijk. Voor elk soort belgedrag of zelfs wisselend belgedrag is er een geschikt abonnement. Maak je het doorzichtig zal dit betekenen dat het meer uniform is en dat er niet meer voor iedere klant een geschikt abonnement is. Gewoon langs een winkel gaan die je kan adviseren of bellen naar een internet winkel die je hierbij kan helpen.

› reageer

12-03-2007: Steeds meer mensen belanden in de rode cijfers doordat ze de rekening voor mobiel bellen niet kunnen betalen. De mensen die de meeste schulden hebben betreffen vooral consumenten tussen 18 en 25 jaar.

Vooral de jongeren hebben flinke schulden opgelopen door gebruik van mobiele telefonie. In 2004 waren er zo'n 400.000 mensen geregistreerd die schulden hadden door het gebruik van de mobiele telefoon, in 2006 was dit aantal al opgelopen tot 470.000 mensen. De grootste groep mensen met schulden vallen onder de jongeren, wat misschien wel te wijten is aan onduidelijkheid.

De jongere consument wil graag meedoen met de nieuwste trends, dat betekent dat het nieuwste mobieltje wordt aangeschaft, met vaak een té duur abonnement. Onduidelijkheid kan hierin ook de oorzaak zijn, daar de markt op het gebied van abonnementsvormen vaak ondoorzichtig kan zijn. Echter, de jongere consument laat het niet bij een mobiele telefoon en een abonnement, vaak vallen ook nog torenhoge rekeningen op de deurmat door het gebruik van bepaalde SMS diensten. De leukste beltonen ontvangen en goed voor de dag komen met de mobiele telefoon, dát is waar het om gaat. Dit is ook één van de grootste oorzaken van de schulden onder de jonge mobiele consument.

Woordvoerder Gerjoke Wilmink van het NIBUD geeft aan dat het opstellen van strengere regels wanneer het gaat om het afsluiten van abonnementen geen oplossing is. Volgens Wilmink zou een preventieve aanpak in samenwerking met scholen en ouders de rekeningen terug kunnen dringen.

Bron: gsmhelpdesk

Hoog aantal zeg

› reageer

Zeker hoog, sommigen mensen gaan helaas wel heel makkelijk met hun geld om.

[sub]Ik las van de week nog een buitenlands nieuwsbericht waarin stond dat ouders naar school waren gegaan en de directeur in elkaar hebben geslagen omdat de docent de leerlingen had verboden hun mobiel in de klas te gebruiken. Als je ook al gedurende de lessen je mobiel non-stop gebruikt en zelfs de ouders dit normaal vinden dan schiet het niet echt op [/sub]

› reageer

Nee dat gaat te ver inderdaad.. bij ons wordt ie ook in principe nog gewoon afgepakt als hij in de les af zou gaan... maarja officieel moet je hem in je kluisje laten.. dat vind ik wat overdreven. heb hem zelf altijd op stil bij me, al is het maar voor de klok... telefoon heeft horloge bij mij wel vervangen, en zolang niemand er last van heeft moet het kunnen toch...

› reageer

Zijn we al zo ver heen dat we niet eens onze gsm kunnen missen tijdens de school-of werktijden?De prive gsm's zouden gewoon verboden moeten zijn op scholen net als het gebruik ervan in ziekenhuizen.
Is er iets ECHT belangrijks dan kunnen je ouders altijd de school opbellen.
ook op het werk zie je steeds meer dat er (veel) gebeld wordt in de baas zijn tijd en dan alleen nog voor onzinnige gesprekken.Als al die onzinnige gesprekken eens achterwege bleven zouden er ook minder mensen in de financiele problemen komen.

› reageer

In de meeste ziekenhuizen kun je tegenwoordig je gsm gewoon gebruiken, alleen op bepaalde afdelingen niet (bijv IC).

Ook de patiënten hebben meestal hun toestel bij zich en gebruiken dit i.p.v. de (dure) huur-telefoon van het ziekenhuis.

› reageer

los van de zin of onzin van de meeste gesprekken, de oorzaak ligt hem natuurlijk in de schandalige tarieven die je betaald voor een belminuut.
Binnen je bundel zijn die al erg hoog, maar daarmee financier je je gratis gsm. Aangezien je geen toestelkorting krijgt over de minuten buiten je bundel zou je logischerwijs verwachten dat je dan goedkoper belt. Maar buiten je bundel betaal je tegenwoordig 25-30 cpm, en dat tikt aan als je een paar honderd minuten over je bundel heen gaat.

› reageer

Onzin. Schulden zijn niet toe te rekenen aan de providers, maar aan de gebruikers die meer uitgeven dan ze kunnen betalen, meer bellen dan goed voor ze is en per se het allernieuwste toestel willen hebben, terwijl een toestel van een jaar oud ook nog prima functioneert. Hebzucht en afgunst zijn de grootste drijfveren.

› reageer

Nee, ik vind dat de providers de jeugd moet voorzien van de nieuwste en duurste toestellen zonder die kosten meteen kinderachtig terug te willen verdienen en daar (dure) abonnementen aan te koppelen.

Die kosten kunnen makkelijk verhaald worden op de mensen die niet elk jaar een nieuwe telefoon hoeven.

Welcome to the real world!

_/-\o_

› reageer

Echt onzin Flippus.

Je kan wel een goedkoper mobiel abonnement nemen en dan iets bijbetalen voor het mobieltje , maar dat willen veel mensen niet.

Liever gratis en dan meer betalen per maand.

Je mag nog blij zijn dat je een mobiel kan krijgen bij een abonnement in Belgie krijg je minder minuten voor een hoger maand bedrag en geen mobieltje.

Of je kan juist een te laag abonnement nemen en er dan flink overheen bellen tegen hoge kosten. ( en het nog raar vinden dat de maandelijkse kosten zo hoog zijn)

Je moet dus gewoon goed kijken hoeveel je belt en welk abonnement bij je past. Dan het mobieltje uitzoeken. Mocht een iets hogere bundel of ander abo. een veel betere deal opleveren kan je daar natuurlijk altijd voor kiezen.

Mocht je niet veel geld hebben kies je een simonly die bij je past en koopt een goedkoop mobieltje. ( of je houd je huidige mobiel)

Er is nu voor ieder wat wils:

Een iets duurder abo. met een leuk mobieltje of cadeau
Een super goedkoop abo. zonder mobieltje

Het belangrijkste blijft een abo. wat bij je past zodat je maandelijkse kosten zo laag mogelijk zijn.

› reageer

Niet zo serieus: flippus maakt een geintje en hij heeft gelijk: klagers willen gewoon altijd alles gratis en dat kan niet. (hij brengt de boodschap echter wat leuker )

› reageer

hehe was net een beetje chagerijnig

› reageer

arnie> het is wel degelijk deels de schuld van de providers. Hun hele beprijzingssysteem (leuk voor scrabble) gaat er van uit dat de klant (hoge) kosten buiten de bundel maakt. Dat stimuleren ze met ingewikkelde tariefplannen.

En het feit dat je (bijna) nergens automatisch bericht kunt krijgen als je bundel leeg is helpt ook niet echt mee.

Natuurlijk is de consument zelf ook dom bezig, maar de providers 'helpen' ze daar wel graag een handje mee.

Nogmaals volgens mij raken mensen niet in de schulden doordat ze hun abokosten niet kunnen betalen maar doordat hun kosten buiten de bundel vele malen hoger zijn dan hun abokosten.

› reageer

@Rob. Als mensen structureel meer bellen dan hun bundel en daardoor teveel kosten maken dan is primair hun belgedrag (te hoog) de schuld en daarna pas het ondoorzichtige tariefplan. Overigens zijn die tariefplannen echt niet zo ingewikkeld dat je er torenhoge schulden aan over houdt. Torenhoge schukden komen voort uit torenhoge hoeveelheden (zinloze) belminuten.

› reageer

Zou het niet zo zijn dat je na een paar hoge rekeningen wel een keer het tariefplan waar je mee belt "door" krijgt...?

› reageer

Afgezien van het hoge buitenbundeltarief zijn er ook steeds meer mensen zo 'hebberig' dat ze steeds meer abonnementen afsluiten, puur om elke drie maanden een nieuw mobieltje te hebben. En al die maandkosten bij elkaar gaat dan ook aantikken. Een situatie die ik erg regelmatig meemaak in de winkel, ook onder de dertig'ers en veertig'ers.

› reageer

47 .

Als het 470.000 mensen gaat gaat het (vrijwel) zeker om nog veel meer abonnementen.

Ik ben het ook volledig eens met de volgende 2 stellingen uit vorige posts;
Torenhoge schulden komen voort uit torenhoge hoeveelheden (zinloze) belminuten.
... zijn er ook steeds meer mensen zo 'hebberig' dat ze steeds meer abonnementen afsluiten, puur om elke drie maanden een nieuw mobieltje te hebben.

› reageer

Ja inderdaad....

Koop/neem/krijg pas een nieuw mobieltje als je je oude hebt weggedaan: verkocht, aan een goed doel gegeven of wat dan ook...
Beter voor milieu als iedereen maar een mobieltje tegelijk in bezit zou hebben...

Bovendien zal die periode dan veel groter dan maar 3 maanden worden...

› reageer

ja als je hoge rekeningen krijgt is er maar een oplossing: minder bellen

› reageer

Of iets vaker Telecomvergelijker raadplegen

Ik ben hier vast niet de enige met meerdere abonnementen en toch een relatief laag maandbedrag Ik ken mensen met een Flexibel Economy die € 90 per maand verbellen, zulke mensen kan je niet uitleggen dat ze iets verkeerd doen

› reageer

De auto fabrikanten van grote ,duur rijdende auto's zijn dan ook schuldig want ik wil ook steeds een nieuwe grote auto maar ze zuipen zoveel brandstof, of zou ik een zuinigere auto moeten rijden?
Je moet zelf in de hand houden wat je kan besteden en als je dat niet kan moet je zeker niet een ander de schuld geven.En (mobiel) bellen blijft een luxe.

› reageer

Neem een prepaid pakket.

› reageer

@Juliusvdmeer

Je kan natuurlijk ook je belbundel naar boven bijstellen.
Dit scheelt tot wel € 0,17 per minuut

Veel mensen nemen de laagst mogelijke bundel om een toestel gratis te krijgen. Veel gehoord is: "ik ga nu echt minder bellen"

Vaak lukt dit niet dus buiten bundel bellen tegen hogere kosten.
Slimmer is dan je bundel aan te passen aan je belgedrag.
( Alles is te berekenen en het is dan ook slim de verkoper inzicht te geven in je rekeningen al is in veel winkels dit niet makkelijk door targets / niveau)

Verschillende abonnementsvormen heeft niks te maken meer ondoorzichtig of onduidelijk. Voor elk soort belgedrag of zelfs wisselend belgedrag is er een geschikt abonnement. Maak je het doorzichtig zal dit betekenen dat het meer uniform is en dat er niet meer voor iedere klant een geschikt abonnement is. Gewoon langs een winkel gaan die je kan adviseren of bellen naar een internet winkel die je hierbij kan helpen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.