Tja meningen verschillen. Ik zou echt voor HSDPA gaan dan. Ik vind het echt schelen.....
› reageerHSDPA sneller met T-Mobile en Vodafone
22-03-2007: Het kan nóg sneller en beter, en dat is wat T-Mobile en Vodafone laten zien tijdens CeBIT in Hannover, door een werkend HSDPA netwerk te tonen dat een snelheid tot 7,2 Mbit per seconde aan kan.
T-Mobile biedt in vele Duitse steden al een download snelheid van 3,6 Mbit/s en Vodafone werkt hard aan het uitrollen van deze zelfde snelheid in de grote Nederlandse steden. Vodafone geeft aan dat ze aan het einde van 2007 een snelheid van 7,2 Mbit/s over het gehele netwerk wil realiseren, en dat ze op de plaatsen waar dit niet mogelijk is, EDGE als vervangend middel inzetten. EDGE behaalt natuurlijk niet de snelheid van 7,2 Mbit/s, maar is toch een goede upgrade tegenover de snelheden die nu te behalen zijn.
Niet alleen de downloadsnelheid wordt opgehoogd, ook zijn beide telecom bedrijven de mogelijkheden aan het onderzoeken om met HSUPA te starten, wat de uploadsnelheid verhoogt tot 1,4 Mbit/s en dat is toch een hele verbetering tot de snelheid van 384 Kbit die nu te behalen valt.
Bron: GSMhelpdesk
EDGE op uitsterven in NL?
Volgens het CEBIT nieuws bij Pocketinfo wordt EDGE in de toekomst ge-upgrade naar 1Mbps. Dus EDGE heeft nog volop toekomst.
Het zou verder bijvoorbeeld heel goed in de strategie van T-Mobile passen om het UMTS/HSDPA net wat ze nu hebben uit te breiden met EDGE. T-Mobile heeft in verhouding met de andere providers in NL maar matig geïnvesteerd in de uitrol van het UMTS net buiten de randstad. Nu Vodafone en KPN ongeveer eind volgende maand al landelijk UMTS bieden zou T-Mobile eigenlijk niet moeten achterblijven als ze niet weer het lelijke eendje van de Nederlandse Telecom willen zijn. Bij GSM (Ben) was hun dekking eerst nog lang slecht. Op dit moment achtervolgt dat imago T-Mobile nog steeds. Met UMTS lijkt het weer net zo te gaan.
T-Mobile heeft al ervaring met EDGE in Duitsland. Als T-Mobile nu ook in Nederland EDGE als aanvulling gaat aanbieden, dan kunnen ze vast wel een hoop overstappers vanaf Telfort pakken die anders met een waardeloos toestel blijven zitten. Vooral nu EDGE een upgrade lijkt te krijgen naar een volwaardige surfsnelheid zou T-Mobile een uniek aanbod in de markt kunnen zetten zonder veel extra te hoeven investeren in UMTS/HSDPA.
EDGE naar 1Mbps
EDGE op uitsterven in NL?
Ik bedoelde natuurlijk: Hoezo, EDGE op uitsterven in NL?
Maar dat ideetje voor T-mobile klinkt mij goed in de oren. Ik heb nooit begrepen dat de providers niet in de Randstad en grote steden UMTS deden en in het noorden-oosten EDGE. Klinkt resoluut, maar is een stuk goedkoper voor de providers. En je behaalt zo ook het minimale UMTS-dekking van 60% van de bevolking.
[sub]Offtopic: Ben jij trouwens 'die Koen' die ook zoveel op Pocketinfo post?[/sub]
@Robert Jan:
Hoezo in het Noorden en Oosten EDGE en in de rest van NL HSDPA?
Van alle gasopbrengsten (miljardje of 50 per jaar) gaat toch al 88% van Noord naar West. Laat ons hier dan in ieder geval snel mobiel kunnen surfen
Als je in iedergeval UMTS snelheid hebt dan is dit snel genoeg voor internetten, bedrijfstoegang en email. Dat HSDPA opeens nog tig keer sneller wordt staat natuurlijk mooi in de specs, maar in de praktijk heb je er als je het mij vraagt niet veel aan. Echte zware downloads doe je meestal niet onderweg. De kosten komen vast voorlopig niet op niveau van ADSL, dan zou vast de capaciteit van het UMTS/HSDPA net te laag blijken.
› reageerIk kan duidelijk merken of ik via UMTS of HSDPA surf. Je hoeft veel minder te wachten!
› reageerNatuurlijk is HSDPA sneller, dat is slechts het verschil tussen snel en heel snel. In de praktijk geeft surfen op volle UMTS snelheid een voldoende snelle surfervaring. (dan moet je niet een provider hebben waar de UMTS snelheid in de praktijk een fractie van de beloofde snelheid is en waar je HSDPA nodig hebt om een fatsoenlijke verbinding te krijgen).
GPRS was voor mij duidelijk veel te lang wachten per pagina en een reden onderweg internetgebruik zoveel mogelijk uit te stellen tot ik thuis of op het werk werk was. EDGE wordt al beter, maar is nog steeds net wat te traag voor echt lekker surfen op de laptop. Volle UMTS snelheid is de eerste verbinding die voor onderweg surfen op de laptop acceptabel is. Als ik kan kiezen een UMTS flatfee voor een relatief lage prijs of een HSDPA flatfee voor 20,- euro per maand extra, dan zou ik mij tot UMTS beperken. Snel zat als je af en toe onderweg het internet op wilt of je mail checked.
Tja meningen verschillen. Ik zou echt voor HSDPA gaan dan. Ik vind het echt schelen.....
› reageer