Gratis nummerinformatie is natuurlijk leuk, maar zijn dat de kosten nou echt? De dure nummers beginnen toch echt met 0900. Ik zou zeggen, bel voortaan een alternatief nummer en kijk op www.VraagAlex.nl (naar eigen zeggen 'het' alternatief voor 0900 nummers!
› reageerNummerinformatie en de kosten op een rijtje 07-04-07
Het telefoonnummer 118 voor nummerinformatie is per 1 april opgeheven. Hiervoor in de plaats zijn drieëndertig nieuwe telefoonnummers beschikbaar gesteld. Veertien nummers zijn ook daadwerkelijk in gebruik. Kassa heeft de nummers op een rijtje gezet.
Hoe werkt het
Bovenstaande nummers kunt zijn te bereiken met een vast of mobiel toestel. Naast een persoon kan ook het nummer van een bedrijf achterhaald worden. Tien van de informatienummers worden beantwoord door een computer. Bij de nummers 1800, 1888, 1828 en 1850 wordt u geholpen door een persoon. Het voordeel daarvan is dat u de keuze krijgt om direct doorgeschakeld te worden naar het telefoonnummer.
Ook is er de mogelijk om de nummerinformatie te ontvangen per sms, maar dit kan alleen indien u geholpen wordt door een persoon. Bij de 18XY-nummers waarbij een computer u verder helpt, wordt het telefoonnummer alleen voorgelezen.
Kosten
De meeste nummerinformatiediensten kosten € 1.30 per gesprek. Goedkoper zijn 1828, 1813 en 1814. 1820 biedt vooralsnog gratis nummerinformatie aan. Als u belt vanaf een vast nummer, dan betaalt u niets extra. Belt u mobiel, dan betaalt u het gesprekstarief plus de kosten van het mobiel bellen. Vodafone biedt met het nummer 1800 als enige de mogelijkheid om zes nummers aan te vragen. Dit moet u wel direct in het gesprek aangeven. Bij de overige nummers kunt u één nummer per gesprek aanvragen.
Als u met een prepaid telefoon 1820, het gratis nummer, belt moet u echter alert zijn. Er zijn namelijk providers die u bij het bellen kosten in rekening brengen voor het bellen naar dit gratis nummer. Die kosten gaan niet naar 1820; maar naar de betreffende provider.
Test
Kassa heeft de 18xy-nummers voor u getest. 1828 en 1888 scoren het beste: goede tweede is 1850. De andere nummers wisten in minder dan de helft van de gevallen het juiste telefoonnummer op te geven.
1813 en 1823 deden het het slechtste; ze waren niet altijd bereikbaar. Opvallend is dat 18xy-nummers, waarbij je door een persoon te woord wordt gestaan, meer moeite hebben met het vinden van makkelijke namen als “van Dijk en van den Berg” dan de computers.
Als je een wat vage omschrijving hebt van een bedrijf dan weten de personen u beter te helpen: is ook wel logisch want zij kunnen doorvragen.
Aankiesbaarheid
Als u belt vanaf een vast nummer kunt u alle nummerinformatiediensten bereiken. Als u belt met een mobiele telefoon, dan kunt u niet alle 18xy-nummers bellen met een KPN mobiel. Bij de andere drie providers namelijk T-Mobile, Orange en Vodafone lukt dat wel. Orange heeft een eigen informatienummer; dat is op dit moment alleen beschikbaar voor Orange-bellers. De kosten zijn één euro per gesprek plus de kosten van het mobiel bellen.
Bron: Kassa
BIJLAGE: Tabel nummerinformatie Kassa internet.doc
Waarom staat Tele2 er niet bij? vaag trouwens dat er eentje helemaal gratis is...
› reageerIk belde altijd 118 van uit een telefooncel omdat het daar altijd gratis was, weet iemand hoe dat nu zit?
heb net 1820 getest! werkt goed. Leuk dat je een gratis smsje terugkrijgt met daarin de nummerinformatie.
› reageerAls je je direct kan laten doorverbinden, betekent dat niet feitelijk dat je gratis kunt bellen dan op die 1,30 na?
@blabla: In ieder geval niet via je mobiel. Ik kan me niet voorstellen dat het gratis is met vast. Dit staat erover in de tekst:
''Als u belt vanaf een vast nummer, dan betaalt u niets extra. Belt u mobiel, dan betaalt u het gesprekstarief plus de kosten van het mobiel bellen.''
@juliusvandermeer:
Dat is handig. Maar in de tekst staat het tegenovergestelde, vast een foutje. Mij benieuwd hoelang het nr gratis blijft. (Ikzelf heb KPN mobiel, dus ik moet betalen ervoor). Hieronder de tekst.
''Ook is er de mogelijk om de nummerinformatie te ontvangen per sms, maar dit kan alleen indien u geholpen wordt door een persoon. Bij de 18XY-nummers waarbij een computer u verder helpt, wordt het telefoonnummer alleen voorgelezen. '''
(1820=computer)
Andere/goedkopere opties:
- wappen naar http://telefoongids.xwits.nl
- naar familie/vrienden bellen en vragen of ze op detelefoongids.com willen kijken en het resultaat per SMS sturen
Het opvragen van een telefoonnummer bij 1888 Nummerinformatie kost €1,30 per gesprek (plus de eventuele kosten voor het gebruik van een mobiele verbinding). Het gesprek met het nummer waarmee je wordt doorverbonden is daarna gratis, met uitzondering van bijzondere tariefnummers zoals 0900 nummers en buitenlandse nummers.
Als je met de vaste telefoon van KPN naar een mobiel nummer belt, dan kost dat ongeveer 17 ct pm. Dat betekent dat als je een gesprek langer dan 8 minuten wilt gaan voeren naar een 06-nummer vanaf de vaste lijn, dat het dan goedkoper is om te bellen via 1888 en je te laten doorverbinden. Je betaalt dan immers enkel 1,30 en je kan er een ongelimiteerd telefoongesprek van voeren.
Helaas zijn maar weinig mobiele nummers bekend bij nummerinformatie, van die van mijn man en mij bijv. geen enkel .
Ja, ik laat mijn 06-nummers ook nooit doorgeven aan dit soort diensten. En bij de meeste abonementen staat op het contract het vinkje hiervoor ook standaard uit. Alleen Orange heeft ooit veel mensen ongevraagd aangemeld, en zich de woede op de hals gehaald daardoor.
Zelf bel ik ooit nooit naar dit soort diensten (ook omdat de tarieven niet gereguleerd zijn, wat mij betreft hadden het verplicht 09## nummers moeten zijn, en 0800 voor gratis dienstverleners.)
Ooit - ca 4 jaar terug - was er wel een hele populaire nummerinformatiedienst. Zoals je nu "even googelen" hebt zei je toen ''even ..... bellen".
Ja scoot was inderdaad zo populair dat ze redelijk snel falliet gingen.
› reageerja scoot. 0800-7007 en bij libertel gewoon 7007. Nostalgie!
› reageer1820 met T- Mobile abbo kost gewoon 24 cent.
› reageerwas mij ook opgevallen op de factuur, lijkt dat je wel gewoon 'normale' gesprekskosten betaald. Je betaald iig geen 1,30 per gesprek dus het is wel een stukkie goedkoper
› reageerStaat in het artikel:
Belt u mobiel, dan betaalt u het gesprekstarief plus de kosten van het mobiel bellen
Bij 1820 dus de normale kosten van het mobiel bellen, met T-mobile e.a
Ja, Nederland gaat leuke tijden tegemoet met 40 verschillende aanbieders. Wij hebben hier ook al een heel rijtje. Nu werden we de laatste tijd gebeld door allerlei vage vogels die iemand anders wilden spreken. Heel gek, want op 1207 (de Belgacomdatabase) stond ons nummer toch echt als ons nummer bekend. Het bleken de knurften van Infobel te zijn die ons nummer verkeerd hadden opgenomen. Dat zal nog wat geven als je VEERTIG aanbieders langs moet.
› reageer