"vergelijkingssites telecom moeten beter"

Zie verder deze thread

› reageer

Op nu.nl is het volgende bericht te vinden:

Websites waar consumenten producten van telecomaanbieders kunnen vergelijken, moeten verbeterd worden. Dat concludeert staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) woensdag na een onderzoek naar de vergelijkingssites op internet.

Daaruit komt naar voren dat in de helft van de gevallen de vermelde informatie over telecomtarieven klopt.

Daarnaast is soms onduidelijk hoe onafhankelijk de vergelijkingssite is. In 55 procent van de gevallen is de manier waarop de sites hun geld verdienen voor de consument niet duidelijk. Sommige van de sites hebben meer dan honderdduizend bezoekers per dag.

Zeggingskracht

De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Berenschot in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Heemskerk wil met het onderzoek aan consumenten laten zien wat de zeggingskracht is van een vergelijkingssite.

Naast een hogere kwaliteit wil de staatssecretaris dat de sites meer gezamenlijk optrekken, waarbij het ministerie als een centraal aanspreekpunt kan fungeren.

Heeft iemand inzage in het rapport zelf? Hoe scoort Telecomvergelijker hierin? Als de rest zo slecht is als hier wordt gesuggereerd, dan moet telecomvergelijker wel veruit de beste zijn!

› reageer

Als de rest zo slecht is als hier wordt gesuggereerd, dan moet telecomvergelijker wel veruit de beste zijn!

Of jij wordt al jaren voor het lapje gehouden......

Nee, grapje, ben een van de vroege leden, en moet zeggen dat de onafhankelijkheid op deze site wel goed is. En inderdaad twijfel ik geregeld aan andere sites...

Edit:
Moet wel zeggen dat deze onafhankelijkheid een groot deel door de gebruikers gedaan wordt: check aanbiedingen, en verbeter ze als ze niet kloppen!

› reageer

Ik heb net het rapport gelezen van Berenschot. Niet echt schokkend. Het is een heel uitgebreid rapport met wel hele vreemde meetindicatoren.

De enige juiste vergelijking is de totale kosten van toestel+abo voor de gehele looptijd van het contract... telecomvergelijker is hier veruit de beste in...

› reageer

Helaas heeft ook TV het er steeds lastiger mee om alle abonnementen met elkaar te vergelijken. smsverdubbelaars en onbeperkt naar vast/eigen netwerk dingen worden niet goed berekend als ik het wel heb

edit> ik zie de reden voor het onderzoek wel in, laatst kwam ik toevallig op een aanbiedingen site armestudent.nl ofzo, dat is echt een grote reclame bagger site, maar wel doen alsof je onafhankelijk bent en de beste aanbiedingen hebt....

› reageer

Klopt, maar dat staat wel op de todo

› reageer

hier nog een planet linkje: klik

Klachten achterlaten kan bij alle sites behalve bij Telecomvergelijker.nl, Telecomsite.nl en Mobielvergelijk.nl. Geen van de sites is aangesloten bij een onafhankelijke klachtenorganisatie.

Geen klachten achterlaten
Hebben ze nog nooit gehoord van hoe een forum werkt???

› reageer

Het is een pittige klus om alles up to date te houden, juist als je onafhankelijk bent zoals Telecomvergelijker dat is.

De operators maken het er niet makkelijker op om de verschillende abonnementen te vergelijken. Hoe harder consumentenorganisaties en overheid schreeuwen om helderheid en transparantie, hoe mistiger de operators hun tarieven gaan maken (afwijkende buitenbundeltarieven, voordeelbundels die slechts op bepaalde tijden of onder bepaalde voorwaarden gelden, of die alleen voor een selecte groep gebruikers gelden). Ook de gratis naar XX bellen en voor dubbele prijzen naar YY bellen abonnementen maken het niet makkelijk. Zodra de boel weer op orde is, worden voordeelbundels afgeschaft of verandert. Zelfs bij de vergelijker van mobiel internet (waar de prijzen redelijk stabiel zijn) komen er regelmatig nieuwe addertjes in de prijsstellingen bij (flatfee is geen flatfee, en onbeperkt is opeens niet mogelijk als je er een laptop bij wilt gebruiken, een bundel van 10 MB of 10 uur wat maar het eerste op is met afrekening per 40 minuten of afronding per sessie etc.). Dat is haast niet in de berekening te krijgen. (vandaar de vele opmerkingen die achter de weergegeven mobiel internetbundels nodig zijn om klanten te behoeden voor verassingen.)

Dan ook nog de rol van de shops zelf: er waren in het verleden shops die al hun aanbiedingen dagelijks aanpasten om mee te doen met de concurrentie of alles 1 cent voordeliger voorstelde dan in werkelijkheid om bovenaan in de vergelijker te komen, shops die alle ingevoerde aanbiedingen van de concurrentie onterecht op "foute aanbieding" klikten, shops die spammen of laten spammen in het forum en de surveys, die gesimlockte toestellen invoeren als simlockvrij etc. En dan nog shops die geen toestemming geven om in de surveys opgenomen te worden. Dan zie ik klanten toch echt liever naar betrouwbaardere shops gaan ookal zijn die 1 euro duurder. In de vergelijking is dit echter weer niet aan te geven.

Net even zitten lezen in het stuk van het ministerie. Interessant! In de beoordeling komen voor TV vooral verbeterpunten mbt. de algemene informatie over de site naar voren: waar komt de informatie vandaan, hoe is de rangschikking van de aanbiedingen tot stand gekomen. Daarnaast blijft de vindbaarheid van bepaalde info soms lastig (wat kan je vinden zonder ingelogd te zijn en wat kan je extra doen als je wel ingelogd bent.) Dat blijkt maar weer over het stuk over klachten. Het forum en de shop surveys zijn blijkbaar niet gevonden. Misschien tzt. als er eens een keertje wat tijd over is een extra info document daarvan maken. Of het veel gelezen zal worden (lees of een gemiddelde consument hierin geïnteresseerd is) is een 2e. Helaas worden "afhankelijke" en onafhankelijke vergelijkingssites maar al te vaak over 1 kam geschoren.

Mijns inziens is er ook nog altijd een groot verschil tussen sites die primair geld willen verdienen en de presentatie van de vergelijking vooral afstemmen op verdienen aan webverkoop (bellen.com etc) en sites waar goede informatie en vergelijking voorop staat, voornamelijk gerund door vrijwilligers en waarbij geld verdiend moet worden om de boel draaiend te kunnen houden en te kunnen verbeteren. (zoals Telecomvergelijker). Een groep vrijwilligers kan nu eenmaal niet zo makkelijk opboxen tegen een kantoor vol betaalde krachten, zodoende kosten aanpassingen wel even wat dagen. Verder is de hulp van users in het melden van problemen en fouten ook heel belangrijk.

Ben trouwens wel benieuwd naar het moment van meten: de meeste shops vullen zelf de nieuwe aanbiedingen in. Op de dag dat aanbiedingen aflopen heeft de ene shop soms zijn oude aanbiedingen nog erop staan, terwijl de andere shop al een dag te vroeg geüpdate kan hebben. Dat geeft op dit moment de meeste meldingen van niet kloppende aanbiedingen.

› reageer

Ik was net te laat, maar is er iemand van TV op Radio 1 geweest daarnet?

› reageer

Geen idee, dat is wel ergens na te luisteren dacht ik he..

Ik las trouwens ergens dat ze o.a. de verschillende vergelijksites de vraag hadden gesteld of de vermelde prijzen incl. of excl. BTW waren. Die mail heb ik gehad op 1 april, dus op dat moment waren ze iig bezig met het onderzoek.

› reageer

Hoe zit het eigenlijk met subjectiviteit van bellen.com tegenwoordig?

Een paar jaar geleden kan ik me nog herinneren dat alle buitenlandtarieven van Telfort veranderden naar "simpele tarieven" waarbij wel 'gebeld worden' een stuk duurder werd. Ben Woldring bleef continu in een interview daaromheen draaien en zeggen dat het wel duidelijker e.d. was... Overigens heeft Telfort na een klachtenregen van haar klanten daarna tarieven van een aantal landen (Turkije bijv.) verlaagd. Op vakantiebellen.com hebben de oude tarieven minstens nog een jaar verkeerd vermeld gestaan! Reacties van mij op die site werden gewoon verwijderd, verkeerde tarieven bleven staan...

Ben Woldring had ook een tijd geleden voor Telfort een speciale vergelijkingswijzer oid gebouwd voor hun belbundels, waarin die goedkoper uit de bus kwamen dan die van andere providers. Echter werd die wijzer wel zo opgezet dat er een zooi minuten aan voicemail werd meegenomen (=gratis bij Telfort) en zo nog een aantal dingen, precies geënt op de goede eigenschappen van de Telfort-bundel in een voor die bundel optimale gebruikssituatie.

Vond dat echt niet kunnen voor een site die pretendeert objectief te zijn... zeker als de eigenaar van die site toch al miljonair is (krijg je zó veel van Telfort als je een op maat gemaakte vergelijkingswijzer maakt?) ...

› reageer

Ben Woldring luistert inderdaad heel goed naar zijn adverteerders. Geld is voor hem belangrijk dan objectiviteit.
Vooral het Telfort-verhaal was tot voor kort schandalig. Voordeelregelingen van andere providers werden niet meegenomen, terwijl de Telfort 'gratis voicemail' en 'gratis naar vast-minuten' wel werden meegenomen.

Hopelijk heeft Ben zijn leven verbeterd, maar Bellen.com is op dit moment nog verre van transparant!

› reageer

Ik snap het ook niet... zó veel kan hij toch niet verdienen aan die "customized belwijzers"?

› reageer

Zie verder deze thread

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.