T-Mobile daagt Telfort voor de rechter

De eerste zin van de Odyssee, over een man die de hele wereld rondzwerft en dan allerlei tuig moet bestrijden. Blijkbaar is iemand bij Telfort zeer verongelijkt. Het volgende monster is Vodafone en dat is ook niet goed afgelopen.

› reageer

T-Mobile Netherlands daagt KPN-dochter Telfort voor de rechter. Vorige week is Telfort een campagne begonnen waarin onder meer abonnementsvormen van Telfort en T-Mobile worden vergeleken. De vergelijkingen die Telfort via allerlei media uitdraagt raken echter kant noch wal. Telfort misleidt daarmee de consument. T-Mobile heeft besloten Telfort voor de rechter te dagen.

In de campagne die Telfort onlangs is gestart, claimt het bedrijf dat één van haar abonnementsvormen veel goedkoper is dan de abonnementsvormen van T-Mobile. De KPN-dochter ziet echter over het hoofd dat de consument net zo goed veel duurder uit kan zijn met het abonnement van Telfort. Bij doorberekening van de belprofielen die de Consumentenbond hanteert blijkt dat een consument bij Telfort van 10% goedkoper tot 41% duurder uit is dan bij T-Mobile. T-Mobile vindt de vergelijking daarom onjuist en misleidend.

T-Mobile is van mening dat Telfort onrechtmatig handelt en legt de zaak daarom aan de rechter voor. Telfort houdt in haar vergelijking geen rekening met een groot aantal zaken die de kosten voor de klant bepalen, zoals ondermeer normaal gebruikte diensten als sms’n en het afluisteren van voicemail. T-Mobile is van mening dat de consument hiermee doelbewust op het verkeerde been gezet wordt.

Tsja.. De reclames van Telfort lokten een dergelijke reactie van T-Mobile ook wel uit.. Bij de vergelijking kijkt Telfort alleen naar hetgeen binnen de bundel valt, en daar zijn ze inderdaad goedkoper, maar wanneer je andere zaken als bellen buiten de bundel, sms en voicemail mee gaat pakken, dan ben je met Telfort snel duurder uit..

› reageer

Ik vind dat telfort de vergelijking goed maakt want ze vergelijken alleen de belminuten binnen de bundel en dat is inderdaad goedkoper.

› reageer

Nou misschien is de vergelijking wel eerlijk, maar ik vind de advertenties op telfort wél misleidend. Er staat dat ze 41% goedkoper zijn dan t-mobile flex. Maar je kan helemaal niet op de advertentie klikken om te kijken hoe het echt zit. Ook lees ik nu dat de consumentenbond met verschillende type's gebruikers onderzocht heeft hoe het nu zit. En wat blijkt telfort is heel vaak duurder, en max. 10% goedkoper dan T-mobile in het gunstigste geval. Dus dan is hun eigen vergelijking wel heel erg scheef.

› reageer

Ja het is altijd een spelletje tussen de providers, elke keer weer nieuwe tarieven maar het helpt niet, want even later volgt de rest. Degene met de langste adem redt het, Orange denk ik niet, jammer.

› reageer

Goh, dus binnenkort hoeven we voor de misleidende acties van T-Mobile ook niet meer naar de geschillencommissie, maar gaan ze zichzelf opeens ook voorbeeldig gedragen?

› reageer

sorry hoor, maar volgens mij heeft T-Mobile zelf tegenwoordig extra korting op Relax! Dat is het juiste abo om mee te vergelijken en zeker niet met Flex. IS appels met peren...

Ik zie dat een 150 belminuten abo 15,50 per maand is, dus 41% goedkoper klopt van geen kant!

› reageer

Natuurlijk is de reactie van T-Mobile de juiste, en hoop ik op een grote schadeclaim. Flex is niet bedoeld voor de "beller", maar voor de consument die meer wil. Dus moeten ze vergelijken met een Relax, maar Telfort wil dat natuurlijk niet. Dus ik vind het misleiding, en ik hoop dat T-M wint. Het is absurd om appels met perziken te vergelijken. Anders zou de volgende reclame moeten zijn dat Flex 140% goedkoper is dan Telfort, als het gaat om naar het buitenland te bellen (kan nog wel meer zijn ook, vraag mij om een calculatie op maat en u krijgt hem). Er is al genoeg misleiding in de wereld, dus stop met deze stomme reclame.

› reageer

Volgens mij mag dit gewoon hoor.. als hetgeen wat word aangegeven onomstotelijk is bewezen dan heeft in dit geval telfort gewoon het recht hiermee te adverteren bij mijn weten.

Een paar jaar geleden is de reclame wetgeving hieromtrend aangepast als ik me niet vergis.

› reageer

Het is een eerlijke vergelijking.

T-Mobile is ook niet moedersa liefste..

T-Mobile krijgt alleen een toezegging van de rechtbank gok ik zomaar dat Telfort niet tarieven buiten de bundel enz mag gaan vergelijken enz

› reageer

Even een kleine bijdrage.

Ben met user:leendertsinnema eens. Je kan toch geen Telfort belbundel (minutenbundel) met een T-Mobile Flex (waardebundel) vergelijken? Zo simpel. Wel met een T-Mobile Relax.

Wat betreft het advertentie. Het advertentie is wel duidelijk (vergelijking betreft normale beltarieven binnen de bundel), maar niet volledig. Er ontbreekt kosten sms, buitenbundel tarief en misschien ook nog mms kosten. Ik denk/vind dat deze twee/drie posten van toepassing zijn op de 'normale mobiel gebruiker'. Of het misleiding van de consument is???? Consument heeft ook een onderzoeksplicht/eigen verantwoordelijkheid lijkt me.

› reageer

Zoals ik eerder schreef zijn de tarieven van Telfort erg misleidend. De prijsverlaging is eerder een prijsverhoging, maar in de vergelijkende tests scoort het goed. Op telecomlog is dat uitgebreid onderbouwd maar de moderator heeft de link weggehaald. Je moet het artikel dus zelf even opzoeken.

De consument is zelf verantwoordelijk te bekijken wat hij koopt maar als de leverancier dat moeilijk maakt door misleidende informatie of slimme trucs mogen we daar natuurlijk wel wat van vinden.

› reageer

iedereen weet toch dat relax web in de online shop van t-mobile het goedkoopste is? Flex is inderdaad echt niet het abo om mee te vergelijken..

› reageer

waarom is telfort juist duurder geworden?

Alleen omdat VM nu geld kost?

› reageer

...en bellen buiten de bundel. Bij hun eigen vergelijking laten ze dit soort dingen weg. En ze vergelijken met relax en flex op de website maar adverteren met 39% goedkoper dan t-mobile (maar dit is alleen bij flex.) Bovendien komt Telfort uit bijna alle tests (belprofielen) van de ConsumentenBond zelf duurder uit dan T-Mobile. Tot wel 41% duurder!

› reageer

<kick>
Rechter geeft T-Mobile gelijk

De rechtbank in Amsterdam heeft T-Mobile in het gelijk gesteld door te oordelen dat Telfort een onjuiste en misleidende reclamecampagne heeft gevoerd. In de campagne vergeleek Telfort de abonnementen met T-Mobile, en beweerde daarin goedkoper te zijn.

De rechter heeft nu gevonnist dat de campagne onrechtmatig en misleidend is. Volgens uitspraak van de rechtbank moet Telfort een rectificatie plaatsen op de Telfort website en in de Telegraaf.

Volgens T-Mobile beweerde Telfort in de campagne tot 39 procent goedkoper te zijn dan T-Mobile. Uit de analyses die T-Mobile aan de rechter heeft voorgelegd blijkt dat de consument in werkelijkheid, afhankelijk van zijn of haar belgedrag tussen de 11 procent goedkoper en 29 procent duurder uit was bij Telfort.

T-Mobile laat in een verklaring weten tevreden te zijn met het oordeel van de rechter. “Maar het gaat ons er vooral om dat wij vinden dat consumenten eerlijk en volledig voorgelicht moeten worden over wat een mobiel abonnement hen gaat kosten”, aldus Peter Haug, Directeur Consumenten Marketing T-Mobile Nederland.

Bron: Connexie

Mij benieuwd hoe groot de rectificatie wordt!

› reageer

Heeft dat proces zo lang geduurd?

› reageer

RECTIFICATIE
In mei 2007 hebben wij in diverse media een prijsvergelijking openbaar gemaakt waarin wij het tarief van de Telfort belbundel van € 20,- per maand hebben vergeleken met verschillende abonnementen van T-Mobile. In deze prijsvergelijking hebben wij gesuggereerd dat de Telfort belbundel (tot) 39% goedkoper zou zijn dan deze abonnementen van T-Mobile.

Bij vonnis van d.d. 19 maart 2008 heeft de rechtbank te Amsterdam geoordeeld dat deze vergelijking te simpel was, onjuist en daarom misleidend. Wij hebben daardoor onrechtmatig jegens T-Mobile gehandeld.

Hoogachtend, Telfort B.V.

Staat in een zwart vak (is daar ook iemand overleden? )op de telfort site. Had best groter gekund, en jammer dat er niet in staat dat Telfort tot 29% duurder is.

› reageer

En nu allemaal onze Telfort bundels laten ontbinden wegens misleiding, die rechter zal het dan vast ook met ons eens zijn

› reageer

Ja is stom stom geweest van TF, alsof TM dat zomaar zou pikken, dat ze zwart worden gemaakt op TV/radio/internet. Nu is telfort op hun site het zwarte schaap haha. Naja het houdt de markt scherp, laten we maar zeggen.

› reageer

Relax Web 150 = 18,50 per maand (alleen online)
Telfort 180 = 14,95 per maand (overal)

Relax Web 250 = 27,- per maand (alleen online)
Telfort 280 = 24,95 per maand (overal)

Ligt het dan aan mij of is Telfort overduidelijk veel goedkoper met deze bundels?

Buiten bundel: Bij beiden 25 ct pm
Voicemail: Bij beiden belminuten
Sms: Bij T-Mo: 25 ct, bij Telfort 22 ct

› reageer

Plaatje: Telecomlog

Die staan er mooi op Op telfort.nl valt het zwarte nog meer op.

› reageer

Die van Vodafone kan er mooi naast haha, Telfort moet ook op tv een rectificatie doen.

› reageer

Telfort doet wel zijn best om niet in zoekmachines terecht te komen door het niet als tekst te plaatsen maar het in een plaatje zetten en tevens heeft het plaatje een hele rare naam, namelijk "andramoiennepemousa.gif" weet iemand wat andramoiennepemousa betekend? Google heeft me ook niet echt geholpen.

--
Het is blijkbaar grieks, "andra moi ennepe mousa" . Nu nog vertalen.
--
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat het 1 of ander (deel van een) zin is van een dichter ofzo, mensen zijn er gek op iig.

'Andra moi ennepe, Mousa, polutropon hos mala polla.' (Vertel mij, Muze, van de man die veel heeft rondgezworven en veel heeft meegemaakt.)

Waar het op slaat? Geen idee.

› reageer

De eerste zin van de Odyssee, over een man die de hele wereld rondzwerft en dan allerlei tuig moet bestrijden. Blijkbaar is iemand bij Telfort zeer verongelijkt. Het volgende monster is Vodafone en dat is ook niet goed afgelopen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.