VodafoneGeen onbeperkt internet meer?

wat word er eigenlijk veel gezeikt om iets wat mij toch wel duidelijk lijkt aangezien ze op verschillende foras hebben gezegd hoeveel je mag verbruiken ga je daar over heen dan krijg je eerst waarschuwingen en daarna kun je afgesloten worden en je beteaalt nooit meer wat je ook verbruikt dat lijkt mij toch wel duidelijk

› reageer

Vodafone past reclame aan na klacht Consumentenbond

Maandag 4 juni 2007, 12:32 - Vodafone heeft de informatie over mobiele internetdiensten op zijn website aangepast omdat deze volgens de bond misleidend zou zijn.

Vodafone maakte reclame voor zijn mobiele internetdiensten met begrippen als 'onbeperkt' en 'zoveel je wilt'. De Consumentenbond vroeg de provider deze uitingen te veranderen, omdat het internetabonnement niet onbeperkt is.

Uit de kleine lettertjes blijkt volgens de bond dat Vodafone een 'fair use policy' van 50 megabyte hanteert. Deze limiet zou bij online radio luisteren of filmpjes bekijken al snel bereikt worden. Bovendien mag de internetverbinding niet gebruikt worden voor voip en is het ook niet toegestaan de gsm als modem voor een laptop of pc te gebruiken.

De bond roept ook andere bedrijven op om advertenties die ten onrechte suggereren dat een mobiel internetabonnement onbeperkt is, aan te passen.

Vodafone heeft de uitingen op aandringen van de bond van zijn site verwijderd

Bron: Webwereld

› reageer

En terecht... 50 megabyte is alles, behalve onbeperkt.

› reageer

Ja idd, opzouten met die nepperij, zo doen wel meerdere providers helaas. Misschien is het een wijze les.

› reageer

Hoe sta je nu in je recht als je al tijdens de onbeperkt periode besteld hebt ;-)

› reageer

Heel erg terecht. Ik kan me mijn "afbrand"-post nog voor de geest halen als reactie op dit "onbeperkte" product.
op maximale snelheid ben je er in 4 minuten doorheen (met een Nokia N95 bijvoorbeeld)!
Stel je voor: een telecom aanbieder verkoopt een mobiel telefoon abonnement waarmee je "onbeperkt" kan bellen, en zet er dan bij de kleine lettertjes bij "maximaal 4 belminuten per maand" !
dat is toch belachelijk!

› reageer

Het enige dat ze nog zouden moeten aanpassen is de naam "Zorgeloos Mobiel Internet BloX". Want als je de maandelijkse limiet in 4 minuten kunt verbruiken is er toch iets waar je je zorgen over moet maken.

Ik vraag me trouwens af hoe ze denken te kunnen concurreren met aanbieders waar je bv 1 GB krijgt voor een tientje per maand. 1800 Kbps is dan wel lekker snel, maar met een limiet van 50 MB heb je niet zoveel aan die snelheid. Dan liever 1 GB op GRPS speed

Op http://www.vodafone.nl/Vodafone/wg20/pdf/00700058_Dienstvw_VF_BloX_Postpaid_mei_07_final.pdf spreekt men trouwens nog steeds over internetten "zoveel je maar wilt". Om vervolgens te zeggen dat er een limiet is van 50 MB. Er zijn genoeg mensen die de consequenties daarvan niet zullen begrijpen. Precies de doelgroep van deze Blox...

› reageer

Zorgeloos mobiel internet blox is ontworpen als nagenoeg onbeperkt internet blox voor je mobiel. Het gaat in de eerste instantie om surfen en niet om elke dag uren lang filmpjes te kijken en internet radio te luisteren. Maar staar je niet blind op die 50mb! Dat is puur opgenomen om juridische redenen, verwachting is dat mensen aanvankelijk gemiddeld niet meer dan 50 mb zullen gebruiken. Dat is zo omdat via live APN de websites automatisch aangepast en gecomprimeerd worden en uit de tests en uit de contacten met t-mobile en kpn is gebleken dat gemiddeld gebruik erg laag is, ik meen me te herinneren rond 20 mb per maand.

Ben je nou zo een nerd dat je meer dan 50mb weet te verstoken, niets aan de hand, je krijgt alleen een waarschuwing. Pas na 2 keer wordt geloof ik contact met je opgenomen en gaan ze kijken hoe je het precies presteert om meer dan 50mb te gebruiken. Mits je niets stouts doet (voip, modem voor je laptop etc) dan zullen ze je zeer waarschijnlijk met rust laten. Voor vodafone is dit ook gewoon nieuw en als er gemerkt wordt dat gemiddeld gebruik naar 100mb gaat dan wordt plafond zeer waarschijnlijk bijgesteld (ook in de voorwaarden).

- 9.50 is toch duur voor zo weinig data? Je betaalt helemaal geen 9.50. Eerste 12 maanden geldt namelijk 50% korting dus betaal je maar 4,75! Je kan ook kiezen voor 12 maanden verplicht vastzetten en dan krijg je 134 euro toestelkorting.
Totale kosten voor 12 maanden blox is 114 euro dus je hebt niet alleen volledig gratis internet een jaar lang maar ook nog eens 20 euro zuivere extra korting!!

- in 4 minuten opmaken is cow-sh*t, theorie en geen praktijk
- geldklopperij? Geiten-p*ep! bij meergebruik worden geen extra kosten berekend!! ook al is het een GB aan data!
- 50 mb is zo op? Niet waar, sites worden gecomprimeerd weergegeven, daardoor laadt alles sneller en heb je lager datagebruik (plaatjes worden verkleind omdat je scherm ook veel kleiner is.
- het is zorgeloos MOBIEL internet dus geen grenzeloos toegang tot alle vormen van datacommunicatie voor mobiel, voipbellen als modem etc. Alles wordt duidelijk gecommuniceerd. Hoezo misleidend? Heel duidelijk juist!
- KPN misleidt pas, die noemen het eindeloos internetten terwijl hun datalimiet nergens gecommuniceerd is en op slechts enkele MB's per maand ligt. Kpn verbiedt overigens niet alleen voip en modemgebruik maar ook streaming video en push-mail!

› reageer

Ik heb zelf Pocket internet totaal van TMobile met een MDA Vario. Het is op GPRS snelheid en ik verbruikte afgelopen maand ongeveer 210 MB. Wat ik doe; Ik check elke 5 minuten automatisch mijn email. Ik heb voicemail in email op mijn vaste lijn. Die download ik ook. Als ik ergens moet wachten (wat regelmatig voorkomt) dan lees ik online het nieuws, af en toe fileinfo etc. En dat is het! Ik heb niet het gevoel dat ik zoveel bijzonders doe.
Ik overweeg nu verkeersinfo van Tomtom te nemen. Dat zal het verbruik nog wat omhoog brengen. Voor filmpjes is GPRS te langzaam, met laptop surfen en de MDA Vario als modem gebruiken is ook te traag, dus dat doe ik niet.
1800 Kbps is lekker snel. Ik kan me goed voorstellen dat als ik dagelijks een uurtje in de trein zou zitten dat ik het journaal of de laatste uitzending van Netwerk voortaan in de trein bekijk. Wil je een beetje kwaliteit dan gaat dat op minimaal 100 Kbps. Een half uurtje is dan al 22 MB.
50 MB is echt weinig. Het zal inderdaad niet in 4 minuten opgaan. Maar wel in iets meer dan een uurtje. En dan hoef je dus echt geen gekke dingen te doen.

› reageer

- in 4 minuten opmaken is cow-sh*t, theorie en geen praktijk

Hoezo? Ze adverteren wel zelf met die snelheid, dus waarom mag je er niet vanuit gaan dat je dat ook zou kunnen halen?
En die Nokia N95 is wel degelijk erg snel ! Vanwege de kosten heb ik geen snelheids test gedaan, maar het was zeker een heeel stuk sneller dan UMTS (het abonnement en GSM waren niet van mij, anders had ik zeker getest)

-er worden geen extra kosten berekend!!

Maar als je het product op dezelfde manier blijft gebruiken wel (of je mag de data bundel niet meer gebruiken, maar dan zit je nog steeds aan je vodafone abonnement vast voor 1-2 jaar)

50 mb is zo op? Niet waar.

Ik gebruik al meer dan een jaar een Telfort Edge bundel op mijn mobiel, en ik zat geregeld boven de 50 MB (meestal tussen de 70 en 300 MB per maand). Dus ik zou er niet genoeg aan hebben.

KPN misleidt pas
Helemaal mee eens
Daar weet je helemaal niet wat je koopt.

› reageer

Het is volgens mij al een tijdje bekend dat T-Mobile nog steeds de enige is die ook werkelijk onbeperkt mobiel internet aanbied. De bundel van 9,50 biedt inderdaad GPRS-snelheid. Voor een tientje meer ga je internetten via UMTS.

› reageer

In de laatste folder van de MM staat ook: écht internet op je mobiel. Nou daar kan je (push)mail, streaming radio & tv, het downloaden van files en het browsen op het échte internet onder verstaan. Als je dit op de normale manier doet (en het zelfs door de data-shredder van vodafone gaat) kan je met gemak nog boven de 50 MB komen maand in en maand uit.

Het is waar dat de F.U.P. van KPN Surf & Mail niet echt duidelijk is, maar de benaming van het product is wél zéér duidelijk t.o.v van Vodafone. Bij KPN zal je zéér waarschijnlijk dan ook wel normaal gebruik kunnen maken van mail & browsing. Het enige vreemde is dat pushmail niet included is. Het voorbehoud dat streaming niet toegestaan is vind ik juist zeer logisch en mijn inziens had Vodafone dit ook duidelijk moeten vermelden. Maar vodafone kiest ervoor om een poster met een richtingaanwijzer met YouTube erop in de bushokjes te hangen, en vervolgens over 2 maanden klanten te gaan bellen met de vraag hoe het toch komt dat ze zoveel data genereren.

En het is inderdaad overduidelijk dat T-mobile gewoon de beste en duidelijkste deal heeft. En wil je dan méér snelheid, dan zal je d'r gewoon méér voor moeten betalen. Ik zou het alléén leuk vinden als ze met Tv op je mobiel komen, maar met de (bijna) overname van Orange zit dat er misschien wel in.

› reageer

En het is inderdaad overduidelijk dat T-mobile gewoon de beste en duidelijkste deal heeft. En wil je dan méér snelheid, dan zal je d'r gewoon méér voor moeten betalen.

Ik geloof inderdaad dat T-mobile tegenwoordig wel iets duidelijker is, maar lang was dat niet zo hoor!
-er geldt een fair use policy, en hoeveel dat is was in ieder geval een jaar geleden ook niet duidelijk (toen overwoog ik T-mobile, maar ben voor Telfort gegaan)
-toen mocht je het alleen met bepaalde smartphones gebruiken (Imei werd gecontrolleerd) en mocht je je telefoon niet als modem gebruiken (niet voor je PC/Laptop, maar ook niet voor een PDA of Nokia internet tablet), geloof dat deze twee restricties niet meer gelden voor Pocket internet totaal.

Volgens mij heeft Telfort nog steeds de beste deal (alleen de informatie erover is heel slecht, de telfort website zuigt)
maar via diverse webwinkels: een Sim-only 300 en een 1GB data bundel: maximaal online op UMTS snelheid 384kbit / sec via het KPN netwerk. Dan betaal je minder dan 20 euro per maand, en heb je een veel betere UMTS dekking dan T-Mobile.

T-mobile is dan wel "onbeperkt" maar als je boven de 1GB komt gaan zij ook vragen om of je je verbruik wil matigen (FUP). Of zie ik dat verkeerd?

Ik zou het alléén leuk vinden als ze met Tv op je mobiel komen, maar met de (bijna) overname van Orange zit dat er misschien wel in.

Trouwens je kan gewoon Orb gebruiken, dan heb je met via je thuis computer alle TV zenders op je mobiel, werkt goed via Telfort/KPN UMTS. En als ze de algemene voorwaarden niet hebben aangepast sinds het moment dat ik het product heb gekocht een jaar terug (als ze dat hebben gedaan dan hebben ze dat sowieso niet duidelijk gemeld, maar dat doen ze nooit), dan is het zelfs gewoon toegestaan. Alleen ga je dan wel heel snel door je data bundel heen.

Ik hoop echt niet dat T-mobile Orange gaat kopen, dan is er nog een concurrent minder, en de telecombedrijven zijn als zulke enorme uitzuigers (excuus voor de bewoording), dat kan niet goed zijn voor de consument.

› reageer

Nu we toch aan het evalueren zijn: de FUP van KPN staat het gebruik van POP3 en SMTP expliciet toe, maar IMAP niet. Terwijl juist IMAP vaak gebruikt wordt voor mobiele toepassingen.

IMAP wordt soms gebruikt om push-email te benaderen. Misschien is het KPN daar om te doen? Ik snap niet waarom KPN zo panisch is over push-email.

› reageer

Ik snap niet waarom KPN zo panisch is over push-email.

Ik wel. push email kan gaan fungeren als een vorm van (bijna) gratis SMS. En dat is een dienst waar KPN miljoenen mee verdient (winst marge van veel meer dan 95% )

› reageer

Je kunt natuurlijk ook elke minuut je email checken. Ok, het is geen push email maar het resultaat is bijna hetzelfde.

Ik heb de indruk dat men een onderscheid probeert te maken tussen particuliere en zakelijke gebruikers. Ze proberen zoveel mogelijk te pakken van de zakelijke gebruikers (met oa push email) en proberen tegelijkertijd de particuliere gebruikers met goedkopere tarieven over de streep te trekken.

› reageer

Ik sprak vandaag een Vodafone medewerker die bij hoog en bij laag beweerde dat er nu helemaal geen limiet meer was door de vele klachten.
Iemand die hier meer van weet???

› reageer

Afgelopen weekend flink met de N95 zitten spelen. Internet, email, podcast overzicht opgehaald (en wat binnengehaald) en wat diensten geactiveerd (maps etc.). Geen Voipgebruik, geen modem gebruik. Dat HSDPA is wel zo bloedsnel dus haast ongemerkt in die korte tijd toch bijna 1 GB aan data gebruikt.

De N95 is echt een onbeperkt internet killer. Volgens mij staat dit toestel vanaf volgende maand ook als uitsluiting in de FUP (zou ik tenminste doen als provider zijnde, is echt een datavreter sinds je daarmee via HSDPA kan werken!)

Verder zijn die IMAP pushmail oplossingen (evenals Windows pushmail en Vodafone pusemail) geen echte pushoplossingen: je email komt met enkele minuten vertraging binnen ookal heet het pushmail. De server van je provider checked eens in de 5 tot 15 minuten je mailboxen en pushed de binnengehaalde mails dan pas door. Gebruik je POP en haal je elke minuut op, dan ben je dus nog eens veel sneller ook....Dus absoluut geen SMS vervanger. Daarnaast biedt alleen XS4all IMAP met eventueel push aan voor zover ik weet. Al deze oplossingen werken lang niet zo goed als een echte Blackberry met een Exchange server. (en bij de laatste optie worden ook je agenda en contactgegevens nog eens continu bijgewerkt).

KPN zou zich dus juist hierover geen zorgen moeten maken. Ze willen hun stevig betalende Blackberry klanten natuurlijk niet kwijt, maar die houden het wel als ze ontdekken hoe goed het werkt.

Gezien mijn ervaring van afgelopen weekend meen ik dat 50 mb als bundel "lichtelijk krap bemeten is"

› reageer

Ik sprak vandaag een Vodafone medewerker die bij hoog en bij laag beweerde dat er nu helemaal geen limiet meer was door de vele klachten.

Dat kan haast niet waar zijn. 1800 Kbps zonder limiet voor nog geen tientje per maand. Dan zeg ik mijn ADSL op. Zoiets zou ook ten koste gaan van hun andere duurdere abonnementen.

Probeer deze uitspraak op papier te krijgen en sluit zo'n abonnement af ;-)

› reageer

Tsja, vandaag weer verschillende medewerkers gesproken welke allemaal bevestigen dat er géén limiet op zit.
Heb e.e.a. bij mijn telefonische verlenging door de VF-medewerker laten bevestigen. Vodafone neemt het gesprek zelf op dus ik ga er vanuit dat dat voldoende is.

› reageer

OK, de originele post ging erover, dat Vodafone beweert dat hun internetaanbod onbeperkt is, terwijl het in werkelijkheid maar 50 MB is.
Wel, blijkbaar beweert Vodafone dat nog steeds, he ?Ben je verbaasd ?

› reageer

Zo lang er in de voorwaarden slechts 50 MB genoemd is ben je als klant vogelvrij bij meergebruik. Krijg je per ongeluk toch opeens een rekening, dan zal niet iedere medewerker dit direct recht willen zetten. (zo ging het bij mij in andere gevallen ook, voor aankoop zijn ze o zo positief, na aankoop minder.) Doorgaans is Vodafone pas na het aangetekend aanschrijven van "special services" coulant als het op terugbetalen aan komt.

Ik reken er trouwens niet op dat Vodafone uiteindelijk kosten gaat berekenen als blijkt dat veel klanten meer gebruiken. Ik zie dan eerder een aanpassing van de limiet naar boven gebeuren. Sowieso mag het "onbeperkt bedrog" van alle providers wel eens bestraft worden door de consumenten organisaties.

› reageer

Nog een keer proberen,

FUP van 50 MB is slecht een richtlijn, uiteraard kunnen ze zien dat iemand met en N95 meer verbruikt dan een W880i bijvoorbeeld.

Bekijkt het anders, waar zie je dat VF kosten in rekening brengt als je meer dan 50 MB verbruikt? Volgens mij nergens!

Ik denk zelf dat Vodafone veel toe laat aankomende jaar om te zien wat hoe de consument er mee om gaat. Hoe meer men verbruikt hoe meer men de grens van FUP zal verleggen. Zelf denk ik dat VF pas een waarschuwing geeft van 200 - 300 MB + , er word gekeken op er niet een andere oplossing gevonden kan worden misschien Push email ofzo.

En de Vodafone Blox zijn per kalender maand aan en uit te zetten!

› reageer

Ik wil het ook nog wel eens proberen... Allereerst moet je afgaan op dat wat op papier staat. Dat is 50 MB. Misschien dat Vodafone coulant is. Misschien dat ze de limiet zullen verhogen. Maar stel dat ik op basis van "misschien" een abonnement afsluit voor een paar tientjes per maand met als extra zo'n databundel terwijl ik vantevoren al weet dat 50 MB te weinig is. En stel dat ze inderdaad zoals in de voorwaarden staat die bundel na een aantal maanden stopzetten. Dan zit ik nog wel vast aan dat abonnement van een paar tientjes per maand. Ik wil graag zekerheid hebben voordat ik een abonnement afsluit en een nummer porteer. "Misschien" is niet goed genoeg.

› reageer

Ik heb zo'n Zorgeloos Mobiel Internet Blox van Vodafone.
Als ik inlog op My Vodafone wordt aangegeven hoeveel ik nog tegoed heb van mijn maandelijkse 50 MB (abusievelijk aangegeven als 50.000 minuten ). Als ik dat zelf in de gaten kan houden op deze wijze, dan neem ik aan dat Vodafone ook redelijk strak de vinger aan de pols houdt.

› reageer

Ik wil van een "zorgeloos internet Blox" liever geen "zinloos internet Blox" maken

Als Vodafone de genoemde grens niet gaat handhaven, laten ze dan gewoon duidelijk zijn en dit aangeven in de voorwaarden. Inderdaad is het vermelden van de databundel voorraad bij je tegoedenoverzicht een veeg teken. Voor mij zou gelden: geen databundel = ook geen spraakbundel. Dus nokken ze de boel op datagebied, dan wil ik een provider die wel een degelijk aanbod voor mijn datagebruik heeft. Ik blijf erbij dat je met de huidige voorwaarden formeel vogelvrij bent.

NB. Ook pushmail als alternatief heeft geen zin. Bij Vodafone is dit beperkt to maximaal 10 MB. Op een Blackberry is dit nog reëel door de enorm goede datacompressie, op een Windows Mobile device of Nokia push device kan je dit al snel halen vrees ik.

Trouwens: ookal is het niet officieel een dienst voor de N95, Vodafone pushmail werkt weldegelijk op de N95. Alleen links worden niet aanklikbaar weergegeven.

› reageer

Hi Weten jullie hoet het zit met Vodafone live? merk met m`n N95 dat ie makkelijk op de achtergrond open blijft staan. Kom ik dan straks niet met verborgen kosten? Ik heb nu mijn zakelijke sim erin met 5mb per maand omdat m`n nummer nog niet geporteerd is. Dat gebeurd pas de 16e en met m`n oude sim (telfort) kan ik niet in de Vodafone branded ivm de simlock.

› reageer

Moet je als je gebruik wilt maken van Mobiel Zorgeloos Internet perse via UMTS verbinding maken? Ik heb N73 krijg volgende week mn simkaart, maar heb al andere browsers zoals opera erop gezet omdat deze vlotter werken

› reageer

Nee kan op zowel GPRS, UMTS als HSDPA.

› reageer

ennnnn.... hoe zijn de ervaringen met de onbeperkt internet blox? Handhaaft Vodafone de datalimiet? Welke gemiddelde en maximum snelheid is in de praktijk te behalen met een hsdpa-fone?

› reageer

Ik haal de 50 mb niet dus ik denk dat het vrij realistisch is. Echter zou ik het vreemd vinden dat je een dure rekening zou moeten krijgen als het een keer 60mb is ipv 40

› reageer

Gelezen op tweakers.net:

Vodafone krikt snelheden mobiel internet gestaag op

Vodafone is druk bezig de snelheid van zijn mobiele hsdpa-netwerk op te krikken naar 3,6Mbps. Dit is een verdubbeling ten opzichte van de huidige situatie. Uiteindelijk moet zelfs 7,2Mbps worden geleverd.

'We hebben altijd aangegeven dat die 1,8Mbps wat ons betreft de eerste stap was', aldus Yvonne Koks, woordvoerster van Vodafone Nederland. 'Sinds eind maart bieden we 90 procent dekking op 1,8Mbps. We zijn nu bezig de verhoogde snelheden uit te rollen.'

Volgens de zegsvrouw kunnen grote delen van het Vodafone-netwerk in Nederland al overweg met een downloadsnelheid van 3,6Mbps en een uploadsnelheid van 768Kbps. Het telecombedrijf verwacht dat de verhoogde snelheid 'binnen afzienbare tijd' in heel Nederland beschikbaar is.

Zodra het netwerk nagenoeg overal geschikt is voor 3,6Mbps, zal Vodafone verder gaan met het upgraden van antennepunten om zo uiteindelijk een mobiele-internetsnelheid van 7,2/1,44Mbps te kunnen aanbieden. Of de abonnementsprijzen en de datatarieven ook zullen wijzigen, is niet bekend.

Ben benieuwd. Volgens mij gaat hier nu toch echt een verschuiving in de markt plaats vinden. Straks kunnen we overal op het HSDPA netwerk internetten waar we maar willen....

› reageer

Vanochtend heb ik de packetdata teller op mijn N95 op 0 gesteld. De maximum termijn dat de gegevens worden bewaard is 30 dagen. 1 augustus is dus al niet meer in de telling meegenomen. In totaal had ik ongeveer 64 MB. Ben benieuwd of ik iets te horen krijg van Vodafone. Ik zal het in dat geval hier melden.

› reageer

Ik zat op 120 MB, ook maar even afwachten

› reageer

Hmm... Heel blij heb ik hier nu ook een N95 met internetblox liggen; minder blij ontdek ik nu de blokkade op het modemgebruik. Misschien heb ik niet alle mogelijk teksten gelezen bij het afsluiten van het abbo, maar toch: Vodafone adverteert met "Met Internet BloX - Wil je elke dag je mail checken? 3x per week surfen? Vaker internetten? Kies dan voor Zorgeloos Internet BloX. Dit is voordelig zorgeloos internetten voor maar € 9,50 per maand."

En ook bij de 'verdere vragen' kom ik NIETS tegen waaruit zou moeten blijken dat de ontvangst beperkt is tot het mobiele toestel.

Sterker: volgens mij MAG men die beperking niet stellen. Het is mijn zaak op welk scherm ik de berichten bekijk. Net zoals het MIJN zaak is WELKE data ik over die lijn verstuur.
Sterker: de meegeleverde PC-suite biedt gewoon de mogelijkheid het toestel als modem aan te spreken...

Enfin; laat ik het simpel houden: ik ben een contract aangegaan met Vodafone en daarbij heeft men mij niet gewezen op deze beperking; slechts de beperking (evident willens en wetens) niet genoemd.
Ik ben voornemens Vodafone te verzoeken zich alsnog aan het contract te houden en de absurde 'blok' van het modem uit te schakelen. Indien meer mensen dergelijk in initiatief van plan zijn: ik zal graag reacties verzamelen tbv consumentenbond (die voda, naar ik nu lees, al eerder op de vingers tikte).

Tot die tijd kunnen ze de Blox beter Blocks noemen...

› reageer

@ Hans:

Toen jij het contract aanging heb je ervoor getekend dat je akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden van het abonnement EN de services. En Vodafone verbiedt jou ook niet het toestel als modem te gebruiken, maar dit valt niet binnen de blox waar je voor getekend hebt. Je betaald er in dit geval alleen apart voor (als ze het merken).
Dus ik denk niet dat je sterk staat met je 'zaak'. Je bent er immers mee akkoord gegaan toen je ervoor tekende. En of dit verteld is of niet, bij het tekenen staat duidelijk vermeld dat je op de hoogte bent van deze voorwaarden.

› reageer

Enerzijds heb je geen ongelijk, maar anderzijds toch weer wel. De wetgeving zit echter toch wel wat anders in elkaar waar het gaat om 'kleine lettertjes'. Het slechts verwijzen naar algemene voorwaarden is al lange tijd niet meer afdoende; er bestaat ook zoiets als verplichting tot verschaffen van juiste Consumenteninformatie.

In dit geval, bij dit type toepassing, is het niet kunnen gebruiken van het modem nogal relevant. Het toestel zal immers juist aangeschaft worden voor ' mobiel internetten' en bij mij hoort een laptop beslist bij dat 'mobiele'.

Ga maar eens naar de website van Vodafone en doorloop de stappen voor de aanvraag van de N95 en je ziet wat ik bedoel (maar wellicht vind je ook wat ik over het hoofd zag..)

Overigens lukt het me nu NIET om een internetverbinding via modem op te bouwen; mocht iemand me, buiten de blox, kunnen adviseren hoe dat, zonder verder inbelaccount bij een andere provider te doen, hou ik me aanbevolen!

Al met al blijf ik bij mijn constatering dat VF hier bewust misleid; tegelijk stel ik reacties als die van jou op prijs, ter toetsing van de redelijkheid van mijn standpunt. Want ik denk dat het juist gaat om die mate van redelijkheid. En ik ben toch echt oprecht teleurgesteld...

› reageer

De Vodafone blox staat op de website ook niet voor niets vermeld onder het kopje "internet op je mobiel", dus van misleiding is geen sprake. De algemene voorwaarden zijn op de site goed terug te vinden, dus ook daar zie ik het probleem niet. In pdf formaat, wat verplicht is. En waarom zou Vodafone anders aparte producten voor internet op een laptop hebben?

Als ik in de shop een Nokia N95 met een dergelijk abonnement probeer te bestellen kom ik de voorwaarden voor de blox duidelijk tegen. Als je die voorwaarden dan niet wilt lezen, dan is dat een eigen keuze. Ik vind het onredelijk om Vodafone dit kwalijk te nemen.

Indien je iets dergelijks in de winkel koopt, dan heb je zelf ook de informatieplicht om te vragen of het als modem op een laptop gebruikt kan worden. Als je dat niet vraagt, betekent dat niet dat de verkoper fout zit als hij het niet verteld.

› reageer

uh ... waar staat dat je het toestel als modem mag gebruiken of kan gebruiken?

› reageer

Hehe, leuk 1,8MBIT, maar je kunt er duidelijk geen hol mee met 50MB per maand, dat haal ik met gemak in een aantal uurtjes.

› reageer

netblade;
voor de zoveelste keer.. 50mb is alleen indicatief, verwachting is dat gemiddelde gebruiker die het gebruikt waarvoor het bedoeld is (dus niet skype of laptopmodem) ongeveer 50 per maand zal gebruiken.. gebruik je meer, betaal je niets extra maar kan je na een paar maanden voor gewaarschuwd worden.
Tot heden heb ik nog van geen waarschuwingen gehoord en ik ken genoeg mensen die meer dan 200mb hebben verbruikt...

› reageer

ik ben wel mensen tegengekomen die zijn afgesloten van het mobiel internet, maar ze hebben hem wel als modem gebruikt. Niet 1 keer maar echt paar keer p.m. een paar uurtjes. Vodafone kan het daarwerkelijk natracken, maar nog niemand gehad die teveel internet op zijn mobiel gebruikt heeft. Ik maak me niet al teveel zorgen daarom, alleen lukt Youtube niet echt op de N95 bv omdat ie het niet ondersteunt ofzo.... iemand tips?

› reageer

hey vcp

sorry ik ben van duitsland. maar ik verzoek nederlands te praten.

jij moet deze programma "vtap" installeren. ga het maar downloaden op http://vtap.com/ het is freeware. met deze programma kun jij youtube en andere videos bekijken.

ik gebruik ok deze programma "fring". WOW die is heel mooi. gaa naar www.fring.com daar kun jij skypen, msn, icq, SIP Voip (Voipbuster of zoe) gebruiken. nu mijn vraag: als ik fring gebruik om over skype/voip met HSDPA/UMTS/GPRS en mijn "onbeperkt" internet te bellen, hoe gaat vodafone kijken dat ik geVOIPT heeft? i heb de software al probeert. het gaat heel goed. maar ik moet weten: kan ik fring gebruiken zonder een probleem? omdat fring gaat aleen 4mb of iets verbruiken binnen 60 minuut bellen!!! dat is niet veel...

dank u wel en sorry met de nederlands fouten, ik ben duits (maar nu woon ik in maastricht en heb vodafone NL)

hooi

› reageer

Vtap is echt een top-programma!
Dank je wel.

Heel snel video's vinden, na wijzigen van standaardinstellingen een goede kwaliteit en zeer gebruiksvriendelijk.

› reageer

hoe vindt jij fring? of misschien heb je een antwoord op min vragen die ik boven gestelt heb.

dank u wel

› reageer

Ik heb geen ervaring met Fring en heb helaas internet via T-mobile in plaats van Vodafone.

› reageer

Even een oud topic opgooien. Van iedereen hoor ik dat ze niemand kennen die ooit een waarschuwing heeft gehad. Wellicht ben ik dan de eerste. Zonder m'n telefoon als modem te gebruiken. Ik gebruik enkel het door Vodafone gepromote Tunin.fm intensief en heb daar via Vodafone Live ook een €3,50 pm abonnement op. Beetje vreemd dat ze me dan ineens gaan vertellen dat ik teveel data verbruik.

› reageer

Op GoT (Tweakers) heb ik al wel van meerdere mensen hetzelfde gehoord. Het kan natuurlijk om dezelfde posters gaan.

› reageer

@blabla
Misschien even contact opnemen met de KS om te vragen of dit geautomatiseerd is gebeurd of dat je daadwerkelijk minder moet gebruiken ondanks je extra abo.

› reageer

Ik zag nu ook duidelijk staan op de website van Vodafone dat de maximale snelheid voor de blox is verhoogd van max. 1800 naar 3600 kbit per seconde. Wat een verschil zeg met KPN en T-Mobile!

Kunnen theoretisch alle HSPDA toestellen deze maximale snelheid halen? Of is er nog verschil tussen het ene en het andere HSDPA-toestel?

› reageer

Niet alle toestellen kunnen die 3,6Mbit aan.
Ach, bij het surfen zul je er in de praktijk niet zo gigantisch veel van merken.

Overigens knijpen KPN en TM de verbinding inderdaad behoorlijk echter staat daar wel een hogere limiet tegenover. Het is dus maar net wat je liever hebt, meer traffic of meer snelheid...

› reageer

Hoe kan ik zien of een toestel 3600kbps i.p.v. 1800kbps ondersteund?
Kunnen de HSDPA HTC's en HSDPA Nokia's dit aan?

p.s. met 128kbps van KPN&T-Mobile haal je die 250mb van Vodafone toch (bijna) nooit. Dus liever meer snelheid

› reageer

Ik dacht dat UMTS 1.8 Mb/s is en HSDPA 3.6 Mb/s. Als het toestel HSDPA is dan zou het indien je op een mast zit met HSDPA je dus iig theoretisch 3.6 kunnen halen.

› reageer

umts is max 384 kbps, hsdpa maximaal 3600 kbps. Of je toestel de maximale hsdpa snelheid kan halen kan je vinden in de handleiding of via de specs op de website van de fabrikant.

› reageer

HSDPA is max 14400 kbit/s, echter, in NL wordt (momenteel) maximaal 3600 gebruikt. UMTS is inderdaad maximaal 384 kbit/s.

› reageer

Controleert Vodafone als je je telefoon als modem gebruikt maar als je niet de FUP overschrijdt? (200 MB/maand toch?) Of valt dit niet te controleren?

› reageer

Geen idee, ik weet alleen dat ik 2 waarschuwingen kreeg nadat ik in 2 maanden met een gsm (niet als modem, umts max. snelheid 384kbps) bijna 9 gigabyte verbruikte..

› reageer

Is ook wel erg veel he

Ik bedoel meer of er dan van een ander protocol of andere poort ofzo gebruik wordt gemaakt als je je telefoon als modem aan de laptop hangt.

› reageer

KICK

› reageer

Ik heb in het verleden hier of in een ander forum begrepen dat gebruik van je telefoon als modem kan worden gezien door Vodafone. Ik ben niet voldoende technisch onderlegd om zeker te weten of dat echt waar is.
Nu is er sinds kort Joikuspot. Daarmee maak je van je inkomend GPRS/UMTS/HSDPA-signaal een uitgaand WiFi-signaal. En zo heb je ineens een WiFi access point op 3600 kbps. Strikt genomen gebruik je dan je telefoon niet als modem. Maar het is wel tegen de intentie waarmee Vodafone het product heeft verkocht aan je....

› reageer

Niet als modem gebruikt, maar met het door Vodafone zelf gepromote tunin.fm

› reageer

Even vreselijk off-topic: Ik merkte vanochtend dat Tunin.fm had gesnoeid in de vrij beschikbare zenders. BNR nieuwsradio staat niet meer in het rijtje. En die bracht me nu net zo lekker snel op de hoogte. De ether is in de rimboe waar ik woon/reis geen alternatief, als je leest dat radiostations bv. 98 procent dekking hebben woon ik in het gebied van die andere 2 procent. HSDPA-dekking is er dan weer wel, dankzij Vodafone.

› reageer

Ik heb de intentie om de telefoon wel als modem te gebruiken, maar ik weet zeker dat ik niet over de FUP heen ga komen, dus m.i. valt dit niet onder onterecht gebruik.

Even nog het volgende: De fup is 10x gemiddelde en is 200-250 MB. Klopt dit nog of waar kan ik dit vinden?

› reageer

De FUP is momenteel ca. 200-250 MB. Dit is onlangs door het bedrijfsaccount van Vodafone onder andere op het Tweakers forum bevestigd. Vanaf heden zou het gemiddelde gebruik ook bij de klantenservice en de VCP's opvraagbaar moeten zijn.

› reageer

wat word er eigenlijk veel gezeikt om iets wat mij toch wel duidelijk lijkt aangezien ze op verschillende foras hebben gezegd hoeveel je mag verbruiken ga je daar over heen dan krijg je eerst waarschuwingen en daarna kun je afgesloten worden en je beteaalt nooit meer wat je ook verbruikt dat lijkt mij toch wel duidelijk

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.