Sim only's duurder?

De overeenkomst van debitel met Kpn loopt nog tot en met 2009. De samenwerking is begonnen in 1994. Daarnaast is natuurlijk pas de overkeenkomst met Orange gesloten om ook op dat netwerk abonnementen te gaan verkopen. Doordat Orange in de etalage staat is dit er echter nog niet van gekomen.

Door de opening van de It´s mobile shops heeft debitel haar verkooppunten verdubbeld en dat is ook zeer belangrijk voor de operators van Nederland.

› reageer

06 juni 2007 - De prijzen van de zogenaamde Sim only abonnementen gaan de komende tijd waarschijnlijk stijgen. Dat voorspelt KPN Mobiel directeur Marco Visser in een interview met TeleCom Update Magazine.

In de aanstaande editie van TeleCom Update Magazine, dat 26 juni verschijnt, zegt Visser: "Ik verwacht dat de prijs van Sim only gaat stijgen. De extreem lage Sim only-tarieven zijn ooit ontstaan omdat de operators de hoge subsidies van toen niet alleen in goedkopere handsets stopten, maar ook in gesubsidieerde belminuten. Met de verlaging van de vergoedingen zouden deze tarieven logischerwijs ook moeten stijgen."

Visser vervolgt: "Wij willen graag weer controle over ons geld hebben en zijn aardig op weg. In 2006 zijn de subsidies met 29 procent afgenomen. Sim only-abonnementen zullen we gewoon blijven aanbieden, wel verwacht ik dat ze duurder worden."

De directeur van KPN Mobiel denkt verder dat de toestelfabrikanten blij zijn met een verlaging van de toestelsubsidie. Door de subsidie is er in de markt totaal geen besef van de waarde van een toestel. Door het afbouwen van de subsidie wordt de gepercipieerde waarde van de toestellen weer normaal.

Bron

› reageer

Dat toestel-subsidies worden afgebouwd/afgeschaft vind ik een hele goede zaak, het is idioot dat je je telefoon aan het afbetalen bent door veel te veel te betalen voor elke belminuut. Helemaal nu er toch al veel te veel mobiele telefoons in omloop zijn. Iedereen heeft een mobiel, dus die hoef je niet te subsidieren.

Consequentie van het afbouwen van de subsidies is dan wel dat de tarieven zeer sterk omlaag zullen moeten gaan. Het feit dat je voor 0,5 cent per minuut naar een vast nummer kan bellen vanaf je mobiel en omgekeerd 17 cent kwijt bent, geven maar weer aan dat de tarieven in ieder geval niet op echte kosten zijn gebaseerd.

De kosten per minuut worden sterk bepaald door de interconnectie tarieven.
Maar nu de interconnectie tarieven lager worden, dan worden de kosten voor de belminuten ook lager voor de KPN (tenminste naar andere aanbieders).
Dus door het verlagen van deze tarieven zouden Sim-only abonnementen juist GOEDKOPER moeten worden.
(er vanuit gaande dat je bijna niet wordt gebeld)

Ik zou er dan ook voor zijn dat alle subsidies worden afgeschaft, alle interconnectie tarieven afgeschaft, alle "sim-only" afgeschaft, maar dat je dus ALLEEN nog sim-only producten kan krijgen, en dat je naar iedereen binnen Nederland kan bellen voor 0,5 cent per minuut (zonder
starttarief, en betalen per minuut)
Maar misschien moet ik maar blijven dromen. :-)

› reageer

Ik verwacht dat Marco Visser het nog lastig krijgt met zijn voorgenomen prijsverlaging van de sim-only's.

Wie vergeet hij in dit verhaal.... Debitel.

Sinds jaar en dag heeft Debitel goedkope sim-only en die zullen niet snel verdwijnen. Debitel bepaalt zijn eigen prijsbeleid.

Mocht KPN moeilijk doen bij de volgende onderhandelingen over de inkooptarieven, dan gaan ze wel weer shoppen bij Vodafone of tegen die tijd T-Mobile/Orange

Zelf nooit grote fan geweest van Debitel, maar in deze tijd van consolidatie moeten we er erg blij mee zijn!

› reageer

En wie bepaald die prijzen die Debitel betaald over de netwerken van KPN? Juist KPN!

› reageer

welkom: deutschtone

› reageer

Marco Visser ziet een concurrent verdwijnen en drie "premium" providers overblijven en sorteerd dus maar vast voor op een prijsverhoging aangezien er bij KPN natuurlijk altijd gehoopt word op een prijsommekeer zoals we die in de jaren '90 voor het laatst gezien hebben.

Debitel is hier ook volledig van afhankelijk, dus is een speelbal van de netwerken en Vodafone en T-Mobile zien ook graag prijsverhogingen tegemoet. De vraag is nu of de concurrentie hevig blijft, let's hope so.

› reageer

En een goed reden om nu dus geen KPN te nemen, zet ze daar maar eens op scherp.

› reageer

Technologie is gelukkig veel verder.
Voip aanbieders kunnen via data diensten concurrenten worden van de spraak diensten van dezelfde aanbieders.
Hopelijk krijgen we binnenkort een WiMax concurrent voor deze aanbieders, dat kan openheid en een eerlijke prijs van data diensten bewerkstelligen.

Ook kan je via Web Voip toepassingen van JaJah en Voipbuster relatief heel goedkoop naar het buitenland bellen. Nu nog een SMS activatie van deze diensten, en je kan ook goedkoop IN het buitenland bellen, zonder dat telecomreuzen de prijzen (te sterk) kunnen bepalen. (Gelukkig kan je dat nu al heel makkelijk zelf maken via een Python script op een Nokia Symbian telefoon als ontvanger)

Ik vrees dat ik geen hoge pet op heb van telecombedrijven, dus dit soort uitspraken van KPN mensen die melden dat hun producten nog duurder worden, werken als een rode lap op een stier bij mij.

› reageer

Ik denk dat de subsidies omlaag gaan en de beltarieven NIET gaan zakken...

› reageer

Misschien zit er wel de gedachte achter dat KPN straks het contract met debitel niet verlengd, dag debitelop het KPN netwerk. ik heb her en der al gehoord dat debitel duitsland afwil van debitel NL. wellicht trekken ze nu klanten aan om straks hun database aan te bieden, maar ja ik heb nu zelf ook debitel (nadat ik net mijn telfort contractueel heb laten ontbinden, ivm opheffen debitel), gewoon lekker goedkoop.

› reageer

Voor zover ik weet heeft debitel vrij recent (medio vorig jaar) een 4-jarig contract met KPN afgesloten. Ik denk dus niet dat KPN hier zomaar onderuit zal kunnen en goedkope(re) debitel sim only's zullen dus wel blijven.

debitel zal ongetwijfeld wel de markt volgen. Als de grote 3 straks de tarieven omhoog gooien zal debitel echt niet achterblijven (en waarom zouden ze ook). De supergoedkope sim only's zullen dan verleden tijd zijn. Maar eerst de verhogingen zien en dan geloven

› reageer

Ik denk dat carl het inderdaad goed ziet: het gaat net als in bijvoorbeeld België, geen toestelsubsidie tegen dezelfde belprijzen, dus zonder dat we verlaging hoeven te verwachten van de tarieven in ruil voor het afschaffen van de toestelkorting.

› reageer

Ja als er straks minder concurrentie is doordat Orange wegvalt, dan gaan ze allemaal lekker elkaar nadoen en prijzen gaan meer naar elkaar toe.

› reageer

dubbel

› reageer

Daarom heb ik nog ff snel een sim only-tje bij Orange aangevraagd met gratis toestel. Ik denk dat T-Mobile nu na de overname de toestelsubsidie op sim only's wel meteen af zal schaffen

› reageer

Beste XLC,

Een halve cent per minuut is niet reeel en de tarieven tussen de operators liggen ook hoger. Je kan dit allemaal lezen in documenten op de OPTA site. Zo is het bijvoorbeeld duurder om naar het netwerk van Colt, Priority, Casema ed te bellen dan naar het vaste net van KPN. Maar dat zie je ook bij mobiel. Bellen naar de netwerken van KPN en Vodafone is ook goedkoper dan naar Orange en Telfort.

Daarnaast gaan ook de tarieven naar mobiel verder naar beneden. Vandaar dat ik voor een jaarabonnement heb gekozen. Wanneer de tarieven zakken zit je met je 2 jaar abonnement het 2e jaar als het tegen zit te bellen tegen te hoge kosten en de bonus is ook nog minder.

› reageer

@ XCLTempesT
Voipbuster ed heeft ondertussen al sms-callback!

Ik denk ook dat de bonussen zullen dalen en niet echt de tarieven, maar dat de super-simonly's zullen verdwijnen.
Echter omdat er steeds meer mvno's heb je kans dat er wellicht nog iets gemorreld kan worden aan de tarieven.

Dit zullen ze natuurlijk prima weten te compenseren met truukjes als duur te betalen klantenservice, duurdere sms naar buitenland ed.

En vergeet niet het starttarief van 1 minuut, dat is een behoorlijke melkkoe! In andere landen is dit vaak min 20 sec oid.

Ik kan niet wachten tot de grotere intergratie van Voip en gsm en idd eventueel het latere wimax. Dan zal de hele boel weer op de schop gaan, goed voor ons!

kwa buitenland moeten jullie maar eens op prepaidgsm.net kijken, er zijn heel veel simkaarten a la united mobile met gratis ontvangst in het buitenland en als voipproviders nu ook sms-callback gaan aanbieden wordt het toch nog mooie tijden

› reageer

Voipbuster ed heeft ondertussen al sms-callback!

Waar dan? ik heb niets op hun site kunnen vinden.
Wel zijn er een aantal andere aanbieders, maar volgens mij zijn die niet van Betamax.

ik heb wel wat andere gevonden:
http://www.call2.com/smscallback.cfm
http://www.voiptalk.org/products/SMS+Callback

maar ik heb met die bedrijven helemaal geen ervaring

› reageer

voipbuster heeft het wel hoor, bij mij werkt het als een trein!

kijk maar ff hier bij de newsflash van voipcheap. Die newsflash stond eerst ook op de voipbuster site, maar staat er vreemd genoeg niet meer. Het door mij genoemde sms nummer in dit draadje werkt echter prima.

› reageer

of gaat misschien Vodafone juist met betere acties reageren omdat ze geen 2e meer zijn na de overname van Orange door T Mobile? Misschien geeft dat juist nog wel even strijd ook omdat de verschillen niet heel groot zijn en mi in te halen.

› reageer

De data tarieven van Telfort zijn in ieder geval al explosief gestegen nu ze op het KPN net zitten:
http://www.telecomvergelijker.nl/thread/22823

Nu zijn de enige overgebleven goedkope mobiele data diensten (zonder vreemde, onoverzichtelijke beperkingen):
T-Mobile Pocket Internet totaal: 9,50 (fair use op 64ks/16kbs over T-mobile net)
Rabo Mobiel: 10,- (750MB GPRS over Orange netwerk)

Ben benieuwd of deze producten blijven bestaan nu de aanbieders samen een grote speler zijn. Telfort kan je in ieder geval geen prijsvechter meer noemen na de overname door KPN

› reageer

De overeenkomst van debitel met Kpn loopt nog tot en met 2009. De samenwerking is begonnen in 1994. Daarnaast is natuurlijk pas de overkeenkomst met Orange gesloten om ook op dat netwerk abonnementen te gaan verkopen. Doordat Orange in de etalage staat is dit er echter nog niet van gekomen.

Door de opening van de It´s mobile shops heeft debitel haar verkooppunten verdubbeld en dat is ook zeer belangrijk voor de operators van Nederland.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.