(voip) Bellen in buitenland

Voxalot is een online telefooncentrale waar je meerdere voip providers kan aanmelden.
Heeft dus niets met symbian of windows mobile te maken.

Het handige is dus, dat als Fring maar op 1 voipprovider kan inloggen, je dus daar voxalot van kan maken, en dan laat je voxalot inloggen op meerdere voipproviders naar keus.

› reageer

Hoe kan ik vanuit Spanje zo goedkoop of gratis mogelijk met Nederland bellen? Ik heb zelf verschilende scenario's bedacht maar wellicht zie ik e.e.a. over het hoofd.
Ik heb een FON router dus ik ga daar roamen.

punt 1.
Ik wil niet overal mijn laptop mee naar toe zeulen om te kunnen bellen, dus het moet een voip telefoon worden die draadloze netwerken oppikt en overweg kan met FON (die in ieder geval het inlogscherm kan weergeven of dat ik op een andere manier in kan loggen. Of een mobiele wifi telefoon.

punt 2.
Bovenstaande secnario maar dan met een draadloze voip telefoon zonder basisstation. Bestaan deze of moet ik dan een mobiele telefoon met wifi aanschaffen?

punt 3.
Ik wil het draadloze netwerk oppikken en verder gaan verdelen naar bijv. een belkastje van een NL provider (bijv. SPA 3000 of een voip router) en dan een NL vast nr gebruiken. Bestaan er zo'n soort apparaten die als router kunnen fungeren met aan de WAN kant een draadloos netwerk?

punt 4.
Wat zijn interessante/voordelige providers naast o.a. Voipbuster/Skype?

Alle tips van harte welkom!

› reageer

De belangrijkste vraag is: hoe lang ga je naar Spanje? Enkele dagen/weken voor vakantie of zakenreis of maanden achtereen?

En waarom Voip? Zelf zou ik intussen eerder van bijvoorbeeld Vodafone Passport gebruik maken. Eventueel je gratis terug laten bellen door iemand die goedkoop binnen het Nederlandse Vodafone netwerk belt. Kosten dan volgens mij slechts 1,- voor een uur voor jou. (check de Vodafone site wat gebeld worden op jouw kaart eventueel kost of kijk eens naar Vodafone Passport op prepaid.) Ook andere providers moeten hun kosten dankzij de EU druk uiterlijk in Augustus hebben aangepast (lees verlaagd).

Optie 2 is een lokale simkaart (gratis gebeld worden en goedkoper bellen).

Optie 3: een telefooncel al of niet met een callingcard

Voip kan, maar ik vind het nog steeds vrij onbetrouwbaar (wegvallende verbindingen of geluid op slechts 1 kanaal, echo's etc.). Op de plekken waar ik wil bellen vond ik tot nu toe in de praktijk nooit een werkend WiFi netwerk wat ik zonder kosten kon gebruiken. Voor Skypen kan je denken aan een Windows mobile toestel (met snelle processor), dan kan je de software downloaden en bellen. De Nokia N80(i) en N95 kunnen ook internetbellen aan. Dan heb je je GSM als backup. De kosten van het toestel wegen dan vermoedelijk al niet meer op tegen de mogelijke besparing.

Fon accespoints werken daar ook prima mee. Nadeel van Fon is dat je nooit zeker weet of je een werkend accespoint zal vinden. Verder zal je steeds online naar locaties moeten zoeken als er een niet beschikbaar blijkt. Voor mij zou het teveel rompslomp zijn.

› reageer

Het hangt van veel dingen af. Naar wie wil je bellen, hoe vaak en hebben ze zelf ook Skype en/of een SIP telefoon?

Een nieuw toestel met Voip moet je ook nog maar terug zien te verdienen. Voor een Skype/SIP toestel kun je bijvoorbeeld een Nokia met Wifi kopen of een Windows smartphone. Er zijn ook losse Skype Wifi toestellen voor 90 euro (SMC bij Computerland.nl).

Wellicht het goedkoopste is een lokale prepaid nemen of United Mobile en jezelf laten bellen door familie en kennissen. Je kunt zelfs thuis een ISDN of Asterisk centrale laten draaien: je belt deze centrale, je nummer wordt herkend, de centrale belt terug op je mobiele nummer via een goedkope (CPS of SIP) provider. Vervolgens krijg je een kiestoon en bel je verder naar een nummer in Nederland.

Kortom, hoe ver wil je gaan? (1. Breek in bij een Spanjaard 2. Bel gratis naar Nederland 3. Profit! :-).

› reageer

@Koen:
Vergeet niet dat je bij Vodafone prepaid minimaal 40 euro per jaar moet opwaarderen om je beltegoed te blijven behouden. Dus voor de incidentele beller is dit niet echt een optie.

› reageer

Ik zit op dit moment in Israel.

Het allermakkelijkst is de nieuwe optie bij voipbuster/voipcheap ed van....
SMS-CALLBACK!!!!!

Dus:
1) Koop een lokale simkaart.
2) Zorg dat je ergens ff voipbuster/cheap kan installeren of laat het thuisfront het doen
3) meldt in het programma je lokale nummer aan bij profile
4) verifieer het nummer bij caller-id (je krijgt een smsje met een code die je dan weer moet invullen)
5) selecteer je nummer als te gebruiken id
( 6) deinstalleer voipbuster/cheap)

Vanaf dat moment kan je vanaf je lokale sim een smsje of een vcard met het te bellen nummer (internationale format, bv +31701234567) zenden naar:
+447624800946 voor voipbuster
+447624800947 voor voipcheap

je wordt dan teruggebeld en er wordt vervolgens verbinding gemaakt met de andere kant.

Werkt perfect hier in Israel!!!! een smsje vanaf de lokale simkaart naar het engelse nummer is omgerekend maar 16 ct en ik kan mezelf nu laten terugbellen met voipcheap voor maar 5 ct per min!!!!

Verder heb ik mijn SPA-3000 bij me die ik bij sommige mensen tussen hun router en de telefoon mag aansluiten en heb ik mijn nieuwe SPV VOX E650 bij me met voip en skype geinstalleerd voor Fon en andere openbare wifi netwerkjes!

birdie errug bereikbaar

› reageer

Even wat verduidelijking:

Ik ga voor een paar maanden/half jaar. In de plaats waar ik naar toe ga zijn veel FON spots dus dat is denk ik niet zo'n probleem.
Ik dacht het voordeel hier uit te kunnen halen.
En dan bijvoorbeeld een voip abonnement te nemen bij Abel, XS4ALL ofzo. Dat belkastje aan te sluiten op een access point wat een FON signaal ontvangt. Dan zou ik per maand een paar euro kwijt zijn aan abonnementskosten en eventuele starttikken en ben ik voor iedereen goedkoop te bereiken op een vast Nederlands nummer.

› reageer

tja, dan lijkt me een (gsm) wifi-telefoon toch het handigst.

Wat mij betreft heeft is de combi voipcheap en budgetphone prepaid de winnaar. Daar bel ik al zo'n 3 jaar mee.
Zeer betrouwbaar gebleken, en stukken goedkoper dan abel, xs4all en anderen.

budgetphone inkomend nummer voor 10,- per jaar.
Voipcheap heeft naast gratis bellen naar vaste lijnen in veel landen meestal de goedkoopste connectie naar mobiele (NL en buitenland) nummers.

Beide providers kan je bv via voxalot.com instellen (zie een ander draadje), dan kan hoef je je voiptelefoon maar op 1 provider aan te melden.

› reageer

Zelf kan ik de Nokia E70 aanbevelen. Deze heeft WIFI en sip-ondersteuning. Het werkt goed met bijvoorbeeld poivy (=Betamax). Daarmee ben ik ook bereikbaar op een nederlands netnummer.
Alleen het FON-gebeuren moet ik nog uitproberen, ik wacht nog op de Fonero. Die komt binnen een paar weken hoop ik.

› reageer

Bestaat er ook zoiets als Voxalot voor symbian telefoons?

› reageer

Iets wat er een beetje op lijkt, is fring. Zie fring.com. Is een symbian programma, dat heel praktisch is. Enig nadeel is dat je maar één sip-account kunt toevoegen, naast skype en de andere grote namen.
Fring werkt wel heel gemakkelijk, ik heb er goede ervaringen mee.

› reageer

Ik ga een Nokia N80 aanschaffen, ondersteunt deze ook sip?
Anders moet ik wel een programmatje hebben want ik ga 2 sipaccounts gebruiken.

› reageer

alleen de nokia n80ie, niet de n80. Die twee letters zijn heel belangrijk.

› reageer

Fring werkt wel heel gemakkelijk, ik heb er goede ervaringen mee.

Kan je mij uitleggen op welke manier Fring skype kan ondersteunen?
Skype is immers niet open source en volgens mij heeft Skype haar Symbian applicatie nog niet publiekelijk aan iedereen beschikbaar gesteld.

Dus hoe kan een andere applicatie zoals Fring inloggen en gebruikmaken van Skype? Maken ze gebruik van een server applicatie die de connectie met skype legt? Wordt je eigen PC (met skype) als server applicatie gebruikt?

Ik kon dit allemaal niet echt vinden op hun website, en ik altijd huiverig om mijn eigen skype usernaam en wachtwoord aan een applicatie te geven die deze aan een derde bedrijf doorspeelt (als het een server applicatie gebruikt)

› reageer

Voxalot is een online telefooncentrale waar je meerdere voip providers kan aanmelden.
Heeft dus niets met symbian of windows mobile te maken.

Het handige is dus, dat als Fring maar op 1 voipprovider kan inloggen, je dus daar voxalot van kan maken, en dan laat je voxalot inloggen op meerdere voipproviders naar keus.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.