'iPhone in Europa via Vodafone'

Vodafone wil liever 3G support in iPhone

Arun Sarin, directeur van Vodafone in het Verenigd Koninkrijk, heeft aangegeven dat het bedrijf bezorgd is over het gebrek aan 3G-ondersteuning van de iPhone. Hoewel men de iPhone een goed toestel vindt, vraagt men zich wel af wat het doet voor klanten en aandeelhouders
Vodafone is in de race met andere Europese mobiele providers om de iPhone te gaan verkopen in Europese landen.

De iPhone ondersteunt voor dataverkeer momenteel alleen "2.5G" netwerken via EDGE, wat in de VS het meest gebruikte systeem is. iPhonegebruikers in Amerika klagen ook regelmatig over de traagheid van het EDGE netwerk.

In Europa is EDGE echter al achterhaald en bieden de meeste providers snellere 3G of HSDPA systemen, waarmee de iPhone niet overweg kan.

Sarin gaf tevens aan dat ongeveer elke Europese provider momenteel nog onderhandelingen voert met Apple over de verkoop van de iPhone, maar dat verder geen commentaar kan worden gegeven over de stand van zaken hierover.

Bron: Reuters
vrijdag, 20 juli 2007 08:14

› reageer

AMSTERDAM - Apple gaat de iPhone in Europa aan de man brengen samen met telecomprovider Vodafone. Dat zegt Bright uit anonieme bronnen binnen Vodafone te hebben vernomen.

De veelbesproken smartphone komt vrijdag in de Verenigde Staten op de markt. Het toestel is daar alleen verkrijgbaar in combinatie met een abonnement bij AT&T. Ook in Europa, waar de iPhone in december wordt verwacht, wil Apple het toestel samen met een mobiele operator op de markt brengen.

Geruchten over de voorkeur voor Vodafone deden al enige tijd de ronde. Vodafone is een van de grootste telecomproviders met netwerken in vrijwel alle Europese landen. Volgens Bright zouden Apple en Vodafone inmiddels op enkele details na akkoord zijn. Het toestel zou ongeveer vijfhonderd euro gaan kosten.

Edge

Het is nog onduidelijk of de telefoon in Europa wordt aangepast. De Amerikaanse editie van de iPhone ondersteunt vooralsnog geen UMTS, een vorm van mobiel breedbandinternet, maar maakt gebruik van het tragere Edge-netwerk. UMTS is in de meeste Europese landen echter gemeengoed.

Bron: nu.nl/Bright.nl

Hmmz, hier ben ik persoonlijk echt niet blij mee. Ik bel nu bijna tien jaar met T-Mobile, echt vanaf het begin. En als ik ergens een hekel heb aan een provider is dat aan Vodafone. Maar dat is persoonlijk. De markt in Europa zit heel anders in elkaar dan in de VS. Het toestel koppelen aan een provider hier is echt niet slim. Ik wilde de iPhone, maar never via Vodafone!

› reageer

Wellicht een Vodafone logo erop, misschien wat aangepaste software, ik heb geen idee. Ben benieuwd of het toestel hier erg populair wordt, omdat het toestel over het algemeen niet heel veel meer heeft te bieden dan de gsm's die al op de markt zijn. Toch, ik vind het een mooi toestel.

› reageer

Telfort was de enige met een EDGE netwerk in Nederland. Het ligt niet voor de hand dat KPN speciaal voor Apple dit EDGE netwerk weer activeert. Nederland zal dus wel als een van de laatste landen in Europa door Apple bediend worden.

Misschien moet Apple maar eens een deal sluiten met Fon of Boingo zodat de iPhone kan roamen via WiFi. Hm, nee, dat zal AT&T wel niet leuk vinden. Maar Google heeft goede contacten met zowel Apple als Fon, misschien kunnen die als bemiddelaar optreden. Als ik Fon was zou ik iPhone gebruikers een paar maanden gratis toegang geven, als publiciteitsstunt!

› reageer

Iphone komt gewoon in Europa met umts.
Dat zal Vodafone heus wel in de onderhandelingen meegenomen hebben.

Lijkt mij ook wel logisch aangezien de rest van de wereld wel UMTS krijgt/heeft.

› reageer

Ik denk dat ie niet vodafone branded wordt. Daar zal Apple wel over onderhandeld hebben.

› reageer

BASENL:
Kan je ook uitleggen waarom je dan zo een hekel hebt aan Vodafone? Als je het alleen zegt zonder uitleg hebben we daar niets aan.

› reageer

HOT NEWS:

'Apple kondigt maandag Europese iPhone aan'
Bron: NewsWireless, Views: 23.442

Het gerucht gaat dat Apple al aanstaande maandag bekend zal maken wanneer de iPhone in Europa beschikbaar zal komen. Het bedrijf zou met distributiedeals met een drietal bedrijven de laatste obstakels uit de weg hebben geruimd.

Bron van het nieuws is de doorgaans goed geïnformeerde eWeek- en NewsWireless-redacteur Guy Kewney, die wist te vertellen dat de distributie van de iPhone in samenwerking met telco's Vodafone en T-mobile en retailer Carphone Warehouse (= TPH in NL) zal geschieden. Belangrijker nog is het bericht dat de Europese consument direct de beschikking over een nieuwe versie zal krijgen, die in tegenstelling tot de Amerikaanse editie voorzien zal zijn van heuse 3G-ondersteuning. Terwijl Amerikanen het met Edge-functionaliteit moeten doen, zou de Europese iPhone van meet af aan hsdpa-support krijgen. Reden voor deze rappe koerswijziging is volgens Kewney de vele kritiek die Apple nog voor zijn telefoon goed en wel is uitgebracht, voor zijn kiezen kreeg.

[...]

Bron: T.net (via pocketinfo forum)

› reageer

Wil dat zeggen dat TPH alleenrecht krijgt om dat toestel te verkopen? Wat mij betreft lijkt me dat wel oké...

› reageer

Vodafone Citypoints en T-mobile Shops zullen hoogwaarschijnlijk ook het toestel gaan verkopen. Dus als je het zo bedoelt heeft TPH niet het alleen-recht. BelCompany etc. gaan het toestel waarschijnlijk niet verkopen (aldus het artikel). Ook is het de vraag op TPH NL het toestel gaat verkopen. Retailer Carphone Warehouse (TPH UK) wordt namelijk vermeld.

› reageer

Als het toestel daadwerkelijk door vodafone wordt verkocht, zullen de tshops hem niet verkopen, maar we wachten af...

› reageer

Ik had al iets tegen de Ipod i.v.m. auteursrechten met de muziek en het omzetten naar een andere computer. Ik ben bang dat hier ook van die nare truukjes uitgehaald zullen gaan worden.

› reageer

het lijkt me dat als men voor vodafone kiest als netwerkcombinatie, dat deze dan verkocht word via de VCP en alle retailkanalen van vodafone,het zou me vreemd lijken als alleen de TPH het alleenrecht krijgt.

› reageer

Zou wel een slimme move zijn van tph (zijnde de grootste van europa) om het alleenrecht te kopen. Kost wat, maar dan heb je ook wat...

› reageer

Software iPhone lekt uit op internet

› reageer

iPhone in Duitsland vanaf 1 november verkrijgbaar bij T-Mobile

Speculaties en geruchten over wie de partner van Apple wordt voor de verkoop van de iPhone houden nog niet op. Volgens de Rheinische Post is er vandaag nieuws voor Duitsland.

Volgens de Duitse krant maakt T-mobile vandaag bekend dat zij een overeenkomst heeft gesloten voor de verkoop van de iPhone. De verkoop start vanaf 1 november en de iPhone gaat ongeveer €450,- kosten. De krant heeft de bronnen waarop dit bericht gebaseerd is niet bekend gemaakt.

Het is niet ondenkbaar dat Apple in Europa met meer dan een partner zal werken omdat geen van de grote operators in alle landen dekking bieden en Apple de iPhone niet wil laten verkopen via derden. Ook Europese en lokale wetgeving gooien roet in het eten voor dat model. Al eerder berichtte Telecomlog (verwacht) dat de iPhone in Belgie ook zonder abonnement te koop zal zijn vanwege de Belgische wetgeving op koppelverkoop.

Bron: Telecomlog

› reageer

'Europese introductie Iphone gaat stapsgewijs'

Donderdag 5 juli 2007, 11:31 - De Iphone van Apple zal in Europa eerst in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië op de markt verschijnen.

Dat heeft de Duitse Financial Times vernomen van bronnen die bekend zijn met de Europese plannen van Apple. Woensdag werd bekend dat de telefoon in Europa in ieder geval door T-Mobile aangeboden zal worden. Dit bericht is noch door Apple noch door T-Mobile bevestigd. De verkoop in Europa zou in november aanvangen.

Na Engeland, Frankrijk en Duitsland zal de Iphone in 2008 in de rest van Europa worden geïntroduceerd.

Bron: WebWereld.nl

› reageer

O2 has beaten its rivals to win the exclusive UK rights to offer Apple’s iPhone. Shares of O2 ’s owner, Telefónica, of Spain, are expected to surge today on the back of the news. The deal will come as a bitter disappointment to Vodafone, which had been tipped as the front-runner for the deal.

Bron: The Times Online

› reageer

Voorlopig geen nieuws over Europese iPhone

Gepubliceerd op donderdag 05 juli 2007

De geruchtenmolen blijft maar malen rondom de iPhone, maar de laatste tijd gaat het vooral om geruchten die betrekking hebben op Europa. De Financial Times is de meest recente bron van een gerucht. Een krant met gezag, dus het nieuws wordt driftig overgeschreven door allerlei media. Maar de berichten worden even snel ontkend, en dat was te verwachten.
Volgens de Financial Times zou O2 in Engeland met Apple een exclusieve deal hebben gesloten over de verkoop van de iPhone. Het zou de eerste operator in Europa zijn die een dergelijke overeenkomst sluit. Apple zou de introductie van de iPhone voorlopig willen beperken tot Engeland, Frankrijk en Duitsland. Volgend jaar zou de rest van Europa aan de beurt zijn, tegelijk met Azië. Het bericht vermeldt dat de Europese iPhone dezelfde trage internetverbinding heeft als de Amerikaanse variant. Een versie die met het snellere umts overweg kan zal voorlopig niet verschijnen.

Duitsland
Dezelfde krant weet te melden dat Apple in Duitsland met T-Mobile in gesprek is en met Orange in Frankrijk. Ook met Vodafone zouden gesprekken gaande zijn. Deze berichten staan lijnrecht tegenover eerdere geruchten dat Apple de voorkeur geeft aan één operator in Europa, waarbij Vodafone of T-Mobile de meest voor de hand liggende keuze zou zijn. Ze zijn ook niet in overeenstemming met eerder nieuws ‘uit betrouwbare bron’ van eWeek-redacteur Guy Kewney dat de iPhone in Europa met umts overweg zou kunnen.

Waarschijnlijk zullen we de komende tijd dit soort geruchten vaker horen. Nieuws over de iPhone scoort, dus ieder gerucht wordt gebracht. Maar de onderhandelingen tussen Apple en de Europese operators zullen niet makkelijk zijn. Apple staat erom bekend veeleisend te zijn. Een bijzonder aspect aan de overeenkomst tussen het Amerikaanse AT&T en Apple bijvoorbeeld is het delen van de winst. Apple krijgt een deel van de omzet die klanten genereren. Wanneer de iPhone-bezitters veel bellen, komt er geld in het laatje voor Apple. Een dergelijke overeenkomst kwam nog niet eerder voor met hardwareleveranciers.

Fameuze presentaties
Het bericht van vanochtend in de Financial Times wordt door zowel Apple als O2 ontkend. Dat was te verwachten. Het is uiterst ongebruikelijk dat nieuws rondom Apple voortijdig uitlekt. Apple-CEO Steve Jobs is een meester in het geheim houden van nieuws. Het is erg waarschijnlijk dat hij het nieuws voor zich houdt totdat hij de kans heeft om tijdens één van zijn fameuze presentaties het nieuws bekend te maken voor een zaal vol met uitgelaten Apple-fanatici.

In de Duitse pers zijn er ook geruchten over een overeenkomst, maar dan tussen T-Mobile en Apple. Er wordt gesproken over een introductiedatum van 1 november en een prijs van 450 euro zonder contract. Dat laatste klinkt onwaarschijnlijk. In Amerika gaat de voordeligste iPhone voor 499 dollar over de toonbank, mét een duur tweejarig abonnement van 59,95 dollar per maand. Het ligt voor de hand dat ook in Europa het toestel gekoppeld zal zijn aan een (duur) abonnement. Een situatie waar we in ons land de afgelopen maanden ook aan gewend zijn geraakt. Dure toestellen worden door operators niet langer ‘gratis’ weggeven bij een abonnement. Zo moet de Nokia N95, een toestel dat de concurrentie aankan met de iPhone, in combinatie met een abonnement van 50 euro per maand 264 euro opbrengen.

Onwaarschijnlijk
De geruchten dat Frankrijk, Duitsland en Engeland als eerste aan de beurt zullen zijn met de iPhone, klinkt minder onwaarschijnlijk. Eerder deed Apple hetzelfde met de Europese introductie van iTunes. Ook toen waren het klanten in deze landen die voor het eerst met de digitale muziekdienst kennis konden maken. Pas later volgden andere Europese landen.

Maar het blijft giswerk, want juist landen als Nederland en Italië staan erom bekend dat consumenten bereid zijn dure telefoons te kopen. En welke operator het wordt? Er zullen de komende tijd ongetwijfeld nog de nodige geruchten volgen, maar Apple kennende weten we het pas zeker als Steve Jobs op een podium klimt om het zelf bekend te maken.

Bron: Planet Multimedia

› reageer

ik vind het een slecht zaak!

maar jah ~ apple zal apple niet zijn !

› reageer

Als apple zorgt dat het toestel 3g en push email ondersteund, een gps en een qwerty-toetsenbord krijgt en niet alleen geschikt is voor apple software, wil ik er heel misschien over nadenken.

Oja, zal een verwisselbare accu ook nog kunnen nu ik toch bezig ben?

› reageer

Vodafone wil liever 3G support in iPhone

Arun Sarin, directeur van Vodafone in het Verenigd Koninkrijk, heeft aangegeven dat het bedrijf bezorgd is over het gebrek aan 3G-ondersteuning van de iPhone. Hoewel men de iPhone een goed toestel vindt, vraagt men zich wel af wat het doet voor klanten en aandeelhouders
Vodafone is in de race met andere Europese mobiele providers om de iPhone te gaan verkopen in Europese landen.

De iPhone ondersteunt voor dataverkeer momenteel alleen "2.5G" netwerken via EDGE, wat in de VS het meest gebruikte systeem is. iPhonegebruikers in Amerika klagen ook regelmatig over de traagheid van het EDGE netwerk.

In Europa is EDGE echter al achterhaald en bieden de meeste providers snellere 3G of HSDPA systemen, waarmee de iPhone niet overweg kan.

Sarin gaf tevens aan dat ongeveer elke Europese provider momenteel nog onderhandelingen voert met Apple over de verkoop van de iPhone, maar dat verder geen commentaar kan worden gegeven over de stand van zaken hierover.

Bron: Reuters
vrijdag, 20 juli 2007 08:14

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.