In Nederland is de dekking ook beter te realiseren dan in bijvoorbeeld Spanje.
Veel meer open vlaktes waar je in Nederland wel gewoon bereik zou hebben met je eigen netwerk.
In Nederland zie ik het grootschalige nut er niet van in, enkel in kleine dorpjes lijkt me het een oplossing.
Nederlandse mobiele operators onvolwassen
De grote Europese mobiele operators Vodafone, Orange en Telefonica maken vaak gebruik van elkaars netwerk. Onderscheid op infrastructuur zoals in Nederland is hier verleden tijd.
De Spaanse mobiele operators Telefonica en Yoigo hebben een overeenkomst afgesloten voor netwerksharing. Bij netwerksharing wordt gebruik gemaakt van elkaars radio access netwerk. Voordeel hiervan is het vergroten van netwerkdekking en capaciteit tegen lagere kosten. In Nederland wordt alleen sitesharing toegepast. Bij sitesharing wordt gebruik gemaakt van elkaars antenne masten. In een mast vindt je dan antennes van meerdere mobiele operators. Bij netwerksharing vindt je maar 1 antenne in een mast.
Spanje heeft vier mobiele netwerken: Telefonica, Vodafone, Orange en Yoigo. Yoigo (76,6% Telia Sonera) heeft alleen een UMTS of 3G netwerk. Orange en Vodafone hebben hier, maar ook in de UK een overeenkomst voor netwerksharing. In Nederland durven de mobiele operators deze stap nog niet aan. Blijkbaar willen ze elkaar nog concurreren op netwerkcoverage en niet op diensten niveau.
In Nederland is de dekking ook beter te realiseren dan in bijvoorbeeld Spanje.
Veel meer open vlaktes waar je in Nederland wel gewoon bereik zou hebben met je eigen netwerk.
In Nederland zie ik het grootschalige nut er niet van in, enkel in kleine dorpjes lijkt me het een oplossing.