T-Mobile en Vodafone verlagen Roaming tarieven!

Nee ik belde tijdens kantooruren doordeweeks. Bij de 2e keer bellen kon ik ze na enig aandringen overhalen om mij toch maar naar de datasupport door te zetten. Toen is de boel uiteindelijk wel aangesloten. Helaas konden ze ook hier weinig vertellen en kwamen ze na enig twijvelen toch op de office apn uit.

Probleem is ook dat ik een ondernemersbundel gebruik. Daardoor wordt ik continu tussen bussinessdesk, datasupport, consumentendesk en weer terug doorgeschoven. Is er dan bij Vodafone niemand die echt goed op de hoogte is?

› reageer

T-Mobile en Vodafone verlagen beide de roamingtarieven, oftewel de tarieven voor het gebruik van de mobiele telefoon in het buitenland. T-Mobile verlaagt de gesprekstarieven voor bellen en gebeld worden in het buitenland, maar met de verlaging blijft T-Mobile precies op de bovengrens van de nieuwe prijsregulatie zitten. Vodafone zet spectaculairder in met een forse verlaging van de datatarieven in het buitenland.

Zeer magere tariefsverlaging bij T-Mobile
T-Mobile verlaagt per 12 augustus haar tarieven voor bellen en gebeld worden in het buitenland. Met de nieuwe tarieven gaat T-Mobile precies op de bovengrens zitten van wat het bedrijf maximaal mag vragen voor internationale gesprekken. Bellen in en vanuit het buitenland gaat 58 cent kosten inclusief BTW en gebeld worden 29 cent per minuut inclusief BTW. De prijsregulatie van de Europese Unie voorzag in een maximaal tarief van 49 cent exclusief BTW voor het bellen en 24 cent per minuut exclusief BTW voor gebeld worden in het buitenland. Omgerekend zet T-Mobile dus in op het maximaal haalbare en lijkt de concurrentie de prijsvorming nog niet verder af te remmen.

De nieuwe tarieven van T-Mobile gaan op 12 augustus in voor alle klanten van T-Mobile welke op of na 22 april 2007 klant zijn geworden of het abonnement op of na deze datum hebben verlengd. Het nieuwe tarief geldt ook voor alle klanten welke sinds 22 april 2007 hebben gekozen voor het T-Mobile Buitenland tariefsplan. Alle overige klanten blijven volgens het (veel) duurdere World Class tarief bellen en zullen pas ergens tussen 29 augustus en 29 september omgezet worden naar het nieuwe lagere tarief. Klanten kunnen het nieuwe tarief echter wel direct aanvragen bij de T-Mobile Klantenservice waarna het ook per direct te gebruiken is.

Ondanks dat de actie van T-Mobile precies in lijn is met de door de EU gestelde eisen, werpen de nieuwe roamingtarieven - en vooral de beperkingen - een nieuwe barrière voor bestaande klanten van T-Mobile. Hierdoor zullen veel onwetende T-Mobile klanten gedurende de komende maanden door nog steeds te veel blijven betalen voor gesprekken in het buitenland. T-Mobile heeft echter aangegeven haar klanten schriftelijk te informeren over de mogelijkheden.

Vodafone voert spectaculaire verlaging door
Ondanks dat de prijsregulering welke nu gesteld is door de EU nog niet geldt voor de datatarieven in het buiteland, heeft Vodafone een spectaculaire verlaging doorgevoerd in de tarieven voor het gebruik van data in het buitenland. Per 2 juli kunnen Vodafone klanten zich gratis en zonder verdere verplichtingen of kosten aanmelden voor "Data Dagbundel op Reis". Daarmee kan, wanneer een connectie gemaakt wordt, voor 12 euro totaal 24 uur onbeperkt van internet gebruik gemaakt worden met een mobiele telefoon of laptop via een Vodafone netwerk of netwerk partner van Vodafone in het buitenland.

De nieuwe tarieven zijn al interessant wanneer je ongeveer 10 minuten van mobiel internet gebruik maakt. Normaal kost mobiel internet in het buitenland tussen de 15 en 30 euro per megabyte, waar je met een beetje internetten en e-mailen al zeer snel overheen zit. Met de Data Dagbundel op Reis komt de Vodafone klant niet meer voor verassingen te staan na het gebruik van internet in het buitenland. Er zijn voorvallen bekend waarbij klanten zonder dat ze het wisten en met relatief weinig dataverbruik toch geconfronteerd werden met een telefoonrekening van enkele duizenden euro's door de hoge datakosten. Meer informatie over Data Dagbundel op Reis is te verkrijgen bij de Vodafone klantenservice in in de Vodafone Citypoints.

› reageer

Wel fijn dat er iemand ingrijpt, ik betaal bij mn Debi simonly echt hugeveel voor buitenland. Lijken wel prepaid prijzen. Dat is straks verleden tijd.:-)

› reageer

FUP: 50 MB

>

› reageer

Mooie prijsverlaging voor data bij Vodafone. Deze was trouwens al eerder aangekondigd (maar ik weet niet of het toen ook voor consumenten en gewone belbundels gelde). Over T-M loopt al een threadje. Alleen je moet bij vodafone op 2 dingen heel goed opletten:

- Je moet op het juiste partnernetwerk zijn.
- Je moet goed je dataverkeer in de gaten houden i.v.m de FUP. Want normaal heb je 50 MB p/mnd voor je gsm (zorgeloos blox) en nu 50 MB p/dag. Nu mag je het aan de laptop koppelen, normaal niet. Dus even opletten, of je niet heel hard door de MB's gaat!

Toch denk ik dat ik mijn laptop niet mee neem op vakantie. Over m'n PDA twijfelde ik nog, maar ik denk dat ie nu wel mee gaat.

TS: Mag ik jouw bron weten? Ik wilde weten of het ook voor prepaid geld, en kon dit niet vinden op de consumenten site van Vodafone. Bij de persberichten staat dat het alleen voor laptops geld en niet voor mobile telefoons en/of PDA/MDA's dwz;
Iedere Vodafone klant met een datakaart, een mobiel modem of laptop met ingebouwde SIM kaart kan zich gratis aanmelden voor deze dienst.

› reageer

Volgens mij is een beetje GSM tegenwoordig ook een "mobiel modem"

› reageer

Ik denk dat ze met een mobiel modem, een (Vodafone) USB Modem bedoelen.

Ook als dat niet zo is, lijkt het de bedoeling dat je het alleen met een laptop/pc gebruikt. (in het persbericht komt het woord 'mobiel' (d.w.z gsm) niet voor.) Want je gebruikt je mobiel pas als modem, als je de data dan weer verder verstuurd naar bijv. een laptop of PDA. Als je internet op je PDA met Phone-functionaliteit (->MDA) lijkt me dat er geen sprake is van modem-gebruik. Of wel?

› reageer

Tekst komt rechtstreeks van GsmHelpdesk.nl

› reageer

15 tot 30 Euro per MB in het buitenland? Telfort biedt bijvoorbeeld in Duitsland op E-Plus 5,95 Euro/MB en in de UK 7,14 Euro/MB op O2. Niet echt veel meer dan de 5 euro die ik in NL betaal (voor abo's na 11 juni 2,50/MB zag ik net, 10 euro voor een FUP).

› reageer

Over Vodafone: Voor mobiel laptop gebruik is de nieuwe prijs prima. met name interessant voor als je wat meer data gaat gebruiken. In verhouding tot de oude prijs is het nieuwe prijsplan zelfs erg gunstig. Maar ga maar eens rekenen wat het je kost als je tijdens je 2 weekse vakantie elke dag een dagkaartje koopt. Dan loopt de rekening alsnog aardig op. Maar goed, laten we niet zeuren: in iedergeval is dit eindelijk een provider die het mogelijk maakt om serieus te surfen en ook in het buitenland je laptop te kunnen gebruiken op een partnernet.

› reageer

De datadagbundel van vodafone staat nu ook online, onder het kopje ondernemers.

Er staat ook dat je het op je telefoon kunt gebruiken. Mij benieuwd of prepaidklanten hier ook gebruik van kunnen maken.

Overigens, na 12 betaalde dagen in een maand, mag je de rest van de maand gratis online (wel F.U.P). Alleen wie is er zo lang op vakantie, en elke dag online

› reageer

Ben je een hele maand weg, dan is het toch wel erg voordelig. kosten voor 12 dagen: 12*12= 144,- als we dan uit gaan van 30 dagen, dan betaal je slechts 4,80 per dag voor 50 MB.

Voor de minder gebruikers die wel regelmatig in het buitenland zijn zijn er ook andere bundels af te sluiten. Dan betaal je slechts 2,- euro per MB op een Vodafone net.

Wat wel de addertjes zullen zijn: alle prijzen zijn ex. Btw. en je moet vast weer gaan klooien met een ander APN. Pak je per ongeluk het verkeerde toegangspunt, dan betaal je je hele reis de volle mep.(en Vodafone vermeld dat zoals gewoonlijk weer niet en stelt alle toestellen standaard in op het Live APN voor internet, dus dat wordt lekker cashen voor Vodafone.

› reageer

De datadagbundel kan je helaas niet activeren i.c.m prepaid.

› reageer

De hele maand Juli weg geweest elke dag onlinbe geweest. Helaas deze bundel van Vodafone gemist. Wel handig voor de volgende keer. Ziet er erg goed uit!!! Een doorbraak te noemen wat betreft Data roaming!

Wat wel de addertjes zullen zijn: alle prijzen zijn ex. Btw. en je moet vast weer gaan klooien met een ander APN. Pak je per ongeluk het verkeerde toegangspunt, dan betaal je je hele reis de volle mep.(en Vodafone vermeld dat zoals gewoonlijk weer niet en stelt alle toestellen standaard in op het Live APN voor internet, dus dat wordt lekker cashen voor Vodafone.

Inmiddels aangemeld, geen APN verandering doorgekregen. Ook nog nooit van gehoord. Denk gewoon dat het moet werken via office.vodafone.nl

› reageer

Wilde deze bundel laatst laten activeren. Kon volgens de klantenservice alleen bij Vodafone Mobile connect klanten. Niet bij gewone dataklanten. Raar verhaal. Kan iemand dit bevestigen?

[edit] nogmaals gebeld, toen kon het wel. In beide gevallen wist men trouwens erg weinig er over. Het APN moet vermoedelijk inderdaad office.vodafone.nl zijn, maar ook daarover kwam er niet echt veel info naar boven. In eerste instantie probeerde men mij via de Live APN te laten internetten. Geldt dan ook hier weer niet een ander tarief? Vodafone mag dan mooie bundels hebben, maar als je klantenservice de boel niet kent en niet snapt, dan krijg je alleen boze en teleurgestelde klanten terug als die straks toch een rekening van een paar honderd euro ontvangen.

› reageer

Belde je ze op dit tijdstip? Dan is de afdeling Data services waarschijnlijk naar huis en wordt je met een normale klanten service medewerker doorverbonden. Vandaar dat ze er misschien weinig over wisten, werd je niet in de wacht (muziek) gezet, opdat ze het een en ander voor je konden uitzoeken?

Bij de andere data abonnementen staat inderdaad: ''Om optimaal van het abonnement gebruik te maken dienen de instellingen in uw toestel te worden aangepast. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 1200.''. Vreemd allemaal.

› reageer

Nee ik belde tijdens kantooruren doordeweeks. Bij de 2e keer bellen kon ik ze na enig aandringen overhalen om mij toch maar naar de datasupport door te zetten. Toen is de boel uiteindelijk wel aangesloten. Helaas konden ze ook hier weinig vertellen en kwamen ze na enig twijvelen toch op de office apn uit.

Probleem is ook dat ik een ondernemersbundel gebruik. Daardoor wordt ik continu tussen bussinessdesk, datasupport, consumentendesk en weer terug doorgeschoven. Is er dan bij Vodafone niemand die echt goed op de hoogte is?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.