blij om dat te horen, want over drie weken kunnen 2 van onze abbo's verlengt worden en anders waren we naar vodafone gegaan. Of een suf SIMonly geval van een paar centen.
Kan iemand ons ook vertellen hoelang die terugschakeling gaat duren
In een ander topic was al gemeld dat T-Mobile per 1 juli vermoedelijk zaken zou gaan aanpassen in de vergoedingen aan shops. (kan het topic helaas niet terugvinden). Er mogen geen artikelen meer verkocht worden met korting bij een abonnement, alleen nog telefoons. Daar komen de shops nog wel overheen. Wat de shops wel enorm stoort is het moeten verantwoorden van elk verkocht toestel en de specifieke korting die voor elke klant bij elk toestel wordt gegeven. Volgens een aantal winkels die ik sprak is dit een haast onmogelijke opgave. In de praktijk blijkt nu dat veel winkels nu een boycot hebben lopen tegen T-Mobile abonnementen. In iedergeval het verlengen van je abonnement is bij veel winkels sinds deze week niet meer mogelijk. Voor ons als klant is dit in iedergeval heel vervelend, aan de andere kant ben ik blij dat de winkels eindelijk massal in opstand lijken te komen tegen de betutteling door de mobiele operators.
Shops waar ik tot nu toe van gehoord heb dat ze in ieder geval voor verlengingen een boycot hebben zijn:
Mediamarkt, The Phonehouse, Belcompany/Telecomadvies. Met elkaar hebben ze een groot deel van de markt. Volgens zeggen doen ook steeds meer andere winkels mee.
Ik weet niet welke andere shops mee doen en of het ook voor nieuwe abonnees geldt. Wie heeft er wat meer achtergrond info?
Ik begrijp T-mobile wel dat ze dit willen controlleren maar het kost de dealers gigantisch veel tijd.
T-mobile was bovendien de provider die hard riep dat de korting op toestellen moesten verdwijnen, tot dusver is daar weinig van terecht gekomen. Waarschijnlijk zal die boycot wel gaan werken wanneer je ziet hoe snel de principes van boord gaan.
ik zie op de website van Belcompany/Telecomadvies en TPH dat je helemaal geen nieuwe abonnement of verlenging kan afsluiten. Heel goed om te zien dat de onafhankelijke winkels geen schoothondjes zijn.
Ik heb begrepen dat dealers bij iedere aansluiting moeten melden welk toestel zij leveren (type + imei) ook bij verlengingen. Bij eventueel wijzigingen (retour, ruilen) moet een nieuwe toestel weer worden gemeld. Hoezo onwerkbaar, betutteling? T-mobile gaat ff een stapje te ver.
Ben benieuwd naar wat meer details.
Zo onlogisch is dat toch niet, dat een provider de besteding van subsidies wil controleren?
Ze worden al jaren opgelicht door shops die aan ons een cashback uitbetalen maar vervolgens aan de provider doorgeven dat ze er een mooi toestel bij gedaan hebben waarmee die dik hoopt te verdienen aan allerlei data-diensten. Ik bel al jaren met hetzelfde simpele toestel maar de klantenservice van mijn provider is ervan overtuigd dat er dure nokias bij mijn (cashback) abos zaten.
Ze worden al jaren opgelicht door shops die aan ons een cashback uitbetalen maar vervolgens aan de provider doorgeven dat ze er een mooi toestel bij gedaan hebben waarmee die dik hoopt te verdienen aan allerlei data-diensten
Volgens mij geven shops dat helemaal niet door... Daarnaast is het bedrag dat de shop krijgt niet afhankelijk van het toestel (toch?) Dat was althans niet zo.
En dat is overigens geen oplichting, maar dat is off topic
Typhone.nl heeft de nieuwe voorwaarden van T-mobile volgens mij wel ingevoerd, dit zorgt voor absurde prijzen
.
Nokia 1600 i.c.m. flex 40 2 jr. bijbetaling: 17 euro
Nokia N70 i.c.m. flex 40 2jr. bijbetaling: 16 euro
Nokia N73 i.c.m. flex 40 2jr. bijbetaling: 0 euro
T-mobile geeft dus per toestel de korting door aan de dealer. Leuk bedacht, maar in de praktijk werkt dat dus niet. De consument snapt het al helemaal...
praktijkcase?
verkoper richting klant -> pak maar dat dure toestel, anders krijgt u 'm niet gratis... ja maar, ja maar... ik hoef alleen maar te bellen... nou mevrouwtje zo'n 3 megapixel camera met bloggen is echt iets voor u!
Wat zal de minimum provisie zijn die T-Mobile geeft? Stel dat dat 30 euro is, dan landelijk alles maar met 30 euro korting aanbieden. Dan gaan de klanten vanzelf naar een ander. In de shops werd nu al aanbevolen om met nummerbehoud naar KPN of Vodafone te gaan, vooral door de nieuwe internetbundels en redelijke kortingen. Een gemiddelde klant heeft mijns inziens nu geen enkele reden om te gaan wachten tot de ruzie met T-Mobile is uitgevochten. Het lijkt mij logisch dat de klanten massaal over gaan stappen. Flex was toch al prijzig. Als je als operator in een maand niets meer verkoopt lijkt mij dat een leuke prikkel om je systeem maar eens te evalueren. Wat een misser zeg!
Het was beter geweest als T-Mobile het toestelpark in 2 klassen had verdeeld: budget, medium/normaal en multimedia/zakelijke/topklasse/smartphones. Die eerste klasse leende zich voor kado's zonder veel belomzet, die 2e klasse zijn de meer serieuze gebruikers met toestellen die zo duur zijn dat er toch vaak al bijbetaald moet worden. (plus vermoedelijk klanten die wel omzet genereren)
@R-OO-B
@Koen
@All
Je zou natuurlijk ook meerdere goedkope telefoons aan kunnen bieden onder 1 abonnement.
Wat ze ook hadden kunnen doen is een grotere korting geven bij registratie, of anders op telefoons met een T-Mobile lock zelf, dat doet Vodafone ook. Het klopt inderdaad dat T-Mobile erg duur is geworden, ik weet dus nog niet of ik straks ga verlengen.
Wat Truus-Mobiel betreft, tja, die gaat nu heel hard op haal bek.
T for telecom, gsm.nl, bol.com, coolblue, gsmtrend.nl, gsmplaza.nl gsmdealer.nl algebeld.nl gsmbox.nl simshop.nl doen ook mee aan de boycot, geen t-mobile abo's met toetel meer te vinden.
mijn schatting: volgens mij zitten we dan op meer dan 2/3 van dealers qua aantallen abonnementen.
Dit is voor het eerst dat de shops samen echt een vuist maken. Ik denk dat het wel gaat werken als ze maar een volhouden.
› reageerInderdaad, wij doen geen T-Mobile meer. Gelukkig zijn er veel andere leuke aanbiedingen te vinden............zonder betutteling van de provider. Het bespaart in iedergeval een heleboel gezeur en onnodig administratief werk
Interessante ontwikkeling! T-Mobile denkt heel makkelijk alle geld in eigen zak te gaan steken.
Precies wat T-Mobile voor ogen had.
Alle verkoop naar eigen kanalen verplaatsen.
Als zowel verlengingen als gewone abonnementen niet meer door dealers aangesloten gaan worden, dan zal T-Mobile binnen enkele maanden veel marktaandeel gaan missen. Nu kozen veel klanten nog voor T-Mobile door de lage toestelprijzen (vaak hogere kortingen da bij andere providers), ik ben er zeker van dat een gemiddelde T-Mobile klant nu makkelijk door de verkoper naar KPN/Telfort of Vodafone getrokken zal gaan worden. Moeten zoeken naar 1 van de laatste overgebleven T-Mobile verkooppunten doet men nu eenmaal niet graag.
Als ik KPN of Vodafone was, zou ik de huidige nieuwe policy van T-Mobile uitbuiten door de verkooppunten hogere kortingen te bieden op KPN of Vodafone abonnementen. Dan weet je als concurrent haast zeker dat de klant zal gaan overstappen ipv. een tocht te gaan maken naar het laatste obscure T-Mobile verkooppunt.
Onzin.
T-Mobile moet winst maken. Klanten die koopjes jagen mogen andere providers hebben. Zo gaat het er de komende jaren uit zien. Zeker nu Orange ook wordt overgenomen door T-Mobile.
De klant bepaald niet zozeer meer wat er gebeurt.
Het mag dan onzin lijken, als goede klanten ook geen contracten meer kunnen verlengen of aansluiten, dan heeft T-Mobile toch echt een stommiteit begaan. Op dit moment moet ik echt zoeken naar een plek waar ik mijn contract nog kan verlengen met een net toestel. Wat T-Mobile nu uitvoert gaat duidelijk te ver. Anders zouden de shops niet massaal het aanbieden van T-Mobile staken.
Natuurlijk willen alle providers alleen de goede klanten hebben. Daarin geef ik ze niet ongelijk. Maar hoe wordt je een goede klant? Meestal begin je prepaid of op een goedkoop abonnement, al bellende ontdek je steeds meer mogelikheden: camera, MMS, mobiel internet,thuisbellen in plaats van je vaste lijn, buitenland bellen etc. Dan wordt je van een slechte budgetklant pas een goede klant.
Ook bij startende bellers is elke euro boven de bundel meegenomen. Waar T-Mobile slechts vanaf wil is de kado's die weggegeven worden. Blijkbaar is dat een signaal dat de simonly abonnementen nog altijd te duur zijn. Ik heb liever een normaal abonnement met kado of toestel, dan een te dure simonly. Maar goed, van de meesten hier moeten de providers het toch al niet hebben.
Hierbij een reactie als shop zijn:
Dat een heleboel winkels T-Mobile boycotten heeft meer te maken met een gebrek van de winkel zelf dan dat het met het nieuwe systeem bonussyteem van T-Mobile. Het probleem is dat de manier van berekenen van een toestelprijs icm met een abonnement niet zo makkelijk meer te berekenen is als bij de andere providers.
Wij zijn op dit moment ook nog bezig met de laatste aanpassingen voor dit nieuwe systeem, o.a. de export van prijzen naar TV.
Wij ontvangen per abonnement en toestel een standaard marge en alleen de inkoopprijs van het verkochte toestel, dus het is nooit mogelijk om bijv. 2 toestellen weg te geven of een cadeau. Dit is ook niet te omzeilen op 1 of andere manier!
Het is op dit moment ook heel normaal dat T-Mobile bepaalde toestellen nog niet vrijggeeft ofwel deze toestellen zijn wel voor klanten beschikbaar maar klant krijgt hier geen korting op, dit komt omdat T-Mobile deze inkoop van het toestel niet vergoedt bijv. E-ten X500(+).
Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat iedereen alles weer online heeft staan. Op www.belzaak.nl kunt u nu al de juiste prijzen vinden alleen wanneer u Pocket Internet aanvraagd krijgt u meestal nog extra korting op het toestel. Hiervoor kunt u dan een email sturen dan laten wij de prijs aan u weten. Wij hopen dit binnen enkele dagen ook direct online te kunnen tonen.
Interessants om ook de inbreng van de shops te horen. NB. vinden de shops het geen bezwaar dat T-Mobile voor bepaalde toestellen de inkoopprijs niet vergoed? Zou dit er niet toe kunnen leiden dat de klant een T-Mobile MDA met simlock moet kopen in plaats van een simlockvrije E-ten of andere connected Windows Mobile device/Palm/Symbian toestel?
Zou graag ook de mening van wat andere shops horen. En is het in jullie ogen een landelijke boycot/actie tegen T-Mobile of inderdaad een hapering in het aanpassen van de verkoopsystemen?
Wij van GSBS.nl (voornamelijk zakelijk) hebben daar momenteel geen last van , de zakelijke vergoedingen blijven hetzelfde.
Het aanpassen van het systeem is natuurlijk niet makkelijk.
T-Mobile heeft inmiddels zoveel winkels geopend, de consument weet dit ook wel inmiddels. Ik denk dat veel mensen eerder naar een T-Mobile winkel overstappen dan omgepraat te worden naar een ander abonnement.
Wij verkopen in onze winkels ( Zutphen en Deventer ) nog gewoon
T-mobile abonnementen zowel nieuw als verlengingen. Wij willen een klant de keuze bieden op alle providers en wij vinden (ook) T-mobile een goede provider.
Wij hebben hiervoor ons systeem geschikt gemaakt.
Helaas hebben wij geen T-mobile op onze site echter een klant kan de prijzen icm. een T-mobile abonnement gewoon opvragen via de e-mail.
Wij hopen ook dit spoedig te veranderen.
Ook verkopen wij nog producten bij T-mobile abonnementen, zoals oa.
Nokia 1600 + laptop of Nokia 2310 + navigatie systeem.
Wij hopen tevens dat de toestellen die nog niet in de lijst staan snel toegevoegd zullen worden. ( maar alle begin is moeilijk )
Ook wij zijn niet blij met het nieuwe systeem van T-mobile.
Wij zijn echter al jaren partner van T-mobile en zullen dus kritisch zijn naar T-mobile toe alleen niet direct T-mobile afvallen.
Mwah volgens mij vinden de boycotters gewoon dat t-mobile teveel controle wil, en daardoor teveel macht naar zich toetrekt. Dan heb je het porter 5 krachtenmodel, de leverancier(t-mobile) heeft dan teveel marktpower. Maar volgens mij promoten de shops die t-mobile nog wel hebben gewoon de andere abo's, heb wel wat leuke telfort acties gezien met cadeautjes.
› reageerBelCompany biedt nog steeds T-mobile abonnementen aan (even als verlengingen), alleen zijn de minder populaire toestellen nu niet meer beschikbaar met T-mobile. Vraag me af waarom T-mobile zoiets doet...
› reageerT-Mobile wil gewoon af van het feit dat er dure cadeaus worden weggeven als men een duur abonnement wil aanscahffen icm met een goedkoop toestel (zoals bv een nokia 1600). Wat ze nu doen, is dat ze de bonussen die ze betalen aan de shops nu laten afhangen van EN type abonnement, EN het toestel dat erbij wordt weggegeven. Dus eigenlijk kun je veronderstellen dat T-mobile de markt wil veranderen door te stellen dat het niet uitmaakt wat de shops verkopen, maar gewoon een vaste vergoeding betalen per sale. Dat de registratie hiervan omslachtig gaat worden doordat de systemen dit niet kunnen handelen kan een barriere opwerpen.
T-Mobile was een tijd geleden ook de eerste die riep keihard de bonussen omlaag te brengen waarop iedereen dacht "Die zijn gek en prijzen zichzelf de markt uit"... Echter niet snel daarna volgden ook Hi, Voda en de anderen. Ook nu probeert T-Mobile de markt te veranderen en of dit terecht is laat ik vanuit mijn oogpunt in het midden, maar welke combi toestel met abonnement je ook verkoopt, het kost je dezelfde moeite. Alleen zul je met het huidige systeem je vooral focussen op de combis goedkoop toestel met duur abonnement, want daar verdien je het meeste op. Echter vanuit de klant bekeken is dit niet altijd eerlijk. Dus om een objectieve status als telecomretailer te houden en dus altijd alles aanbieden in het belang van de klant (het beste advies op maat), is er wel wat te zeggen voor de T-Mobile manier van zaken doen..
...Maar is het intussen dan alweer mogelijk via jullie te bestellen of te verlengen? Zo niet, wanneer wordt verwacht dat dit wel weer kan, of willen jullie liever toch T-Mobile nog even onder druk houden?
› reageerik heb begrepen vaste vergoeding van 30 euro per aansluiting
› reageerJa sinds vorige week kan men weer telefoons met abonnement of sim only abonnementen via onze site bestellen, zowel met nieuw nummer als verlengen. Het assortiment toestellen met een T-Mobile abonnement is nu nog beperkt, maar wordt ASAP uitgebreid. Dit komt dan wel weer door het nieuwe bonussysteem van T-Mobile
› reageerVoor mij in ieder geval geen t-mobile meer. Dit is te arrogant woorden. Mijn abo loopt gelukkig 21 september af.
› reageerInteressante ontwikkelingen, dit moeten we eens blijven volgen. Leuk onderwerp
Hier dan het persbericht van T-Mobile:
T-Mobile introduceert nieuw commissiesysteem.
Per 2 juli jl. hanteert T-Mobile Netherlands een nieuw commissiemodel voor haar dealers, waarmee het mogelijk is sneller te reageren op ontwikkelingen in de markt en nog competitiever te zijn. In de Nederlandse mobiele markt is het geen uitzondering om, naast een gratis mobiele telefoon, ook branchevreemde producten weg te geven bij het afsluiten van een abonnement. Het nieuwe model zorgt er juist voor dat de klant in plaats daarvan kan profiteren van scherpere aanbiedingen die beter aansluiten op zijn mobiele communicatiebehoefte.
Niek Jan van Damme, Algemeen Directeur T-Mobile Netherlands: “In tegenstelling tot de huidige abonnement-afhankelijke commissiemodellen, zijn de vergoedingen in het nieuwe model afhankelijk van de combinatie van abonnement en handset. T-Mobile stimuleert hiermee het verdwijnen van subsidies op branchevreemde producten, want in plaats van op TV’s en koelkasten richten wij ons, samen met onze dealers, puur op de mobiele communicatiebehoefte van de klant. De klant profiteert van aantrekkelijkere producten en diensten met mobiele telefoons die hier beter bij passen. Hiermee wordt T-Mobile als partner nog aantrekkelijker voor dealers en klanten. Bovendien beïnvloedt deze aanpak de klantwaarde en -loyaliteit positief. Tegelijkertijd biedt het ons mogelijkheden om in nieuwe diensten te investeren en deze te introduceren.“
Nauwe samenwerking met dealers
T-Mobile trad al maanden voor de ingangsdatum in contact met haar dealers over de voorbereiding op en invoering van het nieuwe commissiemodel. Het nieuwe model vergt van de dealers een aanpassing in de systemen, waarbij T-Mobile maximale ondersteuning biedt. De dealers die nog niet 100% operationeel zijn, werken nu met een tijdelijke oplossing . Hierdoor zijn de meest gevraagde en aantrekkelijkste proposities van T-Mobile, ook in de overgang naar het nieuwe systeem, overal beschikbaar.
Vandaag bij TPH nog steeds mogelijkheid tot verlengen of nieuw. Alleen keuze was niet groot, keuze uit Nokia n73, Sony W880i, Samsung U600, LG Shine.. Maar prijzen waren niet slecht ofzo..
› reageerPlanet Multimedia vat de gehele discussie voor ons samen.
"T-Mobile wil af van 'rare cadeaus'
Dealers moeten telefoons subsidiëren en geen flatscreens of dvd-spelers cadeau doen.
T-Mobile maakt bekend deze maand in Nederland een nieuw commissiemodel voor dealers te hebben ingevoerd. De bedoeling is om de 'branchevreemde' stimulansen tot het afsluiten van een abonnement met wortel en tak uit te roeien.
In de Nederlandse mobiele markt is het geen uitzondering om, naast een gratis mobiele telefoon, ook branchevreemde producten weg te geven bij het afsluiten van een abonnement. "Ik heb al aanbiedingen gezien met koelkasten en zelfs een Citroën-auto. Dat willen wij niet meer. We willen dat de nieuwste modellen telefoons de weg naar de klant vinden", aldus de woordvoerder van T-Mobile in Den Haag.
In feite erkent T-Mobile dat de poging van de markt om toestelsubsidies uit te bannen voorgoed mislukt is. Integendeel, T-Mobile vult de abonnement-afhankelijke commissie voor delaers aan met een vergoeding die hij krijgt om duurdere telefoons te slijten aan de klanten. Dat is onder meer nodig om het dataverkeer omhoog te brengen en daarmee de inkomsten van T-Mobile.
Harde strijd
Wat zulks in de markt betekent is perfect na te gaan op de forums van bijvoorbeeld Telecomvergelijker, waar professionals hun ideeën uitwisselen. De jongste beweging van T-Mobile wekt felle discussie op tussen vóór- en tegenstanders van het model.
De tegenstanders vinden dat T-Mobile te ver gaat in het ingrijpen in de markt en de vrijheid van de dealer om zelf zijn aanbiedingen samen te stellen. De voorstanders vinden het begrijpelijk dat T-Mobile niet wil dat van de subsidies die ze verstrekt om nieuwe abonnees binnen te halen, cadeaus worden weggegeven waar T-Mobile zelf niets aan heeft.
Op het forum wordt gesuggereerd om telefoons in te delen naar prijs. Voor de goedkope teostellen nog wel cadeas toestaan, naast het verstrekken van het toestel, en voor de duurdere modellen het toestel helemaal of vrijwel helemaal subsidiëren.
Een ander reageert met het idee om onder één abonnement twee goedkope toestellen te subsidiëren zodat een familie daar gebruik van kan maken.
De woordvoerder van T-Mobile ontkent dat er, zoals op het forum wordt gesuggereerd, een dealerboycot heeft gedreigd: "We hebben dit niet zomaar afgedwongen. Alvorens dit in de markt te zetten hebben we dit afgestemd met de winkelketens."
Is het wel verstandig om het schrappen van cadeaus min of meer af te dwingen? T-Mobile: "We dwingen niets af, en cadeaus blijven mogelijk, maar we willen af van de rare cadeaus.""
Bron:
P7 voor Planet Multimedia
Gepubliceerd op donderdag 12 juli 2007
OT: @R-OO-B: Hee, dat wilde ik net posten
Wel leuk dat ze zo op TelecomVergelijker ingaan, en daar ook met T-mobile over hebben gesproken.
Het was een meester zet van T-Mobile om de Vario te introduceren. I.c.m. Internet Totaal voor EUR 9,50 was én GSM verkeer én dataverkeer verzekerd! Maar wat doen ze met de opvolger? Die maken ze onbetaalbaar! En de opvolger van Internet Totaal de Plus is ook gelijk twee keer zo duur. Tja als je dan gaat roepen dat er "vreemde" cadeaus worden meegegeven en graag zou willen zien dat de "betere" toestellen worden aangeboden geef ik hierbij een tip: HTC Kaiser gratis bij een 2 jaar abo incl. internet en ik ga over naar t-mobile abonnement
De aanbieders willen graag het dataverkeer omhoog krijgen. Dan moeten ze wel iets doen aan de gebruiksvriendelijkheid. Ik ben technisch niet bepaald een domme jongen en ook op computergebied speel ik een aardig partijdje mee, maar het is mij nog niet gelukt een foto te versturen naar iemand anders met mijn vodafone abonnement. Instellingen geDL van de site, in de mobiel ziten rommelen, het lukt mij niet. Als mij dit niet binnen een bepaalde tijd lukt dan denk ik: LAAT MAAR! Vervolgens bel ik er alleen maar mee. Willen ze dus meer dataverkeer dan moeten ze zich hier eens flink voor inspannen om dit soort zaken eenvoudig aan de praat te krijgen. Nu zullen er wel nurds zijn die niets anders te doen hebben dan zich met dit soort dingen bezig te houden die zeggen: SUKKEL! Sorry, ik heb wel iets anders te doen dan een vrije dag te nemen om iets aan de praat te krijgen wat ik wel handig vind maar niet echt nodig. En daar zijn er HEEL VEEL van.
› reageerIk denk dat de beweegredenen van T-Mobile van een heel andere aard zijn: de fiscus houdt de telecommarkt al geruime tijd in de gaten en wil een graantje meepikken over de waarde van al die weggegeven branchevreemde cadeaus. Er bestaat een kans dat als degene die het cadeau gehad hebben niet te achterhalen zijn, de Belastingdienst zal aankloppen bij de dealer. En nou komt ie: T-Mobile heeft het afgelopen jaar een helehoop dealers het dealerschap ontnomen omdat ze bij die dealers niet op de eerste plaats stonden. Daar hebben ze dus geen relatie meer mee én er zijn natuurlijk een heleboel dealers gestopt c.q. failliet. Hiervoor zal de fiscus bij T-Mobile en consorten aankloppen. Ook de EU is doende maatregelen te treffen voor wat betreft het vergoedingenmodel.
T-Mobile denkt op deze slinkse manier een wit voetje te halen bij de fiscus en de EU. Het is niet meer en niet minder.
En heren webshops etc.: Als u net als de echt onafhankelijke telecomvakhandel klanten echt had geadviseerd i.p.v. de klanten te hersenspoelen met "GRATIS" toestel met veel te dure abonnementen dan was deze hele discussie er sowieso niet geweest. Nu een netwerk boycotten dat telkenmale een stapje slimmer is dan u is wel erg sneu. Waarom dan ook niet meteen Vodafone en KPN boycotten omdat zij steeds meer met vergoedingen op klantwaarde gaan werken ?
Lastig he, niet meer alles standaard maar klantspecifiek. Ik wens u veel succes in de komende jaren, want dat zult u nodig hebben om te kunnen overleven.
@viptel
De belastingdienstdiscussie ligt volgens mij achter ons. zie mijn post:
"...Van het Ministerie van Financiën werd de mededeling ontvangen dat het besluit uit 2004 inzake de heffing van omzetbelasting met betrekking tot “gratis” en/of tegen een gereduceerde prijs geleverde mobiele telefoons in combinatie met het afsluiten van een telefoonabonnement, wordt ingetrokken..."Bron: Jaarcijfers 2006 Macintosh retail
Dat de telecomvakhandel het moeilijker krijgt is bekend, de vergoeding naar klantwaarde is begrijpelijk, maar deze nieuwe aanpak van T-Mobile druist wel heel erg in tegen het gezonde ondernemerschap van de dealer.
Verkoop je een Nokia 1600 met flex 40 2 jaar, dan is de extra winst voor T-Mobile en niet voor de telefoonwinkel.. Vreemde zaak.. Als je dan een vergoeding voor een toestel wilt geven, pas dan de abonnementskosten erop aan.. Maar het is slechts een methode om dure telefoons te promoten boven de goedkope telefoons.. En eventuele extra winst in eigen zak te steken.. Walgelijk en typisch Duits
› reageer@R-OO-B
Dan heb ik een verrassing voor U. Volgens een inspecteur der belasting uit Lelystad gaat onze "grote vriend" W. Bos van de PvdA dit weer op de agenda laten zetten. Kennelijk onder grote druk vanuit Brussel......
Het "gezonde ondernemerschap" is verworden tot het uitsluitend kunnen weggeven. Men zal moeten leren dat het gaat om het belgedrag van een klant en daar een passende oplossing bij te zoeken. De webshops en retailers hebben verzuimd een relatie met hun klanten op te bouwen; het gaat daar nog steeds om éénmalige deals. Het besef dat men nu te laat is om dat alsnog te doen, afschuiven op een beleidswijziging bij een, overigens zeer onbetrouwbaar als zakenpartner, netwerk is op zijn zachtst gezegd erg doorzichtig.
@viptel
Ben benieuwd naar 'de plannen van Bos', jammer als er een beleidswijziging plaatsvindt... Ik hoop wel dat het ditmaal niet met terugwerkende kracht wordt aangekondigd. Dat was toch een schoolvoorbeeld van een onbetrouwbare overheid.
Met betrekking tot het investeren in de klantrelatie geef ik je eigenlijk wel gelijk. Er zijn maar weinig dealers die daar goed mee bezig zijn. Een extra-tje heb ik nog nooit gekregen van een dealer omdat ik voor bijvoorbeeld een tweede jaar een abonnement afsluit/verleng. Hier laat men steken vallen.
Het maken van 'dealtjes' wordt echter veroorzaakt door de bonusstructuur. Door de in het algemeen hogere bonussen of extra omzetdoelen op nieuwe klanten t.o.v. verlengingen doen de dealers niets anders dan nieuwe klanten werven.
Vandaag is er een boek verschenen over de klantvriendelijkheid van Nederlandse bedrijven. Op de website staat een goed voorbeeld van de onvolwassenheid van de meeste Nederlandse telecombedrijven.
Leuk verhaal, dat illustreert goed wat een klant denkt over het bedrijf waar deze zaken mee doet. Op zich zijn de aanbiedingen die T-Mobile geeft aan bestaande klanten beter dan die ze geven aan nieuwe klanten (tenminste, als je je toestel ook echt wel gebruikt). Ook de relatie die klanten met hun provider hebben is in veel gevallen niet echt goed. (bureaucratisch zootje bij de meeste providers). Daar mag ook wel eens aan gewerkt worden. Veel shops, maar ook alle providers hebben zich alleen maar achter hogetoestelkorting verscholen. Daadwerkelijk het beste aanbod aan je klant willen bieden is er vaak niet bij (ga hier maar eens rekenen in de vergelijk tool, dan ben je in een echte shop vaak duurder uit omdat de winkelier je juist op het netwerk wil zetten waar zij zelf de meeste kado's of VVV bonnen voor krijgen.
Kortom: de klant mag geen kado meer, maar aan verkopers worden reisjes, VVV bonnen, DVD spelers, toestellen, TV's etc. in het vooruitzichtgesteld als ze die maand maar vooral veel T-Mobile of Vodafone verkopen. Dan krijg je zoiets van: ik wil mijn KPN abonnement verlengen....nou meneer, dan moet u naar T-Mobile. Huh? Dat wil ik niet want dan heb ik thuis geen dekking.....ja u moet toch echt naar T-Mobile hoor, dat neemt iedereen dus dat is voor u ook echt het beste!
Blij dat ik ooit Telecomvergelijker vond, dan kan ik de boel uitzoeken zonder die irritante verkopers die niets van een toestel of bepaald abonnement weten en alleen voor de provisie en extra kado's werken.
Het geheel is dus aardig hypocriet.
In een reactie op een artikel op connexie.nl geeft Mediamarkt aan T-Mobile WEL te boycotten, omdat het model niet werkbaar is. Van een boycot is dus wel degelijk sprake.
MediaMarkt zegt:
Vrijdag, 13 juli 2007 om 12:06
Wij als MediaMarkt Nederland hebben T-Mobile wel degelijk uit de handel genomen. MediaMarkten sluiten GEEN abbonnementen meer af omdat er per filiaal duizenden nieuwe artikelen nummers aangemaakt moeten worden en dit is niet werkbaar. M.vr.groet MediaMarkt Holding
@Koen
Aangaande dat verhaal over die ontevreden klant (kloteklanten-verhaal) ben ik met je eens met wat je zegt over hoe de klant tegen dat bedrijf aankijkt. Wat de medewerker in dat gesprek duidelijk had moeten maken, is dat zij als (waarschijnlijk) telecomretailer puur afhankelijk zijn van de vergoedingen die operators hen geven voor een verlenging van een bestaand abonnement. Die was (vooral KPN en Vodafone zien nu al een poosje in dat retentie,klantbehoud, prioriteit nr.1 moet zijn) bijna altijd lager is dan de vergoeding voor een nieuw abonnement.
De toon van het hele verhaal van die Egbert vind ik echter onterecht. Dat hij al jaren klant is bij operator X, betekent voor een retailer niets. Althans, tot kortgeleden toen o.a. KPN en Vodafone op basis van klantwaarde gingen vergoeden bij verlengingen.Maar ik denk dat zijn voorbeeld van voor die tijd dateert.
Ik ben zelf overigens klant bij t for telecom en heb daar al tweemaal een abonnement afgesloten. Zij laten naar mijn mening wel merken dat ze je als klant waarderen, je krijgt netjes een brief dat je abonnement binnenkort af gaat lopen en je krijgt als klant altijd een gratis headset bij ieder abonnement dat je afsluit als bedankje voor je herhalingsaankoop.
Ter info aan Koen : Met ingang van 01.07.07. zijn de commissies gelijk voor nieuw en retentie. Die gaat dus niet meer op. Wat me verder opvalt in je verhaal is dat het woord hypocriet gebruikt, maar dan wel in de verkeerde vorm.
De enige hypocriete reaktie in deze komt namelijk van jezelf. Op het moment dat jij en andere klanten iets niet krijgt of ergens iets meer voor zult moeten gaan betalen dan staat ineens iedereen op z'n achterste poten. Is het hier al ooit in iemands hoofd opgekomen dat het de hoogste tijd wordt dat T-Mobile zelf ook eens geld gaat verdienen ipv altijd maar alles weg te geven ? Volgens mij niet namelijk. Feit is in ieder geval dat dit een nieuw begin is, en ik ben ervan overtuigd dat anderen zullen volgen. Het heeft namelijk bewezen geen zin om een klant naar huis te sturen met een flex 40 voor 24 maanden icm een Nokia 1600 en een PSP ? Volstrekt nutteloos, behalve voor die klant dan.En natuurlijk willen de netwerken aansturen op de verkoop van duurdere toestellen, het is namelijk ook bewezen dat die klanten op langere termijn een hogere ARPU op brengen. En op de langere termijn is dat dus winst. En aangezien je met een plasma niet kunt mmsen, en met een X-Box niet kunt videobellen en met een iPod niet kunt internetten . . Vandaar deze oplossing, en ik heb me er heel erg goed in verdiept, ben op hoog niveau in de Telecom werkzaam en ik zet mijn pet er voor af. Het is waanzinning goed bedacht en ik weet zeker dat dit de toekomst gaat halen.
De naam van dat nieuwe commisisiemodel van T-Mobile is trouwens Moonwalk. En dat zegt denk ik genoeg van wat ze er zelf van verwachten. Wedden dat de rest volgt ?
We moeten er alleen even aan wennen, en daar hebben ze 8 maanden voor uit getrokken . . .
De reactie op Connexie.nl is inmiddels weg gehaald nadat MediaMarkt ons heeft laten weten T-Mobile niet te boycotten. Blijkbaar zijn er mensen die er belang bij hebben onjuiste informatie te plaatsen. MediaMarkt verkoopt op dit moment gewoon T-Mobile aansluitingen.
› reageer@wimvdwater.
Je geeft aan dat klanten met een dure mobiel op de lange termijn meer ARPU geven omdat ze die functies ook daadwerkelijk gaan gebruiken.
Ik geloof je direct. Maar... In hoeverre is er sprake van een selectie-effect? De klant kon altijd kiezen uit een eenvoudige mobiel met iets erbij, of een dure mobiel zonder iets erbij. Dan ga je niet snel een dure mobiel nemen als je niet al lol hebt in alle kunstjes van het ding. Dan toch liever een PSP of hoe al die apparaten ook mogen heten.
Als provider zou ik, zolang klanten zelf kunnen kiezen, inderdaad alleen die klanten die het dure toestel kiezen willen hebben. De rest moet vooral naar de concurrenten.
Maar als het nieuwe aanbiedingsmodel een succes blijkt te zijn, dan komen de anderen er vanzelf achteraan. Dan heeft de klant geen keus meer, en wat dan? Dan neemt iedereen een zo duur mogeljk toestel, we blijven wel Nederlanders ten slotte, maar ik zie mijn moeder van bijna 80 echt niet mms'en, hoe duur het toestel ook is. Eerder zou ze het dure toestel verkopen en een goedkoop toestel elders op de kop tikken. Het contante verschil is dan een alternatieve cashback. En wat schieten de providers er dan nog mee op?
Volgens mij blijven de providers hangen in hun eigen verdienmodellen met een theoretisch beeld van wat de klant wil. Uiteindelijk wil iedere klant maximaal KLANTvoordeel, terwijl de providers nu uitsluitend gericht zijn op hun eigen voordeel. Wat klantvoordeel is verschilt per klant, maar het komt er gemiddeld op neer dat ze niet zoveel voor het bellen kwijt willen zijn als op grond van het beltarief alleen nodig is. Bovendien blijkt er een (grote) groep klanten te zijn die in plaats van contanten graag een product wil hebben. Al was het maar omdat er soms een inkoopvoordeeltje op te behalen valt.
Daar is niks mis mee, en als providers zouden zorgen voor een grotere klanttevredenheid liepen de klanten ook niet zo snel weg.
Ten slotte, bij mijn weten draait alleen orange in Nederland met verlies. De anderen maken gewoon winst, dus zoveel is er nou weer niet aan de hand.
Dan is Mediamarkt intussen er blijkbaar samen met T-Mobile toch in geslaagd de boel weer in de systemen te krijgen. De medewerker van Mediamarkt Utrecht las een rondschrijven voor waarin stond dat de verkoop van T-Mobile door het gewijzigde vergoedingssysteem van T-Mobile niet mogelijk was. (anders had ik vermoedelijk daar meteen de HTC Touch gekocht icm. een verlenging). Helaas kon T-Mobile echter op dat moment nog niet aangesloten of verlengd worden. Heb zodoende maar bij T-Mobile op de site verlengd.
Of zou T-Mobile opeens welwillend met bepaalde partijen aan het onderhandelen zijn om dit brandje te blussen en zodoende de negatieve reacties weg te krijgen? (Waarom opeens vanuit het niets een persbericht als er niets aan de hand is?
Het is wel vaker gebeurt dat providers opeens gingen reageren als er iets op deze of een andere belangrijke site stond wat ze slecht in het nieuws bracht).
Feit blijft dat er begin deze maand erg veel verkooppunten geen T-Mobile meer leverden. Telefonische en email vragen aan T-Mobile leverde eerst een ontkenning gevolgd door een omtrekkende beweging op. "er was T-Mobile niets bekend van problemen met de dealers" en opeens floept er een persbericht uit de pen...raar. Vraag mij af of er soms medewerkers op uitgestuurd zijn om verwarring te zaaien.
Bij telecomadvies (Belcompany) was T-Mobile vandaag nog altijd van de website verdwenen.
De Belcompany verkoopt wel T-Mobile ABo's maar alleen icm populaire toestellen. Een Nokia 6110 navigator staat er bv niet bij.
Dit komt doordat T-Mobile een nieuwe structuur heeft waardoor voor 1
telefoon al een heleboel setprijzen moeten worden aangemaakt.
een voorvoorbeeld de Nokia N73 met relax 100 1 jr, N73 met relax 150 1 jr enz enz dus voor 1 toestel heb je al 104 combinatie's.
En dan heb je De N73 ook nog in 3 verschillende kleuren dus voor
een toestel al 312 combinatie's.
Tevens willen ze bij T-Mobile weten welk toestel je heb dat moet tegenwoordig op het contract staan. Type en imeinummer.
Ik werk zelf bij de Belcompany en we verkopen gewoon T-Mobile.
Alleen de keuze is helaas minder uitgebreid als voorheen.
Dus op de websites van Belcompany/Telecomadvies is T-Mobilenog steeds offline voor T-Mobile, maar je kan nu wel naar de shops voor een beperkt aanbod. Dat is in ieder geval iets. De HTC Touch zal er wel niet tussen zitten?
› reageerEr zijn bij Belcompany winkels in week 28 weer een aantal toestelen erbij gekomen icm t-mobile waaronder de nokia 6110 navigator.....
› reageerHet volgende schrijft GSMhelpdesk erover:
Dealers moeten systemen aanpassen
De nieuwe commissiestructuur vergt van de dealers een aanpassing in de systemen, waarbij T-Mobile maximale ondersteuning biedt. De dealers die nog niet 100% operationeel zijn, werken nu met een tijdelijke oplossing. Dit heeft er toe geresulteerd dat bij een aantal retailers en e-tailers (webwinkels) momenteel geen T-Mobile producten verkrijgbaar zijn. Een handvol dealers heeft T-Mobile zelfs geheel in de ban gedaan om zijn nieuwe tariefssturctuur, welke in hun ogen betuttelend is.
Hoe is dit nou eigenlijk afgelopen?
› reageerIk heb gehoord dat er vandaag toch weer wat veranderd is in de situatie!
Vandaag gemaild met een medewerker van Belcompany. Zij moesten alle prijskaarten vervangen, omdat T-Mobile haar nieuwe vergoedingensysteem had teruggedraaid! Alles is weer terug bij het oude....!
topic closed!
Terug gedraaid voor alle dealers?
Of heeft BC (als groot-afnemer) een uitzonderingspositie?
Yup, T-mobile heeft besloten om (iig bij BelCompany) alles weer terug te draaien (*zucht* ALLE prijskaartjes weer vervangen
) tot het oude, wat inhoudt dat OOK T-Mobile + navigatie en toestel weer aangeboden kan worden.
Als T-mobile de boel niet terugdraait ben ik weg met m'n abbo's
› reageerHoe zit het met de andere dealers? Zijn de vergoedingen daar ook al aangepast? Ik zie bij bijv. Typhone nog steeds prijzen op basis van het nieuwe vergoedingensysteem.
Ja t-mobile draait alles weer terug, maar ook dit vergt weer aanpassingen in de systemen omdat we net weer alles veranderd hadden. Dus tot die tijd worden nog prijzen gevoerd gebaseerd op oude bonussen. Veel verschil zal er (hopelijk) toch niet zijn...
› reageerblij om dat te horen, want over drie weken kunnen 2 van onze abbo's verlengt worden en anders waren we naar vodafone gegaan. Of een suf SIMonly geval van een paar centen.
Kan iemand ons ook vertellen hoelang die terugschakeling gaat duren