Reclame Celldorado beltonen vals

Snap niet dat ze niet vaker/eerder aangepakt zijn. Tis toch gewoon oplichting als je zegt: Gratis terwijl t niet zo is. punt.

› reageer

Reclame Celldorado beltonen vals

Gepubliceerd op vrijdag 06 juli 2007

Stichting Mijn Kind Online krijgt gelijk aan haar zijde met klacht tegen Celldorado.
De Reclame Code Commissie spreekt van misleiding door Celldorado en het bedrijf Blinck dat daar eigenaar van is.

"Door de vormgeving en de prominent en groot afgebeelde tekst: 'Gratis realtone op je mobiel". (...) Vul nu je 06-nummer in. Klik op verstuur.' wordt de indruk gewekt dat een ringtone wordt aangeboden terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden.

Ook (...) de klein onder in beeld en bovendien in grijze letters weergegeven tekst waaruit blijkt dat sprake is van een abonnement, vallen nauwelijks op. Voorts is deze tekst zelf onvoldoende duidelijk voor kinderen door het volwassen taalgebruik en omdat hieruit onvoldoende blijkt hoeveel de kosten van het abonnement bedragen."

Het ging om een ingediende klacht met een beroep op de Kinder- en Jeugdreclamecode (vanaf pagina 64). Echter de RCC acht de reclames van Celldorado ook in strijd met de Reclamecode voor volwassenen; de reclame is onduidelijk en onvolledig en daardoor misleidend.

Het oordeel leidt eerst tot een advies om er mee te stoppen, vervolgens kan op last van de RCC de betreffende reclame uit de ether worden gehaald. Voor reclame op internet ontbreekt die laatste mogelijkheid nog. Om af te dwingen dat de reclame van het web verdwijnt is een kort geding nodig.

Celldorado zelf weigert pers te woord te staan over haar praktijken.

Bron: Planet Multimedia.

Jammer dat er niet wat harder opgetreden kan worden

› reageer

Helemaal eens met Robert-Jan. Er zou harder opgetreden moeten worden. Ik erger me al tijden aan de banners van dit bedrijf, vooral op telegraaf.nl (ze staan er overigens nog steeds). Als je je nummer invult krijg je 3x per week een tone voor 3 Euro per stuk
Worden veel kinderen de dupe van

› reageer

Snap niet dat ze niet vaker/eerder aangepakt zijn. Tis toch gewoon oplichting als je zegt: Gratis terwijl t niet zo is. punt.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.