KPN stopt met I-Mode

@Koen:
Bedankt voor de tip, heb de Z650i ook los besteld en inmiddels ontvangen, idd zeer fraai toestel .

We hebben jarenlang met plezier gebruikt gemaakt van i-mode en dan ook een hele reeks i-mode toestellen gehad, dit laatste komt in de "verzameling" .

› reageer

KPN laat i-mode stille dood sterven

AMSTERDAM - KPN trekt zijn handen af van zijn mobiele dienst i-mode. Er komen geen nieuwe toestellen of diensten meer op de markt. Ook andere providers gooien de handdoek in de ring.

Alhoewel de licentie op de in Japan uiterst succesvolle dienst van DoCoMo nog enkele jaren doorloopt, zal KPN niet langer meer in i-mode investeren. "Er is nog een voorraadje i-mode-toestellen. Dit zal uiteraard nog verkocht worden. Maar er komen geen nieuwe handsets meer", zo stelt een zegsman van KPN onomwonden tegenover NUZ.nl, de zakelijke nieuwssite van NU.nl.

Opener
Mensen met een i-mode-toestel hoeven zich echter geen zorgen te maken: de bestaande diensten zullen gewoon blijven werken. In een paar jaar tijd is er wat betreft mobiel internet veel veranderd volgens KPN. "Internet op mobiel is veel opener geworden." I-mode was een afgeschermde omgeving.

'Breekijzer'
Bij lancering van i-mode had KPN nog buitengewoon hoge verwachtingen. Deze zijn niet uitgekomen. "Het heeft niet de grote vlucht genomen die we hadden verwacht", aldus KPN. Wel zou i-mode zijn nut hebben gehad als breekijzer voor de mobiele markt.

Deze week werd ook bekend dat het Britse O2 en het Australische Telstra stoppen met i-mode. O2 zal zijn dienstverlening nog twee jaar voortzetten, Telstra trekt dit jaar nog de stekker uit de dienst.

Uitgegeven: 19 juli 2007
Bron: Nu.nl

› reageer

i-dode als ik de kop van het artikel vrij vertaal

› reageer

Ikzelf gebruikte i-mode wel. Maar het is vooral vroeger vrij duur geweest. Tot 2 jaar terug was het eigenlijk alleen met een voordeelbundel te betalen, nu is dat nog de beste optie (mits de facturering goed gaat ).

Wat ik ook minder vind is niet zozeer de data-compressie maar de maximale pagina groote. Als ik bijv. een pda-site als mobiel.pocketinfo wil inladen, laad deze maar half in.* Ook skweezer werkt niet, meende ik. Dus geen TV onderweg. Ik denk dat het inderdaad en te beperkte omgeving was, met een te hoog prijskaartje.

[sub]*Ervaringen overigens met een Motorala SLVR, misschien toestelafhankelijk?[/sub]

› reageer

Precies te duur en rot toestellen.

› reageer

In het begin heb ik het regelmatig gebruikt. Het was namelijk helemaal gratis, althans, voor de vroege tv'ers... Het viel me al op dat de gratis bioskoopkaartjes dit jaar achterwege bleven bij de tot dan toe breed gevierde i-mode-verjaardagsacties.

› reageer

Wat is dat? Ik ken wel i-mode madness, en ik was vroeger (1 tot 1/2 half jaar geleden) ook lid van het gratis i-mode magazine, maar van i-mode-verjaardagsacties heb ik nog nooit gehoord.

Waar je het ook al aan kon merken, er werd bijna nergens meer i-mode genoemd, alleen nog een geel i'tje vaak. ('t logo). Wel jammer dat de push-mail functionaliteit nu helemaal niet meer van de grond gaat komen (maar daar zal KPN zelf juist wel blij mee zijn)

› reageer

Ergens eind april is i-mode jarig en jaren achter elkaar kon je gratis naar de film als je via belbios/i-mode kaartjes reserveerde. Die goeie ouwe tijd...

› reageer

misschien wordt dit wel weer zo'n heerlijke uitverkoop van losse imode toestellen? (zoals de Motorola L7i van 44 euro http://www.telecomvergelijker.nl/shop/208/forum/?thread_id=21174)

› reageer

Groot voordeel van Imode was inderdaad de pushmail en het grote aanbod van sites met een goed aanbod. Als je KPN klant was, dan had je eigenlijk geen goed alternatief. Voor gewone klanten was er niet eens een fatsoenlijke portal.

Imode was altijd prijzig in dataverbruik, maar de diensten waren redelijk voordelig. Pushmail was handig, vooral toen je je gewone email kon laten ophalen via pushmail. Je merkte wel dat er altijd maar heel weinig toestellen waren die Imode geschikt waren. Kwam er een nieuw model bij, dan was dit maanden later dan de officiƫle introductie. Weet nog dat de toen de gewone Nokia N70 het voorganger model afloste, er eindelijk een Imode versie van die voorganger kwam. Die was duur en dus ook niet gewild meer.

Tenslotte werd vorig jaar ook de Imode toegang via gewone toestellen geblokkeerd. Dat was jammer! Het begon net wat beter uit te zien: imode op prepaid beschikbaar met goede aanbiedingen, UMTS toestellen met streaming NOS nieuws etc. Ook toen Telfort erbij kwam in het KPN kamp had ik het idee dat Imode nu misschien ook bij Telfort zou komen (= meer toestellen verkopen, dus meer fabrikanten die mee willen doen). Toch kon ik bij mijn contractverlenging opeens geen Imode toestel meer krijgen. Blunder op blunder lijkt mij.

Wat ik begrepen heb is dat KPN een schuld aan NTT DoCoMo (Japanse KPN) heeft afgelost en dat er straks eventueel opnieuw betaald moet gaan worden voor een Imode licentie. Daar heeft Imode toch helaas te weinig meerwaarde voor getoond in de afgelopen jaren. De uitfasering van Imode leek mij dus al aardig duidelijk gezien de voortekenen. Nu heb je de nieuwe KPN mobile portal, waarop nagenoeg alle Imode diensten ook te vinden zijn. (behalve teletekst). De Imail is niet te gebruiken daarmee, maar je kan wel weer nagenoeg alle sites van de Imode portal gebruiken op niet Imode toestellen.

Wat het gebracht heeft is in iedergeval een goede mobiele portal met werkende diensten. Voorheen wilde in koste wat het kost Imode hebben omdat dit de enige portal was die echt goed werkte en zelfs via GPRS relatief snel was.
In principe zou de Imail pushmail ook via andere manieren overgezet kunnen worden naar andere toestellen. Bij Sonyericssons van Vodafone kon je je mail al als pushbericht binnen halen. Zou bij KPN toch ook moeten lukken evt. via een Java tooltje.

Ik ben intussen zelfs van een Imode UMTS toestel teruggegaan naar een gewone GPRS telefoon (Samsung D900i). Eigenlijk bevalt dat ook wel heel goed! En dan is mijn accu tenminste ook niet continu leeg. Begin UMTS toch steeds meer te zien als iets wat alleen handig is op een PDA, smartphone of laptop om snel te internetten. De mogelijkheden van een gewone UMTS telefoon blijven toch wel achter en zorgen alleen voor een lege accu. Dat was ook het nadeel van het Imode/UMTS toestel. Het gebruik van Imode werd er niet sneller van, en toch was je accu sneller leeg.

› reageer

misschien gaan ze de wat duurdere toestellen (bv samsung Z320i) ook wel als prepaid verkopen om er 'van af' te komen. Ik heb voorheen zelf ook wel i-mode gebruikt, tegenwoordig niet meer, af en toe via een oud prepaid kaartje wat ongelooflijk duur is.

› reageer

Die Samsung is al niet meer leverbaar. Bijna alle KPN Imode toestellen zijn de afgelopen maanden al uitverkocht. Alleen de opvolger van de Samsung Z320i is nog te koop, de Z650i. (is een soort Samsung D900 met UMTS en Imode). was 2 maanden terug los een dikke 700,- euro en zelfs bij een flink 2 jarig abonnement niet gratis. Nu los opeens nog maar 138,- euro.

De Imode dienstverlening gaat trouwens gewoon door inclusief voordelige pushmail. Wie een geschikt Imode toestel heeft en een 10,- euro databundel er bij neemt heeft in mijn beleving een leuke deal aan Imode.

› reageer

Dat klopt, de Z650i is nu ook inderdaad als prepaid leverbaar. Ik heb toen na het plaatsen van het berichtje op het forum toen ook inderdaad snel even op de site gekeken van hi. Maar desalniettemin, het hele i-mode gebeuren was al niet zo'n groot succes als men eigenlijk zou hebben verwacht. 'Oude' i-mode toestellen worden dus als prepaid verkocht, dat is dan wel zeker met de Z650i prepay van Hi. Hoewel de Z650i nog niet bepaald oud te noemen is, dan willen ze er toch echt graag z.s.m. van af.

› reageer

Je kunt beter het toestel los kopen via kpn.com.
Typisch weer KPN, een toestel in prepaid voor 200 euro neerzetten.
Niet dat het verkoopt, andere operators hebben duidelijk betere aanbiedingen, bovendien UMTS is toch niet te gebruiken bij KPN prepaid.

› reageer

Ik heb hem los gekocht en inmiddels in gebruik met mijn abonnement. Heel prettig en mooi plat toestel, ook de weergave van de Imail is prima. Zelfs mails die ik met mijn D900 niet kan openen geeft dit Imode toestel probleemloos weer. En daarnaast heb ik natuurlijk mijn gewone mailadres aan mijn Imode mail gekoppeld. Werkt super. Dit toestel lijkt niet te koop als gewone telefoon. Het lijkt een verbeterde E900 met wel de tiptoetsen, maar tegelijkertijd ook UMTS. Ook de slider voelt erg degelijk aan.

Helaas wel een KPN simlock. Voorheen waren juist de Imode toestellen niet gesimlocked.

› reageer

@Koen:
Bedankt voor de tip, heb de Z650i ook los besteld en inmiddels ontvangen, idd zeer fraai toestel .

We hebben jarenlang met plezier gebruikt gemaakt van i-mode en dan ook een hele reeks i-mode toestellen gehad, dit laatste komt in de "verzameling" .

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.