Orange: groei in mobiel en afname internet

1x posten is genoeg, zie http://www.telecomvergelijker.nl/thread/23307

› reageer

Orange: groei in mobiel en afname internet

Gepubliceerd op donderdag 02 augustus 2007

Orange noteert 67.000 nieuwe mobiele bellers en moet 24.000 internetabonnees laten gaan.
Orange Nederland, dat momenteel wordt verkocht aan T-Mobile of eventueel nog een andere partij als ABN Amro, heeft in het tweede kwartaal van 2007 mobiel goed gepresteerd, maar met internet niet.

De cijfers werden bekend met de resultaten over het tweede kwartaal van France Telecom.

Orange had in Nederland op 30 juni 2007 het aantal van 2.148.000 mobiele klanten. Dat waren er eind eerste kwartaal 2007 nog 2.081.000. Er zijn dus 67.000 sim-kaarten bijgekomen, wat een flinke groei betekent. Hoe Orange omgaat met inactieve bellers is overigens een onzekere factor. "Dit is geen onzekere factor, Orange rapporteert een zuiver klantenbestand, inactieve klanten worden niet meegerekend", aldus de woordvoerster van Orange.

In het eerste kwartaal van 2007 kwamen er 34.000 mobiele bellers bij Orange bij, dus de gsm-aanbieder heeft de stijgende lijn te pakken.

De gemiddelde opbrengst per klant op jaarbasis daalde van 246 euro in het eerste kwartaal van 2007 naar 243 euro in het tweede kwartaal. Begin 2005 was dat nog 320 euro, dus de opbrengsten per klant daalden flink.

Internet: minder klanten, meer inkomsten
Eind tweede kartaal 2007 had Orange, voorheen bekend met de merknaam Wanadoo, 504.000 internetklanten, van wie 458.000 breedbandabonnees. Eind tweede kwartaal telde Orange nog 528.000 internetabonnees, van wie er 474.000 met breedband.

Het aantal klanten op adsl daalde met 22.000 tot 319.000. Internet over de tv-kabel van Casema bood Orange nog aan 161.000 klanten, een toename met 6.000.

In breedband was er nog een groei met 16.000 klanten, maar met 40.000 opzeggingen van voornamelijk smalbandverbindingen resteert een verlies van 24.000 klanten.

Met internet heeft Orange juist een dalende lijn te pakken: begin 2007 waren er nog 554.000 klanten, van wie 330.000 met breedband. Dat is een verlies met 50.000 klanten omdat veel klanten die afscheid nemen van smalband niet bij Orange blijven.

Wel weet Orange de gemiddelde opbrengst per klant flink op te voeren: van gemiddeld ruim 8 euro begin 2005 tot 14,30 euro in het eerste kwartaal van 2007 en 15,10 euro in het afgelopen tweede kwartaal van 2007. Uit deze cijfers van Orange, die per land zijn weergegeven, lijkt het of Nederland de meest concurrerende markt heeft met internet: de opbrengsten zijn hier lager dan in alle andere landen waar Orange actief is met internet.

De internationale vergelijking gaat hier niet op, want in geen ander land dan Nederland fungeert een systeem met gescheiden afrekening van het netwerk en de providerdienst, zoals in Nederland", zegt de woordvoerster van Orange.



(P7)


› reageer

Het enige minpunt bij Orange vind ik de dekking. Het soort abonnementen en dat je zelfs bij de laagste abonnementen 12 ct per minuut betaald vind ik sterk pluspunt.

› reageer

1x posten is genoeg, zie http://www.telecomvergelijker.nl/thread/23307

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.