Nieuw UMTS netwerk??

Zie verder dus hier, sluit mooi op elkaar aan

› reageer

Hier http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=1973&ch=1 vond ik iets interessants over een nieuw UMTS netwerk....

Is het hier iemand die iets meer hierover weet?!??!

› reageer

Is dat niet gewoon de testmast van (Sony)Ericsson uit Gilze-Rijen?

› reageer

Ik heb deze mast enige tijd geleden in de trein van zoetermeer naar denhaag opgevangen, ik wist ook niet wat het was.

› reageer

@Koen, dat is heel goed mogelijk... De heer Wijkman van Gsmhelpdesk woont hemelsbreed volgens mij nog geen 10 km van de kantoorlocatie van Ericsson.

› reageer

die UMTS test antenne zou dan uitzenden met deze codes; "20460", "204-60" of "NL60"

Iemand meer info over die test antenne van Ericson in Gilze -Rijen?

› reageer

Is hier al een langere tijd (nu ook) te ontvangen tussen Gouda-Krimpen a/d IJssel-Schoonhoven.

› reageer

Of is het een frequentie van GSM-R (GSM rail, van de Nederlandese spoorwegen, daarmee bedekken ze hun hele spoorwegnet binnen de EU voor communicatie van machinisten).

› reageer

Een GSM-R netwerk kan het in mijn beleving niet zijn. Het GSM-R netwerk maakt gebruik van frequenties tussen de 876 en 880 Mhz en tussen de 921 en 925 Mhz. en zit daarmee onder en boven de frequenties van het normale GSM 900 netwerk. Normale mobiele telefoons kunnen het GSM-R netwerk dus niet vinden.

Het gaat hier om een 2100 Mhz netwerk, dus een UMTS netwerk met als netwerkcode 204-60. Ons kantoor ligt inderdaad hemelsbreed circa 15 kilometer van Ericsson in Rijen, maar dit signaal komt vanuit een hele andere richting (richting Den Bosch / Waalwijk). Daarnaast heeft Ericsson in Rijen bij mijn weten geen UMTS antenne opstelling.

Ik heb diverse databases al nagezocht of iets te vinden is over deze netwerk code, maar tot nu toe heeft dit nog geen informatie opgeleverd.

› reageer

Zou er een provider zijn die zijn UMTS licentie verkocht heeft, bijvoorbeeld Telfort? Dan zouden wij het eigenlijk moeten weten toch....aan de andere kant zou het natuurlijk een enorme verrassing zijn als we hier opeens UMTS provider "3 UK" in de vorm van "3 NL" aan het werk zouden zien.

Trouwens: in Zwolle zag ik dat KPN op de kermis een extra mobiele mast had neergezet. Blijkbaar wordt na de integratie van Telfort op het KPN net ook op een normale kermis dag/avond al snel te veel belasting op het gewone netwerk gecreëerd. (of KPN was toevallig bezig met het vervangen van zenders toen men er achter kwam dat er een drukbezochte kermis onderweg was).

Zou er niet toevallig een provider zijn die ook tijdelijke masten neer zet op de UMTS band?

› reageer

Capacieitsuitbreiding zie je wel vaker rondom grote evenementen. Het gehele Telfort netwerk is gesloten (je kunt het ook niet meer vinden in je telefoon) en iedere Telfort klant is nu overgezet op het KPN netwerk. Aangezien dat bijna 3 miljoen klanten zijn (incl. wholesale klanten), is dat even een forse uitbreiding van gebruikers van het KPN netwerk. Ik kan me voorstellen dat het KPN netwerk daar landelijk niet zo'n problemen mee heeft, maar lokaal bij grote evenementen daar wel last van heeft.

Het zou inderdaad grappig zijn dat een nieuwe partij een UMTS netwerk aan het bouwen is (waar het wel op lijkt), maar dan vind ik het vreemd dat niemand daar iets vanaf lijkt te weten.

› reageer

Er is weinig boven tafel te krijgen rondom dit UMTS netwerk. Ik ben in ieder geval al wel een stukje wijzer geworden na contact met de OPTA, de beheerder / uitgever van de MNC codes. In een database van de OPTA heb ik, op aanwijzing van een contactpersoon bij de OPTA, een kort lijstje met Nederlandse MNC code's gevonden (waar overigens nog meer "vage" netwerkcode's in staan). Deze stond verborgen tussen de rest van de (telefoon)nummer toewijzigingen.

Een screenshot uit de database heb ik geplaatst op: http://www.gsmhelpdesk.nl/database.jpg -> Dit is het lijstje van toegekende MNC codes, waaruit blijkt dat tussen 2003 en 2004 deze MNC was toegekend aan KPN.

De contactpersoon bij de OPTA wist mij te vertellen dat de MNC code nu gebruikt wordt voor defensie, maar op verdere vragen mocht of kon geen antwoord gegeven worden. Daarmee denk ik dus dat we op een dood spoor zitten.

› reageer

mmm defensie??
1x raden wat er nog meer in Gilze-rijen zit...(tegenover Ericsson...)
Zitten er toevallig ook bases (basissen) in de buurt van de plaatsen die in de andere posts staan?
Wellicht een eigen netwerk voor medewerkers van defensie voor buitenlandse acties maar ook lokaal op een basis?
Nooit eerder van gehoord, maar is misschien best logisch?!

› reageer

Vorige week donderdag heeft KPN mij officieel bevestigd dat het betreffende netwerk een testnetwerk van KPN is. Details mochten niet worden vrijgegeven.

Vandaag heeft KPN alle gegevens vrijgegeven over de test, waarmee alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Zeer gedetailleerde informatie over ons onderzoek heb ik voor de geïnteresseerden samengevat in het volgende artikel: http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=2006&ch=2

› reageer

Leuk speurwerk!
Volgens mij heb je ze hierdoor een persberichtje ontlonkt.

De partner van KPN voor het HSPA-testnetwerk is Ericsson....
Toch een testmast in Gilze-Rijen denk ik zo.

› reageer

Zie verder dus hier, sluit mooi op elkaar aan

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.