7110 & Rob,
Je betaalt nog steeds je 9 euro nog wat voor de lijn. Misschien niet meer direct aan KPN, maar je provider doet dat wel voor je.Ik heb voor die paar cen extra mijn vaste behouden. Laat ik mij lekker op bellen! Hoe dan ook, je blijft betalen! Helaas....
Mobiele telefonie verdringt vaste lijn
Onderzoek van Analyses International toont aan dat Europa nog altijd een enorme groei toont in het gebruik van mobiele telefoons. Finland spant de kroon. In Nokialand worden in het huidig groeitempo medio 2008 zelfs 90% van alle belminuten mobiel gepleegd. Ook Duitsland loopt hard van stapel, getuige de ruim 24% aandeel van de mobiel in het totale telefonielandschap in Q4 2006. Een stijging van bijna 8% ten opzichte van het vierde kwartaal in 2005.
VoiP groeit ook en blijft dat doen, aldus de onderzoekers. De stijging van mobiele belminuten gaat dus niet ten koste van nieuwe technologieën. Sterker nog , men neemt aan dat besparingen die VoiP opleveren direct worden geïnvesteerd/uitgegeven aan de mobiel.
Nederland wordt niet specifiek genoemd in de samenvatting, maar ik ben wel erg benieuwd naar onze score.....
Bron: www.molblog.nl/mobile/5579
[vr 3 aug 2007, 09:36]
Het is een bijzonder dilemma. Een GSM voor nationaal bellen + VOIP voor het bellen naar internationale nummers is zeer interessant op voorwaarde dat die internationale vrienden zo aardig zijn om hun vaste lijn aan te houden, anders wordt dat VOIP-naar-telefoon toch weer wel duur. Ook heel interessant zijn de flat fee-formules op de vaste lijn die ook alleen maar geldig zijn als je naar een ander vast toestel belt. Tel daarbij op, dat een heleboel $&£ bedrijven 0900-nummers (en vergelijkbare zooi) gebruiken, die zo niet onbereikbaar dan toch heel duur voor GSM zijn en we gaan wellicht een heropleving van de vaste lijn zien. Om die redenen is er bij mij sinds 1999 weer een vaste lijn.
Finland scoort waarschijnlijk zo hoog omdat de infrastructuur voor een vaste lijn daar veel duurder moet zijn..
Daarnaast heb je voorlopig voor ADSL toch ook een vaste lijn nodig..
Je kan uitstekend internet via ADSL hebben zonder daarbij ook een bruikbare telefoonlijn te hebben.
› reageerOok voor minder dan 20 euro in de maand incl. 8MB verbinding en onbeperkt bellen naar alle vaste nummers in NL zonder starttarief incl. KPN gedeelte?
› reageer Gepost door 7110 op 14/08/2007 21:43
Je kan uitstekend internet via ADSL hebben zonder daarbij ook een bruikbare telefoonlijn te hebben.
Bedoel je Killed Voice/New Line Service? Je betaalt nl. altijd nog 9,50 per maand aan je provider voor de lijn. Dit kan je net zo goed bij KPN laten liggen (BelBudget).
Of bedoel je iets anders?
ik ben het met 7110 eens, vast bellen zou wel eens een kleine opleving of in elk geval een vermindering van de afname kunnen krijgen doordat steeds meer mensen met VOIP gratis naar vaste nummers kunnen bellen.
Maar is misschien niet de klassieke 'vaste lijn' die in het onderzoek bedoelt wordt, aangezien VOIP apart genoemd wordt.
Ik ben in elk geval van plan om vaste lijn danwel lokaal VOIP nummer te houden zodat mensen mij voordelig kunnen bellen.
Nic, zo'n constructie bedoelde ik inderdaad. Ze wordt veelvuldig gebruikt bij studentenhuizen, om te voorkomen dat iemand veel verbelt op de vaste lijn zonder dat op de huisrekening te zetten. Als je dergelijke incidenten vaak meemaakt - wij hadden een huisgenoot uit Togo - dan is het je waard om te betalen en toch geen bruikbare vaste lijn te hebben. Er waren er veel die dat deden. Zelf bellen deden we via GSM of Skype.
› reageer
....en we gaan wellicht een heropleving van de vaste lijn zien. Om die redenen is er bij mij sinds 1999 weer een vaste lijn.
En wat te denken van de betrouwbaarheid, weet iemand daar wat info over? Zijn er bijvoorbeeld bij alle GSM basis-stations accu-noodvoedingen aanwezig? Ik heb grote behoefte aan een echt betrouwbare verbinding (ik werk op de afd. techniek van een ziekenhuis). dus juist als het licht in de hele stad uit is gegaan moet ik kunnen bellen en gebeld kunnen worden. Daarom heb ik dus nog steeds een vaste lijn.
7110 & Rob,
Je betaalt nog steeds je 9 euro nog wat voor de lijn. Misschien niet meer direct aan KPN, maar je provider doet dat wel voor je.Ik heb voor die paar cen extra mijn vaste behouden. Laat ik mij lekker op bellen! Hoe dan ook, je blijft betalen! Helaas....