Originele Nokia accu's kunnen exploderen

De accu is zojuist bezorgd. Mega-grote envelop voor zo'n mini-dingetje... ziet er allemaal netjes uit en hij doet het Oude zal ik netjes retour sturen
Nou heb ik zelf al een ander toestel, dus leuk voor de nieuwe eigenaar

› reageer

46 miljoen Nokia telefoons met originele Nokia batterijen van het type BL-5C kunnen mogelijk exploderen.

Dit meldt Nokia vandaag in een "product advisory". Op de bijbehorende "battery replacement" website kan nagelezen worden welke telefoons precies van dit type batterij gebruik maken:

Nokia 1100, Nokia 1100c, Nokia 1101, Nokia 1108, Nokia 1110, Nokia 1112, Nokia 1255, Nokia 1315, Nokia 1600, Nokia 2112, Nokia 2118, Nokia 2255, Nokia 2272, Nokia 2275, Nokia 2300, Nokia 2300c, Nokia 2310, Nokia 2355, Nokia 2600, Nokia 2610, Nokia 2610b, Nokia 2626, Nokia 3100, Nokia 3105, Nokia 3120, Nokia 3125, Nokia 6030, Nokia 6085, Nokia 6086, Nokia 6108, Nokia 6175i, Nokia 6178i, Nokia 6230, Nokia 6230i, Nokia 6270, Nokia 6600, Nokia 6620, Nokia 6630, Nokia 6631, Nokia 6670, Nokia 6680, Nokia 6681, Nokia 6682, Nokia 6820, Nokia 6822, Nokia 7610, Nokia N70, Nokia N71, Nokia N72, Nokia N91, Nokia E50, Nokia E60

Het gaat om batterijen gemaakt door Matsushita (bekend als moederbedrijf van o.a. Panasonic) tussen december 2005 en november 2006, welke het risico tot "losslaan" hebben ("dislodge". "In heel zeldzame gevallen" kan een fout in deze batterij leiden tot een exploderende batterij als gevolg van kortsluiting, volgens het statement van Nokia.

Subtiel genoeg is Nokia al een heel aantal jaar in gevecht met producenten en producten van namaak Nokia batterijen, welke er inmiddels om bekend staan niet goed in elkaar te steken en zodoende kunnen exploderen.

Verder meldt Nokia dat er alleen gevaar bestaat tijdens het laden van de batterij en van de gemelde incidenten "no serious injuries or property damage have been reported.".

Blijkbaar is het verliezen van een been door een exploderende batterij geen "serious injury" in het boekje van Nokia.

Overigens zal Nokia de batterij de batterij gratis vervangen als je één van de "gelukkigen" bent die getroffen is door dit euvel.

Bron: Nokia.com en Engadget.com

› reageer

Ik heb een Nokia 3120 van november 2006 en heb even de batterij gecheckt met het nummer en hij moet vervangen worden staat er... gewoon maar bestellen?
En zou het serieus gevaarlijk zijn om de batterij nu te blijven gebruiken?

› reageer

hugo> erg gevaarlijk lijkt het met niet, 100 gevallen op 46 miljoen is natuurlijk erg weinig, ik zou de batterij vooralsnog gewoon blijven gebruiken. Maar waarom zou je hem NIET omwisselen?

Ik ga zeker ff kijken of ik één van mijn BL-5C's gratis om kan ruilen voor een verse

Toch handig dat MyTV, mijn 6600 en 1100 zijn van voor december 2005. Alleen thuis nog ff de accu van mn 2600 checken

› reageer

Ik heb het nummer van mijn batterij ingevuld, en hij mag inderdaad vervangen worden... als het goed is, nu een nieuwe besteld.. kreeg nou niet echt een bevestiging te zien ofzo nadat ik besteld had

› reageer

Ik heb ook een te vervangen batterij, ik denk van m'n Vodafone Live! Nokia 6680. Formuliertje ingevuyuld en wachten op de dingen die komen gaan ...

› reageer

Ik heb er 2 die ik op mag sturen. Voor mijn 6230 en E50 een nieuwe. DIe van mijn 6680 die ik niet meer gebruik is overleden. Moet ik ook even een andere voor scoren.

› reageer

Die van mij mag ik helaas niet omruilen, had wel graag een paar verse accu's gehad, maar helaas.

Toch wel netjes van nokia deze service

› reageer

Even een kickje .
Heeft er al iemand iets gehoord ? Meteen op de eerste dag heb ik onze batterijen gecheckt, eentje moet er vervangen worden, dus netjes alles ingevuld en verder niets meer gezien of gehoord.
Ik verwachtte niet, dat de batterij er al zo snel zou zijn, maar een automatisch verstuurd bevestigingsmailtje moet er bij zo'n groot bedrijf toch wel vanaf kunnen, dacht ik.
Nu blijf je n.l. met de twijfel zitten, of alle gegevens ook wel goed doorgekomen zijn, aangezien ik de pagina een paar keer heb moeten refreshen, voordat ik mijn NAW-gegevens kon doorgeven (begrijpelijk, het zal wel druk zijn geweest).

› reageer

Heb zelf ook nog niets gehoord/gemerkt.... tja als al die dingen uit amerika moeten komen ofzo, zal er wel wat tijd overheen gaan
maargoed mn telefoon heeft nog geen vreemde kuren, dus wat dat betreft maakt het ook niet uit

› reageer

Nou, op zich is wachten voor ons ook geen probleem, het betreft de batterij uit mijn N72, die ik momenteel niet in gebruik heb.
Maar omdat ik toch niet echt iemand ben voor een pink telefoontje , had ik hem willen verkopen en daar moet ik nu mee wachten, tot de nieuwe batterij er is.

› reageer

ik heb vandaag een nieuwe accu ontvangen met DHL. nu die foute netjes terugsturen.

› reageer

@Amar

En hoelang geleden had jij hem aangemeld? Ik heb namelijk gisteren pas en dan weet ik ten minste ongeveer hoelang het duurt.

› reageer

Ik dus op dezelfde dag als dit nieuwsbericht gepost is, en nog niks binnen... maarja de post is nog niet geweest vandaag

› reageer

Ook ik heb vandaag met DHL een nieuwe batterij voor mijn N70 gekregen!

› reageer

nou ben benieuwd of DHL hier dan straks ook voor de deur staat
en vooral benieuwd of de standby-tijd nog wat verbeterd wordt en de batterij dus van betere kwaliteit is
nu mag ik nu al niet klagen, hij gaat dik een week mee... maarja de tijden die ik ooit met een philips fisio 120 heb gehad (15 dagen standby-tijd) zijn toch wel voorbij ben ik bang

› reageer

Nog steeds geen gekregen... heb maar even opnieuw besteld

› reageer

@Hugo Boss:
Wanneer je opnieuw hebt kunnen bestellen, zal het de eerste keer wel niet doorgekomen zijn, want ik heb ook nog steeds niets en dacht dus, dat het de eerste keer mogelijk niet gelukt zou kunnen zijn, i.v.m. de drukte.
Toen ik echter het nummer van de betreffende batterij opnieuw had ingetoetst, kreeg ik op mijn scherm de melding, dat deze batterij al ter vervanging opgegeven was, zodat ik mijn adresgegevens dus niet kon doorgeven.
Nu maar afwachten .

› reageer

Inderdaad, nu krijg ik ook te zien dat hij al geregistreerd is.. hopelijk gaat het nu wel goed
je zou ook de status moeten kunnen volgen als ik die pagina mag volgen, alleen nu is er niets te zien...
Trouwens al mensen met ervaringen met de nieuwe accu? Is hij beter van kwaliteit, bijvoorbeeld door een langere stand-by tijd?

› reageer

ben erop vooruit gegaan, de nieuwe accu is 1020 mAh, de oude bl-5c was 970mAh als ik me niet vergis. In het pakketje zit ook een porto vrije enveloppe om de oude accu mee terug te sturen, of dit ook gecontroleerd wordt..

› reageer

Dus hij zou beter moeten zijn...
nouja ik zie nou als status dat hij is verzonden, dus nu maar afwachten... ik stuur de oude inderdaad maar terug, want tja wat heb ik er nog aan... als er inderdaadeen productiefout inzit...

› reageer

De accu is zojuist bezorgd. Mega-grote envelop voor zo'n mini-dingetje... ziet er allemaal netjes uit en hij doet het Oude zal ik netjes retour sturen
Nou heb ik zelf al een ander toestel, dus leuk voor de nieuwe eigenaar

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.