T-Mobile neemt oude frequentie KPN in gebruik

Ik vrees dat het een "gemiste kans netwerk" blijft door de zuinigheid van T-Mobile. Die kans misten ze ookal door na Telfort niet EDGE in te zetten. Met het UMTS net van T-Mobile mis ik op veel plekken de binnenhuis dekking en zijn er ook onderweg in de trein teveel gaten. EDGE kan in de nieuwe versie al even snel zijn als UMTS, samen met de nieuwe E-GSM 900 frequenties is dit een prima aanvulling voor snel internet met wel binnenhuisdekking.

Maar goed, we zullen zien hoe het zich ontwikkeld, het is natuurlijk logisch dat je de E-GSM frequenties eerst inzet op drukke plekken en in steden in het westen waar problemen zijn met capaciteit en binnenhuisdekking. Hopelijk blijft T-Mobile Nederland echter niet beschouwen als de randstad alleen, ook hierbuiten wonen vele klanten die bij een wat verbeterde dekking en service misschien best over willen stappen. Nu kies je buiten de randstad alleen voor T-Mobile vanwege de (te) goede toestelaanbiedingen.

Terzijde: E-GSM 900 is een uitbreiding van de gewone GSM 900 frequenties. Oudere GSM toestellen kunnen deze frequenties niet ontvangen. Misschien dus toch een goede reden een oud toestel te vervangen. Alle toestellen van de laatste paar jaar kunnen wel overweg met E-GSM.

Voor Amerikaanse roamers met een dualband GSM 1900/900 toestel wordt het wel grappig: een toestel zoals de Ericsson T28World kan wel met E-GSM 900 overweg, maar niet met GSM 1800. Dan heb je dus af en toe opeens dekking in Nederland via T-Mobile...zal hem weer eens uit de doos halen om te kijken of ik die frequenties al kan vinden

› reageer

T-Mobile neemt oude frequenties KPN in gebruik
dinsdag 4 september 2007, Den Haag, 10:11 uur dinsdag 4 september 2007, Den Haag, 10:11 uur

Per 1 september heeft T-Mobile de EGSM 900 frequenties in gebruik genomen die eind vorig jaar van KPN zijn gekocht. De frequenties zijn hoofdzakelijk ingezet in gebieden waar veel zakelijke klanten gevestigd zijn. T-Mobile gebruikt de frequenties voor extra capaciteit en dekking om zo tegemoet te komen aan de sterk toegenomen vraag vanuit de zakelijke markt.

Het bedrag waarvoor de 5 MHz aan bandbreedte in de 900 Mhz-band van gebruiker wisselt is niet bekend gemaakt.

De transactie geeft T-Mobile de gelegenheid om het 900 Mhz-spectrum te gebruiken in haar eigen netwerk. KPN heeft dit GSM-spectrum niet langer nodig omdat de GSM-radionetwerken van Telfort en KPN worden geïntegreerd. (bron: http://automatiseringgids.sdu.nl - Ester Schop)

neem aam dat het niet alleen voor de zakelijke markt is?

› reageer

Dat regeltje over zakelijke markt is een leuke verkapte manier om te zeggen dat het schijnbaar erg goed gaat op de zakelijke markt

› reageer

als ik het zo lees dus nog steeds niet om de dekkingsgaten langs treinroutes en wegen in de wat minder dicht bevolkte gebieden ok te maken, maar in plaats daarvan weer een extra nadruk op de stedelijke gebieden in het westen. financieel gezien een goede keus en binnenhuis dekking in de stad is ook wat waard. Telfort had deze frequenties ook met name in de grote steden in gebruik.

jammer dat ze dik betaald hebben nu ze de E-GSM900 frequenties van Orange gratis erbij krijgen in de overname. uiteindelijk blijkt het dus toch een foute investering te zijn geweest.

› reageer

koen> ik denk dat T-Mobile al wel wist dat ze orange gingen kopen toen ze besloten die 5MHz van kpn over te nemen. Misschien dat TM de 'meer = beter' strategie hanteert wat betreft 900MHz bandbreedte.

Ze hebben straks (als ik goed geteld heb) 50 kanalen in de 900 band, dat is bijna evenveel als vodafone (57) en aangezien ze nu (zonder orange) al veel meer 1800 kanalen hebben dan vodafone, hebben ze de mogelijkheid om in theorie een beter netwerk te krijgen dan vodafone zeker als ze alle orange masten in hun netwerk integreren. (ik geef toe, het is slechts in theorie)

bron wbt. kanalen: http://nl.wikipedia.org/wiki/GSM_%28communicatie%29

edit> kpn heeft straks 62 900MHz kanalen, niet veel meer dan TM en Vf dus

› reageer

Ik vrees dat het een "gemiste kans netwerk" blijft door de zuinigheid van T-Mobile. Die kans misten ze ookal door na Telfort niet EDGE in te zetten. Met het UMTS net van T-Mobile mis ik op veel plekken de binnenhuis dekking en zijn er ook onderweg in de trein teveel gaten. EDGE kan in de nieuwe versie al even snel zijn als UMTS, samen met de nieuwe E-GSM 900 frequenties is dit een prima aanvulling voor snel internet met wel binnenhuisdekking.

Maar goed, we zullen zien hoe het zich ontwikkeld, het is natuurlijk logisch dat je de E-GSM frequenties eerst inzet op drukke plekken en in steden in het westen waar problemen zijn met capaciteit en binnenhuisdekking. Hopelijk blijft T-Mobile Nederland echter niet beschouwen als de randstad alleen, ook hierbuiten wonen vele klanten die bij een wat verbeterde dekking en service misschien best over willen stappen. Nu kies je buiten de randstad alleen voor T-Mobile vanwege de (te) goede toestelaanbiedingen.

Terzijde: E-GSM 900 is een uitbreiding van de gewone GSM 900 frequenties. Oudere GSM toestellen kunnen deze frequenties niet ontvangen. Misschien dus toch een goede reden een oud toestel te vervangen. Alle toestellen van de laatste paar jaar kunnen wel overweg met E-GSM.

Voor Amerikaanse roamers met een dualband GSM 1900/900 toestel wordt het wel grappig: een toestel zoals de Ericsson T28World kan wel met E-GSM 900 overweg, maar niet met GSM 1800. Dan heb je dus af en toe opeens dekking in Nederland via T-Mobile...zal hem weer eens uit de doos halen om te kijken of ik die frequenties al kan vinden

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.