PvdA stelt kamervragen over overname Orange

''We hebben gevraagd: A: dat die overname van T-Mobile door Orange is goedgekeurd door Brussel...''

Volgens mij is het toch echt de overname van Orange door T-Mobile..

› reageer

De PvdA heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld naar aanleiding van de overname van Orange Nederland door T-Mobile.

De Partij van de Arbeid wil van de minister van Economische Zaken vooral weten welke gevolgen de overname heeft voor de Nederlandse markt voor mobiele telefonie. Na de overname blijven er drie grote aanbieders over (KPN, Vodafone en het nieuwe T-Mobile). De partij vreest dat door de verminderde concurrentie, de consument de komende jaren duurder uit zal zijn.

De Tweede-Kamerleden Ferd Crone en Martijn van Dam vragen de minister ook waarom wel de Europese Commissie en niet de Nederlandse Mededingingsautoriteit een oordeel geeft over deze overname.

De overname van Orange Nederland werd op 28 september officieel aangekondigd nadat beide partijen met de overname hadden ingestemd. Het Duitse telecombedrijf betaalt 1,33 miljard euro voor de overname die nog dit jaar afgerond moet worden.
Bron: Webwereld

› reageer

Zoals ik in een ander draadje las, is het misschien maar goed dat ze er even een microscoop over gooien.

› reageer

Misschien kan de overheid de niet gebruikte UMTS licenties terugclaimen en deze opnieuw uitgeven zodat er een 4e operator toe kan treden tot de markt. Mogelijkheid 2 is Wimax en Wimax telefonie aanbieders binnen te halen in Nederland en vlot een net uit rollen als mobiele concurrent. In het verleden was al bewezen dat 3 aanbieders te weinig was om het KPN/Vodafone monopolie voldoende onder druk te zetten: dus de situatie KPN/Vodafone/Telfort zoals die in de 80-er jaren toen een 3e operator toegelaten werd omdat KPN en Vodafone niet concurreerden. De komst van Telfort veranderde niets ook niet toen Telfort in 1 klap landelijke dekking kreeg via eigen + het Vodafone netwerk.

Nu zit Telfort bij KPN en is dus weg, Orange bij T-Mobile en houden we de 3 operators over die al eerder aangegeven hebben dat ze niet willen concurreren en streven naar hogere prijzen. Dat belooft dus niet veel goeds. Als ze te duur worden geeft dit grandioze nieuwe kansen voor een nieuw 4e mobiel net. Dus als overheid moet je zorgen dat deze dreiging zo groot mogelijk is door in iedergeval frequenties te verzamelen voor het lanceren van een nieuwe concurrent.

› reageer

Ik denk dat er op dit moment wel iets meer MVNO´s zijn dan een paar jaar geleden.

› reageer

....en van wie denk je dat die afhankelijk zijn voor hun prijzen? Als zij opeens hun minuten duurder moeten gaan inkopen, dan moeten ze noodgedwongen de prijzen ook wel gaan verhogen aangezien ze ook nu al met een kleinere marge genoegen nemen dan de operators zelf.

› reageer

ben het met koen eens

Denk ook dat er snel een 4e onafhankelijke partij een umts netwerk zou moeten opzetten. Dat zal hoe dan ook de concurrentie bevorderen.

› reageer

Uh... die vrije markt is kennelijk niet zo vrij meer. Zolang ze geen kartel vormen is er niets aan de hand. Lowcall is nu goedkoop via Telfort en nu dus KPN; vraag me inderdaad af of dat soort labels duurdere prijzen moeten slikken...

› reageer

De oprichter van Telecomlog was door radio Kassa uitgenodigd om daar antwoord op te geven.

› reageer

''We hebben gevraagd: A: dat die overname van T-Mobile door Orange is goedgekeurd door Brussel...''

Volgens mij is het toch echt de overname van Orange door T-Mobile..

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.