'Google Phone is mobiel besturingssysteem'

Ik las het al ergens anders. Ergens vind ik het jammer, omdat niet veel telefoons een OS van de gebruiker toestaan...

› reageer

De langverwachte Google Phone of GPhone wordt een besturingssysteem voor de mobiel gebaseerd op Linux.

Géén mobiele telefoon dus, maar een Google besturingssysteem voor de mobiel, om te concurreren met Windows Mobile en Symbian. Tot die conclusie komt de New York Times op basis van 'welingelichte bronnen'.

In het artikel, dat vooral draait over het bedrijfsmodel van 'gratis met reclame' waarmee Google de mobiele sector wil gaan veroveren, beweren anonieme deskundigen dat het onwaarschijnlijk is dat Mountain View met een eigen mobiel komt.

De kern van Google's mobiele ambities liggen echter in de ontwikkeling van een eigen besturingssysteem voor mobiele telefoons. Dit besturingssysteem, gebouwd op Linux, zou een krachtige concurrent kunnen worden voor Symbian en vooral aartsrivaal Windows Mobile van Microsoft.

Fabrikanten van mobiele telefoons betalen nu handen vol met geld aan licenties. Google zou daarentegen het 'Google Mobile OS' gratis ter beschikking stellen om daarmee de bestaande machtspositie van Symbian en Windows Mobile drastisch te ondermijnen.

Daarnaast zou Mountain View met handige en bliksemsnel functionerende applicaties én het inmiddels bekende 'gratis bellen met reclame' model ook onder de duiven van de mobiele operators willen schieten.

Geen fysieke Google Phone dus waarover al jaren wordt gespeculeerd, maar in potentie wel Google op álle mobiele telefoons. Uiteraard houden ze in het Googleplex de lippen nog stijf op elkaar. Maar ook Google-watcher Garrett Rogers komt ook tot dezelfde conclusie als de New York Times: De GPhone is een mobiel besturingssysteem.

Dinsdag 9 oktober 2007, 10:20 - Door Andreas Udo de Haes
Bron: Webwereld

› reageer

Ik las het al ergens anders. Ergens vind ik het jammer, omdat niet veel telefoons een OS van de gebruiker toestaan...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.