Mobieltje duurder door nieuwe wet

@RemcoLeiden...als je mij er dan eentje cadeau doet...

Link: www.cellpex.com

› reageer

Mobieltje duurder door nieuwe wet

door Adriaan Janszen

DEN HAAG - Mobiele telefoons worden binnenkort flink duurder als in de Tweede Kamer een meerderheid wordt gevonden voor een nieuwe wet om de consument te beschermen.

Nu wordt er door de grote telecombedrijven nog een forse subsidie verstrekt op een mobieltje als een klant een tweejarig abonnement bij ze afsluit. Dat leidt ertoe dat de klant zijn mobieltje ter waarde van een paar honderd euro voor een schijntje, of gratis, in handen krijgt. Aan die luxe dreigt door de nieuwe wet een einde te komen, waarschuwen de telecombedrijven. Aanbieders verdienen nu het toestel terug door een tweejarig contract af te sluiten, waarin de klant zoveel belt dat het mobieltje zo is terug verdiend. Ter bescherming van de consument ligt er nu een wetsvoorstel op tafel om stilzwijgende verlengingen van contracten tegen te gaan en ook de tweejarige contracten te verbieden.

› reageer

Ik hoorde dit bericht net.... raar plan als dit waar is.

Ik verwacht dat alleen de opzegtermijn van 3 maanden misschien wordt veranderd naar 1 maand. Stilzwijgende verlengingen zoals bij een boekenclub bestonden niet. Een 2 jarig contract is helemaal geen probleem voor de gemiddelde consument.

Veel consumenten hebben tegenwoordig nog wel een oud toestel om op terug te vallen indien hun mobiel sneuvelt tijdens de contractsperiode. Daarnaast hebben veel consumenten (niet wij) geen zin om zich ieder jaar te verdiepen in de telecomjungle. Er zijn op dit moment weer voldoende 1 jarige aanbiedingen verkrijgbaar. Dus voor een 1 jarig contract wil -> er is keuze!

› reageer

Roel, wat is je bron?

Ik zou het ook raar vinden als je geen 2-jarig contract aan zou mogen gaan. Wel vind ik de opzegtermijn van drie maanden te lang. Een opzegtermijn is er om administratieve dingen te regelen en niet zoals nu gebeurd mensen 2 maanden extra abonnementskosten te incasseren. 1 maand zou dus ruim voldoende zijn.

Ook vind ik dat de de verlengingen met een heel jaar zoals gebruikelijk is bij ADSL mogen aanpakken. Prima dat je een jaarcontract afsluit, maar daarna moet je per maand kunnen opzeggen.

› reageer

Bron

› reageer

Het lijkt mij nuttiger dat de politiek nu eens bij wet helder regelt wat wel en niet mag bij het zonder overleg met de klant veranderen van contracten etc. Nu kom je telkens in een juridische molen terecht waarbij alleen de personen met een lange adem in het gelijk worden gesteld door de geschillencommissie of eventueel rechter.

Daarnaast is de 3 maanden termijn voor opzeggen inderdaad bezwarend voor het overstappen. Wie wil er nu een nieuw toestel kopen waar je pas na 3 maanden gebruik van kan maken door simlocks en eeuwig durend nummerbehoud in combinatie met een opzegtermijn van 3 maanden. 1 maand meer niet lijkt redelijk.

Daarnaast mag de politiek beperkingen zoals simlocks die overstappen naar een andere aanbieder voorkomen wel eens aanpakken: wat mij betreft zijn deze voor prepaid nog redelijk OK, maar bij abonnementen zijn deze absoluut not done! De klant heeft al getekend en garandeert bij abonnementen al een minimum inkomstenbron. Gaat een provider jammeren bij te weinig omzet met een duur gratis toestel, dan moeten ze dat maar tegen zichzelf doen. Niemand verplicht providers toestellen gratis weg te geven.

Trouwens: met na de overname van Orange door T-Mobile een nieuw mobiel monopolie van KPN, Vodafone en T-Mobile zal de toestel subsidie over enkele maanden sowieso wel fors gaan dalen. Geef de providers nu svp. geen kans om de wetgever daar de schuld van te gaan geven. Ook zonder subsidie blijft bellen duur. Dat staat wat mij betreft vast als je kijkt naar landen waar subsidie niet gegeven wordt.

› reageer

Waar bemoeien ze zich mee. Contractduur is gewoon een zaak van consument en aanbieder, niet van een betuttelende overheid van een mislukte verzorgingsstaat die het als zijn taak ziet mensen "tegen zichzelf in bescherming te nemen".

› reageer

De overheid bepaalt wat goed voor u is - hoezo een staat die bepaalt wat de 'vrije' markt aanbiedt...

Dat er duidelijkheid moet wezen qua contractduur en opzegtermijn, prima. Niet stilzwijgend verlengen ook. Maar als ik ergens bewust voor teken, dan zit ik er aan vast.

Hypotheken, creditcard, bestellingen bij de Wehkamp, als je een overeenkomst aangaat moet dat niet voor de enkele simpele ziel die het niet snapt, onmogelijk worden gemaakt voor de rest...

› reageer

Toestellen hoeven niet duurder te worden.Wij betalen sowieso de kosten.Reken maar uit: een Abo van 150 belminuten bij VF kost € 22,50.
Een sim only kost € 5,95. Dus: € 16,55 blijven ergens aan de strijkstok hangen. In twee jaar is dit € 397,20.
Dit betaal ik dus voor een toestel dat vervolgens gratis???? is.
Is het toestel duurder, dan moet ik op mijn abonnement de volle mep bijbetalen.
Er is trouwens geen enkele controle op de prijs van een toestel. De firma's die de toestellen maken vragen maar raak.

Duurder????
De toestellen/abonnementen kunnen veel goedkoper worden, ook ondanks het afsluiten van nieuwe kortere contracten.

› reageer

Over prijzen gesproken. Er zijn op internet meerdere sites, waar groothandelaren partijen telefoons van 10 tot wel 5000 stuks aanbieden. Zeer leerzaam om daar eens een kijkje te nemen. Telefoons waar wij rond 300 Euro voor betalen, gaan daar voor 50 Euro over de toonbank. Tel uit je winst. Het mooiste voorbeeld vond ik een week terug de BenqSiemens E61. Prijs (per 500 stuks) 1 Euro per stuk. Tsja....

› reageer

Ik vind het heerlijk om een 2-jarig abonnement aan te gaan. Ik neem altijd sim only's, wat voor mij dus 2 jaar tegen een vast laag tarief bellen betekent! Een telefoon heb ik altijd wel. Op het moment heb ik 8 mobieltjes. Dus ik wil zeker niet meer abokosten betalen voor die "gratis" telefoon.

› reageer

hpahpa ==> Hetzelfde geldt voor aardappels ook: per 5000 (ton) betaal je een fractie! Maar voor die ene euro per stuk denk ik niet dat er winst op zit..... Als je trouwens een linkje geeft, en ze niet gejat zijn, koop ik ze gelijk, die raak ik wel kwijt

› reageer

@RemcoLeiden...als je mij er dan eentje cadeau doet...

Link: www.cellpex.com

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.