KPN[KPN] [fraude]abonnement afgesloten op mijn naam

van je articulatie horen wij hier toch niet veel hoor... Sterkte met je zaak. Klinkt wel allemaal spannend... afluisterapparaatjes enso

› reageer

Hallo,

Ik hoop hier wat tips/hulp te kunnen krijgen over het volgende.

2 jaar geleden is op mijn naam een abonnement afgesloten bij KPN, hierbij is er een contract afgesloten en daarbij zijn ook kopies van mijn legitimatie en bankpas bijgesloten. Deze kopies zijn waarschijnlijk ooit gejat bij een eerdere afsluiting van een contract.

Omdat de rekeningen naar een ander adres gingen, heb ik hier nooit wat van gemerkt. Totdat het incassobureau opeens mij een brief met een openstaande saldo stuurde van ruim 2000 euro.

Ik heb intussentijd een kopie ontvangen van het contract en wat me gelijk opvalt is dat de handtekening in geen enkele opzicht op die van mij lijkt (en op de legitimatie).

Ik ben op dit moment radeloos en heb geen idee wat ik moet doen om aan te kunnen tonen dat ik niet het contract heb afgesloten.

Ik heb al een brief gestuurd naar KPN, maar hierop was de reactie "u heeft het contract afgesloten dus betalen".

kan iemand mij advies geven?

› reageer

Waarschijnlijk overbodige vraag, maar heb je al aangifte gedaan bij de politie? Proces verbaal laten opmaken lijkt me in zo'n geval niet overbodig. Dit is puur fraude en schijnt vaker voor te komen in mobiele telefonieland.

Je hebt dus de kopies ontvangen van de gegevens waarmee contract is afgesloten. Waarschijnlijk bij het afsluiten van een eerder abonnement gekopieérd. Vermeld dan de naam van de shop waar je vermoed dat dit gebeurd is. is het een online aansluiting geweest?

Sterkte in iedergeval.

Kijk hier voor een videoverslag over soortgelijke situaties.

Gevonden op t web:

Vals
Criminelen gebruiken persoons- en bankgegevens om zo een mobiel abonnement af te sluiten. Daarmee kunnen ze op andermans kosten bellen.

Truc
Een crimineel bemachtigt bijvoorbeeld een kopie van een paspoort en het bankrekeningnummer van zijn slachtoffer. Andere gegevens worden gewoon vervalst, zoals bankafschriften en adresgegevens. Met deze valse gegevens wordt via internet een abonnement met gratis mobiele telefoon afgesloten.

Veel maar niet genoeg
Volgens de gsm-providers is het bedrag dat verduisterd wordt, aanzienlijk. Vodafone schat de fraude op ‘miljoenen per maand, voor ons en andere providers’. Toch worden er geen verscherpte controles uitgevoerd, omdat het minder dan 1% van de omzet bedraagt. De kosten zouden dan niet tegen de baten opwegen.

Contracten
Directeur Veiligheid van Vodafone Paul Smits: “Ik denk dat je dan 99,9% van je klanten frustreert.” Als de controles op de nieuwe contracten verscherpt worden, zal dat betekenen dat Vodafone veel contracten niet meer afsluit. Hierdoor zouden klanten niet hun gewenste abonnement niet meer kunnen nemen.

Te druk
De politie is op de hoogte van deze manier van de fraude en is er mee bezig. Maar door drukte van de recherche is het echter geen prioriteit.

bron: rtlnieuws, zie dit artikel

› reageer

bedankt voor je reactie.

ik heb inderdaad al aangifte gedaan bij de politie en heb een kopie naar kpn gestuurd.
De fraude is gepleegd bij thephonehouse en daar heb ik eerder een abonnement afgesloten.

Wat me ook frustreerd is dat KPN een half jaar nodig heeft gehad om op bezwaarschrift te reageren. En dan is de reactie 4 regels lang... Op geen enkele manier zijn ze op mijn bezwaarpunten ingegaan...

› reageer

Hoe komt het incassobureau bij jou terecht als de rekeningen naar
een ander adres zijn verstuurd ??

wat is het adres wat op het contract staat ?
ga daar even langs om het geld te innen, samen met wat
sterke familieleden.

› reageer

Tuurlijk wonen op dat adres de fraudeurs niet...

› reageer

Ik denk dat je je gewoon niet druk moet maken! Jij zegt dat je het contract niet hebt afgesloten, zij zeggen van wel, maar het is niet jouw handtekening! Dat laatste is waar het om gaat, incassobureaus hebben geen dwangmiddelen, daarvoor zullen ze naar de rechter moeten en volgt de deurwaarder. Zodra het voor de rechter komt, hoor je dat, ga je langs, en zeg je dat er niet gereageerd werd op jouw melding dat jij dat contract niet hebt afgesloten. Hierna ben je er van af.

› reageer

@johan20,

Je schrijf dat het abonnement 2 jaar geleden is afgesloten en dat de rekeningen naar een 'vreemd' adres werden gezonden.
Nu is mijn vraag wie heeft de afgelopen 2 jaar nu de rekeningen betaald (cq. van welk rekeningnummer is e.e.a. afgeschreven) want ik kan me niet voorstellen dat KPN het 2 jaar heeft laten oplopen.
Met deze gegevens, de tenaamstelling van het rekeningnummer welk waar tot 'opheden' van is afgeschreven, kom je wellicht wat verder.

Verder wil ik tot slot 'n ieder het volgende aanraden:

Maak zelf altijd de kopieën van de benodigde zaken welk nodig zijn voor het afsluiten van 'n telefoon- (o.i.d.) abonnement en zet middels PhotoShop (óf gewoon met pen) op meerdere plaatsen (maar in ieder geval dwars door de foto van het rijbewijs, paspoort e.d. heen) op het kopie, de naam van de firma welk je waar wat afsluit, de datum en het soort abonnement.
Hiermee maak je het 'oplichters/fraudeurs' het 'n stuk moeilijker om deze kopieën nogmaals te gebruiken.

› reageer

Nu is mijn vraag wie heeft de afgelopen 2 jaar nu de rekeningen betaald (cq. van welk rekeningnummer is e.e.a. afgeschreven) want ik kan me niet voorstellen dat KPN het 2 jaar heeft laten oplopen.
Wanneer je niet betaald blokkeert KPN het nummer en na herinneringen zullen ze op het punt komen om het maand bedrag maal 24 in 1 keer in rekening te brengen.
Samen met incasso-kosten en evt gebruik van het abonnement is €2000 een logisch bedrag.

› reageer

Tegenwoordig moet je in de winkel €0,01 pinnen voordat je een abonnement mag afsluiten. Op deze manier wordt fraude zoveel mogelijk uitgesloten vanwege het feit dat degene die de bankpas heeft, de pincode kent en diens naam overeen moet komen met de voor- en achternaam van de desbetreffende persoon. Daar heb je nu niets aan, maar wellicht kan het in je voordeel te werken door te stellen dat zij nooit om deze € 0,01 pintransactie hebben gevraagd, waardoor zij deze fraude hadden kunnen voorkomen. En blijkbaar heeft de desbetreffende medewerker niet gelet of de handtekening van het bankpas overeenkomt met de handtekening op het contract, wat echter wel noodzakelijk is voor de goedkeuring van het contract.

Ik vind daarom ook dat niet jij, maar de Phone House dit probleem moet oplossen. Omdat de Phone House niet zorgvuldig handelt, heeft een ander persoon jou gegevens in handen gekregen. En al zou een medewerker van de Phone House gefraudeerd hebben, dan nog hoef jij daar niet voor opdraaien. Dus stap met dat contract naar de Phone House en leg het probleem daarneer. Hoe meer bewijslast je hebt, hoe sterker je staat dus neem zoveel mogelijk relevante documentatie mee, zoals legitimatie, fraude contract, aanmaningen etc.

› reageer

OT; Even een taalkundig advies om verwarring te voorkomen. Het probleem zit hem in het feit dat het abonnement is aangesloten, niet in het feit dat het is afgesloten. In dat laatste geval wordt een actief abonnement juist inactief.

› reageer

Zou persoonlijk een brief aan KPN/Phonehouse/deurwaarder sturen met volgende sterke punten:
-waarom niet eerder aan de bel bij jou/op jouw adres getrokken?
-na 2 jaar pas is slechte zorgplicht van KPN-kant?
-waarom niet eerder (preventief) geblokkeerd?
-wijs Phonehouse op slechte controle gegevens en handtekening?
-kan me niet voorstellen dat geen enkele bevestiging van KPN naar jouw adres is gekomen, welkomstbrief ofzo?
-geen bericht gehad van adreswijziging; normaal krijgt oude adres signaal daarvan?

En duidelijk aangeven dat jij niet eerder op de hoogte was dus niets kon ondernemen of signaleren, en de totale schuld dan ook bij PhoneHouse en/of KPN legt.

› reageer

Bedankt voor al jullie reacties!
Het abonnement was volgens KPN na 3 maanden afgesloten, omdat er domweg niet betaald werd. Daarna is het dus een hele tijd stilgeweest, maar het incassobureau heeft toch mijn adres kunnen achterhalen (hoe weet ik niet).
Phonehouse heeft mij laten weten dat in 2005 een kopie van een bankafschrift niet verplicht was en de "1 cent pinnen" regel toen niet bestond.

Moet ik deze zaak gewoon laten voorkomen en mijn zegje doen? Ik ben dan wel bang dat de wanneer ik ongelijk krijg, aslnog het bedrag plus proceskosten moet betalen...

› reageer

Ik zou het zeker laten voorkomen want je hebt toch zelf genoeg om aan te tonen dat jij het niet bent die dat contract is aangegaan en een beetje zonde om zomaar 2000 euro te gaan betalen voor niets.

› reageer

Ik zou het eerst proberen op te lossen met de Phone House. Juridische stappen nemen kan altijd nog wel.

De Phone House heeft de PLICHT om er zeker van te zijn dat degene die het contract aanvraagt, daadwerkelijk de desbetreffende persoon is d.m.v. verschillende verificatiemethoden als legitimatiebewijs, (ondertekende) bankpas, handtekening en nu dus ook €0,01 pintransactie.

Hoewel de €0,01 pintransactie niet in 2005 gold, heeft de Phone House wel degelijk de plicht om er zeker van te zijn dat alleen de persoon die zich legitimeert, het contract afsluit. Wanneer je kunt bewijzen dat dit niet klopt (handtekening legitimatiebewijs en/of bankpas komt niet overeen met de gezette handtekening op het contract), moet de Phone House opdraaien voor de gemaakte kosten.

Mijn inziens moet je naar een Phone House toe gaan en vragen naar de desbetreffende leidinggevende. Leg je verhaal neer bij de leidinggevende en blijf vooral rustig, maar laat je niet afpoeieren met smoesjes als "toen was de €0,01 pintransactie nog niet in gebruik" . Dat doet er helemaal niet toe; de Phone House is onzorgvuldig omgegaan met je gegevens en daarvan ondervind jij nu de gevolgen. Ze hadden in 2005 genoeg andere methodes om te zien of de persoon die het contract afsloot, ook daadwerkelijk de desbetreffende persoon was.

Kom je er samen niet uit, leg het dan voor aan het hoofdkantoor van Phone House. Willen zij ook niet meewerken, neem dan juridische stappen.

› reageer

Als er in een winkel een abonnement wordt afgesloten maken ze daar toch een kopie van het ORIGINEEL of zie ik dat verkeerd?Werkt the phonehouse soms mee aan de fraude?

› reageer

De phonehouse werkt natuurlijk niet mee aan fraude, maar het kan heel goed dat een medewerker een oude kopie heeft gebruikt om een contract af te sluiten..alle telefoonwinkels in nederland loggen in met een eigen code op het kpn aansluit-systeem. probeer er achter te komen of het contract waarbij fraude is gepleegd in dezelfde vestiging van the phonehouse is aangesloten als de vestiging waar jij voor het laatst een contract hebt aangesloten. Als dat zo is zal er idd een (oud) medewerker achterzitten.

overigens heeft het geen zin om naar een winkel te gaan, daar kunnen ze dit probleem niet oplossen. Verkooppunten zijn puur voor de verkoop en niet voor het oplossen van dit soort problemen. Contact opnemen met het hoofdkantoor van the phonehouse lijkt me de beste volgende stap.

› reageer

veel te moeilijk allemaal.

Gewoon vriendelijk en schriftelijk aan kpn mededelen dat het niet jouw abonnement is en dat KPN mag aantonen dat jij het hebt afgesloten. Wijs expliciet elke aansprakelijkheid af en deurwaarders mogen ook niks (zeggen van wel) en die vertel je gewoon dat het een betwiste vordering is en stuur ze weg.

KPN kan er een zaak van maken maar als ze geen bewijs hebben dat jij het ook hebt afgesloten dan houdt het snel op ook al zijn jouw gegevens gebruikt.

› reageer

Dat lijkt me ook

Overigens kan iedereen dit (helaas) gebeuren, opmerkingen dat TS hier wel wat laat achter is gekomen zijn natuurlijk volkomen onterecht en off topic

› reageer

Ik heb iets niet helemaal begrepen. Was The Phone House de winkel waar de TS ooit zelf een abonnement heeft afgesloten en waarvan hij vermoedt, dat het ook de winkel is waar de fraudeur het abonnement heeft afgesloten ?Of is inmiddels al aangetoond, dat het frauduleuze abonnement ook van The Phone House afkomt ?

› reageer

mijn contract is in een andere phone house filiaal afgesloten dan waar de fraude is gepleegd.

Ik zal die meneer van kpn eens persoonlijk opbellen en vragen of hij uberhaupt mijn bezwaarschrift serieus in behandeling heeft genomen. Ik heb het idee dat mijn brief 5 maanden lang op een stapel heeft gelegen bij KPN. Daarna heeft men als schrikreactie snel een brief van 4 regels getypt en opgestuurd...

Verder heb ik het jurdisch loket gevraagd over hun mening. ik wacht maar weer af...

› reageer

Heb je de telefoon met abonnement (je eigen en ook het frauduleuze geval) in een winkel aangeschaft of is dat via web gegaan? Ik ben zelf verantwoordelijk voor de bestellingen via web maar anders kan ik je in contact brengen met de juiste persoon binnen the phone hous om he hierbij te helpen. Als ik het hele verhaal zo lees is er inderdaad zeer onzorgvuldig gehandeld

› reageer

Johan,

Ik heb inmiddels gesproken met diverse personen binnen The Phone House en wij willen je graag helpen/assisteren bij het oplossen van deze zaak. Zou jij ons je contactgegevens willen sturen? Je kunt deze mailen naar guus.vullings@phonehouse.nl

› reageer

ouwe ouwe ouwe ouwe hoor deze ik ben genept door een vriend van me !! hij liet me een handtekening zetten op een paar abonnements sodat zijn nichtjes ook allemaal 1 enso konden krijgen. ik d8 naja laat ik em helpen... klinkt wel vaag maja. en ja hoor ik ben 1 keer niet op me hoede en bam dikke fraude bij me gepleegd. kheb nu geen kk idee wat ik moet doen. ik kan em snitchen maaar er is kans dat hij vrijuit gaat vanwege bewijstekort of geen sprake van geweld want die man had mij gewoon met vlotte praatjes..!!! wat moet ik doen

› reageer

Als je zelf een handtekening hebt gezet onder de contracten geef ik je weinig kans om er onderuit te komen.

Wat bedoel je eigenlijk met '1 enso' en 'snitchen'?

› reageer

Snitchen is verraden (google op straattaal woordenboek).
Ik zou zeggen, hij neemt jou in de maling, pak hem terug en doe aangifte, want een echte 'vriend' zou zoiets nooit bij je doen.

› reageer

Je hebt zelf de handtekening gezet, vrijwillig ook nog. Dat je niet beter nagedacht hebt, heb je volledig aan jezelf te danken. Duur lesje voor je.

› reageer

Wat je moet doen: leer Nederlands en lees voortaan je contracten voor je tekent ;-)

› reageer

Op welke naam staat het contract? Op je eigen naam of op je "vriend" zijn naam, want echt normaal Nederlands en het goed uitleggen word ik niet wijs uit.

› reageer

Wat je moet doen:

1- jezelf voor je kop slaan
2- contact met provider opnemen en de boel blokkeren zodat er niet meer gebeld kan worden

› reageer

Ik vind dit een vreemd verhaal (kan me bijna niet voor stellen dat iemand zo dom is) omdat hij toch ook je bankrekeningnummer nodig heeft en een kopie van je bankpas cq rekeningafschrift. Dit is omdat de provider zeker wil weten dat dit het bankrekeningnummer is van de aanvrager omdat ze van die rekening gaan afschrijven. Als jij hem dit behalve je handtekening ook hebt gegeven ja sorry maar dan heb je er bijna om gevraagd want je kan toch wel bedenken waarom hij een kopie van je bankpas nodig heeft....?

Je kan bij de betreffende telecomprovider proberen het nummer te laten blokkeren door bijvoorbeeld te zeggen dat je de simkaarten bent verloren. Daarmee zit je nog steeds aan de contracten vast en je zal moeten blijven betalen maar dan hebben die nichtjes er ook niets meer aan, en kunnen ook niet nog eens dik boven je beltegoed gaan bellen. De provider zal nieuwe simkaarten opsturen naar ik neem aan jou adres omdat alles toch op jouw naam en adres staat? Op die manier kan je ze eventueel zelf nog gebruiken of ze in de kast leggen tot einde contract. Oh ja en nog een tip zoek andere vrienden!

› reageer

wat heeft dit eigenlijk met fraude via telecom te maken? Dit is gewoon fraude tussen 2 personen waarbij de telco abo's qua gegevens gewoon kloppen maar alleen de afspraken tussen de 2 privé personen niet.

› reageer

lijkt inderdaad een beetje off topic, als ik het goed begrijp gaat het om nogal wat abonnementjes. waarschijnlijk gaat het de "nichtjes" niet zozeer om het abo, maar om het gratis toestel. dat zal gewoon op het adres komen dat is opgegeven, dus ofwel pakketjes weigeren, of aannemen en doorverkopen maar. simmetjes laten blokkeren en andere vrienden zoeken. als het een goede aanbieding was (gevonden op TV?) kost het je dan per saldo niet al te veel.

› reageer

Jaahaaa kweet dom dom dom sorry dat ik een mens vertrouw. mijn schuld ik weet het. kmoet met de politie samenwerken afluisterapparaatje derbij enso ik laat jullie wel weten hoe het afloopt. deze dure lesje gaat hij mooi betalen. ik heb gelijk een ander kijk op de wereld gekregen. en sorry voor me straattaal van te voren maar voor iemand uit de achterstandswijk is het lastig te articuleren. vooral als die pisnijdig is en raad soekt in 2 secondes. sorry koen xP

› reageer

van je articulatie horen wij hier toch niet veel hoor... Sterkte met je zaak. Klinkt wel allemaal spannend... afluisterapparaatjes enso

› reageer

nicobart schreef:

Hoe komt het incassobureau bij jou terecht als de rekeningen naar
een ander adres zijn verstuurd ??

wat is het adres wat op het contract staat ?
ga daar even langs om het geld te innen, samen met wat
sterke familieleden.

Jij bent een lekkere meid! Even mensen in elkaar gaan rossen die toevallig op het adres wonen dat op het contract staat.

Ik woon op zo'n adres. En waar jij dan last hebt van één contractje, kan ik je uit ervaring garanderen dat deze mensen al maanden of jaren in de zooi van contracten bij alle telefoon providers zitten.
Zij kunnen geen aangifte doen, want een vals adres gebruiken is niet strafbaar. En hebben dus mazzel nodig dat een agent of gemeente ambtenaar zo welwillend is om een verklaring op te stellen waarin staat dat de persoon niet op jouw adres woont.
Niet dat de telefoonproviders en hun incassobureaus zich daar ook maar iets van aantrekken overigens.

Een incassobureau heeft geen mogelijkheden om je adres te achterhalen, maar die dragen het uiteindelijk weer over aan de gerechtsdeurwaarder. Die achterhaalt via het GBA (via het BSN op het identiteitsbewijs) je echte adres en geeft je nog de kans te betalen voor ze naar de rechtbank gaan.

Als je ziet dat dit al 2 jaar duurt, dan weet je hoe lang de mensen die jij in elkaar wilt slaan al maandelijks in het gezeik zitten. En zeer waarschijnlijk over meerdere contracten.
Als jij mij zou bezoeken om één zo'n briefje en me iets aandoet, dan kun je het van mij terug verwachten vermenigvuldigd met het aantal brieven dat ik heb ontvangen.

› reageer

3210 schreef:
@johan20,

Je schrijf dat het abonnement 2 jaar geleden is afgesloten en dat de rekeningen naar een 'vreemd' adres werden gezonden.
Met deze gegevens, de tenaamstelling van het rekeningnummer welk waar tot 'opheden' van is afgeschreven, kom je wellicht wat verder.

Verder wil ik tot slot 'n ieder het volgende aanraden:

Maak zelf altijd de kopieën van de benodigde zaken welk nodig zijn voor het afsluiten van 'n telefoon- (o.i.d.) abonnement en zet middels PhotoShop (óf gewoon met pen) op meerdere plaatsen (maar in ieder geval dwars door de foto van het rijbewijs, paspoort e.d. heen) op het kopie, de naam van de firma welk je waar wat afsluit, de datum en het soort abonnement.
Hiermee maak je het 'oplichters/fraudeurs' het 'n stuk moeilijker om deze kopieën nogmaals te gebruiken.

Niemand heeft betaald. Er is een rekening gebruikt (vast en zeker ING, want die lijken gemakkelijk te zijn, is mijn ervaring) waar geen geld op staat. De tenaamstelling vertelt de bank je niet. En zal mogelijk hetzelfde zijn als op het contract. De fraudeur heeft zijn telefoontje binnen, want het contract wordt niet gebruikt. Ik heb verschillende van de nummers in de brieven gebeld. Zo'n drie maand na het afsluiten van het contract ontvangt iemand ineens een brief voor een persoon die niet op zijn adres woont. Die gooit het weg of stuurt het terug, omdat openen schending van het briefgeheim is. Een maandje later nog een herinnering, enz. Dan komen de brieven in vaak discrete enveloppen. Dat zijn de incassobureaus, die blijven nog een tijd doorzeuren totdat het doorgaat naar de gerechtsdeurwaarder die het GBA kan controleren en achterhalen waar de persoon op wiens naam het contract is afgesloten echt woont. En dat is dan de persoon die slordig is geweest met zijn of haar identiteitsbewijs. Ja, die partijen nemen er de tijd voor, maar steken er ook weer weinig tijd in. En zo kan er veel tijd overheen gaan.
Ik weet dit omdat ik veel van dit soort post heb mogen ontvangen.

En nu ik een tijdje geleden gelezen heb dat incassobureaus nu mensen via telefoon en internet gaan stalken, verwacht ik dat het allemaal nog leuker kan gaan worden.

Behalve overheden, notarissen, zorgverleners en banken mag niemand een kopie van je ID vragen. Geef je er toch een, maar dan alle nummers onleesbaar. En gebruik liever een rijbewijs dan een paspoort voor identificatie. Want vaak noteren ze toch je ID-nummer (zelfs bij het afhalen van een postpakketje), en in het paspoortnummer zit weer je BSN nummer verwerkt.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.