KPN Vast: tariefswijziging maart 2008

er staat geen starttarief vermeld voor BelVrij.
Inmiddels wel: "De starttarieven en de gesprekstarieven internationaal voor BelVrij blijven ongewijzigd." Dus blijft € 0,05 per gesprek.

er staat geen gesprekstarief vermeld voor BelBasis voor bellen van vast naar mobiel.
"Niet vermelde tarieven worden per 1 maart 2008 niet gewijzigd." Dus nog steeds zoals hier vermeld.

BelBasis starttarief voor bellen naar buitenlandse nummers
Nu € 0,1064 per gesprek, was € 0,1047.

BelBasis starttarief voor bellen naar mobiele nummers
Nu € 0,0532 per gesprek, was € 0,0524.

BelBasis starttarief voor bellen naar andere aanbieders (zoals UPC, Tele2)
Niet vermeld. Onduidelijk of dan het oude tarief wordt aangehouden (€ 0,0432 of € 0,0524, resp. binnen of buiten de regio), of dat het nieuwe tarief voor bellen naar KPN nummers wordt gebruikt (€ 0,0439 resp. € 0,0532). Nou ja, maakt verder weinig uit.

Belangrijkste conclusie: de gesprekstarieven voor BelVrij buiten de gratis perioden worden verhoogd met 45% en 15% voor bellen naar resp. vast en mobiel! Zonder dat daar het afschaffen van het starttarief tegenover staat. Alleen voor het abonnement BelVrij Weekend krijg je een eurootje korting. Forse prijsverhoging, slechte zaak...

› reageer

Dit zat bij de nota van mijn vaste (analoge) KPN aansluiting:
KPN verlaagt uw Belvrij Weekend abonnement per 1 maart 2008 van € 19,- naar € 18,-

Gelijktijdig gaan de belangrijkste gesprekstarieven omhoog van alle Belvrij abonnementen:
Bellen naar mobiel € 0,19 p/min (was € 0,165)
Bellen naar vast € 0,04 p/min (was € 0,0275)

Over het starttarief wordt niet meer gesproken en ook de zin 'Je betaalt per seconde' lijkt verdwenen. Zou afrekenen per minuut worden ingevoerd?

Gesprekstarieven Belvrij (sinds febr 2007)
Gesprekstarieven Belvrij (per maart 2008)

› reageer

er staat wel onder dat de nieuwe starttarieven uiterlijk 1 februari bekend worden gemaakt, neem aan dat die dus blijven bestaan.
voor mensen die toch bij KPN willen blijven, lijkt me de BelVrij avond& weekend abo met actiekorting tot 30 juni 2009 interessant.
http://www.kpn.com/thuisbellen/abonnement-voor-thuis/BelVrij-/Actieaanbod-BelVrij.htm
blijf het vreemd vinden dat bellen naar mobiel weer duurder wordt, het zou toch juist goedkoper worden?
http://www.telefonievergelijker.nl/nieuws_119.htm

› reageer

KPN schrijft: "Als gevolg van de inflatie worden de tarieven per 1 maart 2008 aangepast.", maar een verhoging met 45% en 15% vind ik geen inflatie meer! Die ene euro die je dan per maand minder betaald voor BelVrij Weekend is een doekje voor het bloeden.

Of de starttarieven worden afgeschaft is onduidelijk. Ze schrijven: "De wijzigingen voor de overige start- en gesprekstarieven zullen uiterlijk 1 februari 2008 bekend worden gemaakt." Het lijkt er op dat KPN het water wil testen en als er weinig wordt gepiept door de klanten kunnen ze de starttarieven laten zoals die zijn. Tel uit je winst.

Ook de gesprekstarieven voor BelBasis zijn nog niet bekend. Misschien wordt het weer interesant om terug te gaan van BelVrij naar BelBasis. KPN lijkt een ontmoedigingsbeleid in te voeren voor analoog bellen. Terwijl er voor de klant ook voordelen aan zijn verbonden (de inwoners van de Bommelerwaard kunnen daar over meepraten).

› reageer

Snap niet dat je met aanbieders zoals Versatel, Alice of 't eigen Telfort niet met een alternatieve vaste lijn komt; dus 20Mb internet met vaste lijn voor 34,95 (29,95 alles via Telfort/Alice, of ruim 40-45 bij vaste lijn met los ADSL).

Zal 1601 vast in alle stilte omhooggaan binnenkort, en dan weet ik 't als m'n internetabo'tje in april afloopt...

› reageer

wat is KPN toch een belachelijk bedrijf.

hetzelfde product voor veel geld aanbieden via je eigen merknaam en dan ook via een dochteronderneming voor een fractie daarvan. (bij zo goed als alle producten: vast bellen, ADSL internet, mobiel bellen en mobiele data. Dat doen ze alleen niet bij hun Tv producten, maar ja dat is het lokkertje om mensen van de kabel weg te krijgen, want dat moet je bij de kabel aanschaffen wil je enige andere diensten kopen)

Dit is hoe dan ook niet goed voor de KPN-Klant relatie.
Ofwel KPN geeft haar eigen klanten het gevoel dat ze opgelicht worden doordat kpn ze hoge tarieven laat betalen ofwel kpn dwingt ze moeite te doen om van aanbieder te wisselen (vaak naar een eigen dochter onderneming van KPN) als ze een normaal tarief willen behouden.

Zeer klantonvriendelijk, erg vreemd allemaal.

› reageer

Aan de anderen kant gebeurt dat echt overal. Wasmiddel, soep, hagelslag, verzekering, energie, etc etc ... moderne marketing en blijkbaar werkt het.

› reageer

Ook de BelBudget 10% omhoog, nummerweergave 20% omhoog.. Best grappig inderdaad dat de BelVrij altijd (32,50 per maand) duurder is dan de Alice met 20mb internet erbij (29,90 per maand)..

Enkel het Bommelerwaard voordeel blijft gelden wat eerder aangehaald werd, al moet daarbij gezegd worden dat de mensen met een draadloze telefoon nog niks eraan hadden ten tijde van de stroomstoring, want dan werkt een decttelefoon ook niet..

› reageer

Belbasis en nummerweergave worden ook duurder:
BelBasis gewone telefoonlijn € 18,48
NummerWeergave (bij gewone aansluiting) € 1,19

Samen 19,67 euro en dan heb je nog geen minuut gebeld ...

› reageer

Je moet wel van hele goede wil zijn om nog steeds bij KPN te blijven... met al die alternatieven die er tegenwoordig zijn

› reageer

Het analoge net van KPN heeft ook een groot voordeel en dat is dat er bijna nooit storingen zijn. KPN kan bogen op meer dan 100 jaar ervaring.

Bij VoIP en mobiel bellen ben je afhankelijk van de stroomvoorziening. Als die uitvalt kun je meestal niet bellen. Ook als je Internetverbinding er uit ligt kun je niet bellen. Dat kan aan een probleem bij je provider liggen, maar denk ook nog eens aan die brand in de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) enige tijd geleden.

Maar helaas wordt ondertussen die analoge verbinding zo duur, dat je binnen 2 jaar een aggregaat hebt terugverdiend...

› reageer

Tja iedereen heeft tegenwoordig toch een mobieltje op zak voor als de stroom uitvalt? Lijkt me nou niet het grootste probleem...

› reageer

Tenzij de stroomstoring dusdanig is dat ook de gSM basestations uitvallen

› reageer

Wanneer de stroom voor wat langere tijd uitvalt en je moet (voor je werk o.i.d.) meerdere gesprekken voeren, ben je met je mobiel ook snel uitgebeld, je kunt hem immers niet opladen, alleen een reserve-toestelletje (waarvan de batterij dan niet toevallig leeg moet zijn) kan dan nog helpen

› reageer

tenzij je een auto hebt en een autolader, dan zit je nooit zonder gsm...

› reageer

Och wat zijn we verwend niet?
Nemen we toch 2 conservenblikjes met een touwtje ertussen en een "sherpa" die het blikje naar de ander brengt? (Wel strak trekken!)

Begin nou niet met zaken in de trand van "Als het bokje dood is, wat moet het touwtje dan?" (voor de slimmerikken onder ons: dit is niet het touwtje tussen de blikjes).

› reageer

altijd dat gezeur over als de stroom uitvalt... Als de stroom echt, langere tijd, uitvalt zijn er wel grotere problemen dan niet kunnen bellen (verwarming, eten en drinken bv.)

5M huishoudens houden hun -dure- kpn lijn opdat ze dan nog kunnen bellen zonder stroom terwijl de meeste mensen zonder stroom hun zaklamp niet eens kunnen vinden, geen radio hebben en al helemaal geen reserve batterijen

Hoewel met de komst van radio op gsm's de hoeveelheid batterij-radio's natuurlijk weer behoorlijk toegenomen is, alleen jammer dat de meeste mensen op internet op moeten zoeken wat de rampenzender is

› reageer

Er zijn, naast de grotere betrouwbaarheid ervan, idd nog wel andere redenen om, in ieder geval voorlopig, de KPN vaste lijn nog te behouden, wanneer je bijv. alarm hebt.
Ook hebben (niet alleen oudere) mensen, vaak geen zin in "gedoe", wanneer het internet er weer eens uit ligt, tevens hebben 55-plussers vaak geen mobiel abo, een paar dagen uitsluitend prepaid bellen is dan een duur grapje.

Edit: @ Rob. : Wij weten op elke verdieping blindelings een zaklamp te vinden, op een vaste plek, met werkende batterijen erin, dat krijg je hé, met een echtgenoot, die bij de vrijwillige brandweer is .

› reageer

zijn er juristen in de zaal?? KPN zegt nog steeds dat de tarieven vanwege de inflatie stijgen met tussen de 11 en 45 %. de werkelijke inflatie ligt op 1,6 %, mogen ze dat zomaar opschrijven? kennelijk wel, de politiek zal het wel prima vinden, nog meer BTW inkomsten.

› reageer

@Rob:
Ander voorbeeld. 0900 nummers, steeds populairder bij bedrijven. Gaat in de papieren lopen wanneer je die belt met een mobieltje.

› reageer

"Vroeger" ging men bij de buren bellen.

› reageer

0900-nrs hebben een verstopt "gewoon nummer" als basis.

Laatst een linkje gekregen van een goede vriend van mij.
Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen.

Hier de site waar je alternatieven kunt vinden voor veel 0900 nummers en ook de antwoordnummers van veel bedrijven.

http://www.vraagalex.nl

› reageer

De nieuwe tarieven voor vanaf 1 maart 2008 staan online. Wat opvalt:

- er staat geen starttarief vermeld voor BelVrij.
- er staat geen gesprekstarief vermeld voor BelBasis voor bellen van vast naar mobiel.

Conclusie: geen starttarief voor BelVrij en gratis bellen naar mobiel met BelBasis!

Maar dat laatste zal wel niet...

› reageer

- Starttarieven waren er ook nooit bij BelVrij
- Dat de tarieven vast -> mobiel er niet bij staan lijkt me eerder een teken dat deze tarieven niet gewijzigd worden.

› reageer

Ben bang dat je er naast zit wat betreft dat starttarief:

Gesprekstarieven alle BelVrij abonnementen (t/m 29 feb 2008)

Buiten de gratis perioden
Naar vaste nummers € 0,0275 per minuut
Naar mobiele nummers € 0,165 per minuut
starttarief € 0,05 per gesprek

› reageer

bellen naar mobiel kpn/telfort met belbasis wordt 15 cent, met belvrij 19 cent.

› reageer

Er staat niet bij wat de starttarieven worden voor BelBasis voor bellen naar:

- buitenlandse nummers
- mobiele nummers (er staat alleen: "Je betaalt het voordelige KPN starttarief".
- andere aanbieders

Wat een broddelwerk, die website.

› reageer


Ben bang dat je er naast zit wat betreft dat starttarief


Sorry, praten/typen langs elkaar heen. Ik dacht dat je doelde op een starttarief BINNEN de gratis belperiodes, maar je bedoelt ERBUITEN.

› reageer

er staat geen starttarief vermeld voor BelVrij.
Inmiddels wel: "De starttarieven en de gesprekstarieven internationaal voor BelVrij blijven ongewijzigd." Dus blijft € 0,05 per gesprek.

er staat geen gesprekstarief vermeld voor BelBasis voor bellen van vast naar mobiel.
"Niet vermelde tarieven worden per 1 maart 2008 niet gewijzigd." Dus nog steeds zoals hier vermeld.

BelBasis starttarief voor bellen naar buitenlandse nummers
Nu € 0,1064 per gesprek, was € 0,1047.

BelBasis starttarief voor bellen naar mobiele nummers
Nu € 0,0532 per gesprek, was € 0,0524.

BelBasis starttarief voor bellen naar andere aanbieders (zoals UPC, Tele2)
Niet vermeld. Onduidelijk of dan het oude tarief wordt aangehouden (€ 0,0432 of € 0,0524, resp. binnen of buiten de regio), of dat het nieuwe tarief voor bellen naar KPN nummers wordt gebruikt (€ 0,0439 resp. € 0,0532). Nou ja, maakt verder weinig uit.

Belangrijkste conclusie: de gesprekstarieven voor BelVrij buiten de gratis perioden worden verhoogd met 45% en 15% voor bellen naar resp. vast en mobiel! Zonder dat daar het afschaffen van het starttarief tegenover staat. Alleen voor het abonnement BelVrij Weekend krijg je een eurootje korting. Forse prijsverhoging, slechte zaak...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.