Stapt Motorola uit de GSM markt?

Hopelijk gaan de toestellen dan extra goedkoop over de toonbank voor Moto liefhebbers.
Heb 2 keer een Moto gehad, C300 en een V360 en vond het beide keren niks. Ik zal er dus ook niet wakker van liggen als ze geen mobieltjes meer produceren. Ik heb mijn heil bij Sony Ericsson gezocht

› reageer

'Motorola stapt uit de GSM markt'

30-01-2008: Het gaat al ruim anderhalf jaar niet goed bij de Amerikaanse toestelfabrikant Motorola. Marktcriticus Richard Windsor van Nomura International verwacht dat Motorola geheel uit de GSM markt stapt.

Door Tim Wijkman - Motorola moet al kwartalen op een rij slechte cijfers publiceren. Motorola verliest meer en meer marktaandeel en heeft eind 2007 haar derde positie op de wereldmarkt af moeten staan aan Samsung, waarmee Motorola qua marktaandeel op de vierde plaats is belandt. Ondanks dat er voor het bedrijf toch nog lichtpuntjes zouden kunnen zijn, voorspelt markt analist Richard Windsor, verbonden aan Nomura International dat Motorola dit jaar wel eens geheel uit de GSM markt kan gaan stappen, zo schrijft Engadget Mobile.

Gek genoeg zouden de problemen bij Motorola volgens Windsor niet liggen in het portfolio aan mobiele telefoons, waar veel mensen momenteel kritiek op hebben. De werkelijke oorzaak voor alle problemen ligt volgens Windsor in de problemen rondom de Motorola software voor mobiele telefoons.

Andere critici hebben in het verleden al meermaals hun ongenoegen uitgesproken over het Motorola telefoon portfolio. Het bedrijf zou te lang blijven hangen in één succesnummer, daar teveel op blijven voortborduren en te weinig innoveren zoals de markt wel doet. Hierdoor zou Motorola een achterstand op hebben gelopen in innovatie en raken concumenten "RAZR-moe".

Windsor voorspelt dat Motorola mogelijk in 2008 haar activiteiten op GSM gebied gaat staken en zich volledig gaat focussen op professionele communicatiemiddelen voor de overheid en het bedrijfsleven. De telefoondivisie zou dan mogelijk in de verkoop gaan aldus Windsor. Of Motorola de noodleidende telefoondivisie ook werkelijk kan verkopen is volgens Windsor een vraag, gezien andere bedrijven ook geen idee zouden hebben hoe ze de problemen bij Motorola moeten keren.

Wellicht dat de eerste tekenen van de voorspelling van Windsor al zichtbaar zijn. Motorola is wel aanwezig op het Mobile World Congress in februari, maar heeft vooralsnog geen persconferentie aangekondigd voor een toestel launch. Het Mobile World Congress zou daarmee wel eens een goede graadmeter kunnen gaan worden of Motorola het 't komende jaar al dan niet gaat redden en of de voorspelling van Windsor bewaarheid wordt.

Bron: GSMhelpdesk

› reageer

Nokia heeft ook nog eens een belangrijke toeleverancier van Motorola overgenomen, dus ze zitten duidelijk in de hoek waar de klappen vallen. Nokia neemt Trolltech over

› reageer

Hopelijk gaan de toestellen dan extra goedkoop over de toonbank voor Moto liefhebbers.
Heb 2 keer een Moto gehad, C300 en een V360 en vond het beide keren niks. Ik zal er dus ook niet wakker van liggen als ze geen mobieltjes meer produceren. Ik heb mijn heil bij Sony Ericsson gezocht

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.