Webshop beginnen lastig tegenwoordig?!

lol lekker scherp weer van mij,

Maar ik zie dat ze alleen affiliate partner programma's aanbieden, en geen whitelabel diensten aanbieden?.

Weet iemand mischien nog meer die zulke whitelabel diensten aanbieden?.

› reageer

In een vorige topic "Bedrijf starten" gaven mensen al aan dat het erg lastig is tegenwoordig om in een telecomwereld te starten. Nu ben ik al best lang aan het orienteren en heb al een site (nog niet in de lucht), BTW-nummer en KVK wordt aangevraagd.

Nou vroeg ik me dus af waarom het moeilijk zou zijn, ik bedoel, die providers vinden het wel fijn dat er op meerdere manieren producten worden aangeboden. Ik zie geen enkel verschil tussen de verschillende shops, ja miss wel in prijs en service maar dat is afhankelijk van hen zelf, en een starter kan niet op die gronden niet instappen lijkt mij.

Dus wat ik me afvraag, buiten het feit dat je zelf contact op moet nemen met providers om hun diensten te verkopen, hoe kom je aan de toestellen. Zou je dan de fabrikanten zelf moeten benaderen of regelen de providers dat voor je. Ik heb aardig wat gegoogled maar ben er niet echt wijzer van geworden, of ik kan het simpelweg niet vinden
Ik weet dat er enkele mensen zijn hier die ook van een shop zijn dus hopelijk kunnen zij me hierin helpen.
Mijn dank is groot

› reageer

Toestellen kun je gewoon inkopen bij een groothandel. In telecomland zijn MCC, Dangaard en Copaco de grootste (uit m'n hoofd). Daarnaast heb je nog wat kleinere groothandels zoals Rhodelta en de HON, en bij KPN en T-Mobile kun je ook rechtstreeks toestellen bestellen.

En waarom het moeilijk is in de telecomsector een internetbedrijf te beginnen?

1. Je bent nieuw en dus onbekend, je hebt nog geen (goede) reputatie kunnen opbouwen.

2. De concurrentie is moordend; als nieuweling zul je niet meteen de beste aanbiedingen kunnen maken, dus als je met de markt meewilt, zijn je marges enorm laag en word je deels gedwonnen volumebonussen in je aanbiedingen mee te nemen (als je je volume dan niet haalt, maak je per saldo verlies).

3. Nog een punt m.b.t. concurrentie: het internet is groot, dus het is niet makkelijk de goedkoopste te zijn. Als je niet de goedkoopste bent, is de kans groot dat potentiële klanten verder gaan kijken. Of je moet natuurlijk iets kunnen bieden waarom klanten juist bij jou moeten kopen en niet bij de buurman...

› reageer

super! bedankt voor de snelle reactie!

Mijn doel is voornamelijk om in mijn omgeving (relatief groot) te starten. Momenteel werk ik al enkele jaren in deze branche dus sta al bekend en mensen komen vaak bij mij om even te kijken voor een abo voor ze. Maar nu wil ik er dus wat voor vangen ipv gratis
Zodoende wil ik mond op mond reclame krijgen, want sta in deze omgeving al relatief bekend om goede deals. Weinig mensen speuren daadwerkelijk het internet af voor een goede aanbieding.

Bovendien wil ik dit erbij doen dus ga het niet heel groot aanpakken zoals andere winkels. Orders invoeren kan dagelijks dus ook in de avond. Mails beantwoorden kan a la minute met internet op mobiel dus wat dat betreft zullen mijn kosten relatief laag zijn aangezien ik vanuit kantoor van familie zal werken wat voor mij dus kosteloos is en die korting kan ik dan doorberekenen waarvan de consument kan profiteren.

› reageer

@gsmer: graag gedaan hoor.

Op zich een heel leuk idee om op die manier te starten, weinig kosten is weinig risico.
Houd er alleen wel rekening mee dat als je geen groot volume hebt, je het probleem hebt dat bij wijze van spreke iedere belcompany, phonehouse of t for telecom goedkoper is...dat is misschien wel wat deprimerend (vooral omdat bij deze ketens met een vrij lage winstmarge wordt gecalculeerd, ze moeten het puur van aantallen hebben).

Maar goed, op TelecomVergelijker zitten over het algemeen de extreem prijsbewuste Telecommers, ik kan me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die graag iets meer betalen en daarvoor 'service om de hoek' willen hebben.

› reageer

@gsmer

Je huidige klantenkring moet wel erg groot zijn om er wat winst uit te kunnen behalen (ze komen tenslotte maar 1x of 2x per 2 jaar bij je langs om hun abo te verlengen). Inkopen via de reguliere distributeurs kost je teveel als je je op prijs wilt onderscheiden.

Je zult dus voor Eurospec toestellen moeten gaan (diverse aanbieders) en je aanmelden bij een inkooporganisatie voor abonnementen (bijv. Optie 1 of Telecombinatie) omdat de providers niet meer zitten te wachten op dealers. Het allerbeste is echter wellicht om een specifieke doelgroep voor jezelf te bepalen en je daar op te richten. Prijs is dan niet meer het allerbelangrijkste, want anders "win" je het nooit. En zoek wellicht samenwerking.

Dus "be creative to win the market".

Succes in ieder geval.

› reageer

bedankt voor alle tips en motiverende reacties!

@Reismiepje:

Dat is ook mijn strategie. Ik heb 1 bepaalde doelgroep in gedachte waar ik me op ga richten. Deze doelgroep is ook waar ik zelf momenteel heel erg veel door benaderd word. Vandaag bijv. nog 5 nieuwe abonnementen, of ik die even wilde regelen. Van de week paar mensen voor een verlenging langsgekomen. Het is echt 1 speciek groep en alles wat erbij komt is uiteraard mooi meegenomen

Wat ik me ook afvraag, is het nou zo dat bijv. T-mobile zegt van. Ok je mag dealer worden maar je moet wel X aantal verkopen op jaarbasis. Is er een target of is het gewoon per verkocht abonnement krijg je een "vergoeding"?

› reageer

@gsmer

In principe krijg je per verkocht of verlengd abonnement een vergoeding (achteraf). Als je specifieke afspraken maakt kun je wellicht voor een bepaald aantal verkochte abonnementen in een bepaalde periode een extra bonus krijgen. Starten via een provider lijkt me lastig. Als je via een inkoopcombinatie begint en je verkoopt veel dan weten de providers je na verloop van tijd vanzelf te vinden. Dat is het meest lucratief natuurlijk omdat je abo vergoeding zal stijgen, maar dan krijg je waarschijnlijk ook wel een "target" opgelegd.

Aangezien je je abonnement vergoedingen achteraf ontvangt zul je ook nog na moeten denken over voorfinanciering (je moet tenslotte een gratis toestel aan je klanten geven en deze vooraf betalen). Bij bepaalde toestelleveranciers kun je op krediet kopen als je een goed marketingplan overlegd of via hun abonnementen afnemen waarbij je de vergoeding kunt verrekenen met aanschaf van toestellen.

Maar denk er niet te makkelijk over de concurrentie is groot.

› reageer

@gsmer: T-Mobile is dealers aan het afstoten, zodra er minder dan 300 aansluitingen per jaar worden gedaan word je eruit geknikkerd.
En ik neem aan dat ze je ook alleen willen als je aannemelijk wilt maken dat je meer dan 300 doet.

Telecombinatie of Optie1 is dan een mogelijkheid, maar ook hier ben je niet interessant als je geen aantallen draait.

› reageer

via Telecombinatie verwacht ik dat je zeker 100 abo's per maand moet afzetten. En eens met Übervau, je moet het natuurlijk ook aannemelijk en waar kunnen maken. Optie 1 is denk ik wat makkelijker qua aantallen.

Maar als je er vandaag 5 verkoopt en je houdt dat dagsaldo een tijdje vol, dan gaat het je gewoon lukken...

› reageer

Het aansluiten op zich zal het probleem niet zijn, veel aanbieders kun je ook wel via MCC aansluiten, maar goed, dan is de vergoeding gewoon minder.
Het enige wat niet kan is T-Mobile, die doen alleen rechtstreeks en niets via de distributiekanalen.

› reageer

Spannende tijden gaan komen.... Maar ga er maar vanuit dat je bij MCC moet gaan beginnen met aansluiten. Na een dik jaar kun je Telecombinatie of Optie 1/Searchdog laten zien hoeveel je er op jaarbasis doet. Rechtstreeks bij providers aansluiten kun je helemaal vergeten zonder bekendheid in Telecomland. Als je goed kijkt naar de grote jongens op Internet, dan zie je dat die allemaal bij Telecombinatie zitten (behalve GSM-web). Dus helemaal niet rechtstreeks. Is ook niet zo belangrijk, als de vergoedingen en acties maar goed zijn....
Maar hou wel rekening met de voorfinanciering van je GSM's, dat loopt aardig in de papieren. Grofweg betekend het als je 100 abo's per maand doet, je ook ongeveer 100 keer 250 euro moet voorfinancieren. Dus gooi er wat simonly's ertussen om deze schade beperkt te houden.
Maar als je vragen hebt, zie al dat er heel veel TV-ers zijn die je willen helpen. Leuk toch?
Succes met je sprong in het diepe mobiele land.

› reageer

allen bedankt voor de hulp.
TV is een erg fijne site en daarom heb ik mijn vraag ook hier gesteld.
Die aantallen zijn idd erg hoog en als ik heel realistisch ben zal dat voor mij onhaalbaar zijn. Vandaag 5 maar elke dag is dat lastig. Met de sim-only's is dat makkelijker te doen want dat verkoop je gewoon sneller.
Ik zal eens goed overwegen hoe het is en eens goed kijken naar MCC en Telecombinatie en al die andere spelers. Even goed plan opstellen en realistisch een prognose maken van de te verwachte afzet.
Allen nogmaals hartelijk bedankt voor de hulp!
Mochten er tips zijn of feedback dan hoor ik dat graag!

› reageer

Zoals reeds eerder vermeld in de topic is het lastig om een dealer te worden van Telecombinatie of Optie 1/Searchdog. Een collega van mij heeft een tijdje via Telecombinatie aangesloten (2 jaar ofzo), maar werd er toch uitgeknikkerd omdat hij ondanks goede aantallen te weinig 'normale aansluitingen' deed en teveel SIM Only's. Dit was voor de providers als voor hun niet interessant en helaas stond het destijds ook in het contract dat ze om wat voor reden dan ook je naar buiten mochten gooien. Optie 1 is ook een mogelijkheid waarbij je ook nog met aantallen zit, maar hier word ook gekeken naar de regio en welke bijdrage jij kan leveren aan Optie 1. Je moet dus ook hier aantallen maken als er al meerdere dealers in jou regio zitten of met een uniek concept komen. Zomaar abonnementen verkopen in een regio waar meerdere Optie 1 dealers zitten zal helaas voor hun niet werken.

Je kan je denk ik beter aanmelden bij een distributeur als MCC zoals reeds eerder vermeld. Die collega van mij sluit tegenwoordig ook aan via MCC en dat werkt prima. Hij kan er leuke aanbiedingen mee maken, alleen zijn zij niet heel goedkoop in de toestellen. Hiervoor kan je beter even doorzoeken op internet bij de leveranciers. Ik heb vernomen dat Dangaard hier wel erg concurrerend in is.

› reageer

Dangaard is al eerder samengegaan met Mobicall en sinds kort vallen ze onder Brightpoint(.nl).
Via hen kun je ook abonnementen afsluiten (geen t-mobile). Toestellen zijn niet goedkoper dan bij MCC. Service is wel heel goed.

› reageer

Ik was provitel nog vergeten trouwens, ook een groothandel die best nog weleens leuke aanbiedingen heeft.

› reageer

@ÜberVau

Provitel verkoopt niet meer aan derden (als ze al nog bestaan). Volgens mij waren zij ook de inkoopcombinatie van The Phone House.

Om het lijstje nog completer te maken kun je ook nog terecht bij Copaco, die vorig jaar Revah heeft ingelijfd.

Maar anders gewoon een bestaande dealer zoeken en hiermee samenwerken. Lift je mee op hun hogere vergoedingen Providers staan hier natuurlijk niet om te springen

› reageer

Copaco had ik al genoemd .

Ik weet wel dat Provitel ook achter TPH zit, maar ik wist niet dat ze helemaal gestopt waren met de levering aan andere dealers.

› reageer

Wie koopt er nou bij MCC?

Ze zijn duurder dan de gemiddelde webshop.
Ik begrijp het niet.

› reageer

@c11: dat is onzin.
MCC is vaak wel een paar euro duurder dan andere groothandels, maar soms moet je als shop kiezen voor de groothandel die het toestel dat je wilt hebben snel kan leveren of op voorraad heeft, en neem je eventuele prijsverschillen voor lief.

› reageer

voorbeeld:

LG KU990 Viewty

Bij MCC: 340 euro ex BTW, Dat is 404,60 euro inc BTW
Bij Gsmtrack: 385,00 inc BTW
Bij 4allclients: 387.07 inc BTW

Ik kan dus beter bij de concurent kopen dan bij MCC.

Waar koopt dan zo'n Gsmtrack?
Zeker niet bij MCC.

› reageer

Nou ja, er zijn natuurlijk altijd:

- eventuele bijzondere acties/uitverkoopacties per toestel
- Eurospec toestellen

Ik kan me echter niet voorstellen dat de verschillen bij ieder toestel zo groot zijn.

› reageer

Zoals reeds eerder gemeld kun je bij MCC of Brightpoint de inkoopprijs van het toestel verrekenen met de bonus van de provider. Het restant is dan je winst.

Als je al beginnende webshop je toestellen moet voorfinancieren en achteraf je bonussen ontvangt dan houdt het snel op, of je moet een leuke reserve op je bankrekening hebben staan .

De gevorderde webshops zoals Typhone en gsmtrack kopen Eurospec toestellen, dus met NL menu, maar vaak zonder NL handleiding. Is goedkoper en leidt tot een betere aanbieding. Er zijn diverse verkooppunten (bijv. in Engeland). Maar ook hier geldt dat je ze wel moet voorfinancieren (of een goed verhaal hebben zodat je kunt bestellen op krediet).

› reageer

Beste allemaal,

ik weet dat dit een oud topic is. Maar toch vond ik het interessant. Ik ben een webshop aan het opzetten in toestellen die (nog) niet verkrijgbaar zijn in Nederland. Dus toestellen die bv eerder uitkomen in Duitsland of Engeland of die helemaal nooit uitkomen in Nederland maar wel verkrijgbaar zijn in de VS (zoals de Sidekick toestellen).

Nu wilde ik misschien ook wat 'normale' toestellen ernaast verkopen. Echter is er niet op te concurreren tegen alle andere winkels. Zeker niet bij het inkopen via MCC Nederland die altijd hoger zit dan de gemiddelde webshop. Nu vroeg ik mij af waar ik deze Eurospec toestellen kon aanschaffen.

Graag hoor ik jullie reacties!

› reageer

@wereld-telefoons;

in Duitsland heb je bijvoorbeeld Eno zitten. Maar vergeet niet dat toestellen die daar eerder uitkomen ook bij andere webshops te verkrijgen zijn. Ze willen allemaal als eerste zijn met een nieuw toestel.

› reageer

Snap ik, maar ik doel alleen op toestellen die erg 'hot' zijn. Zoals 2 jaar geleden de iPhone en afgelopen zomer de HTC Magic. Deze waren geruime tijd in andere landen verkrijgbaar maar niet hier in de webshops.

› reageer

@wereld-telefoons; als je me een mailtje stuurt heb ik nog wel een hele lijst voor je.

› reageer

hoe kan ik een PM of email sturen op dit forum?

› reageer

@wereld: dat kan alleen als jack even zijn emailadres in zijn profiel zet.

› reageer

@ Jackvdzes : klantenservice@wereld-telefoons.nl

› reageer

Goeie naam trouwens, wereldtelefoons!

› reageer

heb je net een mail gestuurd.

› reageer

Top bedankt!

› reageer

Ik heb mij nu eens aangemeld voor de vier distributeurs die je gaf. Bij de derde heb ik al een login ontvangen, maar ook deze is duurder qua prijzen dan typhone of gsmtrack en andere winkels. Dan begin ik me toch af te vragen waar deze winkels hun toestellen vandaan toveren?

› reageer

Het heeft natuurlijk ook te maken in de hoeveelheid jij ze afneemt bij die leveranciers. Wanneer je ze per 50 of 100 gaat afnemen gaat de prijs natuurlijk ook omlaag.

Verder is het zo dat veel webshops nauwelijks marge draaien op losse toestellen maar het moeten hebben van de abonnementen.

› reageer

Misschien wat offtopic, maar toch;

Iets zegt in mij dat typhone vreselijk veel te maken heeft met T-mobile.

Reden waarom, heel simpel:

Ik was op zoek naar een leuke Flex aanbieding, maar gsmtopdeal kon dat niet meer onder de nieuwe voorwaarden leveren, T-mobile zelf had ook geen leuke aanbieding. De medewerkster ging via de telefoon met mij naar de website van typhone om daar te kijken of er leuke aanbiedingen tussen zaten. Toen vertelde ze dat ze op een bepaald moment niet verder kon omdat het in het internetsysteem van T-Mobile deze site grotendeels geblokkeerd was.

Misschien heb ik het mis, maar het geeft wel iets te denken.

› reageer

Beste allemaal,

ik ben eens gaan kijken naar de prijzen bij de distributeurs van het mailtje. Bij al deze distributeurs zijn de prijzen nog steeds uitzondelijk hoog. Bv de n900 als goedkoopste incl btw 615 euro en op de pricewatch heb ik deze gezien voor 535 euro in de winkel. Als ik er 100 zou kopen zou dit waarschijnlijk niet 80 euro per toestel schelen.

Waar halen de zaken dan hun toestellen vandaan?

› reageer

Hoe langer je klant bent en hoe meer je besteld (hoe beter je dus als klant bent) hoe voordeliger alles wordt, je komt dan in andere staffels terecht. Grote webshops kopen echt flink wat in en kan daardoor ook zeer strakke prijzen krijgen van de leveranciers.

Maar vergis je niet dat verkoop op een los toestel erg weinig marge zit...

Die N900 zit daardoor nog erg hoog inkoop, terwijl ik dat toestel toch echt een stuk lager kan inkopen.

› reageer

@casper
Typhone is onderdeel van Fortis Intertrust,
niet van t-mobile volgens de kvk

› reageer

Typhone is onderdeel van The Phone House en heeft verder niets met T-Mobile van doen. Overigens bestaat er ook nog iets als een whitelabel internet shop beginnen. Er zijn diverse grote partijen die dit aanbieden (waaronder TPH). Het voordeel hiervan is dat je geen (alsmaar duurder wordende) toestellen hoeft voor te financieren. Je zorgt zelf voor je website en je traffic. De bestellingen worden direct in het backend ingeschoten en afgehandeld. Voor iedere succesvolle transactie ontvang je vergoeding. Een goede manier dus om een webshop te beginnen.

› reageer

Bij een white label, ontvang je dan een percentage of verschilt dit per telefoon?

Wat ik wil is mijn winkel wat 'opvullen' dus normale telefoons te verkopen naast de telefoons die niet uit zijn in Nederland.

› reageer

@wicky,

Waarom zit een klantenservice medewerkster van T-Mobile dan met mij op die site aanbiedingen uit te zoeken?

Mogelijk zijn er toch onderlinge afspraken.

Misschien is het eens handig een topic te openen om winkels die bij elkaar horen daar op te plaatsen.

› reageer

@casper
tja is inderdaad verbazend.. kan er niet een intelligent antwoord op geven.

wat betreft zo'n lijst via de kvk kom je een hoop te weten

› reageer

Ach toen ze mij in de T-Mobile winkel niet direct konden helpen stuurden ze mij keurig naar PDA shop. Daarvan is T-Mobile ook geen eigenaar, dus waarom twijvelen aan een behulpzame medewerkster.

Om weer on topic terug te komen: is the Phonehouse van een Fortis tak? Heel apart. Schoenmaker houd je bij je leest zou ik zeggen.

Als je een whitelabel shop start hoe vind je uit welke shops je toelaten als white label dealer? TPH weten we nu, maar er zijn er blijkbaar meer.

› reageer

The Phone House is onderdeel van The Carphone Warehouse, een Engels (beursgenoteerd) bedrijf welke weer deels eigendom is van BestBuy (een Amerikaanse retailer).

› reageer

Typhone is onderdeel van The Phone House en heeft verder niets met T-Mobile van doen. Overigens bestaat er ook nog iets als een whitelabel internet shop beginnen. Er zijn diverse grote partijen die dit aanbieden (waaronder TPH). Het voordeel hiervan is dat je geen (alsmaar duurder wordende) toestellen hoeft voor te financieren. Je zorgt zelf voor je website en je traffic. De bestellingen worden direct in het backend ingeschoten en afgehandeld. Voor iedere succesvolle transactie ontvang je vergoeding. Een goede manier dus om een webshop te beginnen.

Ik heb een beetje gezocht op internet naar TPH, maar ik kan over dit bedrijf bijna niks vinden,
weet iemand hoe je hier meer informatie over kan krijgen?.

Alvast bedankt.

› reageer

TPH is The Phone House...

› reageer

lol lekker scherp weer van mij,

Maar ik zie dat ze alleen affiliate partner programma's aanbieden, en geen whitelabel diensten aanbieden?.

Weet iemand mischien nog meer die zulke whitelabel diensten aanbieden?.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.