Dat is dan wel erg snel gegaan!
› reageerIk had het gerucht gehoord dat Debitel haar winkels ging sluiten. Toevallig staat het vandaag bevestigd op de website van Debitel.
debitel Nederland wijzigt distributiestrategie
Hoofddorp, maandag 3 maart 2008 - debitel Nederland B.V., de grootste mobiele provider in Nederland, zal de distributiestrategie waarbij de verkoop en verlengingen voornamelijk verzorgd zullen worden door preferred business partners, affinity- en white label partners en eigen E-commerce activiteiten, intensiveren in 2008 en 2009. Als gevolg van de nieuwe strategie en de doelstelling om een betere winstgevendheid te realiseren, worden de debitel Shops de komende maanden gesloten.
Eigen webwinkels succesvol
debitel wil de leidende positie als grootste mobiele service provider van Nederland behouden. Deze marktpositie stelt debitel in staat écht grootschalig in te kopen en daarmee uniek voordelige tarieven voor haar klanten te bedingen bij telecom-operators. Het beëindigen van de eigen retailformule is daarbij noodzakelijk. debitel heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in alternatieve distributiekanalen, waarbij particuliere klanten worden geworven via internet, via affiliatieprogramma's en middels 'white label' partnerships. Dat doet debitel met partners die een sterke binding hebben met 'closed-user-groups'. Ook de eigen webwinkels debitel.nl, lowcall.nl en mobiel.nl blijken succesvol.
Toine Klok, Sr. Manager Marketing en Sales van debitel Nederland B.V.: 'Wij zien een groei in de verkoop in de volledig self serviced webshops van debitel zoals www.lowcall.nl, debitel.nl en mobiel.nl. Onze producten lenen zich uitstekend voor online bestellen. Daarnaast is voor de moderne klant online bestellen voor een dienst als mobiel bellen tegen een scherpe prijs niet alleen gewoon, maar ook wat consumenten vandaag de dag verwachten.'
Self service trend
debitel ziet bovendien dat ook bestaande klanten steeds minder naar de klantenservice bellen, omdat veelal hun vragen worden beantwoord via de 'self service' omgeving op het internet. Klanten die de voorkeur hebben voor persoonlijk advies door een telecomadviseur kunnen terecht bij de business partners waar debitel een nauwe samenwerking mee heeft.
Service aan klanten
De klanten van debitel die hun aankoop in de debitel shop hebben gedaan, merken nauwelijks iets van het verdwijnen van de winkels. Zij kunnen voor eventuele vragen over aanvullende diensten, hun toestel of service terecht op www.debitel.nl, bij de klantenservice van debitel of bij een van de aangesloten verkooppunten van debitel.
Over debitel
debitel Nederland B.V., opgericht in 1993, is de grootste onafhankelijke Mobile Virtual Network Operator in Nederland. Klanten bellen met debitel via de netwerken van Vodafone, KPN en Telfort. debitel biedt mobiele telecomdiensten en mobiele internetdiensten voor de consumenten en zakelijke markt. debitel verkoopt haar dienstenpakket via de gespecialiseerde telecomvakhandel, via retailketens, in totaal ruim 1000 verkooppunten en de eigen internet winkels op www.debitel.nl, www.mobiel.nl en www.lowcall.nl. debitel Nederland B.V. is een volle dochter van debitel AG te Stuttgart.
Kijk voor meer informatie op: www.debitel.nl.
Tja, ik kon me al nooit goed voorstellen dat die winkels goed liepen.
Ik vraag me wel af wat er met al het personeel zal gebeuren. Jammer dat ze de winkels niet aan een concurrent hebben verkocht.
Misschien komen er nog leuke uitverkoop-aanbiedingen.
Naah, dat is dus de kwestie.
Ik hoorde weer via via dat de winkelpanden zijn verkocht aan Vodafone. Maar niets concreets verder.
Verbaast me niks, volgens mij heeft Vodafone ook een flink deel van de Debitel-aandelen in handen.
› reageerEen hoop debitel Vodafone klanten zijn de laatste maanden overgezet naar debitel Kpn. Klanten die nog een oude Sim Only minuten bundel hebben mogen zelfs direct opzeggen.
Overigens denk ik dat debitel Nederland veel klanten gaat verliezen door de sluiting.
De shop in shops zullen overigens sluiten op 16 maart.
Dus ook in de It's enzo gaat Debitel weg?
› reageerCorrect!
› reageerÒòòh, wat een sof... (not dus)
› reageerFijn dat je slechtere ervaringen hebt met Debitel, maar ten opzichte van de medewerkers (die allen hun baan kwijt zijn) is het misschien een idee wat tactvoller te reageren.
› reageerJa voor die mensen vind ik 't ook jammer, daarom had ik gehoopt dat de shops zouden zijn overgenomen door een concurrent...Maar goed, ik neem aan dat de It's-mobile shops geen Debitel-medewerkers hebben, maar dat de verkopers en Debitel gewoon bijdeden.
Ik vond dat shop-in-shop concept vanaf het begin nogal vreemd, kan me niet voorstellen dat zoiets werkt.
Ok. Dit is niet correct overigens. In de It's Mobile shops staan alleen maar medewerkers van Debitel. Wel in It's bedrijfskleding, maar in dienst van Debitel.
Edit: het shop-in-shop concept heeft inderdaad nooit goed gewerkt. Werd teveel van verwacht
Hmmz, dat is jammer...
Krijg echt het gevoel dat Debitel op sterven na dood is. Volgens mij lopen de klantaantallen alleen maar terug.
Geen idee.. in de shops is wel een dalende lijn te zien qua bezoekers en aansluitingen. Zeker vergeleken met 3 jaar geleden. In mijn visie vindt er vooral een flinke verschuiving plaats van fysieke shops naar internet. Daarbij mag niet vergeten worden hoeveel terreinwinst T-Mobile heeft geboekt de afgelopen jaren. Voor een bedrijf dat geen T-Mobile verkoopt is het zeer lastig hiertegen te concurreren.
› reageerTja, maar de Debitel-abonnementen zijn ook niet erg aantrekkelijk, worden nauwelijks gepromoot via het dealerkanaal (ik ken ook nauwelijks dealers die enthousiast zijn over Debitel of die nog graag Debitel verkopen, dit was 5 jaar geleden nog heel anders).
Bovendien heeft Debitel een aardig slechte naam gekregen vanwege de vreemde acties van de klantenservice (wilt u uw abonnement wijzigen, we hebben een goede aanbieding voor u...vervolgens werd het abo zonder dat er duidelijk over gesproken was, meteen met 24 maanden verlengd, dat soort acties).
Ik vind dat Debitel zichzelf een Btje de das aan het omdoen is.
Ik verwacht dat Debitel binnenkort alle bestaande klanten voor een prikkie verkoopt aan bijvoorbeeld KPN (of Vodafone). Die shops zal de overname-kandidaat niet nodig hebben. Debitel wordt klaar-gestoomd voor verkoop? Ben benieuwd. Ik hoop het trouwens niet, want Debitel houdt de concurrentie scherp.
Over de klantenservice ben ik het helemaal met je eens. Daar ondervinden wij ook dagelijks problemen mee.
Aantrekkelijkheid van de bundels ben ik niet met je eens. Debitel heeft in het verleden altijd hele scherpe aanbiedingen gevoerd, die soms zelfs ver onder de prijzen van concurrenten lagen. Zoals vorig jaar nog met 1-jarige abonnementen met toptoestellen en niet te vergeten de sim-only's. Dat Debitel het niet promoot via televisie o.i.d. is een ander verhaal. Zij hebben nou eenmaal niet zoveel te investeren als een gigant als de BelCompany of TPH.
Debitel in Duitsland etc. is inmiddels toch ook verkocht? Dat terwijl het in Duitsland een hele goede provider met goede service scheen te zijn. Volgens mij is Debitel Duitsland ook een andere organisatie dan Debitel Nederland.
Eigenlijk had ik al veel langer geleden verwacht dat het Debitel klantenaanbod door een provider uit de markt gehaald zou worden. Nu T-Mobile na de overname van Orange opeens groter wordt, verwacht ik toch wel dat KPN of Vodafone gaan proberen de Debitel klanten er bij te pakken.
Debitel Duitsland bestaat nog gewoon, dat is namelijk het moederbedrijf. Debitel denkt weer in de positieve cijfers te komen door de sluiting van de shops, echter denk ik dat er veel klanten weg zullen gaan. Mensen verwachten steeds meer persoonlijke service, vandaar dat er steeds meer Vodafone, T-Mobile, Hi, Telfort en Kpn winkels worden geopend.
› reageerToen men ca. 5 jaar geleden bij de shops begon te stunten met b.v. sim-only Telfort 150m voor (ik meende) E3,95 (per seconde, géén starttik) 1jr; vervolgens vodafone branded abo's 100m/100sms voor E3,95 p mnd én voor E9,95 een nokia 1101 erbij (bij 2 jr) of E1,95 voda branded 50m/50sms met eerste min als starttik, daarnaast nog vodafone 30min (per sec afgerekend)à E0,95 (later, na 1 jr bij velen, waaronder mijn vrouw en ik, omgezet in een ONBEPERKT 30m p mnd gratis) is er steeds meer verloop in personeel gekomen. Dit moet een teken aan de wand zijn geweest. Toen kregen we de sim-only's van b.v. E2,95 KPN-E15,- op www.mobiel.nl; in de shops hetzelfde voor E3,95; met steeds minder winkelend/kopend publiek in de shops. Debitel begon met zichzelf te concureren "shop-internet". M.i. werden de bakens toen al verzet naar t internet. Steeds vaker zag je verloop van personeel; zelfs steeds meer onvervulde functies als filiaalmanager/"top"verkoper; zelfs naast de sim-only aanbiedingen op de shop-ramen aangeplakt! Dit kon niet goed gaan heb ik toen gedacht. Wel, tot op heden, geprofiteerd van de lage prijzen!
De overname van Orange door T-Mobile, vervolgens de lancering van "opnieuw" Ben door T-Mobile heeft m.i. Debitel, NAAST de door velen slechte ervaringen met de KS tot verleden tijd gemaakt...
Jammer voor de mooie sim-only's... Mijn verwachting is dat zonder een goede reclame-campagne, Debitel t ook op t internet niet zal gaan redden.
Sorry, dubbele posting.
› reageerZoveel maakt de sluiting van de shops toch ook niet uit? Ja, het is erg jammer voor de verkopers daar, maar de business van debitel verandert niet.
De debitel abonnementen zijn nog gewoon via internet en allerlei dealers te krijgen, die ook de andere grote jongens verkopen. Die mensen kunnen net zo goed advies geven als in de Debitel-shops gedaan kan worden. Aan het netwerk, de abonnementen, de service e.d. veranderd helemaal niets.
Bedenk ook dat het internet een veel grotere rol is gaan spelen in de afgelopen jaren en het wellicht veel minder druk is geworden in hun fysieke winkels. Het is voor bedrijven in het algemeen wellicht een stuk goedkoper is om deze 'fysieke winkels' te sluiten en via internet, telefoon en de post de zaken te regelen. Dat doet debitel dus ook en ze gooien hier absoluut niet de handdoek mee in de ring.
Ik denk trouwens ook dat qua sim-only's de gehele (mobiele) telecom-industrie in prijs omhoog gegaan is. 11 maanden terug heb ik ook nog een debitel sim-only voor een prikkie afgesloten, maar een paar maanden erna was hetzelfde abonnement ineens een stuk duurder. Telfort heeft hetzelfde voor hun sim-only's gedaan, al gaan ze nu weer iets lager met hun prijs. Vodafone is ook duurder geworden, al hebben ze nu dat scherp wat niet zo scherp is.
Telecompaper heeft ook een opiniestukje aan de sluiting gewijd: "debitel Nederland klaar voor verkoop" De kop is misschien een beetje te stellig, maar ik kan me wel vinden in de analyse.
De Debitel sluitings stunts gaan in per vandaag 17-03-2008:
*veel acc. 2 voor 1
*abo 9 euro verlaagd in prijs ! (kpn 25 voor 15,95)
*tst icm abo 0 of 50 of 100 euro
*los pijzen zeer scherp
en toch is en blijft het triest voor de mensen die er werken !
Let op: De shops sluiten uiterlijk 30 april!
› reageerHier in Breda op 25 april een lege kale winkel over... al dicht dus..
nouja was er 2 keer geweest uiteindelijk... maarja was steeds als enige in de winkel, ook op zaterdagmiddag.. toch goed voor te stellen dat het niet echt rendabel was om die open te houden..
Dat is dan wel erg snel gegaan!
› reageer