Nummerbehoud na afloop nog 1 maand mogelijk

Preston82, Om nou te zeggen dat het zinloos is... Voor sommige mensen is hun nummer heel belangrijk. Gaat het mis en heb je zitten suffen dan kun je nog mooi je nummer terugkrijgen binnen een maand.

Windstorm, Je nummer moet ook actief zijn om nummerbehoud te kunnen doen. Die regel van de opta houdt simpelweg in dat je oude provider je telefoonnummer minimaal 1 maand vasthoudt. Daarna mogen ze het nummer teruggeven aan de provider die eigenaar is van dat nummer (Nummerreeksen). Als je na 1 maand nog je nummer terug wil hebben dan is de kans groot dat het te laat is.

Wil je nummerbehoud binnen 1 maand na stopzetten van je abo dan moet je je nummer eerst heractiveren (dit kost wel geld). Daarna kan je nummerbehoud aanvragen.

› reageer

Nummerportabiliteit beter geregeld voor de consument dankzij OPTA

Per 1 maart gaat OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, telefoonbedrijven aan nieuwe regels houden die de telecomwaakhond heeft opgesteld om nummerportabiliteit beter te regelen. Nummerportabiliteit betekent dat de consument het recht heeft om zijn telefoonnummer mee te nemen bij het afsluiten van een nieuw telefoonabonnement. De consument heeft dit recht tot op de laatste dag van het contract met de oude aanbieder. Dankzij nummerportabiliteit kunnen consumenten van aanbieder wisselen, zonder dat ze hun persoonlijke telefoonnummer kwijt zijn. Hierdoor wordt een potentiële overstapdrempel weggenomen.

Consumenten moeten het verzoek tot nummerportabiliteit bij hun nieuwe aanbieder indienen bij het afsluiten van het nieuwe contract. Aangezien de verwerking van een verzoek tot nummerbehoud tien werkdagen in beslag kan nemen, kon voorheen de situatie ontstaan dat pas na afloop van dit contract het verzoek tot nummerportabiliteit bij de oude aanbieder bekend werd. Als dit telefoonnummer al een keer eerder geporteerd was, bestond het risico dat deze oude aanbieder dit nummer inmiddels al had teruggestuurd naar de allereerste aanbieder. Hierdoor kon de consument dit nummer alsnog niet behouden. Dankzij de nieuwe regels wordt het nummer tot een maand na afloop van het contract vastgehouden door de oude aanbieder, zodat het nummer alsnog aan de consument kan worden teruggegeven. Overstappen met behoud van telefoonnummer is daardoor nu nog beter geregeld voor de consument.

www.opta.nl persbericht
Datum publicatie website : 03-03-2008

› reageer

Das handig voor alle domme harry's die de week voor de beeindiging contract een nummerporteringsaanvraag indienen

› reageer

Inderdaad, die zijn nu niet dom meer
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel ...

› reageer

Die blijven dom. Het systeem past zich aan aan hun stupiditeit. Subtiel verschil

› reageer

Hoe vaak hebben providers niet geopperd "sorry, aanvraag nummerportering is niet vóór eindedatum binnengekomen"? In ieder geval kunnen zij deze smoes om tegen te werken niet meer genruiken! En dat dankzij de domme Harry's

› reageer

Ik denk dat waarschijnlijk 90% van de contractanten NIET weet hoe het precies werkt met nummerbehoud. Die groep "domme harry's" is erg groot.
Gelukkig voorkomt de OPTA met deze regels vervelende onoplosbare problemen.

› reageer

Inderdaad, ROOB. Je moet ervanuit gaan dat 90 % van de mensen echt niets afweet van telecombedrijven, maar dat hoeft ook niet, want het interesseert ze geen hol, als ze maar kunnen bellen. Dat wij dan toevallig experts zijn die overal netjes rekening meehouden staat daar los van...

› reageer

Dit zou dus ook inhouden dat, wanneer je je contract al heel lang van tevoren hebt opgezegd en kort voor einde contract alsnog besluit dat je je nummer wil behouden, je dit kunt doen zonder het tot op heden gebruikelijke gezeur van "dat is een nieuwe opzegging met een nieuwe opzeggingstermijn à x maanden" door gewoon te wachten met het nummerbehoud tot de dag na einde contract? Waarna men het gegarandeerd alsnog moet doorvoeren, zonder extra abonnementskosten?

› reageer

@yamal;

R-OO-B geeft aan:
Dankzij de nieuwe regels wordt het nummer tot een maand na afloop van het contract vastgehouden door de oude aanbieder, zodat het nummer alsnog aan de consument kan worden teruggegeven. Overstappen met behoud van telefoonnummer is daardoor nu nog beter geregeld voor de consument.

Hier staat t zwart op wit (niet persoonlijk bedoeld, maar er werd in dit topic wel over "domme harry's" gesproken...)

› reageer

heel fijn, er dreigt deze week bij mij wat fout te lopen en dat heeft weinig met domme harry te laat acties te maken

› reageer

Ik heb drie maanden geleden een KPN abo opgezegd met nummerbehoud. Abo loopt op 13 november af.
Nu ben ik bezig met het afsluiten van een nieuw abonnement bij T-mobile. Wat gebeurt er wanneer KPN het verzoek van T-mobile voor portatie pas in de periode -10 dagen tot einde- abonnement ontvangt?
In het verleden zat je dan vast aan een verlenging bij bv KPN van een jaar, omdat je nog geen gebruik hebt gemaakt van nummerportatie.
Hoe zitten de regels nu in elkaar?

› reageer

Ik kan uit ervaring spreken dat dit ook bij mij al een heel aantal keer mis of bijna mis is gegaan, dus deze extra maand is hard nodig en zeker geen overbodige luxe. Helemaal voor de normale consument welke minder/geen inzicht heeft in de werkwijze van providers.

› reageer

Wat gebeurt er wanneer KPN het verzoek van T-mobile voor portatie pas in de periode -10 dagen tot einde- abonnement ontvangt?

Het artikel van de OPTA is hier helaas zeer onduidelijk over. De achterliggende regels en richtlijnen zijn echter wel een stukje duidelijker.

De provider is alleen genoodzaakt het migratieverzoek te honoreren als dit voor het einde van het abonnement binnen komt. Dat mag binnen de laatste 10 dagen zijn. Tenminste, zo vertaal ik de regels:
http://www.opta.nl/download/website+beleidsregels+NP.pdf

In de praktijk kan het echter anders uitvallen...

› reageer

Hierbij advies van ons:

Indien je nummerbehoud wil aanvragen zeg dan niet je contract op bij je huidige provider. Dit gezien een aanvraag nummerbehoud ook direct opzegging inhoud. Indien je op deze manier aanvraagt heb je minste kans dat er iets fout gaat waardoor je je nummer kwijt raakt.

Mocht je toch zelf je contract willen opzeggen, is niet nodig maar toch? Dan minimaal 1 maand voordat contract opgezegd wordt door provider de aanvraag indienen bij de (online) winkel. Hierbij ligt het risico altijd bij u als klant.

Ga er niet vanuit dat nummerbehoud een hele simpele administratieve handeling is die in paar minuten uitgevoerd is. In 60% van de gevallen is een nummerbehoud aanvraag binnen 1 dag door beide providers goedgekeurd, maar er hoeft maar 1 kink in de kabel te komen en dan gaat het fout. Bij veel providers is een bestaande opzegging dan ook al een "kink", want die moet opgezet worden naar nummerbehoud ipv opzegging.

Ook is bij nummerbehoud aanvraag heel erg belangrijk dat de nieuwe aanvraag bij de nieuwe provider dezelfde NAW gegevens heeft als bij de oude provider bekend zijn. Indien dit niet het geval is dit heel duidelijk melden bij de winkel!

En heel belangrijk ga niet teveel uit van de richtlijnen van de OPTA, gezien deze vaak niet haalbaar zijn en geen rekening houden met eventuele fouten zoals hierboven omschreven!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, mochten er vragen zijn dan horen we het graag.

› reageer

wat veel slomer gaat, maar 100% safe manier is: Abo overzetten naar prepaid en vervolgens als ie op prepaid is nummerbehoud aanvragen

› reageer

Wordt het niet eens tijd om te stoppen met het recyclen van nummers?
Maak die nummers 1 of 2 cijfers langer, en de komende 100 jaar kan je unieke nummers gebruiken!

› reageer

Zelf maak ik altijd gebruik van de opzegbriefgenerator, waarbij ik aangeef dat ik op een later moment door mijn nieuwe provider een aanvraag nummerbehoud laat indienen. Ik heb vrij veel abonnementen, maar eigenlijk is et nog nooit (echt) mis gegaan. Het voordeel van zelf opzeggen is dat je hier controle over hebt.

› reageer

@dnrm: In het verleden zat je dan vast aan een verlenging bij bv KPN van een jaar, omdat je nog geen gebruik hebt gemaakt van nummerportatie.
Hoe zitten de regels nu in elkaar?

Bovenstaande heeft nooit gegolden bij KPN. (wel bij concurrent Debitel in het verleden maar is nu nergens meer van toepassing) Ook zaken zoals een dikke 70 piek opzegkosten zoals die bij Vodafone/Libertel vroeger altijd berekend werden als je weg ging zijn gelukkig al jaren geleden uitgebannen.

Nieuwe regeling sinds enkele jaren is bij de meeste providers 3 maanden opzegtermijn. Blijf je 1 maand langer plakken bij je oude provider, dan betaal je niet een heel jaar extra maar slechts 1 maand extra. Kortom: vanaf het moment dat je nieuwe provider nummerbehoud aanvraagt gaat de 3 maanden opzegtermijn in.

@elintje: helaas kan je bij Vodafone wel van prepaid worden omgezet naar abonnement, maar kan niet makkelijk weer naar prepaid terug. Vodafone zelf geeft aan dat je dan een nieuw Vodafone prepaidpakket moet kopen en daar nummerbehoud naar toe aan moet vragen. Nummerbehoud gebeurt alleen als je er zelf actief achteraan gaat en dus niet vanzelf als je gaat zitten afwachten. Nu ben je vermodelijk al erg laat en heb je geen tijd meer te verliezen en met de minuut minder kans dat het nog lukt. Ga dus inderdaad meteen naar de Vodafone winkel en leg het probleem voor. Hopelijk kunnen zij je nummer overzetten naar een nieuwe prepaidkaart.

› reageer

Volgens OPTA (persbericht) dient de provider het 06-nummer 1 maand na beëindiging vast te houden voor nummerportabiliteit. Echter een aantal providers heeft hiertegen geprotesteerd daar zij technisch nog niet gereed waren. OPTA heeft toen een brief doen uitgaan (http://www.opta.nl/asp/publicaties/document.asp?id=2524) waarin providers respijt hebben gekregen tot 2 maart 2009. Tot die tijd dienen providers mee te werken aan een passende oplossing met inachtneming van de rechten van de consument op nummerportabiliteit!

Als ik het goed begrijp ben je geblokkeerd en heeft jouw provider het nummer al ‘teruggegeven’. Het is dan heel moeilijk om je nummer terug te krijgen (ook al dienen ze het nummer 1 maand vast te houden of mee te werken aan een passende oplossing). In mijn geval bij Debitel was de enige mogelijkheid om m’n nummer terug te krijgen weer heraansluiten a 52 euro en zat ik weer vast aan 3 maanden opzegtermijn, gewoon hun standaard procedures (en geen passend oplossing). Ik heb deze zaak nog lopen bij consuwijzer.

› reageer

Hoe ziet deze (extra) service er vandaag de dag uit. Meer dan 3 jaar na invoering?
Als ik nummerbehoud wil aanvragen staat er altijd nog dat mijn huidige aansluiting actief dient te zijn. En voor zover ik weet is het aanvragen van nummerbehoud bij een beëindigde aansluiting redelijk zinloos.

› reageer

Vrij zinloos maar kan nog wel. Standaard procedure is naar mijn weten een heraansluiting van je nummer door de provider, en verschilt dat per provider wat de kosten zijn. Algemeen kan je aannemen dat de kosten 3 mnd abo is. Ik wil hier wel eens induiken, maar algemeen kan je aannemen dat een nieuw 06 vele malen voordeliger is

› reageer

Preston82, Om nou te zeggen dat het zinloos is... Voor sommige mensen is hun nummer heel belangrijk. Gaat het mis en heb je zitten suffen dan kun je nog mooi je nummer terugkrijgen binnen een maand.

Windstorm, Je nummer moet ook actief zijn om nummerbehoud te kunnen doen. Die regel van de opta houdt simpelweg in dat je oude provider je telefoonnummer minimaal 1 maand vasthoudt. Daarna mogen ze het nummer teruggeven aan de provider die eigenaar is van dat nummer (Nummerreeksen). Als je na 1 maand nog je nummer terug wil hebben dan is de kans groot dat het te laat is.

Wil je nummerbehoud binnen 1 maand na stopzetten van je abo dan moet je je nummer eerst heractiveren (dit kost wel geld). Daarna kan je nummerbehoud aanvragen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.