Identificatie plicht aankoop prepaid gsm

Ik heb ook weleens gelezen dat ze op afstand een gsm kunnen afluisteren, en dan bedoel ik niet alleen de telefoongesprekken. De mic in de foon wordt gebruikt om alles in de omgeving van de telefoon op te nemen en door te zenden.

Klopt, maar dit doen bepaalde figuren via een onbeveiligde bluetooth verbinding. Dat is in het verleden al eens op TV geweest, iemand haalde zo de gegevens van de tweedekamerleden op z'n laptop binnen.

Er mee bellen en ook afgeluisterd worden kan ook.

Beveilig daarom altijd bluetooth als je die aan hebt staan.

› reageer

justitie en politie willen een verbod op verkoop van anonieme prepaid kaarten om misdrijven op te lossen, maandag zal de 2e kamer hier over vergaderen. Wat vinden jullie hiervan onzin of goed ?

› reageer

Zeer goed initiatief. Het lijkt mij ook zeer verstanding om een identificatieplicht in te stellen bij de aanschaf van andere communicatiemiddelen als (brief)papier, pennen en postduiven.

› reageer

Het gaat in de nieuwsberichten vooral over de kraskaarten voor internationaal telefoneren. Prepaidstartpakketten zijn niet specifiek vernoemd. Iig niet in de artikelen die ik tegenkwam.

› reageer

floris het gaat wel om de prepaidstartpaketten dat hebben ze duidelijk vermeld, naar mijn mening is het onzin maar goed.

› reageer

Dit lijkt mij een zeeer strak plan. (Drugs)Crimelen wisselen op dit moment volgens mij maandelijks van simkaart en toestel. Ik ben echter benieuwd wat de praktische gevolgen zijn, mocht dit plan doorgaan. Alle bestaande kaarten moeten natuurlijk ook op naam komen te staan. Anders krijg je hele grote tweedehands-nummer markt van simkaarten.

› reageer

Het zal iig heel erg goed gaan helpen. Nu kunnen ze tenminste de echte criminelen pakken. De kleine lastenverzwaring voor alle partijen die die dingen leveren is niet zo heel groot. Daar komen ze wel overheen. Gelukkig dat we in een steeds fijner en veiliger land wonen.
</druipend sarcasme>

› reageer

Mijn Orange abo (Superdeal) zit gekoppeld aan een al eerder uitgegeven nummer.
Regelmatig krijg ik een sms met "mn nieuwe nr O".
Ook wordt ik "regelmatig" gebeld door een Antilliaans-accent hebbend mannelijk persoon.
Als ik dan t gesprek aanneem, mn naam noem, krijg ik te horen: "Hé man, verkeerde nummer. Rustig hè!", dan wordt de verbinding verbroken.

Dit soort dingen riekt m.i. naar "criminelen".
Bij registratie van PP-sims hoop ik daarvan verlost te zijn.

› reageer

@whiskeyDat gaat niet veranderen hierdoor.

Hoogstens dat ze alles van je weten en alles geregistreerd gaat worden. Fijne gedachte...

› reageer

waarschijnlijk ontstaat er zelfs een nieuwe handel in geregistreede prepaidkaatren op handelplaatsen als marktplaats, ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen, houd dit criminelen tegen ? en als je dan toch eerlijk bent zal dat zeker niet het geval zijn!

› reageer

Graag ook nog even Franse toestanden: niet alleen moet je een identiteitskaart tonen, maar het moet ook nog een Nederlandse identiteitskaart zijn en je moet ook bewijzen, dat je op een vast adres woont door de waterrekeningen van de afgelopen 3 maanden mee te nemen.

Dan weten we in ieder geval zeker, dat die rottoeristen geen prepaid meer kunnen nemen en dan mag de P.T.T. zijn telefooncellen weer terug op straat plaatsen. Oei... die zijn anoniem !

› reageer

Tja, al die onbenullen van de doorgedraaide links-religieuze roverheid weten niet wat ze aan moeten met zaken als mobiele telefonie en internet die mensen vrijheden geven, dus gaan ze maar alvast allerlei onzin opslaan en registreren voor later ge-big-brother. E.e.a. naar model van de DDR, en uiteraard onder het mom van de "voor uw eigen veiligheid" mantra .

› reageer

Ik voel me ineens een stuk veiliger ...

› reageer

@ 7110

Ik heb laatst ook nog een Orange sim in Frankrijk gekocht. Moest idd wel idkaart tonen en adres doorgeven. Maar verder helemaal niets.

› reageer

Zouden mijn voorraad prepaid simkaarten dan veel geld waard worden?
Bewaren dus.

› reageer

Wereldnatie Nederland besluit tot INGRIJPENDE prepaid-registratie. In GB, GR. bijv. gewoon WEL anoniem te koop. Heel effektief. En echt in Europees verband...

› reageer

In Duitsland is dit ook al zo. Vooral jammer van die gratis PP simkaart acties die hier met regelmaat langskomen. Aanvragen voor hamsters en konijnen zullen dan niet meer lukken vrees ik.

› reageer

Lang leve de opkomende totalitaire politiestaat.. Eerst alle data, maar ze snappen natuurlijk wel dat ze daar weinig aan hebben als je prepaid anoniem kunt bellen.. Onder het mom van pseudoterrorisme..

@Yamal: Dit soort fratsen heb je aan rechtse politiek te danken, niet aan linkse, maar dat is geheel offtopic.. (Liberalisme betekent immers slavernij voor de niet-rijken, zodat de rijken liberaal leven kunnen.. )

› reageer

@7110

Dan weten we in ieder geval zeker, dat die rottoeristen geen prepaid meer kunnen nemen en dan mag de P.T.T. zijn telefooncellen weer terug op straat plaatsen. Oei... die zijn anoniem !

Dit is niet helemaal waar.

Ik had ooit eens een telefoonkaart van 50 gulden gekocht om via de telefooncel te kunnen bellen.

De kaart ging ergens rond de 32,xx gulden stuk wat ik niet zo leuk vond.

Klacht ingediend en kaart opgestuurd.

Je wil het niet weten, maar men wist precies wat ik verbeld had en kreeg dat ik belkaartvergoeding naar boven (+ iets extra i.v.m. de gemaakte kosten) vergoed.

Ze weten misschien niet wie de kaart koopt, maar ergens in het verhaal kan net zo goed een nummer van een domme crimineel opduiken waar het nodige van afgeluisterd kan worden. Diverse informatie als locatie, tijdstip, maar ook gesprekken naar andere contacten kunnen worden afgeluisterd, dan is het een kwestie van linken leggen en oom agent heeft beet.

Op het mobiele vlak krijgt het verhaal een iets andere wending:

Zolang een IMEI code in een mobiele telefoon softwarematig is, kan er mee gerommeld worden, want naast je simkaartnummer wordt ook het IMEI nummer meegezonden.

Voor de gene die wel eens flink pech kunnen krijgen:

Als je een toestel laat flaschen, dus van nieuwe software laat voorzien die het zelfde IMEI nummer bevat, dan kan je bedrogen uitkomen als iemand anders met het zelfde IMEI nummer aangifte doet van verlies of diefstal. Oom agent gaat namelijk sms-jes sturen naar een telefoon met een bepaald IMEI nummer, je kan wel raden wat er dan gebeurd.

Voor de gene die het niet weten:

Elke telefoon heeft een uniek IMEI nummer, dus alle telefoons die van nieuwe software (flaschen) voorzien zijn en het zelfde IMEI nummer hebben gekregen krijgen die berichten ook.

Het IMEI nummer kan je opvragen door het volgende in te typen: *#06#

Unlocken is legaal, dus de code via het toetsenboord in typen.

Flaschen is ilegaal om 2 redenen:

1. De software is eigendom van de fabrikant en mag zonder schriftelijke toestemming niet aangepast worden.

2. Het IMEI nummer is voor de overheid een middel om te kunnen controleren over wie wat waar doet en waarom.

De overheid wil dat IMEI nummers hardwarematig worden, dan zal het voor hun makkelijker zijn om te achterhalen wie wat waar doet en waarom.

Pas als het IMEI nummer hartwarematig is, heeft registratie echt zin.

Simkaarten worden met bosjes aangeboden, dat draai je niet zomaar terug.

Het kan wel, maar dan moeten alle prepaidnummers opnieuw met legitimatie geregistreerd worden, als iemand dan zijn/haar nummer verkoopt heeft oom agent er nog steeds niks aan.

Het is een kat en muis spelletje, maar er gaat altijd ergens in het verhaal iets mis.

Ik ben trouwens niet tegen registratie en hardwarematige IMEI nummers, maar wil graag wel 30 nummers per jaar kunnen verslijten.

› reageer

@Casper:

Wanneer iemand de software in zijn telefoon "gewoon" flasht (of laat flashen, door een professionele unlocker) om bijv. de rode of roze Vodafone of T-Mobile meuk eruit te halen, of misschien een in het buitenland gekocht toestel van een Nederlands talenpakket te voorzien, wordt hierdoor het IMEI-nummer niet gewijzigd.
Wel moet je, om een toestel te kunnen flashen, de product-code gewoonlijk wijzigen, maar dat is iets anders, dan het IMEI-nummer.
Om het IMEI-nummer te wijzigen moet je toch wat meer doen, dan gewoon flashen en dat is dan idd illegaal.

› reageer

@Marly

Een product-code veranderen is dacht ik geen flashen, maar je raakt er wel je garantie door kwijt.

› reageer

@casper, dat van de telefoonkaart klopt, maar bij prepaid kunnen ze ook zien wie jij belt, en ze kunnen zelfs je gsm lokaliseren ! dus ik vind eigenlijk een telefooncel veel anoniemer want daar mee kunnen ze hoogstens zien welke telcel je hebt gebruikt !

› reageer

Ik heb ook weleens gelezen dat ze op afstand een gsm kunnen afluisteren, en dan bedoel ik niet alleen de telefoongesprekken. De mic in de foon wordt gebruikt om alles in de omgeving van de telefoon op te nemen en door te zenden. Het beste kun je de accu van je telefoon verwijderen i.p.v het toestel uit te zetten, als je gevaarlijke plannen aan het maken bent
edit: Bovenstaande klinkt misschien vergezocht, maar plaats het eens in het kader, dat de politie ook computers hackt, terwijl de juridische rechtsgeldigheid van deze handeling nog ongewis is.

› reageer

als je niet afgesluisterd wilt worden moet je skype gebruiken, ik heb namelijk gelezen dat het heel moeilijk om skype gesprekken af te luisteren, heb net het artikel gelezen en daar word ook over skype gesproken, waarom in hemelsnaam een verbod opleggen op anoniem prepaid verkoop , als je met skype ook gewoon kan bellen, en skype werkt ook al met een smartphone, die verbod zal dus niks helpen

› reageer

Een beetje crimineel heeft het kentekenbewijs van z'n auto al op de naam van een katvanger staan. Dan kan z'n prepaidkaart er ook nog wel bij.

› reageer

Ik heb ook weleens gelezen dat ze op afstand een gsm kunnen afluisteren, en dan bedoel ik niet alleen de telefoongesprekken. De mic in de foon wordt gebruikt om alles in de omgeving van de telefoon op te nemen en door te zenden.

Klopt, maar dit doen bepaalde figuren via een onbeveiligde bluetooth verbinding. Dat is in het verleden al eens op TV geweest, iemand haalde zo de gegevens van de tweedekamerleden op z'n laptop binnen.

Er mee bellen en ook afgeluisterd worden kan ook.

Beveilig daarom altijd bluetooth als je die aan hebt staan.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.