Zwanger? Weg met dat ding!

medische onderzoeken zijn helaas vaak populatie studies ipv dubbel blinde onderzoeken. Dat is ook hier het geval: we nemen alle Denen geboren tussen (bv) 1995 en 1999 en kijken van wie de moeder belde tijdens de zwangerschap en van wie niet en welke problemen ze hebben.

Een beter onderzoek zou zijn 13000 zwangere vrouwen te nemen waarvan je willekeurig de helft gsm gebruik verbiedt... Maar zelfs een dergelijk onderzoek is niet byass-vrij in het ideale geval zou je een dubbel blind onderzoek op moeten zetten waarbij je 13000 zwangere vrouwen neemt die alle 13000 niet weten of ze mobiel bellen, en de onderzoekende artsen ook niet, maar dat is natuurlijk onmogelijk.

In het artikel staat ook dat ze geprobeerd hebben te corrigeren voor een 'tokkie' effect maar dat dat niet gelukt is. Wat kan betekenen dat het er niet is, OF dat er gewoon niet goed gezocht is.

› reageer

Women who use mobile phones when pregnant are more likely to give birth to children with behavioural problems, according to authoritative research.

A giant study, which surveyed more than 13,000 children, found that using the handsets just two or three times a day was enough to raise the risk of their babies developing hyperactivity and difficulties with conduct, emotions and relationships by the time they reached school age. And it adds that the likelihood is even greater if the children themselves used the phones before the age of seven.

klik

› reageer

Is dit oorzaak, of gevolg?!
Want stel dat de Tokkies, Sjonnies en Anita's van het land veel meer bellen, dan kan ik me er best iets bij voorstellen dat het niet aan de telefoon ligt ...

› reageer

Ik kan me zo voorstellen dat men een gelijkwaardige groep heeft genomen voor de wel en de niet bellers. In feite maakt het niet uit als het 13.000 tokkies waren, als er in die tokkiegroep maar onscheid is gemaakt tussen wel en niet bellers

› reageer

medische onderzoeken zijn helaas vaak populatie studies ipv dubbel blinde onderzoeken. Dat is ook hier het geval: we nemen alle Denen geboren tussen (bv) 1995 en 1999 en kijken van wie de moeder belde tijdens de zwangerschap en van wie niet en welke problemen ze hebben.

Een beter onderzoek zou zijn 13000 zwangere vrouwen te nemen waarvan je willekeurig de helft gsm gebruik verbiedt... Maar zelfs een dergelijk onderzoek is niet byass-vrij in het ideale geval zou je een dubbel blind onderzoek op moeten zetten waarbij je 13000 zwangere vrouwen neemt die alle 13000 niet weten of ze mobiel bellen, en de onderzoekende artsen ook niet, maar dat is natuurlijk onmogelijk.

In het artikel staat ook dat ze geprobeerd hebben te corrigeren voor een 'tokkie' effect maar dat dat niet gelukt is. Wat kan betekenen dat het er niet is, OF dat er gewoon niet goed gezocht is.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.