Eerste tekenen van het einde van de gouden tijden voor de telecombusiness?

Volgens mij hebben beide berichten niets met elkaar te maken, een belwinkel als genoemde Telecom Today is heel wat anders, dan een telecomzaak, waar men mobiele telefoons en abonnementen verkoopt.
Bij een belwinkel kun je (naar het buitenland) bellen en internetten, idd komt het wel voor, dat dit ietwat louche zaakjes zijn, denk maar eens aan de zgn. nigeriaanse oplichters-bendes, die o.a. vanuit een Amsterdamse belwinkel opereerden

› reageer

Twee artikelen die ik kort na elkaar las en als je die zo naast elkaar legt het beeld geeft dat het allemaal wat minder wordt.

Cohen sluit belwinkel Telecom

Amsterdam - Woensdag, 23 juli, is op last van burgemeester Cohen belwinkel Telecom Today aan de Javastraat in Amsterdam gesloten. De burgemeester heeft hiertoe besloten naar aanleiding van een rapportage van de politie.
De sluiting van belwinkel Telecom Today betreft een openbare ordesluiting op grond van de Opiumwet en de APV. Uit de politierapportage blijkt dat tijdens een controle een handelshoeveelheid softdrugs is aangetroffen. Ook heeft de politie tijdens diverse eerdere controles apparatuur aangetroffen die als gestolen staat geregistreerd.

Bovengenoemde feiten heeft de burgemeester doen besluiten om belwinkel Telecom Today tot nader order te sluiten.

--------------------------------------------------------

Telecomsector in het slop

AMSTERDAM - Het zijn onzekere tijden voor de telecomsector. Telecomconcerns moeten het hebben van de aanwas van nieuwe klanten, maar de tijd van sterke groei is voorbij. Consumenten geven nog maar nauwelijks meer uit aan mobiele telefonie.

Vodafone zorgde dinsdag voor een dreun met de mededeling dat de omzet dit jaar aan de onderkant van de eigen verwachtingen zal uitkomen omdat de economische omstandigheden verslechteren.
De tegenvallers bij het concern zijn zichtbaar in Europa, de markt waar mobiele telefonie eind vorige eeuw voor het eerst tot wasdom kwam.

Vodafone Nederland

Vodafone zegt het vooral zwaar te hebben op de Spaanse markt, waar de economie is ingezakt en de concurrentie oprukt. In Nederland groeiden de inkomsten nog met 8 procent tot 481 miljoen euro. Dit kwam door de aanwas van nieuwe klanten. Vodafone Nederland telde 4,36 miljoen klanten, 108.000 meer dan een jaar geleden.

Per klant kwam de omzet echter lager uit, gemiddeld op 36,90 euro tegen 37,90 euro vorig jaar. Al geruime tijd schommelt de omzet tussen de 35 en 38 euro, zei een woordvoerster van Vodafone Nederland dinsdag.

Tarieven

Telecomconcerns krijgen de omzet per klant niet omhoog doordat de prijzen dalen. Eind mei liet de telecomtoezichthouder Opta weten dat de tarieven in Nederland in vergelijking met vijf jaar geleden bijna zijn gehalveerd.

Ook bij nieuwe inkomstenbronnen, zoals mobiel internet, zakken de prijzen nu fors, vooral onder druk van mogelijke bemoeienis van de Europese Commissie. Vorig jaar had 'Brussel' al ingegrepen bij het bellen in het buitenland, wat dit jaar zal doorwerken in de inkomsten van de telecombedrijven.

KPN

Woensdag wordt duidelijk hoe hard KPN is geraakt. Het telecomconcern presenteert dan cijfers over het tweede kwartaal. Diverse analisten wijzen erop dat de Nederlandse markt zich gunstig heeft ontwikkeld voor het nationale telecomconcern. Zo is de concurrentie verminderd doordat T-Mobile Orange heeft opgeslokt. "Op termijn kan dit positief uitpakken voor KPN", aldus analist Frank Claassen van Rabo Securities.

iPhone

Een lichtpuntje is dat consumenten nog wel bereid zijn om de portemonnee te trekken voor de iPhone. De telefoon van Apple was na de introductie van de 3G-versie op 11 juli in een weekeinde uitverkocht in Nederland.

Het afgelopen kwartaal verkocht Apple wereldwijd 717.000 iPhones tegen 270.000 in het jaar ervoor, toen de veel gehypte telefoon voor het eerst op de markt kwam.

› reageer

Ze zeggen dat de beltarieven dalen, maar waarom hebben meerdere mensen ( in ieder geval ik) toch al tijden lang het gevoel en is het ook zichtbaar dat de tarieven juist weer zijn gestegen per belminuut??
Natuurlijk heb je de goedkope simonly's, maar als je eens gewoon kijkt naar de normale abonnementen, zijn de tarieven over vrijwel alle aanbieders steeds duurder geworden. Te noemen:
-startminuut;
-zeer duur bellen buiten de bundel;
-bij Telfort geen gratis vm meer bij abonnementen ( wel bij prepay!!)
-klantenservice's die steeds meer achter dure servicenummers worden weggemoffeld.
-nadelige voorwaarde veranderingen.
-en meer?

› reageer

Mijn indruk is dat de basisbelminuut in binnenland en EU, data in bundel MB, SMS langzaamaan in prijs daalt.

Dit wordt weer rechtgetrokken met hogere tarieven buiten de EU, simlocks op abonneetoestellen (bij KPN opeens nagenoeg alle toestellen, bij T-Mobile en Vodafone was dit al gebruikelijk), ongunstigere voorwaarden bijvoorbeeld startminuten, kosten voor papieren rekeningen, klantenservice en andere plotselinge addertjes en bij KPN Mobiel bijvoorbeeld het verdwijnen van de alles in 1 bundels waarmee je ook kon internetten en buitenland bellen en het terug komen van bundels zonder minuten en bundels waar alleen bellen en SMS in zit.

KPN toonde trouwens redelijk goede resultaten.

De shops krijgen het volgens mij wel steeds zwaarder. Sommigen gaan voor grijze import of kopen zelfs nieuwe of refurbisched toestellen op Marktplaats, bij de domeinen, in het buitenland en unlocken ze etc.

› reageer

Dit is toch een bekend effect. Groei is uit de markt, verzadiging treedt op. Er worden overnames gedaan om in de kosten te kunnen snijden (Orange naar t-Mobile, consolidatieslag tussen de winkels). Natuurlijk gaat dit problemen opleveren en zullen qua winkels er genoeg verdwijnen. Aan de andere kant zal er op prijs gestunt gaan worden door degene die het wel voor elkaar hebben.
Ik denk dat het verhaal van Telecom Today een losstaand feit is, en dat niet iedere winkel in softdrugs handelt.....
Daarnaast moet ik zeggen dat ik ook niet echt het gevoel heb dat bellen goedkoper wordt (Flex is duurder tov oude vorm, My Faves en KPN flexibel zijn niet interessant voor mij.) Wat er gebeurt is dat providers diverse labels/ brands op de markt brengen om een specifieke groep aan zich te binden, die door verkeerde marketing en verkoop ook aan de verkeerde doelgroepen verkocht worden. Daardoor blijven de belminuten voor velen nog steeds hoog. Natuurlijk zijn er erg veel kosten al verlaagd (met name buitenland), maar ziet de gemiddelde beller dit niet direct terug op zijn factuur.

› reageer

En wat ik ook mis in het bericht van de topicstarter is het verschil tussen de zakelijke en prive-markt. Een zakelijke beller trekt het gemiddelde van een omzet van 38 euro per klant vast flink omhoog, terwijl een 50+ pre-paid beller (zwart-wit gesteld), die 38 euro waarschijnlijk nooit gaat halen.

Uit het bericht kan ik daarom niet veel concreet nieuws aflezen, zeker voor ons als consument niet. Om te stellen dat de omzet zo weinig is gestegen door de toenemende concurrentie (in het buitenland) en is een leuk gegeven, maar wat hebben wij als consumenten er in Nederland aan? Dat de economie in Nederland minder draait en daardoor de providers ook minder omzet draaien is ook een mooie uitspraak voor een jaarverslag, maar net zo vaag.

Berichten over bepaalde acties of tariefplannen, over welke zakelijke abonnementen en welke toestellen etc de omzet doen stijgen zijn interessant, maar niet deze algemene verhalen. Of ben ik te kort door de bocht nu?

› reageer

Volgens mij hebben beide berichten niets met elkaar te maken, een belwinkel als genoemde Telecom Today is heel wat anders, dan een telecomzaak, waar men mobiele telefoons en abonnementen verkoopt.
Bij een belwinkel kun je (naar het buitenland) bellen en internetten, idd komt het wel voor, dat dit ietwat louche zaakjes zijn, denk maar eens aan de zgn. nigeriaanse oplichters-bendes, die o.a. vanuit een Amsterdamse belwinkel opereerden

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.